חברת המחקר והפיתוח אנג'יניואיטי פירסמה (ה', 22.09.05) הודעה מיוחדת, במסגרתה היא מדווחת על פריצת דרך בתחום הדלק האלטרנטיבי.
החברה הישראלית, אשר פועלת מבסיסה באשקלון, פיתחה טכנולוגיה ייחודית להפקת מימן בכלי הרכב (On-Board), אשר עוקפת את כל המכשולים המיוחסים לשימוש בו כיום. שאלות הבטיחות, האחסון, ההובלה, ההתקנה והאחסנה בכלי הרכב, אינן עומדות על הפרק, שכן ייצור המימן בטכנולוגיה החדשה הינו מקומי וניצולו מיידי.
בבסיס הרעיון, עומדת הצלחתם של מדעני החברה להפיק מימן וקיטור באופן רציף תוך בקרה ושליטה על הלחץ, הטמפרטורה וההספק, באמצעות שימוש בחוט מתכת קלה - אלומיניום או מגנזיום - מים ויחידת הפקה מיוחדת. בהמשך התהליך, מוזנים המימן והקיטור למנוע בעירה פנימית, המותאם לשימוש בטכנולוגיה החדשנית.
מלבד אספקת הדלק למנוע הבעירה הפנימית, מציינים בחברה, יכולה יחידת ההפקה לספק מימן גם לתאי הדלק מבוססי-מימן, וכן לשימושים אחרים הדורשים מימן או קיטור.
הטכנולוגיה החדשה נותנת מענה לשתי בעיות עולמיות - האחת, בעיית אבטחת האספקה, הנובעת מהתדלדלות מקורות הדלק הפחמימני והעלייה בביקוש, והשנייה, הינה בעיית "אפקט החממה". בתהליך ההפקה החדשני נוצרת תחמוצת מתכת המופרדת ונשלחת, לאחר מכן, למחזור באמצעות אנרגיה חשמלית. לפיכך, אין שינוי במאגרי המתכת וישנה אבטחת אספקה רציפה.
כמו-כן, השימוש בטכנולוגיה מבטיח העדר פליטת דו-תחמוצת הפחמן לאטמוספירת כדור-הארץ.
בימים אלה, לאחר הוכחת הטכנולוגיה, מתבצעת במערכי החברה האינטגרציה בין יחידת ההפקה למנוע השריפה הפנימית המוסב, אשר עם סיומה ובנית אב-הטיפוס, תהא הטכנולוגיה זמינה לשימוש. המנוע המשולב הינו מנוע בעירה פנימית סטנדרטי, שהותאם לטכנולוגיה באמצעות שינויים מעטים בלבד, כך שניתן יהיה לייצרו בתשתיות הייצור הקיימות, ללא צורך בהקמת תשתיות חדשות הנאמדות במיליארדי דולרים.
בחברה מדגישים, כי אופן התדלוק של רכבים שייצויידו בטכנולוגיה החדשה, יהיה פשוט למדי. לכלי הרכב יוזן קצהו של סליל מתכת אשר ילופף על תוף פנימי, כשבמקביל, תחובר פיה אשר תשאב את אבקת התחמוצת שהתקבלה במהלך הנסיעה.
ביצועי המנוע יהיו זהים לביצועים הקיימים כיום במנועים המבוססים על דלק רגיל. הנפח שיידרש לאחסון סליל המתכת דומה לנפח הנדרש לאחסון הדלק המקובל, אולם משקלו יהא גדול פי שלושה בלבד - דבר שהופך אותו לעדיף בהרבה על פתרונות אחרים של דלק אלטרנטיבי, ופתרון תחרותי למחירי הדלק הנוכחיים.
אנג'יניואיטי הינה חברת סטארט-אפ ישראלית, הפועלת במסגרת תוכנית החממות של המדען הראשי וממוקמת בחממה הטכנולוגית אשקלון-תעשיות ידע. החברה גייסה השקעה מחברת אורמת תעשיות, ובימים אלה, נמצאת בשלב גיוס הון נוסף לצורך בנית אב-הטיפוס, כשמאוחר יותר, תוצע הטכנולוגיה לתעשיית הרכב הנדרשת לפתרון בעיית הדלק הפחמימני.
את החברה הקימו פרופ' אמנון יוגב - אשר ניהל בעבר את מרכז האנרגיה שבמכון ויצמן, ומילא שורה של תפקידים במערכת הביטחון ובועדות אירופאיות בנושא פיתוח האנרגיה - ואל"מ (מיל.) אלי גמזון - מהנדס אווירונאוטיקה ומחשבים, אשר שירת 20 שנה כמהנדס פיתוח בחיל האוויר ובמערכת הביטחון, והקים בשנות השמונים את חברת חץ הכסף, שנרכשה על-ידי אלביט מערכות בשנת 97'.
פיתוח הטכנולוגיה החדשה נעשה בשיתוף עם אלובין מחקר ופיתוח, שהינה חברת אופונטיה בהנהלת פרופ' ערן שר ומוסד הטכניון.