מרבית יבואני הרכב ביש"ע, נאלצו לסגור את עסקיהם. בידי שני היבואנים האחרונים הפועלים עדיין בשטחים, נותר מלאי "מת" של מאות מכוניות חדשות/ישנות בנות שלוש שנים. המצב בשטחים אינו מאפשר לחסל את מלאי המכוניות, הן מבחינה פיזית – עקב איסורי התנועה, והן מבחינה כלכלית.
את הדברים מסר למחלקה ראשונה מנהל המכירות של סוכנות GM (ג'נראל מוטורס) בשטחים, יוסף חאג'. סוכנות GM הנקראת IMA נתונה בבעלות משפחת קרש, בידיה גם הזכיון ליבוא מכוניות מרצדס לשטחים. חברת IMA הינה סוכנות יבוא הרכב היחידה הפועלת כיום ביש"ע, מלבד סוכנות פולקסווגן שבבעלות משפחת אלמצרי משכם. כל יתר יבואני הרכב שפעלו בשטחים, נאלצו לסגור או להקפיא את עסקיהם.
חאג' מסר למחלקה ראשונה, כי במחסני חברתו נותרו עדיין מכוניות בלתי מכורות משנת הדגם 2000. אלו מכוניות אשר יוצרו לפני כשלוש שנים, ועתה אין כל דרך להיפטר מהן. לקוחות הרכב בשטחים אינם מסוגלים להרשות לעצמם רכישת רכב חדש, וגם לו יכלו – אין אפשרות להוציאו בנסיעה מאתרי המכירה. הגישה לסוכנויות הרכב המרוכזות באזור עטרות הינה ברגל בלבד, וברכב חדש או ישן - אין כל אפשרות לצאת מהאזור.
מלאי בלתי מכור של טנדרים מסוג איסוזו המכונה בישראל "איפון" הועבר בדרך היבשה לירדן ומשם בדרך הים לטוניס, אך גם אפשרות זו אינה ניתנת עוד לביצוע. הסכמי אוסלו התירו העברת כלי רכב מישראל לשיטחי הרשות הפלשתינית, אך אסרו העברה בדרך ההפוכה.
נציג ישראל לשיחות הסחר באוסלו, אריה זייף, הסביר בזמנו למחלקה ראשונה, כי הסיבה לחוסר ההדדיות נאוצה בתופעת גניבות הרכב: ישראל ביקשה למנוע מצב של הפיכתה ל"מכבסה" של כלי רכב גנובים, כלומר, היא ביקשה למנוע מעבר לגיטימי לשיטחה של מלאי המכוניות הגנובות מכל העולם אשר הצטבר בשטחים. מכוניות אלה ובכללם מכוניות גנובות מישראל, עלולות היו לחזור ולחדור ארצה תחת לוחיות רישוי חדשות וחוקיות לכאורה.
יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר עראפת, אסר מצידו את ההעברה המותרת על-פי הסכמי אוסלו מכוון ישראל לעבר שיטחי יש"ע, וכך נוצרה הקפאה מוחלטת של הדדיות ענף סחר הרכב. כבמקרים אחרים פוגעת גם החלטתה זו של ערפאת, בכל אזרחי האזור ללא אבחנה.
היבואנים הישראלים נהגו להעביר עודפים בלתי מכורים מישראל לשטחים, ולמכור אותם בהנחות ניכרות לסוחרים הערבים. הסוחרים גילגלו ברוב המקרים את ההנחות חזרה ללקוחותיהם המקומיים. הנחות חיסול מלאי אלו אינן ניתנות לביצוע בשוק הרכב הישראלי, הנתון אף הוא במשבר עמוק. במקביל מסר למחלקה ראשונה יבואן רכב ישראלי הנמצא בקשרים עסקיים הדוקים עם עמיתיו מעבר לקו הירוק, כי סוחרי הרכב בשטחים קובלים על ההפסדים הנגרמים להם כתוצאה מהחלטת היו"ר האוסרת העברת מכוניות מוזלות מישראל לשטחים.
הרשות מצידה הזמינה מהסוחרים בשטחים מאות כלי רכב חדשים, רובם בעלי הנעה 4X4, אך אינה מסוגלת עתה לקיים את חוזי הרכש שכרתה.
ישראל מעדיפה כי ההקפאה תיוותר בעינה לתקופה ארוכה ככל האפשר, שכן מדובר בכלי רכב בעלי כושר עבירות גבוה בהם עלול להעשות שימוש למטרות עוינות.
כל יבוא הרכב לשטחים מחוייב לעבור דרך נימלי ישראל. היבוא דרך נמל עקבה או בדרך היבשה ומעבר בגישרי הירדן, נאסר על סוחרי הרכב בשטחים עוד טרם החמרת המצב בשטחים. בנימלי אילת ואשדוד ניגבות מהיבואנים הערבים אגרות נמל, איחסון ומכס, שאינן ניתנות עתה לקיזוז. "התחשבנות עסקית שערכה חברתינו מול השלטונות הישראליים הותירה יתרת חוב לזכותנו בגובה של 8 מיליון שקלים, אשר מזה חודשים אינם מועברים אלינו", מסר חאג' למחלקה ראשונה.
הכמות הגדולה ביותר של מכוניות בלתי מכורות משנת הדגם 2000, הינה של גי'פים יוקרתיים מסוג איסוזו טרופר. מדובר בעשרות גי'פים יפאניים חדשים לחלוטין. בנוסף אליהם נותרו גם מספר מכוניות ישנות/חדשות אחרות, ממותגי קדילאק ושברולט של קונצרן GM.