חברי ועדת כוח המשימה בראשות מיכאל פדרמן פירסו (יום א', 30.4.06) את המלצות הוועדה להגדלת מספר התיירים הנכנסים לישראל. במסיבת עיתונאים שנערכה בצהרים בהשתתפות שר התיירות היוצא אברהם הירשזון, ממליצה הוועדה הראש ובראשונה להכיר בתעשיית התיירות בישראל כתעשיה מעודפת.
לדברי פדרמן, פעלה הוועדה לגיבוש מדיניות על-ידי שיתוף פעולה בין שלושת המשרדים אשר קובעים את העתיד התיירותי בישראל: משרד התיירות, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה.
"כאשר הרצוג יהיה שר התיירות, הירשזון שר האוצר ואולמרט ראש הממשלה, זוהי תהיה הקונסטלציה האידאלית לתיירות. שלושתם תומכים בתיירות מכל הלב ולכן אני אופטימי", אמר פדרמן.
ההמלצה הנוספת של הוועדה היא להגיע ל-5 מיליון תיירים עד שנת 2001. ולהכריז על שנת ה-60 למדינת ישראל כשנת התיירות.
בניגוד לפרסומים מוקדמים, לא המליצה הוועדה על קמת רשות לשיווק התיירות. "לא הגעתי למסקנה שלהמליץ על רשות שיווקית ממכלתית תהיה רבולוציה שהתוצאה שלה תהיה שלילית ומסורבלת. וניתן לראות מה אירע בעקבות דוח דוברת", הסביר פרדמן, והוסיף כי יחד עם זאת תוקם ועדה שתוך זמן קצר תצטרך לבוא המלצות אופרטיביות בנושא.
ועדת כוח המשימה החלה את עבודתה ב- 21 ביוני, באמצעות חמש ועדות משנה: הוועדה לשיווק, הוועדה למדיניות התעופה, ועדה להסרת חסמים, וועדה לפיתוח והשקעה בתשתיות ואטרקציות.
המלצות ועדת המשנה לשיווק
תקבע מדיניות ארוכת טווח, המבוססת על מחקרי שוק מקיפים, תכנון של גורמי מקבצוע וביצוע מבחני יעילות כלכלית. המדיניות תגבוש לאחר שייבחנו לעומק תוצאות המחקר של חברת "ERNST&Young בתחום התיירות והתשתיות של המשק הישראלי, אשר תוצאותיו יימסרו למשרד התיירות עד יוני 2006.
שר התיירות ושר האוצר ימנו צוות אשר יבחן את סוגיית המעורבות הממשלתית בתעשיית התיירות בישראל, בין היתר נוכח הגופים הציבוריים והפרטיים העוסקים בתעשיה. משרד התיירות החל לקדם את הפעילויות השיווקיות באמצעות האינטרנט.
ועדת המשנה מדיניות התעופה:
באשר לעבודת ועדת המשנה למדיניות התעופה, הדגיש פדרמן כי חלק גדול מהמלצות ועדת המשנה מיושמות בשטח, הודעות ליישום מדיניות "השמיים הפתוחים" וחלקים נוספים של ההמלצות יצאו אל הפועל כאשר יאושר התקציב המדינה.
- הוועדה ממליצה על תיקון חוק שרותי התעופה, אשר במסגרתו ייערך תיקון מלא לחוק שרותי התעופה להגדלת והגברת התחרות התעופה לידראל וממנה.
- להביא להסכם תעופה גלובלי עם האיחוד האירופי. במסגרתו יוכנו קווים מנחים לעמדת ישראל במו"מ שיוודאו מדיניות תעופה ליבראלית, פתוחה וחופשית ממגבלות למעט בטיחות וביטחון.
- מינוי צוות מו"מ שישקף נכונה את מכלול האינטרסים הכלכליים, המשקיים והציבוריים הנובעים מתחום התעופה מול אירופה.
- במידה ולא תתאפשר חתימה על הסכם גלובלי אחיד יש לפתוח את ההסכמים הקיימים בהם קיימים מגבלות ריבוי של מובילים נקובים ולהביא לשינוי הסעיף והתאמתו למדיניות התעופה תחרותית וליבראלית. לפתוח הסכמים בהן קיימת מגבלת קיבולת או תדירות ולהביא לשינוי סעיף זה. ולאפשר שימוע הוגן לנציגי מכלול כל האינטרסים לפני קיום מו"מ על כל הסכם תעופה חדש או קיים.
-תשתיות התעופה - להגיע לסיכום עם רשות שדות התעופה על-מנת שיהיה ניתן להשתמש בתשתיות טרמינל 1 גם לצורכי חברות תעופה זולות המעוניינות לקיים טיסות לישראל וממנה.
הסרת חסמים:
ועדת המשנה להסרת חסמים בראשותו של רפאל בן-חור, ממליצה להביא לייעול הטיפול באשרות הכניס על-ידי הקמת מוקד עולמי לטיפול באשרות והקמת צוותים בין משרדיים בנושא הגבלת מתן אשרות לתיירים וצמצום מספר המדינות המצריכות מתן אשרות כניסה לישראל. כך למשל, פועל משרד התיירות לביטול הצורך בויזות לכניסה מישראל ברוסיה, ובכך לאפשר גידול משמעותי בתיירות הרוסית לישראל.
בנוסף, ממליצה הוועדה לייעל את מדיניות הבדיוק במעברי הגבול, באמצעות הגברת שיתוף הפעולה בין הגורמים עם משרד התיירות, והקצאת משאבים וכוח אדם לייעול הטיפול בתיירים ובישראלים העוברים בדיקות ביטחוניות במעברי הגבול.
פיתוח השקעות בתשתיות ואטרקציות:
ועדת המשנה בראשותו של שי וינר ממילצה להתחיל כבר היום להשקיע בהקמת מלונות ואכסניות חדשות בישראל, על-מנת לעמוד ביעד ועדת הכוח המשימה של 5 מיליון תיירים עד שנת 2011. "על-מנת שנוכל לבנות צריך למצוא דרכים לתמרץ את בתי המלון. בשל זאת הוועד החליטה לתת רשת ביטחון כלכלית בקום מענקים. כלומר להראות למקימי בתי המלון שהסיכון קטן יותר, ובמדיה שיקלעו למשבר המדינה היא שתתמוך", הסביר פדרמן. כמו כן, ינתן עידוד הלשקעה באטרקצות תיירותיות חדשות בדגש על "אטרקציות אסטרטגיות" אשר יתרמו להארכת שהותו של התייר בישראל, ויגדיל את הערך המוסף שלו בישראל.
שר התיירות היוצא, אברהם הירשזון אמר עם פרסום המלצות הוועדה: "שיתוף הפעולה בין כל הגורמים בעבודת הוועדה הביא לשינוי תפיסת התיירות במדינת ישראל. הצלחנו לעשות מהפך בחשיבה ובגישה לכל נושא התיירות והתמקדנו במספר נושאים: הגדלת מספר המושבים בטיסות לישראל מאירופה, ארה"ב ודרום אמריקה. חברות נוספות מתחילות להגיע מארה"ב ומתנהלים עימם מגעים. שינינו לגמרי את הגישה באירופה. התחלנו עם חברת טואי הגרמנית, וחתמנו עימם על הסכם אסטרטגי לחמש השנים הבאות.
בימים אלה אנחנו חותמים עם חברת תומס-קוק, קונצרן התיירות השני בגדולו באירופה, אשר ישווק מעתה בצורה מאסיבית את ישראל כיעד תיירותי באירופה. הצלחנו לשווק חבילות לתל אביב, אשר עד כה לא היתה יעד תיירותי, וכך הפכה העיר לבירת התיירות באירופה. אנחנו נמצאים בפיחתה של תקופה חדשה בכל הקשור לכלכת ישראל הנובע מענף התיירות. אני מאמץ המלצות הוועדה במלואן ואמליץ לשר התיירות הבא, כפי שמסתן, חיים הרצוג להמשיך על המשכויות להמלצות הוועדה".