לא רק שרוב יצרני האופנה רומזים, ולגמרי לא בעדינות, כי אין טעם שאשה בעלת עודף משקל תדפדף בקטלוגים שלהם... ובגדים עבור מי ששוקלת מעל 50 קילו כבר מזמן ניתן לרכוש רק ברשתות מיוחדות עבורן, הרי שמחקר חדש טוען, כי הן גם מופלות לרעה בעת הקנייה.
מחקר שנעשה על-ידי אוניברסיטת רייס בארצות הברית העלה חלק מהחוויות הלא נעימות של נשים צרכניות שמנות, או כאלו הסובלות מעודף משקל. מן המחקר עולה כי מוכרים, או מוכרות, מפלים לרעה, גם אם בעדינות, קונות שמנות, אלא אם הם משוכנעים כי הקונה מנסה להוריד במשקל.
המחקר, שבוצע במשך חמש שנים, נעשה בשלושה שלבים והתמקד בקניון גדול ביוסטון, ארה"ב. הקונות ביקרו בחנויות קטנות. מסעדות או חנויות כלבו לא נכללו במחקר.
בשלב הראשון, 10 נשים לבנות שיחקו את תפקיד הקונות, בארבעה תרחישים: בעלות משקל ממוצע בלבוש לא פורמלי ובלבוש פורמלי, ובעלות מראה של עודף משקל בלבוש לא פורמלי, ובלבוש פורמלי. אלו שהתחזו לבעלות עודף משקל לבשו בגדים ממולאים שהעניקו להן את המראה של נשים במידה 42.
הקונות בעלות עודף משקל דיווחו על רמות גבוהות יותר של הפלייה בין אישית, כשאלו מבינהן שהיו לבושות בלבוש יומיומי, לא פורמלי, חוו את הדחייה הרבה ביותר. הצורה העדינה של ההפלייה כללה פחות קשר עין, גסות רבה יותר, עויינות וגישה לא ידידותית.
החוקרים הדגישו, כי סוג ההפלייה העדינה היא באופן פוטנציאלי הרבה יותר מזיקה.
בשלב השני, 7 נשים הופיעו כנשים הסובלות מעודף משקל או בעלות משקל תקין. הן נשאו עימן גם בקבוק קולה דיאט, או גלידה, וסיפרו, או שלא, למוכרים, או למוכרות, על נסיונן להוריד במשקל.
הנשים בעלות עודף משקל שהחזיקו בידן את הגלידה דיווחו על הרמה הגבוהה ביותר של הפלייה.
השלב השלישי של המחקר כלל ראיונות עם נשים, לבנות, שלא לקחו חלק במחקר, כ-191 סמספר, שסיפרו על חוויותיהן במהלך קניות. נשים בעלות עודף משקל סיפרו כי חוו הפלייה רבה יותר, בילו פחות זמן, הוציאו פחות כסף בחנות וסביר להניח שלא יחזרו אליה.