|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

הבריחה לשום מקום

הספר הוא פרי ליווי ומפגשים שערכה עמלה עינת עם קבוצת העולים האחרונה שהוברחה מתימן עינת לקחה את הרפתקאות הבריחה של שמעון, השתחררותו של מאיר בן דודו משבי החרדים וסיפור ההתאהבות שלו בקרובת משפחתו מכפר הולדתו הרחוק, ורקחה סיפור עלילתי מרתק לבני נוער
30/05/2018  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות
געגועים למשפחה



שמעון דצמבר 2014

מבין ענפי השיח הדוקרניים שבתוכם הסתתר ריצדו לעיני שמעון בלי הפסקה אורות המכוניות שחלפו במהירות על פני הכביש הראשי. מאחוריו האירו כתמיהם החלביים של פנסי הרחוב העטופים באדי ערפל סמיך, ועוד מאחוריהם החושך העבה של הלילה המעונן. נשימותיו חזרו לאט לקצבן הרגיל אחרי הריצה המאומצת שרץ לאורך כל הדרך מהישיבה עד למוצא השכונה. שמעון לא הסתכל אפילו פעם אחת מעבר לכתפיו למרות אוושות הרדיפה שליוו אותו בלי הפסקה ושהיה בטוח שישיגו אותו בכל רגע. רק כעת, כשהשתופף מכווץ מתחת לשיח הבין שהיו אלה קולות נשימתו החפוזה. שבועות תכנן את הלילה הזה עליו החליט סופית אחרי שהוריו הגיעו לישראל. הוא לא היה מסוגל עוד להישאר במקום המוזר אליו הביאו אותו כמעט ישר מהמטוס, אל בין הילדים הזרים שהתבוננו בו מהצד וחלפו על פניו כאילו הוא לא קיים. לא היה מסוגל עוד להריח את ריחות התבשילים הדוחים בבוקר, בצהריים ובערב, ולשמוע את נזיפות הרב-מורה התורן שגער בו בחוסר סבלנות: "תאכל כבר, תאכל!" אבל כשרק קירב את המזלג לפיו, הייתה תוקפת אותו בחילה נוראה. "אני חולה", היה לוחש, קם על סף הקאה ורץ החוצה לחלון הפתוח בפרוזדור.

"אתה תתרגל עוד מעט", רדף אותו קולו של הרב-מורה. בלילות, אחרי שהתפוגגה תחושת הגועל שגאתה בגרונו מהאוכל בישיבה היה מציף את אפו זיכרון הריחות החמים של מטבח אמו הרחוק, שכיווצו את בטנו בתחושת רעב קשה. והיו הבדידות והגעגועים וזכר הדמעות שמילאו את עיניה שהספיגה בשולי מטפחת הראש כשעזב, והיבבות של אחיותיו הקטנות. את הבכי שלו עכשיו אסור היה שמישהו ישמע, חס וחלילה, שלא ילעגו לו למחרת במילים המעליבות בשפה שלהם שהוא לא הכיר ולא הבין, ורק הרגיש לפי הצליל מה הן מתכוונות להגיד. בבקרים היה מתעורר המום למגע ידו הנוקשה של המורה שהוליך אותו כמו בובת עץ מתנייעת לברזייה הדולפת שבחדר הרחצה ואחר כך לבית הכנסת לתפילת הבוקר. הוא הניע את שפתיו כאילו מלמל את הגיית המילים שהמהמו סביבו מבלי שהיה מסוגל לקלוט אותן, מנסה להתחבר בזיכרונו אל תפילות הבוקר בתימן. לישיבה הרכה על שטיחי הרצפה הצבעוניים בחדר התפילה המוארך שבבית הכנסת, שם ישבו כולם, אבא, הדודים, בני הדודים לצד הקירות המבהיקים בצבעיהם הבהירים. נצנוץ נברשת הזכוכית התכולה מעל לראשיהם, הטליתות תלויות על ווי הקירות מסביב, פסוקים מעוטרים על גווילים ממוסגרים תלויים לידם, קופסת הצדקה מונחת על הדוכן המוגבה, ועיני הכל שקועות במילים הקדושות שבסידורים שלפניהם. האוזניים קשובות לכל הגה שנהגה לאט, יחד. כעת, בחושך, במיטה הזרה, הוא מנסה לדלות את המילים ההן מתוך הדי המלל המזמזמים סביבו, לדלות את פני אביו ואחיו הרוכנים מעל לספרים, לנשום את ריח הפיתות הנודף מדלת הבית הפתוחה, את ניחוח ידיה של אמו שמחכה לו ליד מדף האכילה.

"מה החלויימס האלה באמצע התפילה"?! - הצעקה של הרב-מורה באוזניו. עיניו של שמעון נפערות מול פיות הילדים הצוחקים שאצבעותיהם מצביעות על פיו ובורח בדמיונו לשם, לפנים הקשובים של החברים משם, לקולו המתנגן של המורי - "בראשית ברא אלוהים..." ולקולותיהם החוזרים אחריו.

"על מה אתה חושב, בטלן?!" קולו הזועם של הרב-מורה והצחוקים המתפרצים של התלמידים מאחורי כפות הידיים המסתירות את השפתיים.

אחר כך, יותר מאוחר, הוא נדחף לחדר האוכל הרועש, אל אדי התבשיל העולים מקערות החרס ומחניקים אותו. בחילה מציפה את גרונו. "זה האוכל שאוכלים פה. תשב ותאכל כמו כולם"! מכופף הרב-מורה את ראשו בכוח מעל הצלחת שלפניו. אבל שמעון קם בבת אחת ובורח. הרב-מורה מניע אחריו את ידו בייאוש ומתיישב בין הילדים.

לאט-לאט התקרב הרגע שבו הבין שהוא לא מסוגל עוד לשאת את כל זה, שידע שהוא חייב לברוח, אבל כבר ברגע ההחלטה, הכתה בשיפולי בטנו הידיעה שאין לו לאן לברוח והפילה אותו בחזרה למזרן ממנו התרומם בנמרצות דקה קודם לכן.

"אימא ואבא יגיעו בקרוב", אמר לו ניסים באותו ערב נסיעה רחוק. "עכשיו תתארגן במהירות, אנחנו יוצאים מיד", וכבר אבא קורע אותו מנעימה ומרבקה שדבוקות למכנסיו, ומאימא שמסתירה את עיניה הבוכות בשולי מטפחת הראש הרועדת בידה.

"אל תדאג, גם הם יגיעו. יגיעו, יגיעו אחרינו", מזרז אותו ניסים בחוסר סבלנות.

'ואם לא'? חתך פחד פתאומי את בטנו של שמעון.

הוא לא זכר דבר מהנסיעה לשדה התעופה. לאורך כל הדרך לשם עטף את ראשו ערפל אטום, שהמשיך להציף אותו גם במושב המטוס והתפוגג לאט רק אחרי ההמראה כשניסים חלף במעבר לידו, התכופף לשנייה כמו באקראי ולחש לאוזנו: "זהו. עזבנו את תימן", ומיד חזר למקומו הנפרד. רק בתום הנחיתה הסופית שאחרי תחנות הביניים שבדרך, ניגש אליו זקוף קומה ומחייך, הוביל אותו במדרגות המטוס למטה ואמר לו בקול נרגש: "אנחנו בישראל עכשיו, אתה מבין"?

"אבל אין פה בכלל יהודים", לחש שמעון בבהלה כשבהה במאות האנשים שגדשו את האולם הענק אליו הגיעו ובעיניים כלות חיפש ביניהם בעלי פאות כמו שלו ולא מצא.

"כולם יהודים כאן, אתה תבין את זה אחר כך", משך אותו ניסים אחריו במהירות אל מחוץ לטרמינל, שם חיכתה להם מונית שהסיעה אותם בכביש מישורי ארוך בין שדות צהובים צרובי שמש עד בית קומות מוזר בשכונת בתים צפופים. בדירה בקומה השלישית חיכתה לו אישה שנתנה לו חבילת בגדים וכוס תה חם והובילה אותו למיטה בחדרון קטן. שמעון נשכב במיטה מוכה תדהמה ולא קם במשך כל אותו לילה וגם למחרת, חוץ ממספר פעמים בהם הלך אל הברז שבמטבח שמעבר לפתח כדי לשתות מים ולחזור אל העמימות המעורפלת שבין שינה טרופה לערות מפוחדת. אחרי יום נוסף ואולי יותר, הוא לא זכר בדיוק את רצף הזמנים, חזר ניסים.

"באתי לקחת אותך לישיבה", אמר לו. "אתה תהיה שם עד שכל המשפחה שלך תגיע. שם יהיה לך טוב. שם תלמד כמו שהיית רגיל בבית".

מתימן הבוערת
בעקבות מפגשיה של עינת עם העולים ההמומים, היא חזרה לחוויית מגעיה לפני שנים עם משפחות הילדים התימנים שנעלמו
▪ ▪ ▪

הבריחה לשומקום מספרת את סיפורם של שני בני דודים שגדלו בתימן. את שמעון הצעיר מבריחים שליחי הסוכנות תוך סיכון רב לארץ. בן דודו מאיר נלקח שמונה שנים קודם לכן לקנדה על-ידי נציגי כת של חסידים, והוא נאלץ להסתגל בעל כורחו לנוהגי חיים המוזרים לו בישיבות אליהן נשלח ללמוד. כל אחד מהשנים נאבק למצוא את דרכו, תוך התמודדות עם הארץ הזרה, הבדידות, הגעגועים למשפחה והתגובות הגזעניות בהן הוא נתקל.

הספר הוא פרי ליווי ומפגשים שערכה עמלה עינת עם קבוצת העולים האחרונה שהוברחה מתימן. עינת לקחה את הרפתקאות הבריחה של שמעון, השתחררותו של מאיר בן דודו משבי החרדים וסיפור ההתאהבות שלו בקרובת משפחתו מכפר הולדתו הרחוק, ורקחה סיפור עלילתי מרתק לבני נוער.

הרקע לכתיבת הספר

לפני כשנה הוברחו שתי משפחות יהודיות המונות 17 בוגרים וילדים מתימן הבוערת לישראל. התהליך כולו התרחש בסודיות גמורה, הן בשל הדאגה למשפחות יהודיות אחרות הנצורות שם עדיין, והן משום המעבר ההכרחי דרך מדינות אויבות. אלא שעם ההגעה לשדה התעופה כאן, נפרצו כל גבולות החיסיון בגין הצורך הפוליטי בצילומים סנסציוניים. העיתונות מלאה בפרטים ובתמונות אמת, והתגובות הקשות בתימן שכללו מאסרים של יהודים וערבים הקשורים בהברחה לא אחרו לבוא. כתוצאה מכך הוטל, באיחור, סגר עיתונאי על כל הנוגעים בדבר.

מתוך תחושת אמפתיה עמוקה לאנשים, ובעיקר לילדים שמאחורי התמונות, חיפשה עמלה עינת ומצאה דרך להגיע אליהם למרות הקשיים. הסתבר לה במהרה, שמעבר לקבלת הפנים, הרועשת הם נותרו מבודדים בפרוזדוריו ובחדרוניו של מרכז קליטה מרוחק, בתחושה של חוסר תיכלה מבחינת הצפי שלהם לעתיד, הן מבחינת תעסוקה, הן מבחינת מגורים והן מבחינה חברתית. הבעייתיות הקשה ביותר בלטה לגבי הילדים שהועברו לישיבות אשכנזיות בערים מרוחקות בהן חוו רעב, אומללות וזרות קשה ומתסכלת.

בעקבות מפגשיה של עינת עם העולים ההמומים, היא חזרה לחוויית מגעיה לפני שנים עם משפחות הילדים התימנים שנעלמו, עם תחושת הזלזול וחוסר האנושיות שאיפיינה אז כמו גם עתה את האחראים מטעם הממסד למבצעים המצטיירים כה יפה בפרסומת והנגועים בחוסר אנושיות בסיסית במימושם הריאלי.

על עמלה עינת

סופרת, חוקרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה. זוכת פרס ראש הממשלה לספרות, פרס הדסה לספרות ילדים ופרס אקו"ם 2017 על תרומתה ליצירה ולספרות הישראלית. בוגרת אוני' תל אביב בספרות עברית, מוסמכת בייעוץ פסיכולוגי-חינוכי ובעלת תואר דוקטור בחינוך מטעם אוני' ליברפול.

כתבה למעלה מ-50 ספרים למבוגרים, ילדים ובני נוער, חלקם תורגמו למספר שפות וחלקם הומחזו והועלו על במות שונות. בחלק מספריה שמה לה עינת למטרה להנגיש סיפורים מההיסטוריה היהודית ומתולדות ארץ ישראל לבני נוער. ביניהם: "רוחות רפאים במכבסה" העוסק בפרשיות נעלמות שעל סף קום המדינה; "המשימה האבודה" רומן לנוער ומבוגרים על הפרשה הידועה בשם "עסק ביש" ו"סיפור אהבה קפריסאי" העוסק במחנות המעפילים בקפריסין. בין ספריה הידועים לבני נוער: "הבוקר בו אסרו את אבא", "משני עברי החומה", "הלבד האחר של דני"; "ארץ, עיר, משפחה"; "שיטת חנהל'ה" ("סיפורה של חני"), ועוד.

בין ספריה למבוגרים: "דיבה שאין בה קלון" – על פרשת המרד שלא היה בגיטו וילנה, "המעגל נסגר" – קובץ סיפורים, "קריאת הדולפינים" - קובץ נובלות בו מופיעה הנובלה "מדובר בסה"כ ב-65 ילדים חסרים" ועוד.

בתחום העיוני-מחקרי, פרסמה עינת סידרה הכוללת שישה ספרים המקיפים את נושא לקויות הלמידה מזוויות שונות (ארבעה מהם ראו אור בסידרת קו אדום בהוצאת הקיבוץ המאוחד): "מפתח לדלת נעולה–לפרוץ את מחסום הדיסלקציה" (2000) שיצא במהדורות רבות; "הורים מול מחסום הדיסלקציה" (2003), "דימוי עצמי במראה הדיסלקציה-מורים במילכוד" (2006); "כתב אישום–לקויי למידה, נשירה ועבריינות" (2006); "נחיתה קשה – לקויי למידה בזירת התעסוקה" (2009); "וכשאני לעצמי מה אני-זוגיות והורות של בוגרים עם ליקויי למידה" (2011). הסידרה כולה תורגמה לאנגלית ולצ'כית ונמצאת בתרגום להונגרית.

הספר השביעי "על חבל דק" הוא מחקר חדשני וראשון מסוגו בארץ ובעולם ועוסק בקשר בין לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז לבין היצירה האמנותית בקרב סטודנטים לאמנות. (ראה אור בשיתוף עם "בצלאל" ועם המוסד לביטוח לאומי).

מאמרים מחקריים אחרונים העומדים להתפרסם בכתבי עת מרכזיים בתחום, עוסקים בשיטת הוראה ייחודית להקניית הקריאה בבתי הסוהר בישראל, בתנודה הרגשית המייחדת את לקויי הלמידה בין תחושת יכולת לחוסר יכולת ובהשפעתה הקריטית על מבנה אישיותם, וברגעי שינוי קריטיים במהלך תקופה טיפולית של סטודנט לקוי למידה כפי שהם מתבטאים באמצעות רטרוספקציה כפולה שלו ושל מטפלו.

בנוסף לכתיבה עינת הייתה אחראית על מוקד התמיכה הרגשית במרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל-חי במשך 14 שנים, מרגע הקמתו. כמו-כן עבדה במשך עשרות שנים כמטפלת וכמרצה בתל"ם (התחנה לטיפול בילד ובמשפחה שליד סמינר הקיבוצים), באוניברסיטת ת"א, ב"בצלאל" בירושלים, וכן במימסדים הקשורים למשרד החינוך, כמו "פסגה", ועוד. במסגרת משרד החינוך הייתה חברה בועדות שונות רבות הקשורות בנושא.

עמלה עינת, ילידת כפר סבא, 1939. בגיל 9 עברה עם משפחתה לחולון. כיום מתגוררת בתל אביב. אם לשלושה וסבתא לנכדים.

הבריחה לשום מקום, ספר נוער, מאת: עמלה עינת, עורכת: יונה טפר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, בשיתוף האגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר, 137 עמודים, 72 שקל.
תאריך:  30/05/2018   |   עודכן:  20/06/2018
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני חוזר ורואה אותו מדי פעם כשאני עוצם את עיניי לקראת איזה רגע מרגש: מגיח מאחורי ערימת גרוטאות בסמטה אפילה באזור המוסכים ברחוב סלמה בדרום תל אביב, שמאלו מלופפת סביב צווארה של אישה צעירה, כף ידו הגדולה חוסמת את פיה
24/05/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
הקטע לקוח מתוך הפרק "טיילת מדופלמת" - הטיול שערכה ציפי פליישר לגונדר (חבש) בנובמבר 1984 יחד עם בנה הפעוט גונדר היה ביתם של הפאלאשים שהוטסו כחודש לאחר מכן במבצע חשאי לישראל
18/04/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
המלך ויקראם והערפד׳, היא אסופה של אחת עשרה אגדות עם הודיות עתיקות, שהופיעה באנגלית לראשונה לפני למעלה ממאה שנה, ב-1870. אולם האוסף ההודי המקורי מכיל עשרים וחמישה סיפורים הינדיים, שנכתבו במקור בסאנסקריט ותורגמו אחר כך גם ללשונות הודיות עממיות יותר.
05/03/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
יש בחיים פצעים מסוימים שכמו סרטן מכרסמים בנשמה בדממה ומכלים אותה. היות שבדרך כלל נהוג לייחס את המכאובים העמוקים האלה למישור התאונות האקראיות, התרחשויות נדירות ויחידניות, אי-אפשר לדבר עליהם עם אחרים. אם אדם בכל זאת מדבר או כותב עליהם, אנשים מעמידים פנים כאילו הם מקבלים אותם, תוך הערות עוקצניות וחיוכים מפוקפקים. אולם בפועל הם נוהים אחר אמונות רווחות ודבקים במושגיהם העצמיים על דברים כגון אלה. הסיבה היא שכאבים אלה הם חשוכי מרפא. האֲרוּכָה היחידה היא שכחה באמצעות יין, או באמצעות שינה מלאכותית המושגת על-ידי אופיום ושאר סמים מקהי סבל. למרבה הצער, השפעתם של סמים אלה חולפת. אחרי זמן מה, במקום להקהות ולשכך, הם רק מוסיפים לכאב.
05/03/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
1
06/02/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il