צוות החקירה המיוחד החוקר את תאונתה רכבת ברבדים ערך (יום ב', 4.7.05) חיפושים בצו בית משפט במשרדיהם של בכירי חברת "רכבת ישראל". החיפושים נערכו בלשכת מנכ"ל רכבת ישראל, יוסי מור, במחלקת ההנדסה של הרכבת בחיפה ובמשרדי הרכבת בלוד, אצל עוזר מנהל מחלקת ההנדסה. לדברי המשטרה, מסמכים רבים הוחרמו לצורך בדיקתם בחקירה.
בנוסף חקרו השוטרים את עוזר מנכ"ל הרכבת, יריב אגמון, מנהל פרויקטים ומתאמת פרויקטים של חברת דרך ארץ ושני קציני בטיחות של חברת אליהו, שהעסיקה את נהג המשאית שהיה מעורב בתאונה.
יש להדגיש, שבשבוע שעבר נחקר באזהרה סמנכ"ל התשתיות ב"רכבת ישראל", איליה וולקוב. בשבוע קודם לכן נחקר בכיר באגף התפעול.
החוקרים, בראשות סנ"צ מאיר אור, ראש מדור תאונות דרכים באגף, מבקשים לבדוק האם גורמים ברכבת ישראל לא נקטו בפעולות הדרושות לאבטחת תנועת המשאיות באיזור ולמניעת תאונות. החקירה מתמקדת גם באפשרות שתנאי הדרך לא מאפשרים ממקום מפגש המסילה עם הכביש לראות רכבת שמגיעה למקום והנהלת הרכבת לא טרחה להסדיר שילוט מתאים.
כמו כן, נבדק נתון לפיו נהג הקטר לא הנמיך מהירות נסיעה למרות נוהל המחייב אותו לעשות כן במקום שהוגדר כמסוכן ושבעבר ארעו בו שתי תאונות דומות.
כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, ועדת החקירה שמינה שר התחבורה, מאיר שיטרית, הגישה מסקנותיה לשר. הוועדה קבעה, כי הגורם לתאונה הוא התנהגות נהג המשאית. היא קבעה כי הוא "עשה את כל הטעויות האפשריות ולא נקט כל פעולה של נהג סביר". לדברי חברי הוועדה, הנהג לא בדק את השטח ולא נמצאו הוכחות שניסה להזיז את המשאית כשהבחין ברכבת.
יש לציין, כי על-פי דיווח שמסרנו כאן כמה ימים לאחר התאונה, נמצא כי בדיקת המשטרה העלתה שהנהג לא יכול היה לנקוט פעולה להזזת המשאית כיון שהזמן שנותר לו מהרגע שהבחין ברכבת ועד הפגיעה היה קצר. זאת בשל תנאי השטח ומהירות גבוהה בה נסע הקטר.
בוועדה היו חברים איש משרד התחבורה, ישעיהו רונן, סמנכ"ל הפעלה ותחזוקת תשתיות ברכבת ישראל, הראל אבן, וסנ"צ משה בן זיקרי ממשטרת ישראל.
הוועדה לא קבעה מסקנות חד-משמעיות נגד בכירים ברכבת ישראל, במשטרה או במשרד התחבורה, אך עם זאת קבעה, כי התאונה היתה יכולה להמנע לו טיפלו במספר "כשלים". בעבר היו שהתריעו שיש להוציא את החקירה לגורם חיצוני שאינו תלוי בשלושת הגופים שחקרו את התאונה וזאת מחשש לניגוד עניינים.
על-פי המסקנות העיקריות של "ועדת שטרית", לנהג המשאית היה "משקל מהותי בתאונה, וככל הנראה הוא לא ציית לתמרור העצור שהוצב במקום ונהג למעלה מ-12 שעות ביום התאונה; נהג הקטר פעל כשורה, אך לא יכל למנוע את התאונה בכל מקרה; לא הוצב מחסום במקום למרות שידוע שמדובר בדרך המשמשת משאיות; במקום הוצב תמרור עצור אחד בלבד משני צידי המסילה, במרחק קרוב מאוד למסילת הרכבת".
הוועדה אם כן לא מסיקה מסקנות אישיות נגד גורמים אלו או אחרים.