בעיצומו של תהליך מימוש תוכנית ההינתקות הישראלית, קובע מנהיג תנועת החמאס ברצועת עזה, מחמוד א-זהאר, כי הנסיגה הישראלית מרצועת עזה וצפון השומרון מבטאת מנקודת המבט הפלשתינית את קריסת התפיסה הציונית והיא בבחינת "סימן המבשר את המערכה הסופית שתכריע את הסכסוך".
בנימה מלגלגת הוסיף א-זהאר שראש הממשלה שרון לא עמד בהבטחתו לחסל את האינתיפאדה ב-100 ימים וקביעתו של שנצרים היא חלק מתפיסת הביטחון הישראלית לא החזיקה מעמד. "זו תבוסה לישראל שלא מצאה מענה לרקטות הקסאם ולמלחמת המנהרות ולפיגועי ההתאבדות", הדגיש מנהיג החמאס שהבטיח כי אנשיו ייכנסו להתנחלויות, יעלו על הריסות הבתים וידרכו ברגליהם על כבוד ישראל. שמות ההתנחלויות ישונו והחמאס תעודד תיירות למקומות בהם נהרגו פעילי הארגון בפעולות נגד ישראל.
א-זהאר מעניק לתוכנית ההינתקות משמעות היסטורית מרחיקת לכת ביחסי ישראל והפלשתינים ואף על מעמד התנועה האיסלמית בעולם כולו. "אנו עומדים בפתחו של רגע היסטורי", אמר א-זהאר, "בו רשמה ההתנגדות הפלשתינית ניצחון אשר יהיו לו השלכות שליליות על ישראל בכך שיקטין את העלייה אליה ויעודד הגירה שלילית ויסלול את הדרך לשלום צודק וכולל של הבעיה הפלשתינית" (נוסחה המבטאת בטרמינולוגיה הפלשתינית מימוש "זכות השיבה" וחיסולה של מדינת ישראל כמדינה יהודית).
א-זהאר הביע את ביטחונו שההינתקות תעלה את המורל בעולם הערבי והאיסלמי ותשפיע על המערכה גם באפגניסטן ובעירק. "אנו חלק מתוכנית עולמית גדולה ששמה התנועה האיסלמית העולמית", הסביר א-זהאר וכיוון לתפיסת עולמה של החמאס החותרת כתנועת האם שלה, האחים המוסלמים, להפיץ את האיסלם עד להקמת המדינה האיסלמית הגלובלית.
במבט לעתיד צופה א-זהאר, כי "ההתנגדות הפלשתינית נגד הכיבוש הישראלי" תסלים באיו"ש והאמצעים בהם יעשה שימוש יהיו אפקטיביים יותר מאלה שישמשו ברצועת עזה. בתשובה לשאלה האם התהדיאה (תקופת הרגיעה) תסתיים לאחר הנסיגה הישראלית מרצועת עזה, השיב א-זהאר כי התהדיאה מלכתחילה נקבעה עד לסוף שנת 2005 והיתה מותנית בשחרור האסירים והפסקת המתקפות, תנאים להם לא התחייבה ישראל לבצע, ומכאן משתמע מדבריו, שהחמאס תראה עצמה חופשית מכל מחויבות להפסקת אש.
במבט לעתיד הודה מנהיג החמאס כי תנועתו חותרת להשתלט על השלטון אולם היא מתכוונת לעשות כן רק באמצעות השתתפות בבחירות על בסיס מצע מדיני שכותרתו ביטול תהליך אוסלו וחינוך להמשך המאבק. "איננו מכירים במדינת ישראל ולא בזכותה להחזיק ולו בשעל אחד מאדמת פלשתין", הטעים א-זהאר והדגיש: "פלשתין היא אדמת הקדש איסלמי השייכת למוסלמים בכל העולם".