|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
הרשם / העבריין

רשם העמותות קובע עכשיו רשמית

עו"ד ביניש ביצע עבירות מס חמורות

רשם העמותות מבסס קביעתו על דוח החוקר המיוחד הפרשת התזמורת הסימפונית את הפרשה חשפנו כאן בעשרות פרסומים יוגשו תביעות כספיות נגד המעורבים
27/07/2005  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   פרשת ביניש   |   תגובות
הבעל נהנה מהגנה

נמנעה מביצוע חובתה


העבירות, הכשלונות

רשם העמותות, עו"ד ירון קידר, קובע עכשיו רשמית, כי עו"ד יחזקאל ביניש, בעלה של שופטת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ביצע עבירות מס חמורות בפרשת התזמורת הסימפונית ירושלים ואף קיים חשד שביצע עבירה של העדפת נושים - הוא עצמו.

הרשם קובע, כי הדוח המלא של החוקר המיוחד, רו"ח רמי אלחנתי, הכולל גם ממצאים קשים נגד העמותה עצמה ובכירים נוספים בה, לרבות המנכ"ל דאז, זוסיא רודן, יועבר לטיפולה ולחקירתה של רשות המיסים. כן הוא קובע, כי "המפרק הזמני יבחן את החשש כי בוצעה פעולה של העדפת נושים תוך שימוש במידע פנים, בכל הנוגע להפקדות לחשבון לו היה ערב יו"ר העמותה בבנק אינווסטק סמוך למועד פירוק העמותה וישקול את הצעדים המשפטים הנדרשים".

הצעדים בהם מדובר ביחס להעדפת נושים הם במישור הפלילי. כפי שחשפנו כאן, המדובר בסכום של 233 אלף ש"ח מכספי התזמורת הסימפונית ירושלים, שהועברו, שלא כדין, מחשבונה, לחשבונו הפרטי של ביניש, כאשר כבר ידע כי העמותה עומדת בפני פשיטת רגל. המדובר בהעדפת נושים האסורה על-פי החוק.

את פרשת התזמורת הסימפונית חשפנו כאן ב-Nfc ובמעריב בעשרות פרסומים. בכל אותה תקופה טען ביניש כי מתנכלים לו כדי לפגוע ברעייתו כשופטת בית המשפט העליון. עתה קובע רשם העמותות: אכן, בוצעו עבירות מס חמורות; אכן, מיליוני ש"ח הועברו על-ידי ביניש ואחרים במזומנים, שלא כחוק; אכן, נעשה שימוש בלתי חוקי בכספי ציבור. בעניין זה מורה רשם העמותות "על העברת החלטתו זו בצירוף דוח החקירה לרשות המיסים, לצורך בחינת העניינים הנוגעים לסמכויותיה, ופעולתה בהתאם". המשמעות: חקירה פלילית נגד העמותה ובכירה, ובראשם עו"ד ביניש.

יודגש, כי בחלק ניכר מהתקופה, נהנה יחזקאל ביניש מהגנה מוחלטת מצד כמה גורמים, שנמנעו מלמצות את הדין עם בעלה של השופטת ביניש. בתחילת חשיפת הפרשה נהנה ביניש מעצם הימנעותה של פרקליטת המדינה דאז, עדנה ארבל, מלהורות על חקירת הפרשה. ארבל נימקה זאת בידידותה האישית עם בני הזוג ביניש, אולם מאידך, היא עצרה את הטיפול אצלה ולא העבירה זאת לגורם אחר בפרקליטות כדי שיבצע את המלאכה; גם היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, נמנע מלהורות על חקירת הפרשה למרות הפניות הרבות אליו.

רק בשנה האחרונה, ולאחר שחשפנו פרטים נוספים על השחיתות של ביניש, הורה היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, על בדיקת הפרשה בכללותה. רשם העמותות, ירון קידר, הוא שפיקח על עבודת החוקר המיוחד, רו"ח אלחנתי - החוקר, עליו הופעלו לחצים, חרג ממסגרת הזמן שהוקצתה לו ואיחר במשך יותר משנה וחצי - והביא לסיום הטיפול בדרג זה. עכשיו, כאמור, ולפי החלטת רשם העמותות, יועבר דוח החוקר המיוחד לטיפולן של שתי רשויות לפחות: רשות המיסים והמשטרה.

החוקר המיוחד מקדיש בדוח המיוחד פרק נרחב לטיעוניו של ביניש, כאילו אין להלין נגדו גם אם נמצאו ליקויים, שכן לגישתו, הוא עשה את המקסימום הדרוש, ובהתנדבות. החוקר המיוחד, דוחים טיעון זה וקובעים כי גם מי שפועל בהתנדבות אינו יכול לבצע פעולות בלתי חוקיות. רשם העמותות מציין בהודעתו, גם באשר לביניש, וגם באשר לגורמים הנוספים: "למרבה הצער, התנהלו מנהליה ושולחיהם, הרשויות הציבוריות, הרחק מנורמות ציבוריות ראויות ותוך התעלמות מההשלכות המפליגות של פעולותיהם. על מנהלי עמותות לשים כנר לרגליהם את העובדה כי דווקא בניהול גופים הנסמכים על כספי ציבור, מוטלת עליהם חובות נאמנות וזהירות מוגברות, לא רק כלפי העמותה וחבריה אלא כלפי הציבור כולו, לניהול נכון וראוי של גופים אלו."

להלן ההודעה המלאה לעיתונות, כלשונה (ציטוט):

רשם העמותות, עו"ד ירון קידר: "דוח החקירה בעניין עמותת התזמורת הסימפונית ירושלים כולל ממצאים חמורים באשר להתנהלות העמותה והפועלים מטעמה. למרבה הצער, התנהלו מנהליה ושולחיהם, הרשויות הציבורית, הרחק מנורמות ציבוריות ראויות ותוך התעלמות מההשלכות המפליגות של פעולותיהם".

כזכור, בתאריך 29.5.03 מינה רשם העמותות, דאז, את רו"ח רמי אלחנתי כחוקר בעמותה, בעקבות חשדות לליקויים קשים בהתנהלותה הכספית, ופעולות בניגוד לתקנון וכללי מינהל תקין. במקביל הגיש רשם העמותות בקשה לפירוק העמותה, ולמינוי מפרק בעל סמכויות הפעלה. הליך הפירוק טרם הסתיים, ומטרתו להביא לפעילות תקינה של העמותה ולאפשר לה לחזור ולפעול בצורה עצמאית, ללא צורך בפיקוח בית המשפט.

ביום 4.7.05 הוגש לרשם העמותות דוח החקירה הסופי, וזאת לאחר שטיוטת הדוח נשלחה לאנשים שעלולים היו להיפגע ממנו, ולאחר שהתקבלו תגובותיהם. הליך החקירה היה ארוך ומורכב, וכך גם הליך התגובות וההתייחסות להן, בין היתר לאור הרצון לאפשר לכל מי שעלול להיפגע מהדוח זכות טיעון נרחבת, וזאת לאור חומרת הממצאים שעלו בטיוטת הדוח ולאור ההשלכות שהיו להם לאורך כל הליך החקירה על הגורמים שהיו מעורבים בה.

מממצאי הדוח עולה בין היתר כי:

1. רשות השידור, שהייתה חברה בעמותה, ויוצגה על נציגים מטעמה בוועד המנהל של העמותה, לא עמדה בהסכם עם העמותה ולא העבירה את הכספים שהתחייבה להעביר. רשות השידור לא הפעילה את סמכותה להחלפת יו"ר הוועד המנהל של העמותה מידי 3 שנים, ותרמה לקיבוע מצב בעייתי בתפקוד העמותה.

2. העמותה נטלה על עצמה התחייבויות ללא כיסוי וגיבוי תקציבי נאות ומבלי שנעשה כל פיקוח לצורך פעולה באיזון תקציבי כנדרש. כתוצאה מכך הגיעה העמותה לקריסה כלכלית. מנהלי העמותה המשיכו ליצור לעמותה התחייבויות על אף שידעו שאין לעמותה מקורות תקציביים לכיסוי התחייבויות אלו.

3. העמותה נוהלה בחריגה חמורה מסדרי מינהל תקין, בוצעו תשלומים במיליוני ש"ח במזומן, ללא תיעוד וללא רישום בספרי הנהלת החשבונות, בוצעו התקשרויות בסכומים גבוהים ללא הסכמים וללא בדיקת מספר הצעות, הושארו כספים בחו"ל ללא פיקוח וללא רישום ובוצעו הוצאות מיותרות.

4. הנהלת החשבונות בוצעה, כמעט עד סוף שנת 2001 בצורה רשלנית ולא סיפקה נתונים מהימנים בנוגע למצבה הכספי של העמותה. כתוצאה מכך, בין היתר, התגלו באיחור תשלומים כפולים למוסדות וספקים. מורשי החתימה של העמותה חתמו על-פי החשד על המחאות ריקות, שחלקן שימשו לביצוע מעילה כספית.

5. קיים חשד כי העמותה פעלה תוך ביצוע עבירות מס חמורות, לאורך זמן, למרות שהוזהרה בעניין על-ידי יועציה וגם לאחר שהתקבלה החלטה מפורשת בוועדת הכספים של העמותה לחדול מכך.

6. הוועד המנהל אפשר הגדלה של גירעון העמותה באופן שהביא לקריסתה, ולא דאג ליצירת תשתית ארגונית מתאימה לעמותה. כמו כן הוועד המנהל אפשר ביצוע פעולות בניגוד לתקנון העמותה. חלק מחברי הוועד המנהל לא הופיעו כלל לישיבות הוועד וחלק הופיעו למספר ישיבות מועט.

7. יו"ר העמותה, מר יחזקאל ביניש, אשר היה הרוח החיה שמאחורי פעילות העמותה וזוהה עימה, אפשר באופן פעיל את המשך פעילות העמותה וקשירתה בהתחייבויות כספיות, למרות שהיה מודע לקושי הממשי לעניין עמידה בהתחייבויות אלו. היו"ר אף חתם, כבעל זכות חתימה נוסף למנכ"ל, על משכורות לעובדים תוך אי תשלום ניכויי המס בגין השכר.

8. מנכ"ל העמותה, מר זוסיה רודן, פעל בניגוד לכללי מינהל תקין, ללא שיטות עבודה מסודרות, ללא פיקוח כספי ותוך כדי כך שבוצעו בעמותה עבירות מס מתמשכות. המנכ"ל ביצע תשלומים בהיקף של מאות אלפי ש"ח במזומן, מבלי שתשלומים אלו נרשמו בספרי החשבונות של העמותה. קיים חשד כי המנכ"ל נהג להגיש לעמותה חשבוניות להחזר הוצאות נסיעה בגין נסיעות שלא ביצע בפועל. קיים חשד כי המנכ"ל לא דיווח ליו"ר ולחברי הוועד המנהל אודות גניבה של שיחות טלפון מהעמותה בסכום של 40,000 ש"ח.

9. התגלו כשלים מקצועיים חמורים בתפקודה של סמנכ"לית הכספים ששימשה בתפקידה עד חודש יולי 2001.


לאור הממצאים, החליט רשם העמותות, עו"ד ירון קידר, לאמץ את מסקנות החוקר והמלצותיו, וקובע כי:

1. המפרק הזמני ישקול פנייה ובמידת הצורך הגשת תביעות כלפי מי שחייבים כספים לעמותה, וכלפי מי שגרמו לה נזקים, הכל כמפורט בהמלצות החוקר. למען הסר ספק, יש מקום כי המפרק הזמני ידרוש מרשות השידור את ההפרשים בסכומי התמיכות שהועברו בשנים קודמות וכן לקבוע את גובה התמיכה השוטפת שהרשות מחויבת לה בהתאם להסכמי המייסדים.

2. המפרק הזמני ידרוש מהמנכ"ל להכין דין וחשבון מפורט, כולל אסמכתאות, בנוגע לתשלומים שבוצעו במזומן במהלך הסיור לאירופה בחודש מאי 2001 וכן בנוגע לתשלומים שבוצעו במזומן בחודש דצמבר 2001. במידה והמנכ"ל לא יוכיח את השימוש שנעשה בכספים האמורים, יש לשקול פניה למנכ"ל לצורך השבת הכספים לעמותה.

3. המפרק הזמני יבחן את החשש כי בוצעה פעולה של העדפת נושים תוך שימוש במידע פנים, בכל הנוגע להפקדות לחשבון לו היה ערב יו"ר העמותה בבנק אינווסטק סמוך למועד פירוק העמותה וישקול את הצעדים המשפטים הנדרשים.

4. על המפרק הזמני לפנות למנכ"ל וכן לגורמים רלוונטיים נוספים על-מנת שימציאו מסמכים חסרים, כאמור בדוח החוקר.

5. על העמותה להכין נהלים שייצרו מנגנוני בקרה נאותים. בכלל זה נהלים ארגוניים - סמכויות הוועד המנהל, המנכ"ל וכו' וכן נהלים כספיים - בכל הנוגע להתקשרויות, זכויות חתימה, ביצוע תשלומים וכו'.

6. לאור ממצאי החקירה יש מקום כי העמותה תמנה מבקר פנים אשר תפקידו יעוגן בתקנון העמותה.

7. על העמותה והמפרק הזמני, לפי העניין, לפעול לתיקון מכלול הליקויים שהתגלו בדוח החקירה.

באשר להוצאות החקירה קובע רשם העמותות:

בהתאם להמלצת החוקר, 50% מהוצאות החקירה, בסך של 61,905 ש"ח יוטלו על רשות השידור לאור אחריותה לחלק ניכר מהכשלים שהתגלו בעמותה, ובמיוחד לאור אי העברת תקציבים לעמותה בהתאם להתחייבותה ולאור העובדה שרוב חברי הוועד המנהל הם נציגיה.

כמו כן בהתאם להמלצות, 50% מהוצאות החקירה הנותרות יוטלו על העמותה לאור התנהלותה הבלתי תקינה. בסכום זה ייכללו הסכומים שהוטל על העמותה לשלם לחוקר במהלך החקירה.

באשר להתלבטויות החוקר בדבר הטלת הוצאות על יו"ר העמותה דאז, מאמץ רשם העמותות את המלצת החוקר, ומחליט שלא להטיל חלק מהוצאות החקירה על יו"ר העמותה לאור הנימוקים המובאים בדוח החוקר ולאור שיתוף הפעולה המלא עם החוקר.

בעניין זה מוסיף רשם העמותות כי פעולותיו של היו"ר ללא שכר, נמרצותו להביא את העמותה להישגים אומנותיים ונכונותו להשקיע זמן וממון, אומנם עומדים לזכותו, אך אין בכך כדי להפחית מאחריותו לפעולות לקויות רבות שבוצעו בעמותה בידיעתו. מובן שאין באי הטלת הוצאות על היו"ר כדי להכשיר את האופן בו פעל. בעניין זה כותב רשם העמותות: "על כל אדם הנוטל על עצמו משרה ציבורית, אף אם אינה בשכר, לדעת כי עם המשרה באה אחריות וכוונות טובות אינן מספיקות על-מנת למלא את התפקיד. חובות הנאמנות והזהירות מחייבות את כל נושאי המשרה בעמותה ובכללם חברי הוועד והעומד בראשם."

באשר למנכ"ל, על-אף הממצאים החמורים בעינינו, הרי לאור העובדה שחוק העמותות אינו מאפשר הטלת הוצאות על מנכ"ל עמותה, הרי שלא ניתן לחייבו בהוצאות ויתכן שהמענה יינתן במסגרת פעולות המפרק לעיל.

בנוסף מחליט רשם העמותות על העברת החלטתו זו בצירוף דוח החקירה לרשות המיסים, לצורך בחינת העניינים הנוגעים לסמכויותיה, ופעולתה בהתאם.

בהחלטתו מעיר רשם העמותות כי "כעולה מהאמור לעיל, מדובר בעמותה בעלת חשיבות רבה בתרבות הישראלית, הנסמכת על רשויות ציבוריות. למרבה הצער, התנהלו מנהליה ושולחיהם, הרשויות הציבוריות, הרחק מנורמות ציבוריות ראויות ותוך התעלמות מההשלכות המפליגות של פעולותיהם. על מנהלי עמותות לשים כנר לרגליהם את העובדה כי דווקא בניהול גופים הנסמכים על כספי ציבור, מוטלת עליהם חובות נאמנות וזהירות מוגברות, לא רק כלפי העמותה וחבריה אלא כלפי הציבור כולו, לניהול נכון וראוי של גופים אלו."


ב ב ר כ ה,

יעקב גלנטי
דובר משרד המשפטים

תאריך:  27/07/2005   |   עודכן:  20/01/2007
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, אשר נהג במהלך השנתיים האחרונות להציג דוחות נוקבים נגד חברי הכנסת, מפתיע היום ומגונן על חבריו.
27/07/2005  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
"אין פועלים זרים שאפשר להביא אותם לעשות את הביטחון של מדינת ישראל לכן עליכם למלא את המשימה הזאת", כך אמר (יום ד', 27.7.05) הרמטכ"ל, רב-אלוף דן חלוץ, במהלך ביקור בבסיס הקליטה והמיון שבתל השומר (בקו"ם) במפגש עם חיילים שהתגייסו אתמול ליחידות החי"ר הייעודי.
27/07/2005  |  עומר שיקלר  |   חדשות
פגישה אופטימית נערכה אתמול (ד', 27.7.05) בין נשיא צרפת ז'אק שיראק וראש הממשלה, אריאל שרון. במסיבת עיתונאים שערכו לאחר פגישתם המשותפת בפריז, אמר שרון: "אני רוצה להודות לנשיא צרפת על מאבקו באנטשימיות ואמונתו בהידוק וחיזוק היחסים בין צרפת לישראל".
27/07/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, התחייב אמש (ג', 26.7.2005) שלא ייכנע לטרור "ולו באינטש" בכל הקשור למדיניות בריטניה בעירק ובמזרח-התיכון והוסיף, כי ממשלתו נחושה בדעתה להקשיח את החוק נגד הטרור. בלייר אמר, בכעס, כי הרעיון שהמלחמה בעירק היא אשר נותנת תירוץ לטרוריסטים לבצע פיגועים בבריטניה מגוחך, זאת למרות הסקרים שמראים כי רוב הבריטים מאמינים שקיים קשר בין השניים.
27/07/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
שר הבריאות, דני נווה, הודיע (יום ג', 26.7.05) על הכללתן של 7 תרופות נוספות בסל הבריאות. יצוין, כי התרופות שנוספו משמשות כתרופות חלופיות לתרופות שקיימות בסל הבריאות.
27/07/2005  |  גלית יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il