רוברט מגווייר, טייס אמריקני-נוצרי, שסיכן את חייו עשרות פעמים כשסייע להעלאתם ארצה של יהודי תימן במסגרת מבצע 'מרבד הקסמים', הלך לעולמו השבוע בלוס-אנג'לס, בגיל 92.
במסגרת מבצע 'מרבד הקסמים' הוטסו לישראל בין השנים 1949-1950 47,000 מיהודי תימן, 1,500 מיהודי עדן ו-500 מיהודי ג'יבוטי ואריתריאה.
ההחלטה על המבצע הסודי התקבלה לאחר שרבים מיהודי תימן עזבו את מקום מגוריהם בציפיה לעלות ארצה והתרכזו במחנה בעיר עדן בתנאים קשים ביותר. כששליטה החדש של תימן אישר את יציאת כל היהודים, הוחלט לנצל את ההזדמנות ולקיים את המבצע המורכב.
בראיון שהעניק בשנה שעברה לעיתון 'הלוס-אנג'לס טיימס', סיפר מגווייר על הסיבות שהביאו אותו לעשות כה רבות להעלאתם לישראל של יהודים: "זה בעיקר הכרת התודה שלהם", הוא סיפר. "במטוס היהודים מתימן שרו ובירכו, זה היה דבר שלא אוכל לשכוח לעולם".
לאחר שחברת 'Alaska Airlines', בה עבד מגווייר, הודיעה על הפסקת השתתפותה ב'מרבד הקסמים' הקים מגוויר חברה משלו, רכש וחכר מטוסים וטייסים שהמשיכו במבצע הסודי.
28 הטייסים שהשתתפו במבצע, רובם ישראלים, ידעו כי המטוסים עלולים להיתקל באש אויב בדרכם הארוכה מעל מדינות ערביות. כמו כן ידעו כי אם ייאלצו לנחות בשל תקלה באחת ממדינות ערב, קרוב לוודאי שיוצאו להורג יחד עם נוסעי המטוס.
לעבר כמה מהמטוסים נורתה אש, אך למרבה המזל עברו כל 380 הטיסות בשלום. פעם אחת נאלץ מגוויר לנחות בשדה התעופה בקהיר לאחר שלמטוס אזל הדלק. השוטרים המצרים התקרבו למטוס כדי לבדוק את זהותו. באמצעות מגדל הפיקוח ביקש מגווייר להזעיק אמבולנסים. המצרים שאלו אותו לשם מה, והוא ענה: "יש לי במטוס חולים באבעבועות שחורות". המצרים מיהרו לספק את הדלק והתירו למטוס להמריא ללא בדיקות נוספות.
מגוויר סיפר כי הטייסים חיו במטוס במשך ימים רבים. בתקופות השיא של המבצע שהה כל מטוס באוויר 20 שעות ביממה. כל סבב טיסות החל בשעות הבוקר בהמראה מאסמרה שבאריתריאה לעבר עדן בתימן. היהודים עלו על המטוס בעדן ויצאו משם לתל-אביב. בשעות הלילה שהו המטוסים בקפריסין.
בשנת 1950 כינה ראש הממשלה דוד בן-גוריון את מגווייר "משה האירי", בשל שורשיו האירים ועל שם משה רבנו שהוציא את בני ישראל ממצרים והובילם במדבר סיני.
מגוויר לא הסתפק רק בהעלאתם של יהודי תימן. לפני כן הטיס ארצה את יהודי שנגחאי שבסין ואת יהודי אירן ועירק במסגרת מבצע 'עלי בבא'.
הביקורים התכופים באיריתריאה ובתימן עלו למגווייר בבריאותו וברשיון הטייס המסחרי. טפיל חדר לגופו ופגע בלבו. הוא לא הצליח לעבור את מבחני הבריאות הנדרשים ורשיון הטייס נשלל ממנו בתחילת שנות ה-50'.
בשנת 1965 הקים את חברת '
מגוויר נכסים' שהפכה בסיוע בנו לחברת הנדל"ן הגדולה ביותר בלוס-אנג'לס. הותיר אחריו שלושה ילדים, שמונה נכדים ושמונה נינים.