שר התחבורה, אפרים סנה, נפגש עם בכירי המשק הבריטי אשר הגיעו ארצה למפגש מועצת העסקים ישראל בריטניה. השר הציג בפניהם תוכנית לקידום פרויקטים בתחום התחבורה, בשיתוף הסקטור הפרטי. עלות הפרויקטים היא כ-5 מיליארד דולר. סנה הודה לחברי המשלחת הבריטית שהחליטו להגיע לביקור בישראל בימים קשים אלו.
את המפגש אירח נשיא איגוד לשכות המסחר, דני גילרמן, המשמש גם כיו"ר הישראלי של מועצת העסקים ישראל-בריטניה. בכנס השתתפו גם שגריר בריטניה בישראל שררד קאופר-קולס ושגריר ישראל בבריטניה, צבי שטאובר.
את המשלחת הבריטית ייצגו לורד יאנג, יו"ר חברת ההשקעות הגדולה Young Associates (לשעבר יו"ר כייבל אנד וויירלס), סר ויקטור בלנק, יו"ר Great Universal Stores בעלת רשתות שיווק בכל העולם וחברות קטלוגים, סר טרבור צ'ין, היו"ר הבריטי של המועצה ויו"ר Lex Leasing plc (רכב ותחנות דלק בכל העולם), לורד לוין יו"ר Deutsche Bank אירופה (לשעבר ראש עיריית לונדון), לורד סטון, לשעבר מנכ"ל מרקס אנד ספנסר ואחרים. בין חברי המועצה הישראלים שהשתתפו במפגש - דב לאוטמן, מיכאל שטראוס, דורון תמיר, אמנון דותן, חנן אכסף, גד פרופר, מיכאל פדרמן ועוד.
גילרמן אמר במהלך המפגש, כי קיומו של הביקור למרות המצב הקשה בישראל מהווה הצדעה והזדהות של ראשי המשק הבריטי עם ישראל. "על-רקע המצב הכלכלי הקשה בו מצוי המשק, יש חשיבות רבה להאצת הפרויקטים בתחומי התחבורה והתשתית, המיועדים להתבצע בשיתוף עם הסקטור הפרטי, לאור חשיבותם הרבה להגדלת ההשקעות בישראל וליצירת מקומות עבודה חדשים", אמר גילרמן.
הסעת המונים
תוכנית משרד התחבורה שהוצגה, כוללת פיתוח והפעלה של מערכות להסעת המונים בערים תל אביב, ירושלים וחיפה, הקמה והפעלה של מספר כבישים מהירים, הקמה ופיתוח של מסילות ברזל והקמת שדות תעופה משלימים לנתב"ג.
סנה תיאר מספר פרויקטים בתחום הסעת ההמונים וביניהם הרכבת הקלה בירושלים בעלות של כ-400 מיליון דולר, המכרז הסופי לפרויקט זה פורסם ב-2001 והצעות להקמת והפעלת הקו, בשיטת BOT יוגשו בחודש יוני 2002, על-פי התיכנון תחל העבודה על-ידי הסקטור הפרטי בשנת 2003.
הרכבת הקלה
השר סנה התייחס לפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. לדבריו, עד יולי 2002 תוגשנה ההצעות למכרז המוקדם להקמה והפעלת הקו הראשון מפתח תקוה לתל אביב ומשם לבת-ים, בעלות כוללת של כמיליארד ורבע דולר. גם פרויקט זה הוא בשיטת ה-BOT. העבודות צפויות להתחיל ב-2004.
כמו כן סיפר סנה שראש הממשלה, אריאל שרון, אישר בחודש מרס השנה, את תוכנית משרד התחבורה לפיתוח מסילות ברזל בהיקף של 18 מיליארד ש"ח. במסגרת האישור יגוייס סכום של כ-2 מיליארד ש"ח לפיתוח פרויקטים מסילתיים בשנים 2002-2003, בנוסף להיקף ההשקעות על-ידי תקציב המדינה. סכום זה יגוייס בשוק הפיננסי באמצעות הלוואה לתקופה של 10 שנים וייועד לטובת הקדמת פרויקטים חדשים בתחום זה, ולרכש ציוד נייד לקווים הנמצאים בביצוע, לרבות קו ת"א-ירושלים.
פיתוח מסילות הרכבת
סנה הוסיף שהממשלה החליטה לקדם 2 פרויקטים עיקריים בתחום פיתוח מסילות הברזל בשיתוף עם הסקטור הפרטי: פרויקט הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים, דרך נתב"ג ומודיעין, ובקו ראשון לציון מערב דרך איילון דרום.
פיתוח הכבישים
תוכנית משרד התחבורה מכילה פרויקטים רבים בתחום פיתוח הכבישים. הבולט שבהם: קידום כביש חוצה ישראל לכיוון דרום לכיוון הערים קריית-גת ובאר שבע.
במפגש נמסר, כי לצורך הקמת הקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל, תפרסם הממשלה מכרז להקמה בשיתוף עם הסקטור הפרטי, בשיטת ה-PFI, בעלות של כ-150 מיליון דולר. בנוסף, יפרסם משרד התחבורה במהלך השנה מכרזים להקמה והפעלה של כבישים נוספים, לרבות כביש מהיר מס' 431 (כביש רוחב ממודיעין במזרח עד נתיבי איילון במערב), וכביש רוחב 531 (בקטע המערבי ממחלף רעננה דרום ועד החיבור לנתיבי איילון צפון).