משרד החינוך "תופר" מכרזים למועמדים שהוא חפץ להעסיקם ומשנה תנאי מכרז לאחר הפצתו, כך נטען בעתירה לבג"צ שהגיש עלי כיואן, מנהל בפועל בבית הספר היסודי ממלכתי ג' בכפר אכסאל, נגד משרד החינוך ומנכ"לית המשרד, רונית תירוש. כיואן דורש לבטל את השינויים שהוכנסו במכרזים.
מדובר ב-81 מכרזים למשרות ניהול בתי ספר שקיים משרד החינוך.
עניינה של העתירה, אשר הוגשה באמצעות עו"ד דכואר סמואל, בסעיף מספר א.3, המופיע בנספח 3 לחוזר מנכ"ל מס' תשס"ה/9(א) 8.4-7 - "נוהל מינוי מנהלים במוסדות חינוך רשמיים" הקובע כי מי שמבקש להתמודד במכרז לאיוש משרת ניהול פנויה עליו להיות בעל "תעודת סיום של קורס אקדמי מוכר ממוסד להשכלה גבוהה בארץ להכשרת מנהלי בית ספר או תואר אקדמי שני במינהל חינוך ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ". תנאי זה נקבע בחוזר מנכ"ל שפורסם ב-1 במאי 2005 והוחל על המכרזים לאיוש משרות ניהול פנויות שפורסמו ב-6 במאי 2005.
המועד האחרון להגשת טופסי הצגת מועמדות למכרזי ניהול בתי הספר היה ב-19 במאי 2005 אלא שלטענת כיואן, ב-20 ביולי 2005, לאחר פרסום ההודעה על משרות ניהול פניות ולאחר שהוגשו טופסי הצגת המועמדות על-ידי המועמדים הפוטנציאליים, לאחר שכבר התכנסה ועדת היועצים אשר מראיינת את המועמדים במספר של בתי ספר ואף לאחר שכבר הועברו המלצות הוועדה למנכ"לית המשרד לגבי מספר בתי ספר, שינתה תירוש את חוזר מאי 2005, והפיצה את חוזר מאי 2005 המתוקן בו הוסיפה תנאי לפיו "מי שסיים לימודי תואר שני במינהל ציבורי ומערכות חינוך בשלוחת אוניברסיטת קלרק מארה"ב או מי שסיים לימודי קורס מנהיגות חינוכית (תוכנית אלבמה), וכל זאת עד סוף שנה"ל תשס"ב, פטור מדרישת הסף של תעודה בניהול".
בעתירתו טוען כיואן כי בדרך זו שינה משרד החינוך את תנאי המכרז לאחר שכבר נערך, לאחר שכבר הוגשו טופסי המועמדות, ואף לא פרסמה ברבים אודות השינוי שחל בתנאי המכרז והסתפקה בפרסום חוזר המנכ"ל באינטרנט, וכל זאת "כדי להכשיר בדיעבד מועמדים שהוזמנו כבר לוועדת היועצים שאמורה לראיין את מי שעמדו בתנאי הסף של המכרז, ואשר לא עמדו בתנאי הסף של חוזר מאי 2005 המקורי".
כיואן טוען כי מדובר "בהתנהגות מופקרת" של משרד החינוך והמנכ"לית תירוש אשר מתאימה לדבריו לשלטון חשוך ומושחת ולא למדינה דמוקרטית ומערבית. "התוספת מפלה בצורה פסולה, בוטה וגסה בין שווים..."תופרת" ומתאימה בדיעבד את תנאי הסף של המכרזים שכבר פורסמו לאיוש משרות ניהול פנויות לפי מידותיהם הספציפיות של אנשים מסויימים שייוחדו ע"י המשיבות והוזמנו לוועדת היועצים, למרות שלא עמדו בתנאי הסף המקוריים, ואשר לא קיימת שונות רלוונטית כלשהי בינם לבין מועמדים אחרים השווים בכישוריהם ובנתוניהם האישיים".
לבסוף תוקף כיואן את התנאי "תעודה בניהול" המקורי, קרי ללא התוספת, בהיותו "סותר הוראות חוק בצורה מפורשת (חוק ההשכלה הגבוהה), סותר הסכמים הקיבוציים החלים על הצדדים ופוגע פגיעה אנושה בעקרון השוויון, שהוא הליבה של המכרז הציבורי".
בעתירתו מבקש כיואן מבית המשפט להורות למשרד החינוך לבטל את התוספת לנספח 3 לחוזר המנכ"ל המתוקן, לבטל את תנאי מס' א.3, ("התנאי - תעודה בניהול") המופיע בנספח 3 לחוזר מאי 2005 המתוקן, לבטל את המכרזים שנערכו לאיוש משרות ניהול פנויות, בסך הכל 81 מכרזים.
עוד מבקש כיוהן מתן צו על תנאי שלא ליישם את חוזר מנכ"ל מאי 2005 המתוקן, להימנע מעריכת מכרזים חדשים בהתאם לחוזר זה ולהקפיא את הליכי המכרזים שכבר פורסמו בהתאם לחוזר מאי 2005 או לחוזר המתוקן, כל זאת עד להכרעה סופית בעתירה.
בשל חשיבות הנושא ודחיפות החלטה בעניין נקבע דיון בעתירה לתאריך 4.8.2005 ויידון בפני הרכב השופטים איילה פרוקצ'יה, אדמונד לוי ועדנה ארבל.