משה נגל, מוותיקי ענף הרכב הישראלי, מונה למנכ"ל החדש של חברת מוטופרטס אשר בבעלות קבוצת מכשירי תנועה. נגל ישתתף בהליכי שיקומה הקבוצה, בה החל לפני עשרות שנים את דרכו המיקצועית.
המינוי יכנס לתוקף מחרתיים, ה-1 למאי. בעוד חודש יעזוב את תפקידו המנכ"ל הנוכחי של מוטופרטס, יוסי סקורניק, אשר נישכר על-ידי קבוצת כלמוביל להקים חברה מתחרה בתחום חלקי הרכב.
קבוצת מכשירי תנועה מייבאת לישראל מארה"ב את דיגמי קרייזלר, מיפן את דיגמי סוזוקי, ומייצרת בארץ את גי'פי סופה. קבוצת כלמוביל מייבאת לישראל מכוניות פרטיות מתוצרת מרצדס בנץ הגרמנית, מיצובישי היפאנית ויונדאי הדרום קוראנית, וכן משאיות אמריקניות מתוצרת פרייטליינר ומשאיות שוודיות מתוצרת סקניה.
מהלך הקריירה של משה נגל, מאפיינת את התהפוכות שעברו על ענף הרכב הישראלי.
נגל שייך לקומץ מנהלים שכירים בכירים, אשר ליוו את מהפכת חדירתה של תעשיית המכוניות היפנית לשוק הרכב המקומי. הוא למד את התחום ממייסד קבוצת מכשירי תנועה גו' בוקסנבוים, אביו של היו"ר הנוכחי, צבי נטע. כידידה האישי של משפחת פורד מארה"ב קיבל בוקסנבוים את הזיכיון לייבוא מכוניות פורד לישראל, ונגל היה אחראי על תחום הטרקטורים בחברה.
מאוחר יותר עבר לתחום המכונית הפרטיות, בו עבד עם יקי אנוך, כיום מנכ"ל פיאט בישראל וקודם לכן מנכ"ל טויוטה. כאשר החליטה חברת מיצובישי שלא להיכנע עוד לאיומי החרם הערבי, והעניקה את זיכיון היבוא לחברת כלמוביל - אז ייבואנית מרצדס וסקניה בלבד, נישכר נגל להקים את הסוכנות המתחרה החדשה.
נגל הצטרף לכלמוביל כמנכ"ל חברת כלמוטור החדשה דאז, ותוך זמן קצר מאוד הצליח להעמיד מערך גדול ומשוכלל לתמיכה לוגיסטית ומסחרית. המערך שהקים נגל עבור בעל הקבוצה, ד"ר שמואל חרל"פ, היווה דפוס חיקוי לכל סוכנויות היבוא החדשות ממזרח אסיה ואירופה, אשר באו בעקבות מיצובישי לישראל. כלמוטור הצטיינה ברמת שרות שטרם הוכרה בזמנו בישראל, ותוך זמן קצר הצליחה להביס את סוכנות סובארו ששלטה ללא מיצרים בשוק הרכב הישראלי.
השילוב בין ניסיונו המקצועי של נגל לכושר הניהול והיחסים הבינלאומיים של חרל"פ, הביאו את קבוצת כלמוביל לצמרת ענף הרכב הישראלי. מאוחר יותר עבר נגל לנהל לנהל את סוכנות הייבוא של מכוניות סקודה. בתפקידו זה יישם את ניסיונו במכירת מכוניות לציי רכב גדולים, והחדיר את המכוניות הצ'כיות לצי הרכב הממשלתי ולמשטרת ישראל.
קומץ מנהלים בכירים שהיו בקיעים בשבועות האחרונים ברזי פרשת חיפוש מנכ"ל חדש לחברת מוטופרטס, הופתעו מדבר המינוי. מעבר בכירים מקבוצה לקבוצה נהוג בענף הרכב המקומי בדומה אולי למתרחש רק בענף הפירסום – העומד בקשר הדוק עם ענף הרכב, אך דפוס של עזיבה וחזרה "הביתה" לאחר שנים רבות, נדיר מאוד.
חברת מוטופרטס עוסקת בייבוא והפצה של חלקי חילוף בלתי מקוריים לרכב. עד כה נהגו יבואני הרכב לחייב את תיקון מכוניותיה בחלפים מקוריים בלבד, אך בשוק החלפים צפוייה מהפכה בעקבות התיקון לחוק ההגבלים העסקיים. התיקון עומד להכנס לתוקף בימים הקרובים.
מוטופרטס היתה היחידה מסוגה אשר פעלה עשרות שנים בשוק הישראלי, וזאת תודות לחזונו של המייסד גו' בוקסנבוים. עתה החליטה קבוצת כלמוביל להערך לרפורמה, ותפעיל בקיץ הקרוב חברה מתחרה חדשה. עד כה הקפידה הקבוצה כשאר ייבואני הרכב, להילחם בתופעה של יבוא ושיווק חלקי חילוף בלתי מקוריים לרכב.
חברת השיווק החדשה מוקמת כהיערכות חלוצית לרפורמה הצפויה בתחום תיקוני הרכב.
על-פי הנוהל החדש, לא יוכלו עוד יבואני הרכב לחייב את המוסכים לשווק רק חלפים מקוריים, שעלותם יקרה הן לצרכנים והן לקופת המדינה. מוסכי הרכב ובכללם המוסכים המורשים, יוכלו מעתה לרכוש חלפים ממקורות מוזלים. לחץ לעידוד הרפורמה בא מצידן של חברות הביטוח אליהן היצטרפה המדינה במגמה לחסוך בתשלום מטבע זר עבור יבוא מוצרים זהים, אשר יצרניות הרכב בחו"ל דורשות עבורם מחירים גבוהים.
מנכ"ל איגוד ייבואני הרכב, ראובן אבן, מסר Nfc כי כל מקורות היבוא מקובלים עליו, ובתנאי שיעמדו בדרישות הבטיחות והתקינה הבינלאומיים. פתיחת שוק החלפים עשויה להקטין את תופעת גניבות הרכב, שכן הסיכון ברכישת חלפים ממשחטות יהפוך לבלתי כדאי.
התארגנות כלמוביל נמצאת בשלבים מתקדמים. לחברה שטח גדול המתאים לאיחסון כל כמות החלפים הנדרשת, באתר החדש של החברה בראש העין. יו"ר הקבוצה, ד"ר חרל"פ ידוע בכושר בחירת עובדיו הבכירים, ולפיכך שכר את שרותיו של יוסי סקורניק, שעמד כאמור בראש החברה היחידה בתחום המכונה AFTER MARKET שפעלה בארץ עד כה. עזיבתו הקרובה חייבה מינוי מהיר של מחליף, ועל כך הוחלט סופית רק השבוע. לנוכח העדרו מהארץ של יו"ר הקבוצה צבי נטע, נידחו מספר מועמדים בכירים אשר הגישו פניות ברגע האחרון.
פעילותה של מוטופרטס נתקלה בקשיים מצידו של מנהל וותיק בקבוצה. האיש, מוטי קליר, לחץ למכירת חלפים מקוריים בלבד - אשר כל ההבדל בינם לבין החלקים החלופיים מסתכם בתוית היצרן המוטבעת על האריזה. יצרני החלקים החלופיים עומדים בקשר ישיר עם יצרניות הרכב, אשר מצידן אף מוכרות חלקים מוזלים תחת שמות מותג אחרים. יציאתו לגימלאות של קליר, עשויה לדעת גורמים בקבוצה לסייע בשיקום מעמדה של מכשירי תנועה.
צעדה של כלמוביל נחשב כאמור לחלוצי, וצפוי כי ייבואני רכב מתחרים ילכו בעקבותיה. לסוכנויות היבוא מערך שיווקי מסועף, המסוגל להתמודד היטב עם המציאות החדשה. עיקר ההערכות הנדרשת מתמקד בתחום הלוגיסטי. סוכנויות מזדה ופורד שבבעלות קבוצת דלק מוטורס, יהיו ככל הנראה הגורמים הבאים שיכנסו לענף.