ענקית הרכב הגרמנית-אמריקנית - DaimlerChrysler - הודיעה (ד', 28.09.05) על כוונתה לפטר כ-8,500 מעובדי חברת-הבת מרצדס, במטרה להחזיר את הרווחיות לחטיבת מכוניות היוקרה הגרמנית.
ההודעה הדרמטית, שיצאה ממטה החברה בשטוטגרט, גרמניה, באה לאחר שמנכ"ל מרצדס החדש - דיטר זטש - הצפוי להתמנות לראש DaimlerChrysler בראשית השנה הבאה, העביר את ראשי הפרקים של תוכנית ההתייעלות לחברי הדירקטוריון בארה"ב.
בשלב זה מדובר בקיצוץ מצבת כוח האדם בגרמניה, על-ידי חתימת הסדרי פרישה מרצון עם העובדים במערכי הייצור וההנהלה. התהליך כולו אמור להימשך כשנה בערך, ויבוא לידי ביטוי בהוצאה כוללת של כ-950 מיליון אירו (1.1 מיליארד דולר).
DaimlerChrysler, שהודיעה מוקדם יותר כי היא מצפה לעבור השנה את רווחי שנת 2004 - שעמדו על 5.8 מיליארד דולר - הרגיעה את ציבור המשקיעים בהודעתה כי הוצאות תוכנית הקיצוץ לא ייפגעו בהערכות הרווח המוקדמות שלה.
חטיבת מרצדס המפורסמת, עברה בשנה האחרונה מספר טלטלות כבדות, שהתבטאו, בין היתר, בחוסר שביעות רצון כללית מצד לקוחותיה הוותיקים, וכן מהחזרה מסיבית לתיקונים של כ-1.3 מיליון מכוניות עקב תקלות בלתי צפויות.
החברה, הכוללת את מותג הדגל מרצדס-בנץ, וכן את מחלקות הסמארט העירונית והמייבאך היוקרתית, מעסיקה למעלה מ-106 אלף עובדים במפעליה - רובם ככולם במולדתה גרמניה. היא רשמה ירידה תלולה של 98% ברווחיה לרבעון השני של השנה - מ- 03 מיליון אירו ל-12 מיליון בלבד, יחד עם ירידה בהכנסות של 4%, ל-12.4 מיליארד (14.93 מיליארד דולר).
ירידה דומה נרשמה גם בכמות המכוניות שנמכרו - כ-308 אלף - בעיקר בשל מכירות נמוכות מהצפוי של מותג הסמארט. הדבר הביא לאירגון מחדש של כל מערכי הייצור של המכונית הקומפקטית, ולפיטוריהם של כ-600 עובדים.
עתה ממתינים מומחי השוק למהלכיו הקרובים של זטש, אשר חולל ניסים בתפקידו הקודם כמנהל חטיבת קרייזלר. הוא התמנה לתפקיד לפני כחמש שנים, וחודשים ספורים לאחר היבחרו הודיע על קיצוצי ענק של כ-26 אלף מעובדי החברה.
המהלך האכזרי נראה פזיז תחילה, עת הוביל להוצאות כבדות של כמיליארד דולר, אולם תוך פחות משלוש שנים שבה החברה להראות רווחיות, וכיום היא בתנופת ייצור וחדירה לשווקי המזרח הרחוק.
הקיצוץ בחטיבת מרצדס נראה הפעם מחושב בהרבה, והזניק את מניותיה של חברת האם בבורסות העולם.
מניות DaimlerChrysler הנסחרות בפרנקפורט עלו בשיעור של כ-4%, לשער של 45.65 אירו (54.95 דולר), כשבמקביל נרשמת עלייה דומה - 3.6% - גם במסחר המוקדם בבורסה הניו-יורקית, עד למחיר של כ-54.72 דולר.