שירות שיתוף הקבצים הפופולארי iMesh, הודיע (ג', 25.10.05) על השקתה של תוכנה חדשה, שתאפשר לגולשים ברשת לרכוש או להעביר ביניהם קבצי מוזיקה באופן חוקי.
פורמט הפעילות החדש יאפשר לגולשים להוריד שירים מאתרי Gnutella המפורסמים, דרכם מפיצים כבר כיום מוסיקאים רבים את יצירותיהם בחינם - בעיקר לצרכי חשיפה ופרסום ראשוני. במקביל, תיפתח בפני הלקוחות אפשרות לרכוש שירים בתשלום דרך אתרי המכירות של ארבעה תאגידי מוזיקה גדולים.
בסך-הכל, תתאפשר למשתמשים גישה ליותר מ-17 מיליון קבצים שונים, מתוכם 15 מיליון ללא כל תשלום. שאר 2 מיליון הקבצים יימכרו במחיר קבוע של 99 סנט פר שיר, כשחלק מסוים מהתשלום יועבר לחברות המוזיקה עצמן, המחזיקות בזכויות היוצרים של הקבצים שנמכרו.
על-פי הודעתה האחרונה לעיתונות, תאפשר iMesh לגולשיה ליהנות מהשירות החדש חינם אין-כסף בתקופה של החודש-חודשיים הקרובים, כחלק מקידום התוכנה החדשה בשוק. מאוחר יותר, בתום תקופת ההרצה, ייגבה סכום קבוע של כ-6.95 דולר עבור כל חודש פעילות.
המהלך הנוכחי של iMesh מהווה את שיאו של המעבר ההדרגתי ברשת האינטרנט, מפעילות שיתוף קבצים בלתי חוקית, לכאורה, לרכישה מסודרת של קבצים בתשלום.
לאחר שנים בהם נלחמו תאגידי המוזיקה בתוכנות השיתוף הפופולאריות - ביניהן נאפסטר, קאזה ו-eMule, החלו חלק מחברות התוכנה לחפש דרכים יצירתיות לפעילות שיווקית, שתאפשר להן להמשיך ולהרוויח כסף, בלי להסתכן בתביעות ענק.
במקביל, החלו מסעות הפירסום "לחנך" את הגולשים עצמם לשלם עבור ההורדות, דבר שהביא לפריחה עצומה של אתרים המאפשרים רכישת קבצי מוזיקה באופן חוקי ומקצועי.
השקתם של אתרי ה-iTunes של אפל ברחבי העולם, יחד עם מכירות חסרות תקדים של נגן ה-Mp3 הפופולארי iPod, הביאו ליצירת פורמט שיווקי מוצלח, שהחל לסחוף אחריו את השחקניות המרכזיות בשוק.
iMesh עצמה סבלה אף היא מנחת זרוען של מחלקות המשפט של חברות המוזיקה. לפני מעט יותר משנה נאלצה החברה לשלם 4.1 מיליון דולר לשם הסדרת תביעה שהוגשה נגדה, בשל הפרת זכויות היוצרים של קבצים שהועברו בעזרת התוכנה שפיתחה.
במקביל, הסכימה החברה גם למנוע מלקוחותיה העברה של קבצים כאלה ביניהם, בעזרת חסימות שהושתלו בגירסאות עדכניות יותר של השירות.
תעשיית המוזיקה, כצפוי, קיבלה בברכה את השינוי באופי פעילותה של iMesh, ואת השקתו של שירות ההורדות בתשלום החדש. דובר אירגון חברות המוזיקה בארה"ב ציין כי המהלך האחרון מהווה דוגמה נוספת להתרחבותו של שוק המכירות המקוונות, אשר מכבד את זכויות היוצרים של המוסיקאים, הכותבים וחברות המוזיקה עצמן.