גי'פ חדש המיועד לשרות כוחות הבטחון, מפותח באחרונה במיפעלי הרכב בנצרת. הגי'פ מכונה באופן זמני כפרויקט "סופה סימן 2", והוא מבוסס על מיכלוליה המוטוריים של סידרת TJ מייצור חברת קרייזלר האמריקנית.
הגי'פ המיתולוגי וותיק המלחמות של צה"ל, כונה "סיקס" (כיוון שצוייד במנוע בעלות שש בוכנות), והתבסס על פלטפורמה אמריקנית מסידרת CJ (= Civilian Jeep). גי'פ הסופה הנוכחי, מתבסס על שילדת YJ של קרייזלר, עליה מורכבת גם הגירסה האזרחית של הגי'פ - הקרוייה בארה"ב "רנגלר".
מיפעלי הרכב בנצרת טרם נתנו כל פרסום לפיתוח הגי'פ החדש, שכן הוא מיועד להתחרות בכוונת מינהל הרכש של משרד הביטחון, לרכוש עבור צה"ל גי'פ מרצדס מסוג G וואגן. בעקבות המיזוג בין החברות דיימלר (מרצדס) הגרמנית וקרייזלר האמריקנית, יהנה הגי'פ של מרצדס מאבדן יתרונה הבלעדי בעבר של הסופה, לרכש מכלוליה המוטוריים מכספי הסיוע הביטחוני.
משרד הביטחון משתדל לבסס את כל צי הרכב הצבאי על מותגים המאפשרים ניצול כספי הסיוע האמריקני. תנאי בסיס זה מקשה על האפשרות להגדיל את ההזמנות מחברות אירופיות ויפניות, אשר בעבר אומנם הצליחו למכור לכוחות הביטחון מכוניות מתוצרתם. מספר עסקות שכאלה בוצעו באחרונה עם חברת לנד-רובר הבריטית, אשר מכרה לכוחות הביטחון גי'פים מסוג דיפנדר ודיסקוורי, טויוטה היפנית מכרה גי'פי פיקוד מסוג לנד-קרוזר, וחברת איסוזו היפנית מכרה גי'פים מסוג טרופר – תודות לעובדה שהיא נתונה בבעלות משותפת לקונצרן ג'נראל מוטורס האמריקני.
צה"ל החל לבדוק באחרונה מחליף לגי'פי הסופה, הנתונים בשחיקה קשה ומתמדת עקב הארועים בשטחים. מדובר בגי'פים שפותחו כאמור במקורם לצורכי השוק האזרחי, אלא שצה"ל נאלץ למגן אותם בחומרים המוסיפים משקל רב - המטיל עומס על כל המכלולים המוטוריים. הן מנועי הגי'פים והן מערכות המתלים נידרשים לעמוד במאמצים אותם לא צפה היצרן, דבר המגביר את קצב גריטתם של הגי'פים הישראליים.
מיגון הגי'פים הינו פרי פיתוח מיוחד של מהנדסי מיפעלי הרכב בנצרת, אגף הרכב בחיל החימוש ומיפעלים ישראלים רבים נוספים. המיגון יועד בעבר לעמידות בפני פגיעות אבנים בעיקר, ובאינתיפדה השניה ניבחנה בתנאי אמת עמידותו בפני פגיעות נשק חם.
המיגון הבליסטי מצליח בימים אלה להציל חיי חיילים רבים. אלא שצה"ל נאלץ להתמודד עם קשיים תקציביים המונעים ממנו רכש מואץ של מיגון נוסף – כיוון שהוא מתבצע במטבע מקומי. ל"סופה סימן 2" יתרון כלכלי ניכר, שכן היא מיועדת לשאת תאי מיגון קיימים. אלה יפורקו מגי'פים גרוטים שמערכותיהם המוטוריות סיימו את תפקידן, אך תאי הנוסעים הממוגנים שלהם ניתנים להרכבה על השלדות החדשות.
הסידרה הראשונה של ה"סופה מספר 2", תצויד בתיבת הילוכים אוטומטית, ובמנוע בנזין המפתח 108 כוחות סוס. מנוע הבנזין מהווה חיסרון מהותי בתחרות כנגד הגי'פ G ווגן של מרצדס.
בצה"ל קיימת מגמה לעבור לשימוש בלעדי במנועי דיזל, וזאת לנוכח מהימנותם הטכנולוגית בתנאי עבודה מאומצת, ויתרונם הכלכלי מתבטא במחירו הנמוך יחסית של הסולר. לבתי הזיקוק בחיפה ואשדוד עתודות סולר גדולות, ובמקרים אחרים מיובא מארה"ב סולר מכספי הסיוע הביטחוני. כל גי'פי הסופה הנוכחיים שבשרות צה"ל נאלצים לעשות כיום שימוש במנועי בנזין, בעוד שהמשטרה ומשמר הגבול כבר נהנים מגי'פי סופה מסדרות חדשות, המצויידים במנועי דיזל.
מיפעלי הרכב בנצרת מרכיבים את הגי'פים בשיטת המכונה CKD (Completely Knocked Down). בשיטה זו מורכבים בארץ היעד חלקים שנארזו במדינת הייצור. השיטה מתאימה למדינות בהן כוח העבודה זול, אך בישראל היא מייקרת במרבית המקרים את מחירו של המוצר הסופי. הצורך באריזה מיוחדת במדינת הייצור, כמו גם עלות שכרו הגבוהה של העובד הישראלי, גורמים לייקור מחירי הגי'פים המורכבים – פעמים אף מעבר למחירם המקורי.
הסיבה העיקרית לעידוד הייצור המקומית נעוצה ברצון להגיע לעצמאות כלכלית (על יתרונותיה הביטחוניים), והמגמה להעניק פרנסה לתושבי נצרת וצפון הארץ. למאמץ זה כלפי תעשיות רכב נצרת (תע"ר) נירתם במרץ רב יצחק רבין, בתפקידו כשר הביטחון, וזאת באמצעות עוזרו שמעון שבס. בתקופה זו אף נערך ייצוא של גי'פי סופה, למדינות מזרח אסייה ואפריקה.
ל"סופה סימן 2" פותחו עד כה מספר אבות טיפוס, הנשמרים בסודיות רבה. כיון שמשרד הביטחון טרם אישר את המיפרט המדוייק לדרישותיו, משמעותה של הסודיות הנוכחית הינה כעת מסחרית טהורה. הסופה יוצרה גם לשימושים אזרחיים, אלא שעקב הארועים בשטחים הוסב כל קו הייצור לשימושים צבאיים. מלבד המיגון הבליסטי דורשים מיפרטי הצבא התאמות מיוחדות המתבטאות במערכות מתלים מחוזקות, ובמערכות החשמל העומדות בעומסי מכשירי הקשר והמיכשור האלקטרוני הצבאי.
צה"ל עומד בקרוב להחליף את הקומנדקאר "אביר" מתוצרת מיפעלי הרכב בנצרת, בטנדר חדש מתוצרת קונצרן פורד האמריקני. האביר, כמו הסופה, משמשים הן הרכב מינהלתי והן כבטשי"ת – דהיינו רכב קרבי עליו מותקנות מערכות נשק מגוונות. הטנדר החדש של פורד ימלא רק את יעודו המינהלתי של האביר, בעוד שבייעודים הקרביים ישא רכב הסער האמריקני מסוג האמר.
במקרה של הסופה צפוי הליך דומה אך הפוך: אם אכן יושלמו הליכי הפיתוח תשתמש הסופה סימן 2 כרכב קרבי טהור, בעוד שהגי'פ מרצדס הוא ישמש כרכב פיקוד לצרכי הקצינים הבכירים. בשלב זה נימצאים גי'פי המרצדס הבודדים שהובאו עד כה ארצה, במה שהוגדר כ"סבב סיירות". במהלך סבב זה ניבדק כל גי'פ על-ידי נהגי היחידות המיוחדות, בתקופת סיבולת הנמשכת ארבעה חודשים.