"פיצול בתי הזיקוק לשתי חברות יעלה לצרכני הדלק בישראל מאות מיליוני שקלים". כך אמר בסוף השבוע נשיא חברת דור אלון, דודי וייסמן, בהופעה במפגש של מועדון המנהלים של איגוד התעשיה הקיבוצית, אשר עסק בנושא האנרגיה.
לדבריו, לאחר הפיצול וההפרטה, יווצר בארץ מצב של דואופול שיגרום לחוסר תחרות אמיתית, וימנע התייעלות אמיתית והורדת מחירים.
"אם ממשלת ישראל רוצה בתחרות אמיתית, עליה לאפשר כניסה של קבוצה שלישית לתחום זה באמצעות יבוא, וכך יהנה הצרכן מהורדת המחירים", אמר וייסמן.
נשיא דור אלון התייחס למחירי הדלק, ואמר שהמחירים שהיו בשנה האחרונה אינם מחירי שיא של הדלק. "בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה האמיר מחיר הדלק ל-80 דולר, בערכים מתואמים להיום. קפיצת המחירים היתה 'ניסוי שוק' של גורמים בענף הדלק העולמי, אשר ביקשו לבדוק כיצד תשפיע ההתייקרות על הביקוש".
לדעתו, "מאחר שהשוק האמריקני רשם גידול בצריכת הדלק בשנה האחרונה, אין לאף גורם אינטרס להוריד את מחיר הדלק, ולכן הוא לא צופה חזרה של מחירי הדלק בשוק העולמי למחירים שהיו בעבר".
יו"ר איגוד התעשיה הקיבוצית, יונתן מלמד, אשר פתח את המפגש, אמר שהאיגוד החליט לכנס את מועדון המנהלים בעקבות השינויים החדים במחירי האנרגיה. "עבור מפעלים קיבוציים רבים הוצאות האנרגיה משמעותיות ביותר בתוך סל עלויות היצור, ולכן יש ענין רב בשמיעת סקירתם של מיטב אנשי העסקים בתחום האנרגיה בישראל", הסביר.
מלמד הוסיף שהחלטת הקיבוצים לפני כשני עשורים, להיכנס לתחום האנרגיה, היתה אחת ההחלטות הכלכליות הנבונות ביותר שביצעו הקיבוצים, ויש לה חלק חשוב בהתאוששות הכלכלית בשנים האחרונות. הוא הזכיר את חלקו המרכזי של אושי פרידמן ז"ל, שעמד באותה עת בראש שולחן הארגונים, ביזום והולכת המהלך של כניסת הקיבוצים לעסקי האנרגיה.
במפגש נשאו דברים גם אוהד מראני, יו"ר בתי הזיקוק, ודני ורדי, מנכ"ל נתיבי הגז הטבעי לישראל. הנחה את המפגש האלוף (מיל.) אורי אור, המשמש יו"ר מועדון המנהלים.