ביום שלישי הבא (9.7.02), תשוב ותעלה סוגיית הרפורמה בענף יבוא הרכב לישראל, לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם פורז (שינוי), מסר ל-Nfc, כי הדיון בהליך הרויזיה אותו יזם ח"כ שירי ויצמן, המתנגד לאישור הרפורמה, עמד להתקיים כבר ביום שלישי הקרוב, אלא ששר התחבורה, אפרים סנה התקשר לח"כ פורז וביקש לדחות את הדיון.
סנה אשר הודיע בשבוע שעבר, כי "משך את הצעתו לרפורמה", מבקש להופיע באופן אישי בפני חברי ועדת הכלכלה, אך השבוע הוא טרוד בדיוני ועידת מפלגת העבודה.
לדברי ח"כ פורז, עשוי המשק המקומי לחסוך סכומים נכבדים באם תאושר הרפורמה, וזאת הן במט"ח – כתוצאה מייבוא במחירי פו"ב מוזלים בחו"ל, והן במטבע מקומי – כתוצאה מהנחות בהן יזכו רוכשי המכוניות בארץ.
כוחות השוק הם שיקבעו, לדעת פורז, באם הרפורמה תצליח או תיכשל. "הייבואנים מסרו לחברי הכנסת, כי ישראל זוכה לרמת מחירים מועדפת במיוחד, שכן היצרנים הזרים ערים לנטל המיסוי הגבוה המוטל על רוכשי הרכב בישראל. אם היצרנים הזרים מוכיחים מודעות חיובית לשוק המקומי, הרי שיש להעמיק את מעורבותם - על חשבון תנאי הבלעדיות שבידי הייבואנים. כיום מתקיימת תחרות ערה בין מותגי הרכב השונים, ועתה יש לקיים תחרות גם בתוך המותגים עצמם."
ח"כ צבי הנדל, מסר ל-Nfc בסוף השבוע, כי על אף כל העיכובים, תצא הרפורמה לבסוף לדרכה. לדבריו, ישארו בעינם גם בעתיד דרישות הרגולציה הנוהגות כיום בדבר חיוב יבואנים במתן ערבות בנקאית, הקמת מוסכים מרכזיים ועוד, אך רוח הרפומציה תתקיים להערכתו באופן גורף: "בשנה וחצי הבאות יתבצע התהליך הרפורמה בתאום עם היצרן בחו"ל, ומאוחר יותר יפתחו הכבישים לחלוטין."
פורז צופה כי עיקר ההוזלות תסתמנה בפלח מכוניות היוקרה, בו על אף המשבר הקשה בענף יבוא הרכב, עדיין נותר לדבריו לייבואנים מתח רווחים גבוה. "באחרונה אני מקבל הצעות מבנקים וגורמים אחרים, לרכישת מכוניות בתנאים אטרקטיביים. גם אלמנטים מיוחסים בציבור, כחברי מועדון 'חבר' של משרד הבטחון, או ציבור לקוחותיהם של חברות הליסינג, מקבלים הנחות מפליגות, המעידות על כך שפער השיווק מוגזם, שאחרת לא היה מהיכן להעניק הנחות."
פורז אף שולל את טיעוני עמיתו לוועדה, ח"כ נחום לנגנטל, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה, אשר התריע מפני הסכנות הבטיחותיות העלולות להיווצר כתוצאה מייבוא העלול להתברר כפרטיזני. ח"כ לנגנטל, העומד בראש ועדת החקירה הפרלמנטרית לחקר הקטל בדרכים, מצדד בשמירת המצב הקיים בענף יבוא הרכב לישראל. אך פורז אומר כי "כיום, בעידן חברות הקורייר הבינלאומיות, ניתן להטיס ארצה ב- UPS או DHL תוך שעות כל חלק חילוף מכל מקום בעולם. יבואני הרכב ממילא לא עמדו אף פעם במלוא הדרישות לאחזקת מלאי חלקי חילוף, ולראייה ראו את המכוניות הממתינות במוסכים להגעת חלק זה או אחר."
לדעת פורז, יש לקבוע מיפרט מדוייק שרק על-פיו תורשה מכונית לעלות על כבישי ישראל. "ומי יבדוק את העמידה בתנאי המיפרט? עשרות פקידים חדשים של משרד הרישוי?" לא. המיפרט יבדק לשיטתו של פורז במכוני הרישוי הפרטיים, דינמומטר, קומפיוטסט, מ.מ.מ ואחרים, אשר תמורת מאות בודות של שקלים, צפויים לדבריו לסייע לחסוך לנהג הישראלי אלפי שקלים במחיר מכוניתו החדשה.
מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, ראובן אבן, יצא מזועזע מסערת הדברים שהושמעו בישיבת ועדת הכלכלה. לדבריו, טובת הצרכנים מחייבת הפקדת התחום בידי יבואנים ותיקים ומנוסים, שאחרת עלולים הנהגים להחשף לנזקים כבדים. אבן מזכיר את קריסתה של סוכנות היבוא של אפרים אילין, אשר הותירה לפני כעשור מאות לקוחות מרומים, אשר שילמו תמורת מכוניות מתוצרת דצי'ה הרומנית ואלפא רומיאו האיטלקית, אותן לא יכלו לשחרר ממחסני הערובה בנמל אשדוד.
בבדיקות שערך אבן בסיוע מכון מחקר מוסמך, התברר לדבריו, כי נתוני ההנחות שמבטיחים הגורמים המבקשים להפוך לייבואני רכב, מופרכים לחלוטין. מנכ"ל האיגוד יצא לחו"ל מיד עם תום ישיבת ועדת הכלכלה, ויחזור באמצע השבוע להשתתף בישיבתו החודשית של איגוד יבואני הרכב.