לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה (12.09.05) תביעת פיצויים, מטעמה של מכללת "גבעת וושינגטון", נגד המועצה להשכלה גבוהה, בגין רשלנות בטיפול בבקשות המכללה לאשר לה מספר מסלולים חדשים ללימודי הוראה.
התובעת, עמותת "גבעת וושינגטון", הינה מוסד ללא כוונת רווח מוכר ומאושר בישראל, ומפעילה במסגרתה את המכללה לחינוך "גבעת וושינגטון", אשר מכשירה מורים ומורות בארבעה מסלולי לימוד לתואר "בוגר בהוראה" - B.Ed.
על-פי המפורט בכתב התביעה, המל"ג, כרשות הפועלת מכוח החוק ומופקדת על קידום ההשכלה הגבוהה בישראל, הפרה את חובת הזהירות המוטלת עליה, ורשלנותה בטיפול בבקשות המכללה הסבה לתובעת נזקים קשים.
בין השאר נטען, כי המל"ג השהתה את הטיפול בבקשות המכללה, בכך שלא קיימה בזמן דיון בעניין הקמתה של ועדה לבדיקת תוכנית לימודים אקדמית להוראת מתמטיקה, במסלול המיועד לחטיבות הביניים - וזאת על אף פניות חוזרות ונשנות מטעם המכללה.
בנוסף, השתהתה המועצה יתר על המידה בטיפול בתוכנית הלימודים האקדמית להוראת מדעים בביה"ס היסודי, ואף לא קיימה דיון על הקמת ועדה לבחינת תוכנית זו.
טענות דומות הועלו גם לגבי בקשות המכללה לאישור ועדות בדיקה לתוכניות הלימודים לחינוך מיוחד ומסלול להוראת ספרות.
בסיכום הדברים, הוסיפה המכללה את מחאתה גם על החלטת המל"ג להקפיא את הדיונים בתוכניות הלימודים לתואר B.Ed, שנמצאות לפני שלב אישור הפרסום וההרשמה ולפני שלב ההסמכה.
הנימוק הבסיסי להחלטת ההקפאה, היה המעבר הצפוי מתואר B.Ed לתוארB.A., העתיד להיות מוענק לבוגרי המסלולים השונים בהוראה. לטענת המכללה, גם אצל המל"ג לא היתה תמימות דעים לגבי הצדקת הפעלתו של המודל החדש ולגבי עצם סיכויי הפעלתו בשנת הלימודים תשס"ז.
אי לכך, נטען, אין קשר בין הרפורמה הצפויה בהענקת תואר B.Ed לבין השהיית הקמת הוועדה הבודקת למסלול החינוך המיוחד והוועדה הבודקת למסלול הוראת הספרות. במקביל, אין כל קשר בין החלטת ההקפאה לבין המשך הטיפול בהליכים הנוגעים לתוכניות הלימודים להוראת המדעים והמתמטיקה.
לפיכך דורשת המכללה פיצוי לא רק עבור הנזקים הכספיים והתדמיתיים שנגרמו לה, אלא גם עבור מניעת האפשרות לקיים במסגרת התוכניות המוזכרות שני מחזורים בני ארבע שנים.
לאחר חישוב כלל הנזקים ומשיקולי אגרת בית משפט, נקבע לבסוף סכום הפיצוי הנדרש על כ-22.1 מיליון שקל.