ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את "חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים", שהוגש על-ידי שר התחבורה, מאיר שטרית.
החוק שגובש על-ידי ועדת מומחים, בראשות הכלכלן ד"ר יעקב שיינין, מבוסס על תוכנית שהכינה הוועדה כדי להעלות את רמת הבטיחות בכבישי הארץ, בתוך חמש שנים לרמה המקובלת במדינות המתקדמות באירופה.
שטרית בירך על אישור התוכנית על-ידי ועדת השרים לענייני חקיקה וציין כי בכוונתו ליטול על עצמו את האחריות לוודא שהתוכנית תיושם בהקדם האפשרי, בהתאם להחלטת הממשלה. מטרת התוכנית: צמצום מספר ההרוגים בתאונות דרכים בכ-30 אחוז, מ-510 הרוגים בממוצע מדי שנה, בחמש השנים האחרונות לכ-360 בעוד חמש שנים.
במסגרת החוק שהתקבל נקבע כי מעמדה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ישונה מאגף במשרד התחבורה לתאגיד סטטוטורי עצמאי. כמו כן החוק קובע את מבנה התאגיד ואת תפקידיו, בהתאם להמלצות "ועדת שיינין".
החוק החדש מעניק סמכויות ביצועיות נרחבות לרשות החדשה ומטיל על הרשות תפקיד של בקרה כוללת על תשתית הדרכים ומסילות הברזל בישראל. סמכויות אלה נועדו לאפשר זיהוי כשלים בתשתית ולהבטיח תנאי דרך סבירים שימנעו תאונות דרכים.
כן נקבע כי הרשות החדשה תפעל להרחבת מערך האכיפה של משטרת התנועה בישראל מ-120 ניידות משטרה כיום ל-450 ניידות וזאת במטרה להגביר את יכולת ההרתעה נגד נהגים עבריינים. הגברת האכיפה תחייב תוספת משמעותית בכוח אדם שיוקצה לצורך כך.
כמו כן קובע החוק כי הרשות החדשה תפעל למימון פעילויות לבטיחות בדרכים ובכלל זה שיפור תשתית תחבורה ובטיחות בתחומי רשויות מקומיות ותקיים בקרה על ביצוע הפעולות בתחומיהן. תקציב הרשות השנתי יגדל מ-160 מיליון שקל כיום לכ-550 מיליון שקל.
החוק מטיל על הרשות להקים ולהפעיל מרכז מידע לאומי למחקר וניתוח בתחום הבטיחות בדרכים ולקיים פעילות להגברת ההסברה ומודעות הציבור לנושא הבטיחות בדרכים.