הפער העצום בין האמצעים הכלכליים העומדים לרשות חברות התקליטים הגדולות ובין אלו הנמצאים בידי הנאשמים בהורדות הבלתי-חוקיות של קבצי-המוזיקה, מעולם לא נראה גדול כל כך.
פטרישיה סאנטנגלו, אם לחמישה ילדים מניו-יורק, גילתה במהרה שניסיונה לייצג את עצמה במשפט שמנהלת נגדה התאחדות תעשיית המוזיקה בארה"ב - ה- RIAA - באשמת פעילות פיראטית ברשת, לא ממש עזר לה לעמוד בהוצאות המשפט כבדות.
סאנטנגלו הכחישה בבית המשפט את ההאשמות כאילו הורידה קבצים באופן בלתי חוקי, והוסיפה, שאם הדבר נעשה על המחשב שלה בידי ילדיה או מי מחבריהם הקרובים, הרי האשמה מוטלת על תוכנת שיתוף הקבצים שאיפשרה זאת.
בראשית הדיונים ייצג את סאנטנגלו עו"ד מקצועי, אולם תוך ימים אחדים הבינה כי אין ביכולתה לעמוד בעלויות שכר-טרחתו. היא העדיפה לשחרר את הפרקליט מתפקידו ולעמוד בעצמה מול פרקליטי התובעת האימתנית. תחילה, נראה הדבר אפשרי, משום שהדיונים התמקדו בשאלות סביב לוח הזמנים הצפוי להחלפת הראיות והמסמכים בין הצדדים.
אולם פרקליטי התאחדות המוזיקה, שזיהו מיד את חולשתו של הצד שכנגד, הגישו לסאנטנגלו ערימת דרישות עצומה לגילוי וחשיפת פרטי פעילותה ברשת. הנתבעת, שכרעה תחת מפולת הניירת שהוגשה לה, לא הצליחה להתמודד עם ניהול המשפט תוך כדי עבודתה וניהול משק הבית. בראיון לאחר צאתה מאחד הדיונים הגדירה את תחושתה כהלם ופחד.
אלא שהפעם, בניגוד למקרים רבים בעבר, יצרה מצוקתה של סאנטנגלו תסיסה נרחבת בקרב חוגי המבקרים של התנהלות חברות המוזיקה.
כבר חודשים רבים שה- RIAA עוסק בתביעות סיטונאיות כמעט של משתמשי תוכנות השיתוף דרך הרשת. הביקורת בעניין מופנית לא רק נגד עצם התביעה - רבים חושבים כי מדובר בפעילות חוקית לחלוטין - אלא גם נגד ההיקף בו מדובר. למעלה מ- 16 אלף כתבי-תביעה הוגשו בידי תעשיית המוזיקה עד היום, כש- 4,000 מתוכם נסתיימו בפשרה.
סאנטנגלו עצמה סירבה להצעת הפשרה שקיבלה בסכום של 3,500 דולרים, אשר פחותה בהרבה מהכסף שהוציאה בפועל על הגנתה המשפטית - למעלה מ- 24 אלף דולרים.
הראיון של סאנטנגלו בטלוויזיה עורר את ג'ון ניוטון, מפעילו של אתר העוסק בביקורת על תעשיית המוזיקה, לפעול. הוא החל בקמפיין איסוף תרומות לטובת הנתבעת הדלפונית, והצליח לגייס עד עתה כ- 5,700 דולרים - אשר איפשרו לה לשכור עו"ד חדש. התרומות, מסר ניוטון הקנדי, הגיעו מכל רחבי קשת הגולשים, ביניהם ילדים, מוסיקאים, סטודנטים, אימהות, אבות, סופרים, מתכנתים וכד'.
מדובר, לטענת תומכיה של סאנטנגלו, במאבק הגדול שבין האזרח הפשוט ומי שהפך לאוייבו הגדול בשנים האחרונות - תאגידי הענק, בעלי הכיסים העמוקים ולגיונות עורכי-הדין המפולפלים. מנגד, טוענים דוברי ה- RIAA, רבים מהתורמים לקמפיין לטובת סאנטנגלו, הם נפגעים פוטנציאליים של הפעילות הבלתי חוקית ברשת.
מאז 1999, נמסר, קיימת ירידה מתמדת במכירות תקליטורי המוזיקה בעולם, דבר שהביא לעלייה מתמדת בכמות המובטלים בתעשיה, והפחתה ניכרת במספר האומנים המוחתמים על חוזי הקלטות.