ברשות הטבע והגנים ובחברה להגנת הטבע מנסים למנוע את הידלדלות אוכלוסיית הלוטרות בישראל באמצעות בניית מעברים תת-קרקעיים מתחת לכבישים.
על-פי סקר משותף של רשות הטבע והגנים ומרכז היונקים של החברה להגנת הטבע, נדרסות בין 4 ל- 6 לוטרות בשנה, במהלך חצייתן את הכבישים המרכזיים, בעיקר באזור עמק יזרעאל והגליל העליון.
מסתנוורות מרכבים חולפים
הלוטרות, טורף ממשפחת הסמוריים (כמו הגירית), נעות בשטח ומתקדמות בדרך כלל בתוואי התעלות. כאשר הן מגיעות לכבישים הן נאלצות לעלות על העביש ולחצות אותו. במקרים רבים נדרסות הלוטרות במהלך החצייה, כשהן מסתנוורות מרכבים חולפים בשעות הלילה.
לכן ממליצים ברשות הטבע והגנים לאפשר ללוטרות מעבר יבש תחת הכבישים, ובמקביל, לנסות למנוע חציית הכביש על-ידי בניית גדר נמוכה לאורך קטעי כביש.
מנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, יגאל ויינר, ציין כי בכבישים הנסללים כיום, כמו כביש 90, הבעיה ניתנת לפיתרון מאחר שניתן ליצור מעברים תת-קרקעיים כחלק מסלילת הכביש החדש והקמת התשתית הראשונית. אולם, הפניה למע"צ הינה להקמת המעברים בכבישים הקיימים.
לדבריו, עלות כל מעבר נאמדת בכ- 100 אלף ש"ח, וכי מדובר על כ-8 מעברים קריטיים. ההצעה הינה להקים בכל שנה שני מעברים.
לוטרה או נוטריה?
הלוטרה הינה זן נדיר ונכחד החי באזורי נחלי זורמים, בריכות דגים ומאגרי מים שבהם איכות המים גבוהה. יש המתבלבלים בין הלוטרה לנוטריה, שפלשה לאזור מדרום אמריקה, ודווקא לנוטריה אוכלוסיה גבוהה מאוד בניגוד ללוטרה. הלוטרה ניזונה מדגים, סרטנים, דו חיים ובע"ח קטנים אחרים. הלוטרה טריטוריאלית, פעילה בלילה, וביום נחה בסבך הצמחייה שעל גדות המים.