"המסגרת הרגולטורית הנוכחית לפתיחת שוק התקשורת הפנים-ארצית לתחרות - נכשלה. יש לגבש במקומה מסגרת חדשה, שתאפשר תחרות חופשית והוגנת בשוק זה".
כך אמר אתמול (יום ג', 4.6.02) נשיא ומנכ"ל סלקום, יעקב פרי, לוועדה בראשות רן קרול, שמונתה על-ידי שר התקשורת, ראובן ריבלין, לגיבוש כללים ומדיניות לפתיחת התחרות בשוק התקשורת הפנים-ארצית.
פרי וגורמים נוספים בהנהלת סלקום נפגשו אמש עם הוועדה, במטרה להציג בפניהם את עמדת החברה בנושא זה. בין היתר ציין פרי, כי המסגרת הרגולטורית הנוכחית לפתיחת שוק התקשורת הפנים-ארצית לתחרות מבוססת על תוכנית שהוכנה לפני למעלה מחמש שנים. "מסגרת זו נכשלה, שכן היא לא הצליחה ליצור תמריצים ולהסיר חסמים כלכליים בפני מפעילים חדשים, המבקשים להיכנס לתחום", אמר, "הדרישות ממפעילים חדשים, במסגרת הקיימת, אינן מאפשרות יצירת תוכנית עסקית בעלת כדאיות כלכלית לכניסה לתחום הפנים-ארצי".
פרי ציין, כי סלקום שואפת להיות חברת תקשורת כוללת, המתחרה בכל תחומי התקשורת, בהם: אספקת שירותי אינטרנט, שיחות בינלאומיות, תקשורת פנים-ארצית נייחת ועוד, ומציעה לצרכנים מגוון מתקדם ואיכותי ביותר של שירותים. "במצב של תחרות חופשית, הגענו למעמד מוביל בשוק הסלולרי. אנו מאמינים כי אם המחוקק והרשויות השלטוניות יפתחו את תחום התקשורת הפנים ארצי לתחרות חופשית והוגנת, כפי שהדבר נעשה בשוק הסלולרי, תצמח מכך תועלת למשק הישראלי ולצרכנים גם יחד", אמר. הוא הוסיף, כי פתיחת התחרות בתחומי התקשורת הסלולרית, השיחות הבינלאומיות וציוד הקצה, הוכיחה כי לענף התקשורת יש פוטנציאל לשמש כמנוע הצמיחה של הכלכלה.
בהמשך דבריו הציג פרי תוכנית, המתבססת לדבריו על העמדת כלים לרשות המפעילים החדשים, באמצעותם יעניקו לציבור הצרכנים בישראל שירות מגוון, איכותי ובמחירים תחרותיים. פרי הדגיש כי התוכנית בנויה על שני נדבכים: הסרת חסמי כניסה ממפעילים חדשים מחד והגברת הפיקוח על בזק מאידך.
להלן עיקרי התוכנית:
- הזכות של כלל צרכני התקשורת בישראל לבחור מפעיל פנים-ארצי, זאת, בדומה לתהליך השיוך שהונהג בשירותי השיחות הבינלאומיות.
- חובת UNBUNDLING על רשת הגישה של בזק, שמשמעה זכות לשימוש בתשתיות הנחושת של בזק באזורים נבחרים, על-מנת להתגבר על הקשיים הראשוניים הכרוכים בהקמת הרשת. חובה זו הוטלה בכל המדינות שבהן נפתח השוק הפנים-ארצי לתחרות חופשית.
- הקלה על הדרישות הכספיות המוגזמות מהמפעילים החדשים.
- מתן אפשרות לבעלי רשיונות תמסורת לספק שירותים אלה ושירותי תקשורת נתונים לכל דורש. מדובר בשירות היכול להוזיל עלויות למגזר הפרטי והציבורי כאחד. במקביל - הטלת פיקוח על פעילות בזק בתחום התמסורת, לרבות פיקוח על מחירים, כדי למנוע ממנה לנצל את מעמדה המונופוליסטי.
- ביטול אזורי הביקוש שהוגדרו בעבר על-ידי משרד התקשורת, והמרת הדרישה לשירות אוניברסלי על-ידי המפעילים בהקמת קרן לשירות אוניברסלי, שתבטיח מתן שירות לכל דורש בכל מקום בארץ.
במהלך הדיון שהתפתח, התייחסו חברי הנהלת סלקום לנושא מעמדה המונופוליסטי של בזק. הם הדגישו שבכל העולם מוגדר המפעיל הפנים-ארצי בתור מונופול. יעקב פרי דחה את טענת בזק, כאילו התנועה ברשת בזק הצטמצמה עד כדי כך שהחברה חדלה מלהיות מונופול. בפני הוועדה הוצגו נתונים המוכיחים כי ההפך הוא הנכון: חרף הגידול בשוק הסלולרי, השימוש ברשת בזק גדל משנה לשנה, בגלל שליטתה המוחלטת בשירות הפנים-ארצי הנייח, דבר המוכיח כי השירות הסלולרי הוא שירות משלים ולא שירות תחליפי לשירות הנייח.
עוד אמר פרי, כי כתוצאה ממעדה המונופוליסטי מצטברים בבזק עודפי תזרים מזומנים, המושקעים בצורה לא-כלכלית ופוגעים בתחרות בענפי תקשורת אחרים.
פרי ויתר חברי הנהלת סלקום הודו לחברי הוועדה על החשיבה המחודשת באשר לפתיחת שוק התקשורת הפנים-ארצית לתחרות, והדגישו, כי החלטות אמיצות ופעילות נחושה יגרמו ליצירת תחרות, שתאיץ את צמיחת המשק ותהיה לתועלת הציבור הרחב בישראל.