ראש הממשלה, אריאל שרון, הציע אתמול (יום ב', 5.12.05) לבטל את המע"מ על מוצרי מזון, וזאת על-מנת להקל על השכבות החלשות, שמרבית סל הצריכה שלהם מורכב ממוצרי מזון.
משרד האוצר מתנגד להצעה, אך מומחים למיסוי תוקפים היום את ההתנגדות של האוצר למהלך, וטוענים, כי הרפורמה הזו אפשרית וכדאית, ואין לפסול אותה רק בגלל אי נוחות של האוצר ורשות המיסים לאכוף אותה.
לדברי עו"ד אביגדור דורות, מומחה למיסוי ממשרד עוה"ד שדות ושות', בישראל עומד המע"מ על מוצרי מזון על 16.5% בעוד שברוב מדינות אירופה קיים מע"מ מופחת על מוצרי מזון. כך לדוגמא באיטליה וספרד עומד המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים על 4%, בפורטוגל על 5%, בצרפת על 5.5%, בהולנד ובלגיה על 6% ובגרמניה על 7%.
עו"ד דורות מוסיף, כי במדינות אילו קיים מע"מ דיפרנציאלי, כאשר על מוצרי יוקרה משלמים גם מע"מ של 22% ויותר, אך בכל הקשור למוצרי מזון בסיסיים המע"מ מופחת, והשיטה הזו עובדת כבר שנים ומוכיחה עצמה.
לדבריו, גם בישראל במשך עשרות שנים קיים מע"מ 0% על ירקות ופירות, וזאת כתוצאה מלחצים שהפעיל בזמנו הלובי החקלאי. גם כאן השיטה עובדת ללא בעיות מיוחדות, ואזרחי ישראל יכולים ליהנות מירקות ופירות במחירים ללא מע"מ.
עו"ד דורות מוסיף, כי ההתנגדות של האוצר נובעת מהחשש שביטול המע"מ על מוצרי מזון יפתח פתח לרמאויות, כאשר סוחרים ינסו להסוות מכירה של מוצרים שחייבים במע"מ כמכירה של מוצרי מזון ובכך להתחמק מתשלום מע"מ על מוצרים שאינם פטורים ממנו. חשש נוסף הוא, שלמרות הפחתת המע"מ, הסוחרים לא יגלגלו את מלוא ההנחה ללקוח. עו"ד דורות טוען, כי גם אם הטענות הללו צודקות בחלקן, הן אינן מצדיקות התעלמות מוחלטת מהתועלת המיידית שיש לרפורמה לשכבות מעוטות היכולת בישראל.
עו"ד דורות מוסיף, כי ההתנגדות של האוצר לחוסר אחידות בגביית המע"מ לא מובנת, גם לאור העובדה, כי מיסים עקיפים אחרים המונהגים בישראל, כמו מס קנייה ומכס, גם הם מיסים דיפרנצליים, כאשר עבור מוצרים מסויימים מוטל מס קנייה ומכס ועל אחרים לא. בניגוד ליבוא, שם האכיפה נתקלת בקשיים עקב העובדה שהמוכר נמצא בחו"ל, ולרשות המיסים אין גישה ישירה לספקים בחו"ל, הרי שבמכירה בארץ יכולת האכיפה פשוטה יותר ואפקטיבית יותר.
דורות מוסיף ואומר, כי ניתן לצמצם את הרפורמה לביטול מע"מ על מוצרי מזון בסיסיים בלבד, כדוגמת המוצרים הניתנים לפיקוח על המחירים על-ידי משרד התמ"ת (לחם אחיד, חלב ומוצרי חלב בסיסיים ועוד), וכי אין החשש המוגזם מבעיות אכיפה צריך לרפות ידיים מרפורמה חשובה זו.