הישראלים מוציאים כ- 800 מיליון ש"ח בשנה על פרחים וסידורי פרחים. כך עולה מסקירה שערכה CIA (קרדיט אינפורמיישן אסוסיאיישן) מקבוצת גאון שוקי הון לקראת חג הפסח החל בשבוע הבא. עוד עולה מהסקירה, כי הצפי הוא שמכירות הפרחים, המאופיינות בעונתיות גבוהה, יעלו לקראת חג פסח ב- 40%-60%.
על-פי ההערכות, מדובר במכירת פרחים וסידורי פרחים בהיקף של כ- 85-90 מיליון ש"ח לקראת פסח. עוד צוין, כי הפרח האהוב ביותר על הישראלים, והנמכר ביותר בארץ, הוא הוורד.
מסקירת CIA, המתמחה בבדיקת מוסר תשלומים עסקי וצרכני, עולה, כי בשנים האחרונות חלה עליה של כ- 60% בהיקף שוק הפרחים בארץ. הסיבות לכך הן בעיקר התמקצעות הענף וכניסת האינטרנט לתחום מכירות הפרחים. גם העלייה ממדינות חבר העמים תרמה לעלייה במכירות הפרחים, בשל הפופולריות של קניית הפרחים בקרב העולים.
השיפור היחסי במצב הביטחוני, הקשור ישירות למצב הרוח הצרכני, תורם גם הוא לגידול בביקוש לפרחים. מתברר שככל שאנחנו שמחים יותר, אנחנו קונים יותר פרחים. סיבה נוספת היא כמובן השיפור במצב הכלכלי.
על-פי כלכלני CIA, בארץ פועלות כ- 1,150 חנויות פרחים וכ- 660 משתלות. כ- 70% ממכירות הפרחים מתבצעות בחנויות הפרחים, 25% מתבצעים במשתלות ו- 5% בצדי הדרכים וברשתות השיווק. לדברי כלכלני CIA, בניגוד לדעה הרווחת בקרב הישראלים, כי הפרחים במשתלות טריים יותר וזולים יותר, בפועל, תחלופת הפרחים נמוכה יחסית במשתלות. עוד נמצא, כי בדרך כלל, משתלות שהן זולות יותר במחירי העציצים, יקרות יותר מחנויות הפרחים במחירי הפרחים.
מהסקירה עולה, כי מחיר הממוצע לזר הוא כ- 50 שקלים, והוא משתנה על-פי כמות הפרחים, סוגם וצורת הסידור. מחיר זה עשוי לעלות, מכיוון שכיום חנויות הפרחים מציעות גם אביזרים נלווים לקישוט או כתוספת לזר. האביזרים העיקריים שמציעות חנויות הפרחים הם: שוקולדים, יינות, נרות, אגרטלים, בלונים, פסלים שמנים, סבונים ועוד.
עוד עולה מסקירת CIA, כי על אף העלייה הקיימת בשאר התחומים בקניות המקוונות, במקרה של הפרחים הישראלים עדיין מעדיפים להגיע לחנויות. כ- 70% מהישראלים מגיעים לחנות לבחור את הזר, לעומת 30% בלבד המשתמשים בשירותי האינטרנט או מזמינים בטלפון.
אוכלוסיית המזמינים בטלפון היא צעירים בני 18-35, הנגישים לאינטרנט במשך היום, ומודעים לאפשרות לבחור את הזר דרך תמונות באינטרנט. גם הלקוחות הנאמנים, שמכירים את חנות הפרחים, וסומכים על בחירת הזר על-ידי השוזרים, משתמשים לרוב בהזמנות מקוונות או טלפוניות.
לדברי כלכלני CIA, ענף הפרחים מאופיין בתחרותיות גבוהה ובחוסר אחידות הן של מחירים והן של איכות, כאשר כל חנות קובעת את המחירים את ודמי המשלוח על-פי רצונה. רוב החנויות מעלות מחירים לפני חגים.