|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

''העריק'' הסורי ופרשת ההדלפה הגדולה

"הקב"ר הסורי" המזמר - היה או לא היה?

דמשק טוענת שהכל שטויות; מעקב אחר השתלשלות הפרשה מגלה פארסה אחת גדולה; אחיו של "העריק" הסורי: "איזה רל"ש?! - הוא בקושי סיים כיתה ג'"
09/09/2005  |   News1 News1   |   חדשות   |   העולם הערבי   |   תגובות
אסף גבור
חשד: אל חרירי נרצח בחומר נפץ סלובקי

   מחלקה ראשונה
הנשיא אסד התקפל ולא יגיע לניו-יורק

   מחלקה ראשונה
דמשק לצוות החקירה: 'תפדלו, אתם מוזמנים לכאן'

   אסף גבור
חקירת רצח אל חרירי: נעצרו בכירים לבנונים

באגף המודיעין של צה"ל אוהבים להתרפק על מיתוס "הקב"ר המזמר" [קצין בינה רשתית], אותו קצין מודיעין בעל הזיכרון הצילומי הנדיר שנפל בשבי הסורים במהלך מלחמת יום הכיפורים ונלחץ להדליף כל מה שרק ידע. הסיפור הזה עובר כבר עשרות שנים מדור לדור על-מנת להמחיש לא רק את הצורך בשמירה על ביטחון המידע, אלא אף את חשיבות המידור בין היחידות, האגפים והגופים השונים בקהילית המודיעין הישראלית.

כעת יש גם "קב"ר מזמר" סורי, לפחות על-פי כמה מהגרסאות. מזה למעלה משבועיים מתפרסמות ידיעות בכלי תקשורת ערבים וזרים על קצין מודיעין סורי, מנהל לשכתו של ראש אמ"ן לשעבר בצבא סוריה - חסן ח'ליל [הוחלף בפברואר על-ידי א'סף שווכת, ראש אמ"ן המכהן], שערק לכאורה מארצו, לצרפת, ושם הוא אינו מפסיק לזמר, לפטפט ולהפליל את הקצינים הסורים המעורבים בהתנקשות ברצח ראש הממשלה הלבנוני, רפיק חרירי, בפברואר השנה. ניתן רק להניח, שהידיעות הללו הדירו שינה מעיניהם של יותר מקצין סורי אחד בימים האחרונים.

"שני אל"מים סורים מעורבים בפרשה"

מבדיקת Nfc עולה, כי מקור הידיעות הינו דיווח מיום 26.8.05 באתר האינטרנט הסעודי 'אילאף' הפועל מלונדון. שם נמסר, כי הקצין, רב-סרן זוהיר ס', יושב במשרדי החקירות של שירות הביון הצרפתי [כפי הנראה SGDN - National Defense General Secretariat] ופשוט "שופך את הלב". הוא הסכים לערוק ולזמר, לפי הדיווח, לא לפני שקיבל את הסכמת הרשויות בצרפת למקלט מדיני.

קודם לכן אף הספיק להיחקר בידי גורמים פינלנדים. הוא סיפר להם, כי על פעולת ההתנקשות בחייו של חרירי פיקחו באופן אישי שני קצינים סורים בדרגת אלוף-משנה: עבד אל-כרים ע' וחסן ד', וקצין לבנוני נוסף בשם בדוי 'פואד'. אלה לטענתו היו אחראים על משימות איסוף המידע, התצפית והמעקב אחר תנועותיו של חרירי. קצין אחר, בשם זאפר י', אמון היה על המיסוך האלקטרוני בשעת הפעולה.

העריק הסורי שפך אור, על-פי הדיווח ב'אילאף', על נסיבות ההתנקשות בחרירי. לדבריו, פעמיים היו כוונות להתנקש בחרירי לפני ה-14 בפברואר. באחת הפעמים אמור היה להתפוצץ מטען נפץ מתוצרת ישראלית בשעה ששיירתו של חרירי תעבור על אחד הגשרים בלבנון (גשר אל-אולא). המטרה היתה כפי הנראה להפליל את ישראל כמי שעומדת מאחורי החיסול. ואולם, הפעולה בוטלה ברגע האחרון. מכונית התופת ששימשה בפעולה הורכבה באזור א-זידאני בסוריה, לאחר רכישתה בשוק השחור שם.

אותו אבו עדס שנטל מאוחר יותר אחריות בקלטת וידיאו כמי ששימש כמחבל המתאבד הוא סיפור מעניין לכשעצמו. זוהיר ס', העריק הסורי, אמר, כי אבו עדס הסתנן לעירק כדי להשתתף בלחימה נגד האמריקנים, נעצר על-ידי הסורים ועבר שטיפת מוח כאילו חרירי הוא אמריקני-ציוני, משתף פעולה עם ראש ממשלת עירק לשעבר איאד עלאווי, ועל כן יש לחסלו. לאחר שצולם לקלטת ומסר את הצהרת נטילת האחריות, חוסל בידי הסורים וגופתו נשמרה כגיבוי, תוכנית מגירה אחרונה [כפי הנראה על-מנת להוכיח בשלב מסוים שגופתו אותרה בסיוע דמשק]. המחבל המתאבד האמיתי, ציין, הוא עירקי בשם נור א-דין, ששוכנע באותה הדרך לחסל את חרירי.

"מסר מספרי ה-"VPN" של בכירים סורים"

כל האינפורמציה הזו עשתה דרכה למגזין הצרפתי "מודיעין אונליין". אלא ששם, על-פי תיאוריית הטלפון השבור, כבר נקרא הקצין הסורי העריק בשם אחר: מחמד סאפי, ולא זוהיר ס', כפי שהופיע בדיווח באילאף. בינתיים, אגב, הוקמה ועדת בדיקה במערכת המגזין, לאחר שהתברר, שכל הכתבה בנושא הועתקה מילה במילה מדוח שערך ארגון זכויות אדם סורי בנושא, תחקיר עליו שקד חודשים. בדוח שמפרסמת "המועצה הלאומית לאמת, צדק ופיוס בסוריה", מדובר בכלל על אדם בשם מחמד סעיד סדיק.

סאפי, בכל אופן, מהדיווח ב"מודיעין אונליין", הוא בן העדה העלאווית [כמו משפחת אסד] מהעיירה סאפיתא, הסמוכה לעיר הנמל לאדקיה. אשתו, כך נמסר, היא דרוזית, קרובת משפחה של השר הלבנוני מרוואן חמאדה שניצל אף הוא מניסיון התנקשות באוקטובר אשתקד. הוא עבד עם כרל"ש ראש אמ"ן הסורי במשך חמש שנים, והיה מקורב לראש השב"כ הסורי (יחידה 251), בהג'ת סלימאן, שהתפוטר לפני שלושה חודשים מתפקידו.

תחילה ערק לסעודיה, שם נחקר בידי שירותי המודיעין המקומיים, והועבר לאמריקנים. אז תושאל בז'נבה בידי צוות החקירה הבינלאומי מטעם האו"ם שמרכז החוקר הגרמני דטלב מהליס. כדי לבסס את דבריו מסר את מספרי הטלפונים הניידים האישיים והחסויים של מי שהיה בשעתו ראש מנגנון הביטחון והמודיעין של הכוחות הסוריים בלבנון (כס"ב), רוסתם רזאלה, ועוזריו (370714، 549649، 576135).

על-פי אתר האינטרנט הצרפתי "מודיעין אונליין" (www.intelligenceonline.com) שדיווחיו זכו לפולו-אפ בעיתונות הלבנונית, הקצינים הסורים הזמינו כ-1,000 ק"ג חומר נפץ מסוג RDX [Royal Demolition eXplosive and Research Department eXplosive] מחברה סלובקית (צ'ימקו איי.סי), באמצעות איש עסקים סורי-טורקי המקורב למודיעין הסורי.

לפי הדיווח, לא מן הנמנע שפעולת הרכישה קיבלה את אישור ממשלת סלובקיה. מדובר בחומר נפץ בעל עוצמה רבה המשמש לרוב בעירוב עם כמה חומרי נפץ, ונעשה בו אף שימוש כמרכיב בנשק גרעיני. הוא מכונה "הנשק להשמדה המונית" של מדינות העולם השלישי. דובר סלובקי רשמי, ולדימיר סימקו, הגיב ביום רביעי לדיווחים ואמר, כי יבחן את המידע. משטרת סלובקיה פתחה בחקירה.

בעיתון המקוון דווח עוד, כי טרם התבררה מידת מעורבותם של קצינים סורים נוספים שנשאו בתפקידי מפתח באזור - למשל אלוף-משנה ג'אמע ג'אמע שהיה אחראי לאזור מלונות הפאר שם חוסל חרירי, ואלוף-משנה מחמד ח'לוף האחראי על אותו אזור בפרבריה הדרומיים של ביירות, בו אותרה רק לפני כמה ימים הדירה ששימשה להכנת הפעולה.

"איזה רל"ש?! - הוא בקושי סיים כיתה ג'"

בינתיים, דמשק אומרת שאין ולא היתה חיה כזו שנקראת מחמד סאפי בין שורות המודיעין הסורי. "למעשה, כל הרל"שים של ראשי מנגנוני הביטחון הסורים הם אזרחים, לא אנשי צבא... הרל"ש של ח'ליל היה קצין בדגת סגן-משנה בעברו, והוא מוכר היטב בסוריה. שמו בהחלט לא מחמד סאפי". עם זאת, גורמים סורים מסרו לעיתון הלונדוני 'אל-חיאת' מידע מעט סותר. לדבריהם, אלוף-משנה (!) במיל' מחמד זוהיר סאפי [מיקס של שני השמות], שהיה מוצב עם הכוחות הסוריים בלבנון, עזב את סוריה במאי השנה לאחר שנגזרו עליו שלוש שנות מאסר בשל זיופים, והצטרף לאנשי רפעת אסד - דודו המוגלה של הנשיא המכהן, משם המשיך לצרפת.

מקורות סורים אחרים אמרו שבכלל מדובר במחמד זוהיר א-סדיק, חייל שברח משירות, וכעת חי בלבנון. לדבריהם הוא מוליך אנשים שולל וטוען שהוא קצין סורי. "מעולם לא היה בלשכת ראש אמ"ן ח'ליל קצין שנקרא מחמד א-סאפי". א-סדיק נשוי, על-פי אותם המקורות, לבחורה לבנונית ממשפחת השר הלבנוני מרוואן חמאדה ומוכר להם סיפורי שווא שהוא עבד אצל ח'ליל ויודע על מעורבות סוריה בהתנקשות בחיי חרירי. הם רמזו, כי לחמאדה יש אינטרס אישי להפליל את אסד.

העיתון הכוויתי 'אל-ראי אל-עאם' עשה עבודה טובה ויצא לבדוק בשטח. כתבי העיתון ביקרו אצל משפחת סדיק המתגוררת בשכונת "הסולידריות העממית" בדמשק, ונפגשו עם בני המשפחה. השם החדש שהתוודעו לו הוא מחמד סעיד סדיק שמת לפני שיבעה חודשים. הם הניחו אם כן שמדובר בבנו, זוהיר. זה היגר עם אשתו הלבנונית, דעד רסיני, לסעודיה, שם הוא עובד עד היום כגנן. אחיו הבכור סיפר, שבלבנון עבד זוהיר כעשר שנים בריצוף ובבניה. "הוא התגייס לצבא [הסורי] אך לא שירת במודיעין וגם לא היה קצין. הוא לא הגיע אפילו לכיתה ד'".

החקירה מתקרבת לאסד

בתחילת השבוע שעבר נעצרו בלבנון ארבעה קוקודים במערכת הביטחון שם הם נחשדים כמעורבים ברצח חרירי: מפקד משמר הרפובליקה המכהן מוסטפא חמדאן, המקורב לנשיא לבנון, אמיל לאחוד, הפרו-סורי (האחרון כינה אותו "הקצין מספר 1" בצבא לבנון); מפקד הביטחון הכללי לשעבר, ג'מאל א-סייד, הנחשב לאדריכל ההגמוניה הסורית בלבנון וכונה בפי רבים "CIA לבנון"; ראש השב"כ הלבנוני לשעבר, עלי אל-חאג'; וכן, ראש אמ"ן הלבנוני לשעבר, רימון עזאר.

שלושה מהם הועברו למתקן כליאה של השב"כ הלבנוני - א-סיאר, ואילו ראש השב"כ הלבנוני עצור במתקן צבאי. בפרשה נעצר גם חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר, נאסר קנדיל, ששוחרר בינתיים. קנדיל, על-פי הדיווח באתר "מודיעין אונליין", הוא זה שהודיע בשעתו לאחראים על פעולת ההתנקשות, כי חרירי ושיירתו עזבו את בניין הפרלמנט.

החוקר הגרמני דטלב מהליס צפוי להגיע ביום שני לסוריה, ולא מחר כפי שתוכנן תחילה. בכוונתו לתשאל קצינים סורים בכל הנוגע למידע מוקדם שהיה בידיהם בנושא. לפני שבוע, אמר במסיבת עיתונאים בביירות, כי לפי שעה, אין מידע על חשודים סורים בפרשה. כל הפגישות ייערכו עם הבכירים הסורים במקום נייטרלי, למשל באחד ממשרדי האו"ם או ארגון בינלאומי אחר.

לפי גורמים סורים, צפויה אף פגישה בין מהליס לבשאר אסד עצמו. אסד נתון בימים אלה ללחצים כבדים. קיימת אצלו התחושה שהחבל מתהדק. בשבועון הצרפתי TTI נכתב (יום ה'), כי סוריה ניצבת עתה בפני ה"סנריו הלובי", כלומר: סנקציות מיידיות, באם לא תיישר קו עם עמדת הקהילה הבינלאומית.

בשבוע האחרון שמע מהליס עדויות נוספות מצד קצינים במנגנוני הביטחון הלבנוניים, בהם איש העסקים הלבנוני איברהים שרארה, הנחשב ל"איש" של רוסתום רזאלה - כאמור, ראש הביטחון והמודיעין של הכס"ב. גם ארבעת הקודקודים העצורים נחקרו שעות ארוכות השבוע.

מדיווחים המגיעים מביירות עולה, כי בידי צוות החקירה יש ראיות לכך שמיליוני דולרים הוקצו לטובת ההתנקשות. בימים האחרונים נועד מהליס עם שורה של בכירים בניו-יורק ועידכן אותם בהתקדמות החקירה. מהליס אף ביקש ממזכ"ל האו"ם, קופי אנאן, להאריך את כהונת הצוות שהוא מרכז לפחות בחודש וחצי, בטענה שלא יצליח להגיע לחקר האמת עד אמצע החודש הבא - המועד המתוכנן לסיום עבודת הצוות.

תאריך:  09/09/2005   |   עודכן:  09/09/2005
מחלקה ראשונה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"לפי מה שראינו בטלוויזיה, הישראלים שלא רוצים לעזוב את ההתנחלויות, פינו אותם בכוח וזה דבר אמיץ. אנו מקווים ששרון יראה אומץ דומה גם בהקמת מדינה פלשתינית". את הדברים אמר נשיא פקיסטן, פרבז מושרף, בראיון מיוחד שהעניק (יום ו', 9.9.05) לסוכנות הידיעות AP.
חוקרים בשתי אוניברסיטאות אנגליות, Imperial College בלונדון ואוניברסיטת שפילד, הכריזו על פריצת דרך בייצור שבבי מחשב שתעורר מהפיכה בתעשיה.
09/09/2005  |  אסף גדות  |   חדשות
חברות הרכב פיאט ופורד הודיעו (ו', 09.09.05) כי חתמו על הסכם הבנות, במסגרתו ישתפו פעולה יחד בפיתוח דגמים חדשים של מכוניותיהן הקטנות.
09/09/2005  |  ניר וייס  |   חדשות
פודי הלייטנינג, המפותחים ברפאל, הרשות לפיתוח אמצעי לחימה בע"מ ומיוצרים בשיתוף פעולה עם חברת נורטרופ גרומן האמריקנית, נבחרו לאחר תחרות ממושכת מול טובי היצרנים בעולם במסגרת עסקה ששווייה הכולל נאמד בלמעלה ממאה מיליון דולר.
09/09/2005  |  עומר שיקלר  |   חדשות
ערב משחקי מוקדמות אליפות אירופה, אחרי שעידן טל היה מעורב בויכוח עם ראשי מכבי חיפה בנושא רצונו לעזוב לספרד, הובטח לו חוזה ארוך טווח ומשופר למשך 3 שנים מעבר לעונה הנוכחית. טל עדיין ממתין לשיחות עם עוזי מור ואיתמר צ′יזיק, אבל הטלפונים אינם מצלצלים כפי שהובטח.
09/09/2005  |  טלספורט  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il