הממשלה אישרה (יום א', 15.5.05) במהלך ישיבתה את טיוטת חוק שירות המילואים אשר הונח על שולחנה על-ידי ועדת השרים לענייני חקיקה. כמו-כן החליטה הממשלה להגיש את הצעת חוק בנושא מיד לכנסת.
ביום 13.3.05
החליטה הממשלה לאשר את מודל שירות המילואים החדש ולהטיל על מערכת הביטחון לקדם חקיקה שתעגן את עקרונות המודל. לאחר מכן, ב-8.5.05 דנה ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת החוק בנושא והחליטה לאשרה.
החוק המוצע נועד לעגן בחקיקה ראשית שינוי של ממש במבנה מערך המילואים והשירות במילואים. החוק מהווה תוצר של עבודת מטה ממושכת, שנערכת בצה"ל ובמערכת הביטחון, בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטים וגורמים אזרחיים. הוראות החוק המוצע נסמכות, למעשה, על החלטת הממשלה אשר אישרה את עקרונות דוח ועדת ברוורמן והטילה על משרד הביטחון לקדם חקיקה בה יעוגנו עקרונות אלה.
החוק המוצע מחליף, בין היתר, את ההוראות בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986, המסדירות כיום, בעיקר בפרק ד' שבו, את שירות המילואים בצה"ל.
עיקרי השינויים במודל המילואים החדש הם אלה:
- קביעת ייעוד מערך המילואים לחירום בלבד, וכפועל יוצא מכך, תיחום האפשרות לקרוא לשירות מילואים לשירות בנסיבות חירום, או לאימונים והכשרה לחירום וכן לשירות ב"מצב מיוחד".
- שינויים מהותיים בהיקף מערך המילואים ובדרך בה יצורפו יוצאי צבא למערך המילואים. על-פי ההצעה, לא יצורף אדם למערך המילואים באופן אוטומטי עם שחרורו משירות סדיר, וזאת בשונה מהמציב הנוכחי. הממשלה תקבע, לפי הצעת שר הביטחון, שיא כוח אדם למערך המילואים, על בסיס ההערכות הנדרשת לצה"ל למצב חירום ובהתאם לרמת הכשירות הנדרשת ממערך המילואים להשגת יעדיו במצב חירום. במסגרת שיא כוח האדם שייקבע, ייערך הליך מיון שתכליתו להותיר במערך המילואים אך ורק את אלה הנחוצים למילוי משימות הצבא בעת מצב חירום. בממשלה ציינו, כי יהיה בכך כדי לצמצם במידה משמעותית הן את היקף מערך המילואים והן את מידת השימוש בו בפועל במצב שיגרה.
- תגמול ופיצוי - במקביל לצמצום היקף המילואים, ייקבעו דרכים לתגמול ראוי לאלה אשר ישרתו במילואים. בין היתר, מוצע לתקן את שיטת חישוב התגמול לאנשי מילואים בגין אובדן הכנסה, ולהגדיל במידה משמעותית את היקף התגמול המיוחד הניתן לאנשי המילואים המשרתים מספר רב של ימי מילואים בשנה.
יו"ר תנועת בלת"מ - בלי תנאי מילואים, רועי רון אמר ל-Nfc: "כי החוק מבוסס אומנם על העקרונות הנכונים של סוף לתעסוקות המבצעיות, פיצוי ותגמול. אבל הכוונה ליישמו רק עוד שלוש שנים והעובדה שהפיצוי בחוק מינימלי והתגמול מזערי, ומי יודע כמה ממשלות ושרי ביטחון עוד יתחלפו בשלוש השנים הבאות, מעידים שאין כוונה אמיתית לחזק את מערך המילואים".