כנראה שהחלב המיוצר בישראל לא הכי מוצלח כמו שחשבנו והוא אף טעון שיפור. משרד החקלאות הודיע (יום ג', 20.9.05) כי הוא עובד בימים אלה על תוכנית אסטרטגית חדשה על-מנת לשפר את החלב. מטרתה העיקרית של התוכנית הינה לעבור לייצר חלב בריאות.
את המהפכה בענף החלב יוזם צוות של היחידה המטבולית בראשות פרופ' דניאל בן-גדליה, במרכז הוולקני במשרד החקלאות. בעקבות עבודת מחקר אינטנסיבית שנעשתה על-ידי הצוות, נוצרה תשתית ידע תזונתי, המאפשר להתחיל תוך שנה לייצר בממשק אינטנסיבי, חלב טבעי, עשיר במרכיבים אנטי-סרטניים, ברמה יציבה, ובמחיר השווה לכל נפש, תוך שימוש במזונות המקובלים ברפת הישראלית.
הצוות החליט לערוך את המחקר בשל מגמת הירידה המתמשכת מזה כעשור בצריכת החלב לנפש בישראל, דבר המהווה בעייה קשה לענף החלב בארץ, ובמקביל מגמת העלייה המדאיגה בתחלואת מחלות סרטן שונות והתפשטות מגיפת ההשמנה באוכלוסיית ישראל.
בחלב המיוצר כיום בארץ ובמוצריו (בחלק השומני שלו), יש מרכיבים בעלי פעילות אנטי-סרטנית מוכחת ולפחות מרכיב אחד שיש לו פוטנציאל לעכב השמנה. ריכוזי המרכיבים הללו נמוכים מכדי להשפיע.
הדרך היחידה שהצליחה להגדיל עד פי 5 את ריכוזי המרכיבים האנטי-סרטניים בחלב באופן יציב היא על-ידי החזקת הבקר במרעה. דרך זו אינה מתאימה לממשק ייצור אינטנסיבי ואינה מעשית בתנאי הארץ. ניסויים רבים שנעשו בעולם כדי להגיע לרמה גבוהה ויציבה של המרכיבים הללו בחלב המיוצר בממשק אינטנסיבי, נכשלו ולכן על המדף אין למצוא עדיין חלב ומוצריו המועשרים במרכיבים אנטי סרטניים ובמחיר השווה לכל נפש.
במקביל, נערך מחקר ראשוני על-ידי הצוות המצביע על כך שבשומן החלב יש מרכיב בעל פוטנציאל של מעכב השמנה. המחקר הביא להגדלה משמעותית של המרכיב הזה בחלב, ברמת ייצור אינטנסיבית ובמחיר השווה לכל נפש.
מטרתם של החוקרים הינה שכל החלב המיוצר בארץ ישא תווית של חלב בריאות שייוצר בשני פסי ייצור:
- חלב עתיר מרכיבים אנטי-סרטניים;
- חלב "רזה ומרזה" (2% שומן) מעכב השמנה.
צריכה מתמשכת וברמה נאותה של חלב ומוצריו משני קווי הייצור הללו החל מגיל הילדות, תגדיל את עמידות האוכלוסיה למחלות הסרטן, תצמצם את מכת ההשמנה ותחלואת הלב, עד שיבה טובה.
פרופ' בן-גדליה: "השינוי האסטרטגי המוצע בזה לענף החלב יכול להפוך למנוף שיווקי ממדרגה ראשונה שיוציא את הענף מהסטגנציה שהוא מצוי בה, כולל פתיחה של אופקי ייצוא. כדי להגשים את המטרה הזו, יש לסגור את פערי הידע על-ידי המשך מחקר ופיתוח, ובמקביל להתחיל בייצור על סמך הידע הקיים תוך בקרת טיב, מלווה בקמפיין פרסומי".