|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

היום השני הסתיים בפינוי כל הישובים

המתנגדים נגררו מבית הכנסת בנווה דקלים

בנווה דקלים ובכפר דרום נאלצו כוחות הביטחון לגרור בכוח מאות מתנגדים מבתי הכנסת עימותים גם בישוב שירת הים עד הלילה כל הישובים יהיו ריקים
18/08/2005  |     |   חדשות   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות

שלומי דיאז
הפורעים בכפר דרום יועמדו לדין

שלומי דיאז
כפר הים: אריה יצחקי נכנע ללא עימות

פיקוד המשטרה הודיע בערב (20:30) על סיום פינוי הישובים אליהם נכנסו כוחות הביטחון ביום השני לפינוי. המדובר בישובים: נווה דקלים, כפר דרום, קטיף, שירת הים, כפר הים וגן אור.

הפינוי בנווה דקלים

נווה דקלים הפכה לאיזור עימות מרכזי, למרות שיום קודם לכן היה סיכום עם ראשי הישוב וגם עם השוהים הבלתי חוקיים, לפיו הפינוי יהיה מרצון. המציאות היתה אחרת. כאלף חמש מאות איש התבצרו בבית הכנסת בישוב והיה צורך בפינויים בכוח. גורמים במשטרה ובצבא טענו כי "נראה שכולם ניסו להשיג זמן ולהרויח זמן כדי להמשיך ולעבור על החוק". אלוף פיקוד הדרום הודיע: נמצה את הדין עם כל אחד שעבר על החוק. דווקא תושבי המקום התפנו ללא בעיות.

סמוך ל-15:00, ולאחר שניסיונות ההידברות לא צלחו, החלה הדרמה: החיילים פרצו לבית הכנסת בנווה דקלים. הדלתות נשברו באמצעות לומים גדולים וכלי פריצה מיוחדים לעקירת משקופים, שעקרו את הדלתות מהצירים ומהמשקוף. בפנים - נמצאו אלף ומאתיים מתנגדים לפינוי. אלה אחזו זה בזרועו של זה, והקשו על הכוחות לפנותם.

התושבים הוציאו את ספרי התורה מההיכל. חלק מהם התפללו וקראו דברי תורה, בקול גדול. בית הכנסת היה מלא במאות צעירים משולהבים, שהתנגדו בכוח לפינוי. יאמר כאן, כי למעט כמה אירועים קלים, בנווה דקלים לא נהגו המתנגדים באלימות כלפי החיילים והשוטרים.

"הגיע זמן פינוי" - כך קרא ניצב משנה מאיר בן-ישי, סגן מפקד כוחות הפינוי בנווה דקלים, לצעירי המתבצרים בבית הכנסת בישוב. פקודת הפינוי ניתנה ב-15:15, לאחר שניתנה לצעירים, לבקשתם, ההזדמנות להיפרד ולשאת תפילה אחרונה במקום. "בדקות הקרובות יעמדו לרשותכם אוטובוסים שיקחו אתכם למרכז שפירא ולירושלים", אמר ניצב משנה בן-ישי, אך הצעירים סירבו לעזוב את המקום.

ב-15:30, על-פי פקודה, החלה כאמור הפריצה. השוטרים פתחו את השערים כדי להכניס כוחות גדולים למקום. הצעירים בבית הכנסת, לעומת זאת, החלו לזרוק חפצים ובקבוקי מים לעבר השוטרים וניסו למנוע פתיחת השערים. הקרב בין הצדדים נמשך עד 20:00 אז סיימו כוחות הביטחון לפנות את כולם. מאות מהמתנגדים נגררו החוצה בכוח ונכלאו באוטובוסים שהובאו למקום. במהלך ההתכתשות נפגעו כמה מהשוטרים ממכות יבשות. אחרים התמוטטו מהעומס הקשה. לאחר ממכן התפנו הכוחות לפנות כמה עשרות נערות מבית הכנסת במקום.

יו"ר מועצת יש"ע, בנצי ליברמן, והרב דרוקמן, שהו ברחבת בית הכנסת, אמרו קודם לכן לקציני המשטרה כי הם לא יעזבו את המקום, ולא יקראו לצעירים להתפנות מרצון. "אנחנו לא ננקוט באלימות", אמרו, "אך לא נסכים להתפנות מרצון".

עד הצהריים פונו מהיישוב 268 בתים ונותרו עוד 44 בתים. בסך הכל פונו 675 איש. במקום היה גם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי. מרבית תושבי נווה דקלים הוצאו מבתיהם כבר אתמול. יחד עם המפגינים הרבים ביישוב ניתן היה למצוא את ח"כ אלי ישי, יו"ר סיעת ש"ס, שהעיד כי הוא רואה מראות קשים של צער וכאב. ההערכה היא כי נווה דקלים, בירת הגוש והסמל שלה, תפונה עד שעות הלילה.

הפינוי בכפר דרום

בכפר דרום סיימו כוחות הביטחון עד לשעה 16:00 לפנות את כל הבתים ביישוב וסמוך לשעה 17:00 ניתנה הוראת הפריצה לבית הכנסת, שם התבצרו מאות צעירים, שוהים בלתי חוקיים ומרביתם נוער גבעות, המסרבים להתפנות [ראו ידיעה נפרדת]. הישוב הפך לאגוז הקשה של היום השני של הפינוי וגבה לא מעט פצועים.

כוחות הביטחון ניסו להעלות כוחות לגג בית הכנסת באמצעות מנוף ומכולות - בדרך המזכירה את הסוס הטרויאני האגדי. אולם אחר כך בוטל הניסיון להנחית את המכולות, עקב חשש לקריסת הגג.

כפר דרום אמור היה להתפנות רק בתחילת השבוע. הבא אולם שינוי בהערכות הוביל כוחות גדולים של צבא ומשטרה לישוב הבוקר (יום ה', 18.8.05). זמן קצר לאחר שהתפרסו במקום וכיתרו אותו סביב, החלו המהלכים לפינוי. סמוך לשעה 10:30 נכנסו כוחות הביטחון לבית הכנסת בכפר דרום והחלו לפנות את מאות הצעירים המפגינים שם, רובם שוהים בלתי חוקיים (שבח"ים) ושאינם תושבים. כוחות הביטחון מונים מאות רבות של חיילים ושוטרים אשר מוכנים לכל אירוע אלים שעלול להתרחש.

במהלך הפעילות בכפר דרום, סירב חייל מילואים מהמשטרה הצבאית למלא אחר הפקודות שניתנו לו. חבריו השוטרים והחיילים השתלטו עליו ולקחו אותו בכוח מהמקום, כשהם מלווים בקול מחאת הקהל. החייל יועמד לדין.

בבוקר אירעה תקלה, שגרמה ללחץ. כלי הנדסי כבד פגע בצינור המוביל מים לישוב כפר דרום. צה"ל הודיע כי הצינור יתוקן, ועד אז יסופקו לתושבים מים מינרליים בבקבוקים. בכפר דרום, על-פי ההערכות, שוהים כרגע כ-1,600 בני אדם. רק 400 הם תושבי כפר דרום.

בפגישות שקיימו הלילה תושבי כפר דרום, הם החליטו שלא לנהוג באלימות כלפי שוטרים וחיילים, אך יחד עם זאת גם שלא להתפנות מרצון. על שביל הגישה ליישוב פוזרו הבוקר דוקרנים ועל גג בית הכנסת של היישוב הכינו התושבים ביצורים. שערי הישוב רותכו אולם דחפור של צה"ל פרץ אותם.

האווירה במקום טעונה. כוחות הביטחון נקטו במקביל אמצעי זהירות מיוחדים, מחשש לנקמה מצד ארגוני הטרור בעקבות הפיגוע שביצע אתמול המחבל-היהודי, שרצח ארבעה פלשתינים. מעת לעת יורים חיילי צה"ל ירי הרתעתי לעבר מטרות שונות באיזור דיר אל בלח הסמוכה.

סמוך לשעה 12:00 הגיע הרמטכ"ל, רא"ל דן חלוץ, לביקור בכפר דרום ולליווי הכוחות המפנים. הרמטכ"ל נכנס ליישוב תחת אבטחה כבדה. כ-200 איש פונו עד הצהריים מהישוב. באחד המיקרים נעצר צעיר שניפץ שימשה של אוטובוס. כוח גדול פרץ לגן הילדים בישוב ופינה מתבצרים וכן פונתה מדרשת "התורה והארץ" שם התבצרו כמאה בני אדם. כן פונה מפעל הסלטים בו התבצרו 72 בני אדם. עד הערב פונו 831 איש ו-128 מבנים.

הפינוי בשירת הים

הפינוי של שירת הים נערך בכוח והסתיים בשעות הערב עם הוצאת 370 בני אדם. הוא החל אחר-הצהריים כאשר כוחות הביטחון נקטו בפינוי מגובה באמצעות במות הרמה של כל אותם מפגינים המתבצרים על גגות בתיהם. שירת הים מוגדר כמוקד בעייתי - במקום עשרות שוהים בלתי חוקיים, מרביתם מנוער הגבעות וקיצוני ימין שהחלו לבצר את הישוב כדי למנוע פינוי שקט. לפני שער הכניסה ליישוב הוקם בבוקר מחסום משברי אבנים, סלעים, גדרות תיל, צמיגים וגרוטאות.

יום קודם נרשם עימות ראשון במקום, כאשר כמה צעירים מתוך שירת הים יצאו החוצה וניסו לנקב צמיגי כלי רכב צבאיים. שישה מהם נעצרו והוצאו אל מחוץ לרצועה.

סמוך לשעה 11:30 החל העימות הפיסי בתוך הישוב. עשרות צעירים שניסו לחסום את שער הכניסה נהדפו וחלקם הגדול נעצר ופונה מהמקום. דחפור הוזעק לפנות את הדרך. בתוך הישוב החלו צעירים להבעיר צמיגים, רהיטים ופחי פלסטיק.

בשעה 12:00 ניתנה ההנחיה להכנס פנימה ואז החלו הצעירים ליידות אבנים וביצים על כוחות הביטחון. בנוסף, הושלכו על החיילים והשוטרים תפוחי אדמה עטופים בנייר כסף אליהם צורפו מסמרים. אחד השוטרים סיפר ל-Nfc, כי הפגיעה של החפץ המאולתר קשה ויכולה לגרום לפציעות והשוטרים והחיילים מנסים להתגונן.

בעוד הכוחות מנסים לפלס דרך לתוך הישוב, יצאו כמה מפגינים מהצד השני וצעדו לכוון המואסי הצמוד. הם החלו ליידות אבנים על צעירים פלשתינים מתוך מטרה לעורר חיכוך שיעכב את כוחות הפינוי. כוח של צה"ל הגיע למקום ומנסה להשתלט עליהם. במקביל מנסים מספר צעירים לחבל בחממות של פלשתינים במואסי. הצבא אף הורה לכוח של הקומנדו הימי לשלוט בקו החוף של הישוב ולאבטח משם. עוצר הוטל על שטח המואסי.

סמוך לשעה 13:30 הצליחו הכוחות לפלס דרכם, נכנסו בהמוניהם ליישוב, והחלו מפנים את הבתים והשוהים ביישוב. אחד החיילים שעבר בין הבתים, נפצע באורח קל מבקבוקים שהושלכו לעברו. החייל פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע לקבלת טיפול. אחרים ספגו מטר של בקבוקי מים וצואה וכן תפוחי אדמה. לפנו ערב ניסו כמה צעירים להימלט מהמקום בשחיה. אחד מהם נער בן 15 חולץ במצב קשה על-ידי שוטר מג"ב שהבחין בו טובע וקפץ אחריו למים. השוטר ביצע בו החייאה עד לבוא צוות רפואי. עוד כמה צעירים ניסו להתחמק ברפסודות ונלכדו על-ידי כוח של חיל הים שהמתין מול החוף של הישוב.

הפינוי בכפר הים

צלפים של צה"ל והמשטרה היו היום בכפר הים, שם התבצר ד"ר אריה יצחקי, ראש מנהיגות יהודית, ביחד עם אשתו, דתיה, ועם פעילת הימין נדיה מטר. במקום, על גג המבנה, עוד כ-80 בני אדם חלקם ילדים. יצחקי היה חמוש ברובה אם-16 והודיע כי מילכד את המבנה. חבלנים יבדקו האם מדובר בבלוני גז או בחומרי נפץ.

ד"ר יצחקי - שהכריז בשבוע שעבר על הקמת "מנהיגות יהודית" - שוחח בטלפון עם ערוץ 1 ואמר: "אמרנו שנשתמש בכל האמצעים לעצור את הגירוש. כולל נשק חם? אני לא מבטיח שום דבר".

לאחר דין ודברים ירד מוקדם יותר ד"ר יצחקי מהגג וניהל שיחות בסלון ביתו עם נציגי הכוחות המפנים, אך השיחות לא צלחו והוא חזר אל הגג.

מפקד חטיבת אביב של מג"ב אמר אחר הצהריים, כי הם צופים לסיים את פינוי כפר ים ושירת הים עד לשעות הערב וכך אכן היה.

הפינוי בנצר חזני

בנצר חזני התנהל הבוקר מו"מ לפינוי מרצון, אולם משזה לא צלח, הבעירו המפגינים במקום והתושבים את שער הכניסה ליישוב על-מנת למנוע את כניסת כוחות הביטחון. האש התלקחה והתפשטה לתוך היישוב, אולם כוחות הביטחון הצליחו להשתלט עליה ונכנסו אל היישוב. שלוש משפחות הציתו את בתיהם. מפגינים יידו ביצים בחיילים ובשוטרים. כמה עשרות מפגינים חסמו את הציר שבין גדיד לנצר חזני וכוח משטרה וצבא מטפל בהם. במקביל מטפל כוח נוסף במפגינים שהחלו להבעיר את החממות. עד הלילה יסתיים פינוי הישוב הזה.

כוח פינוי החל את עבודתו גם בישוב גן אור, שם חשבו שלא צפויות להתעורר בעיות, אם כי אישה אחת הציתה את ביתה. אלא שלמרות שתחילה היה סיכום על פינוי, הוא הופר ואנשים התבצרו בבית הכנסת ונכון לשעות הערב נשמך פינויים. הפינוי מתבצע על-ידי כוח מג"ב בראשות נצ"מ אבישי פלד.

מאז תחילת הפינוי ועד הערב נעצרו בסך-הכל 665 בני אדם. 600 מהם שוחררו. 19 עדיין בחקירה ועוד 46 נכלאו. העבירות הבולטות: ניסיון הסתננות לישובי הגוש תוך הפרת צו אלוף פיקוד, הכשלת שוטר, הכאת שוטרים, ניקוב צמיגי ניידות וכלי רכב, אחזקת דוקרנים ודקירת חיילת.

תאריך:  18/08/2005   |   עודכן:  18/08/2005
שלומי דיאז, ענבל אביב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נעים קאסם, מבכירי החיזבאללה, גילה בראיון לטלוויזיה הלבנונית כי על הארגון מופעלים לחצים כבדים מכיוון אירופה שיתפרק מנשקו ויחדול ממלחמתו בישראל בדרום לבנון.
18/08/2005  |  אסף גבור  |   חדשות
חברת התרופות הגנריות טבע הודיעה הערב (ד', 17.8.05) כי קיבלה אישור ראשוני ממנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לזריקת ה-Granisetron.
17/08/2005  |  מיכאל דבורין  |   חדשות
ישראל החמיצה הזדמנות גדולה לזכות בטורניר על-שם ואלרי לובאנובסקי, לאחר שהפסידה לפולין 2-3. הבעיות בהגנה שהיה נדמה שמאחורינו, לאחר המשחק שלשום נגד אוקראינה רחוקות מלהיות פתורות. דודו אוואט ספג שער שדומה לשער שספג ניר דוידוביץ' נגד מאלמו, והוכיח שוב שקשה לשוערים שלנו להתמודד עם כדורים פשוטים.
17/08/2005  |  טלספורט  |   חדשות
ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, טילפן הערב לראש הממשלה, אריאל שרון, על-מנת להביע את הערכתו לראש הממשלה ולממשלת ישראל על יישום תוכנית ההינתקות.
17/08/2005  |  מתי טוכפלד  |   חדשות
היום לפני 57 שנה, מנפיק בנק אנגלו-פלשתינה את שטרות הכסף הראשונים של מדינת ישראל.
17/08/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il