ירידה חסרת תקדים של 41% נירשמה בחודש מרס ביבוא מכוניות פרטיות לישראל. כך עולה מנתוני אגף המכס ומע"מ. רק 7,596 מכוניות יובאו ארצה בחודש שעבר, לעומת 12,630 מכוניות שיובאו ארצה בחודש המקביל אשתקד.
ותיקי ענף הרכב המקומי שנידרשו על-ידי מחלקה ראשונה לסוגיה זו, מסרו כי אינם זוכרים צלילה כה חדה ביבוא. לדבריהם, תהיה לנתונים השפעה עתידית חריפה, שכן היבוא עתה נערך כהכנה מראש למכירות שתבצענה החברות בחודשים הבאים. משמעותה דבר: יבואני הרכב צופים משבר מתמשך בענף, ומנסים בכל כוחם לצמצם את עלותם המכבידה של מלאי המכוניות הבלתי מכורות.
כמות היבוא מבטאת את נתוני המכירות בפועל, שכן להבדיל מהנהוג במדינות אירופיות - אין כמעט יצוא רכב מישראל, למעט מקרים נדירים של הצטברות חריגה במיוחד של מלאים מתים. נתוני היבוא הנוכחי מבטאים אם כן את נתוני המכירות העתידיים של החודשים הבאים, ובאלה צפויה אם כן צלילה מקבילה של עד למחצית מרמת התקופה בטרום המשבר.
"חברות שעבדו עד כה במתח רווחים קטן, עלולות להתמוטט," מסרו מומחים בענף הרכב. מומחים אלה מצביעים על דחיית חריגה למועד בלתי ברור, של התייקרויות מתחייבות במחירי המכוניות החדשות. עובדה זו מצביעה יותר מכל נתון אחר על עומק המשבר בענף.
שתי סיבות עיקריות לייקור הנידרש: ראשית העידכון בערכי קבוצות "שוי השימוש" על-פי טבלאותיו החדשות של משרד האוצר, ושנית – הייסופים בשערי המטבעות הזרים, הדולר ובעיקר - היורו האירופי כלפי השקל.
חודש מרס ידוע כחודש בו היבוא קטן יחסית לשאר חודשי השנה, שכן הוא נחשב לתקופת ביניים בין שתי שנות הדגם – הנכנסת והיוצאת, בהן גובר יבוא הרכב. שנת הדגם היוצאת מביאה למכירות עקב הוזלות מחירים על-רקע חיסול מלאי, ושנת דגם חדשה מביאה להגברת היבוא בחזקת "ישן מפני חדש תוציא".
ההשוואה המתחייבת ביבוא הינה לפיכך כלפי החודש המקביל אשתקד, ובו נירשמה כאמור הירידה החדה ביותר. אלא שגם בנתונים המצרפיים לכלל הרבעון הראשון של 2002 יחסית לתקופה המקבילה אשתקד נירשמה ירידה בת 23%. זאת ועוד, אפילו כלפי חודש פברואר 2002 רשם יבוא מרס הנוכחי, ירידה חסרת תקדים בת 26%.
הייקור בעלויות הייבואנים נאמדת בכ-20%, ולכן אין כל סיכוי כי במצב הנוכחי יעזו להטילה על הלקוחות. התוצאה המתבקשת מספיגת ההתייקרויות היא: חברות חלשות יאלצו לצמצם פעילות, במגמה לשרוד, תוך הקטנת עלויות התיפעול. חברות שמכתחילה סבלו מחולשה, עלולות להגיע למצב קשה עוד יותר. בתנאים הנוכחיים, הרווחיות הנמוכה ממילא קודם לכן, נשחקת עתה לחלוטין. מהמצב החדש בו נוצר שוק של קונים, עשויים להפיק תועלת מחפשי ההזדמנויות בעלי הסבלנות וכושר המיקוח.