דיבור "תינוקי" של ילדים זמן רב מדי עלול להצביע על "עיכוב בשפה". כך מזהירה מומחית בתחום מאוניברסיטת קנזס, במאמר ב-Yahoo.
"עיכוב בשפה", על-פי הגדרתה, הוא כאשר ילד מתעכב בהתחלת הדיבור, בפיתוח אוצר המילים, בהבנת השפה, או ביכולת ליצור מבנה משפטי נכון ולהגות מילים נכון.
שש אבני דרך המציינות את התפתחות השפה:
- 6-9 חודשים: ילדים בגיל זה ימלמלו ויתחילו לצרף קולות, כמו "דא-דא". בגיל זה, ילדים אמורים להיות עירניים וקשובים. הם יפנו אל קולכם כשישמעו אותו, ויזהו את פניכם.
- 9-12 חודשים: בגיל זה, ילדים יתחילו לנסות קולות שונים ולבטא את ה'מילים האמיתיות' הראשונות שלהם, כמו "אמא" או "אבא".
- 12-24 חודשים: במהלך תקופה זו, הורים צריכים לשמוע את ילדיהם אומרים מילים עקביות, שניתן להבינן.
- אם ילד בן 18 חודשים אינו רוכש מילים חדשות או לא רוכש כ-50 מילים שניתן להבינן עד גיל שנתיים, ההורים צריכים לבדוק האם קיימת בעיה כלשהיא.
- עד גיל 3, יש לצפות כי הילד ירכיב משפטים מובנים בני שלוש מילים.
בגיל הגן, ילדים צריכים להיות מסוגלים לספור עד 5 או 10, לדעת את הצבעים הבסיסיים, לדעת לומר את שמם, לשאול שאלות, להשתמש במשפטים מורכבים ולחזור על חלקים מסיפורים אהובים.
במידה והורים חושדים כי קיים עיכוב בשפה, עליהם ליצור קשר עם שירותי הבריאות או כל איש מקצוע במטרה להעריך את הילד כדי לקבוע האם קיימת בעיה ואם כן להציע את הטיפול הטוב ביותר עבורו.