|   15:07:40
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
זוג משמים [צילום: הרצל חקק]

דיני משפחה - לא מה שחשבתם

הספר של בני דון יחיא הופך בעצם למדריך מעשׂי להבנת העולם המורכּב הזה: אני מבינים את הסיפור הפנימי שמֵעבר למושגים כמו - סכסוך משפחתי, שופטים, פקיד סעד, יחסי ממון, בתי דין רבניים, בית משפט לענייני משפחה וכך הלאה
09/10/2022  |   הרצל חקק   |   ספרים   |   תגובות
בני דון יחיא בבית הסופר [צילום: תפארת חקק]


פרק מתוך הספר - תביעות נזיקין בשל ניאוף

האם קיימת עילת תביעה נזיקית לחיוב בפיצויים בשל חוסר נאמנות של בן זוג?

לא. הוגשו תביעות כאלה שנדחו. בית המשפט העליון קבע כי חוסר נאמנות אינו מהווה עילת תביעה משפטית, לא נזיקית ולא חוזית.

מהן העילות שלפיהן הוגשו התביעות?

גרם הפרת חוזה (סעיף 62(א) לפקודת הנזיקין). נטען כי הנישואין יוצרים חוזה בין בני הזוג המחייב נאמנות והתנהלות בתום לב. התביעות נדחו על סמך סעיף 62(ב) לפקודה: "לעניין סעיף זה, היחסים הנוצרים על-ידי נישואין לא ייחשבו כחוזה".

כן התבססו התביעות על עילת הרשלנות (סעיפים 35 ו-36 לפקודת הנזיקין). רשלנות מוגדרת כמעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה בנסיבות המקרה. בתביעות נטען כי מעשה ניאוף עונה להגדרה זו.

על עוולת הרשלנות ראו את פרק המשנה לעיל תביעות נזיקין בשל סרבנות גט.

עוד נטען בתביעות שהוגשו כי ניאוף מהווה פגיעה בכבוד האדם, בניגוד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

איך התייחס בית המשפט להתנהגותו של בן זוג לא נאמן?

בפסק דין אחד של בית המשפט העליון כתב השופט יצחק עמית:

"ההתחייבות בין בני זוג לקבל על עצמם את האיסור של 'לא תנאף' היא במישור החברתי-מוסרי-דתי, אך אין לייבאה אל תוך המשפט. הדין הנזיקי אינו חרב התלויה מעל מיטת בני הזוג, ועוולת הרשלנות אינה 'הנוסע השלישי' הנחבא בין הסדינים, בבחינת נטע זר אשר עלול לפתע להתעורר מתרדמתו ולרמוס את הפינות האינטימיות-רגשיות ביותר של בן אנוש".

האם בן זוג יכול להגיש תביעת נזיקין נגד הצד השלישי שקיים יחסים עם בן זוגו?

לא. בפסק הדין הנ"ל של בית המשפט העליון נאמר:

"טעמים חזקים שבמדיניות משפטית שוללים לטעמי הכרה בניאוף כעילה נזיקית או חוזית, הן בין בני הזוג בינם לבין עצמם והן בין מי מבני הזוג לבין צד שלישי".

במקרה אחד מחק בית המשפט המחוזי על סף תביעה שהגיש אדם נגד חברו בטענה כי נגרמה לו נכות נפשית לאחר שהחבר קיים יחסי אישות עם אשתו. השופט ציין את הרתיעה ממִשפוט חיי הנישואין, את החשש מהצפת בתי המשפט בתביעות מסוג זה ואת האופן הפולשני שבו ינוהלו הליכים מעין אלה והפגיעה שתיגרם לפרטיות הצדדים.

הנושא הגיע לבית המשפט העליון שאישר את מחיקת התביעה בפסק הדין שהציטוטים הנ"ל מובאים ממנו.

האם לניאוף יש השלכה על חלוקת הרכוש בין בני הזוג?

לא. בן זוג שאינו נאמן זכאי למחצית הרכוש כקבוע בחוק יחסי ממון בין בני זוג או לפי הלכת השיתוף.

בפסק דין של בית המשפט העליון נקבע: "נטישת הבית או בגידה עשויות ליצור קרע בין בני הזוג ובדרך זו לשים קץ לשיתוף, אך אין נענשים עליהן למפרע על-ידי נטילת זכויות ברכוש המשותף".

מורה נבוכים
[צילום: הרצל חקק]
רוחב הידיעה של בני דון יחיא אכן מעיד אצלו גם על רוחב היריעה: מי שינסה לחפש בגוגל יגלה, שמדובר באיש אשכולות
▪ ▪ ▪

גירושים ונושאי זוגיות עולים בתקשורת ובמגזינים בעיקר כאשר אנו נדרשים לחשיפות על ידוענים, והיה ברור, שיום יבוא ונזכה לחשיפה אחרת. גם נושא הזוגיות בעידן הרשתות החברתיות לא סייע להבין באמת מה זוגיות טובה: האם אכן אנו מקבלים הצצה למערכות יחסים מקובלות, כיצד נברור את המוץ מן התבן, את העיקר מן הטפל. עידן ריבוי הערוצים וההיחשפות לתוכניות ריאליטי ופרסומם הרועש של וידויים דרמטיים למיניהם - כל אלה לא השכילו להעניק לנו מבט מעמיק יותר על זוגיות, משפחה, גירושים, משמורת, יישוב סכסוכים ועוד ועוד.

פלאי הזוגיות: רוחב היריעה הוא גם רוחב הידיעה

בני דון יחיא היה, אם נתחיל בגילוי נאות, המו"ל הראשון שלי. בתחילת דרכו אכן ניסה בני דון יחיא כוחו בהקמת הוצאה לאור, והאמת - הייתה זו הוצאה מצליחה מאד. בני דון יחיא למד משפטים, וכיום רובנו מכירים אותו כאחד מעורכי הדין הבכירים ביותר בנושא דיני משפחה וירושה.

רוחב הידיעה של בני דון יחיא אכן מעיד אצלו גם על רוחב היריעה: מי שינסה לחפש בגוגל יגלה, שמדובר באיש אשכולות: בני כתב כמה ספרים ואף זכה לערוך ספרים, שיש בהם מבחר מן העולם היהודי בנושאי פרשת השבוע, מחזור החגים, ספורי צדיקים ועוד. בני דון יחיא כתב ספר מבריק במיוחד שזכה לביקורות ספרותיות טובות - אוסף סיפורים קצרים בנושאים שבינו לבינה. נושא הזוגיות אכן אינו מרפה ממנו, גם כשהוא מספר סיפור, והוא יודע לספר ואפילו להפתיע.

הקשר בינו לבינה - החוכמה היהודית

כיום כשאנו נחשפים לספרו המרשים בנושא דיני משפחה, אנו מבינים, שהכותב עשה דרך ארוכה בהבנת החוכמה היהודית, בירידה להבנת הקשר שבינו לבינה גם בספרות. אבל יותר מזה. הספקנו להכיר את בני דון יחיא מציג את נושא הגירושים לא רק בספר מוקפד וקפדן בדיני משפחה. בני דון יחיא הפתיע אותנו לפני כמה שנים, כאשר הציג בפנינו ספר לילדים, שיסייע בהבנת הנושא. מאוד התרגשתי לקרוא את ספרו לילדים 'אבא ואמא רוצים לספר לכם משהו'. גם כשאני קורא בספרו החדש על דיני המשפחה, אפשר לראות מעבר לפרגוד את השבר המשפחתי: הנה לפנינו עולם שלם והרמוני, שסופג מכה קשה, וזה פצע שנותר פתוח, שמרסק חיים. ספר חכם ורגיש מאד.

בני דון יחיא רב ניסיון. כמי שהכיר את המאבקים בין הורים מתגרשים, היטיב להבין, שמדובר בטראומה לילדים. לזכותו ייאמר, שלפנינו עורך דין, שיצא לרגע מן הקתרה של מייצג בני זוג במאבקי גירושים. המצוקה של הילדים לא הניחה לו. העלילה בספר לילדים, הדיאלוגים, המסרים המוצפנים - כל אלה מעידים על חוכמה ותושייה, על נשמה של מורה דרך.

ברור לנו, שגם הספר על דיני משפחה נועד מתוך רצון להכין בני זוג לרגע הנורא מכול. אולי אפילו להאיר את עיניהם, כדי שיגיעו מוכנים באמת: בוודאי, חשב לעצמו המחבר, אולי יהיה בהארה המלאה כדי להשפיע על שיקול דעתם בטרם יונף הגרזן על הקשר והמשפחה שהקימו.

עורך דין בני דון יחיא שליווה משפחות כאלה, שהיה בקשר עם משפחות בתהליכי פרידה - רכש ידע רב וניסיון רב. כעורך דין בוודאי חווה בני דון יחייא צדדים לא נעימים במאבקים בין בני זוג, ויש לשער, שחש רצון עז לתרום לתיקון הדברים. ואכן, השאלות והתשובות הנפרשות בספר תורמות להארת כל המישורים הקשורים בפרידה, וגם מסביב. הספר עוסק גם בנושאים שונים המקיפים את הנושא המרכזי: נושא המזונות, המשמורת, חלוקת הרכוש, הדרכים ליישוב הסכסוך, וכמובן - דיון בנושאי ליבה: מסוּגלות הורית, זכויות הילדים, הסכּמי ממון, וגם הצד שלפני המאבק. הספר של בני דון יחיא חושף גם דרכי גישור, הניסיונות לשלום בּית, הסכמי הורוּת ועוד.

איך לשחות בים של חוקים ופסיקות

מאוד מפתיע, ששנים רבות חלפו, עד שקיבלנו ספר מעמיק ומקיף, שמשרטט בשפה שווה לכל נפש את ההיבטים המורכבים בנושא דיני אישות, דיני משפחה - וזה מפתיע כיצד בכתיבה קולחת אנו מקבלים אנציקלופדיה מרתקת - שהיא בפירוש 'מורה נבוכים' - המחבר יודע לצלוח ים של חוקים ופסקי דין. הדוגמאות מהפסיקה הופכים להיות סרט נע ומרתק: לפנינו סיפורים אישיים, שדרכם אנו מבינים כמה מורכּבת הדרמה הזו של השֶבר בינו לבינה. כמי שכבר התנסה בכתיבה ספרותית, יודע בני דון יחיא להפוך את השׂיח המשפטי הכבד למחזֶה רב משתתפים: ממערכה למערכה אנו צופים בתלָמים השונים של השָׂדה המשפטי הזה, שיש בו הרבה יצרים ומאבקי כוח.

מה פלא, שאחרי קריאת הקובץ, אנו מבינים - שזה לא רק מקבּץ של מקרים שונים ואפשרויות פסיקה שונות. הספר של בני דון יחיא הופך בעצם למדריך מעשׂי להבנת העולם המורכּב הזה: אני מבינים את הסיפור הפנימי שמֵעבר למושגים כמו - סכסוך משפחתי, שופטים, פקיד סעד, יחסי ממון, בתי דין רבניים, בית משפט לענייני משפחה וכך הלאה.

כאמור - בני דון יחיא כתב כמה ספרים - ואפילו הופיע במופע שמציג את הזוגיות באור קומי. מי שקורא במקביל את הספר הזה ומנסה להשוות אותו לקובצי הסיפורים שלו או לספר לילדים על הורים שנפרדים - אכן מגלה כמה חוכמה מושקעת בספר דיני משפחה. כשאתה מביט בפסיקות המצורפות בסוף הספר, אתה נזכר בסרט 'קרמר נגד קרמר'. לֶקט פסקי הדין מביא את 'נפיסי נגד נפיסי', 'פרי נגד פרי', 'הדרי נגד הדרי' - וכך הלאה.

בוודאי, עמדו לפני בני דון יחייא קשיים לקראת משימה כה מורכבת. כעורך דין מנוסה גם הוא מכיר את התופעה, שבּה צד נלחם בצד, המודל הידוע של 'קרמר נגד קרמר'. כמי שעטה עליו את גלימת המשפט במאבקים סבוּכים שכאלה, הוא היטיב להבין - גירושים ומאבקי ממון אינם סיפור מתוק במיוחד: המציאות מלאה מקרים קשים של מלחמת גרסָאות, של הטלת אשמה מצד לצד. על כך נתן את הדעת לא רק בספר זה, אלא גם בספר לילדים, שהוזכר קודם.

נישואים בדרך מושכלת

דומה, שהמסר העולה מן הספר משותף לשני הספרים - גם לספר לילדים וגם לספרו בנושא דיני משפחה: הספר הזה מציב לפנינו ראי ענק בצומת סואן: הצגת אינסוף מקרים ואפשרויות כמו פותחת צוהר, שיש בו לתת מחשבה שנייה: אין זו רק 'אנציקלופדיה משפטית' ו'מדריך לגירושים'. בין השיטין כמו עולָה מחשבה, מנצנץ מוּסר השְׂכל: הנה לפניכם רסיסים מן המציאות, מגוון צללים ואורות מן השָׂדה של דיני האישות והזוגיות. כל זה מייצר במידה מסוימת פכּים למחשבה, תמרורי-דרך כיצד לקחת הכל בשיקול דעת. אל נשכח: מידע הוא כוח. והאור של הספר הזה לא עוזב את הקוראים גם לאחר שהניחו את הספר מידם: אם לא תדעו להיפרד נכון, תפגעו בעצמכם. תכשילו את חייכם. גם הפרק על הסכמי ממון סולל את ההבנה, שאפשר למנוע מהמורות ומכשולים, בבניית הנישואין בדרך מושכּלת - מראש.

בספרו 'זוג משמים' - שיצא לפני שנים רבות ידע בני דון יחיא להציג היבטים הומוריסטיים של יחסי הזוגיות, וכל הספר משופע בתצלומים של בובות. למחבר אוסף בובות שיש בהן ללמד על המורכבות שיש בינו לבינה.

קשת של היבטים

בני דון יחיא פורשׂ קשת של היבטים, ומרתק במיוחד הוא הפרק בנושא 'תום לב' בסכסוך בין בני הזוג. ציטוט החוק בנושא מאיר את הדרך לקראת הסתבּכות עתידית: "חייב אדם לנהוג בדרך מקובלת ובתום לב" - והספר אכן פורש תקדימים ופסיקות בנושא. אני מניח, שרבּים ימצאו עניין רב בנושאים מסקרנים במיוחד: הפרת הבטחת נישואים, תביעות נזיקין בשל ניכּור הורי, וכמובן הנושא שמושך את הכותרות: תביעות בשל סרבּנות גט.

אין ספק, שקריאת פרק זה מרתקת במיוחד. גם הכתבות על כך בעיתונות לא תשווינה לַמידע המוּאר בספר זה ולַפסיקות בנושא. זה אמור גם בפרקים המאלפים בנושא אימוץ ילדים וההשלכות השונות: למשל, מתי דרושה הסכמת ההורה הביולוגי למסירת ילדו לאימוץ, מתי מאפשר בית המשפט אימוץ ללא הסכמת ההורים. אכן, לפנינו ספר שמסנוור אותנו בשלל אורות, כאילו החזקנו בידינו קליידוסקופ.

ספרו של בני דון יחיא אכן מיטיב להבהיר לנו כמה סבוּך הוא עולם דיני המשפחה וכמה שינויים עבר במשך השנים, כל זה בעקבות התמורות העוברות על החברה: מוסכמות שהשתנו, תדמיות שעברו מהפך, מעמד האישה שהשתנה, ההתפתחויות הטכנולוגיות. נהגנו לומר 'היופי הוא בעיני המתבונן'. ספרו המקיף של בני דון יחיא מיטיב להבהיר לנו, גם פרשנות משפטית והצגת המציאות - כל אלה הם בעיני המתבונן. וראוי שהקוראים אכן יתבוננו בכתוב. לפנינו 'מורה נבוכים' ונוכל לומר, אשרינו, אִם הֶארת המציאות תוביל להבנה נכונה, תשפיע על הקורה: שייצאו ממנו בני זוג נבונים ולא נבוכים, מבינים ושמחים ולא בוכים...

"תורת דיני המשפחה", הוצאת 'כינרת, זמורה', 2022, 618 עמודים - הקדמה מאת השופט אליקים רובינשטיין.
תאריך:  09/10/2022   |   עודכן:  12/10/2022
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

04/10/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
ד"ר קלרינה פריבורקין, מרצה לספרות אנגלית, דרמה וכתיבה יוצרת במכללה האקדמית לחינוך גבעת וושינגטון. קלרינה עלתה לישראל מאוזבקיסטן בהיותה בת אחת עשרה עם משפחתה המורחבת. היא שירתה בחיל-האוויר ולמדה ספרות אנגלית באוניברסיטת בר-אילן. נשואה, אם לשניים ומתגוררת בקריית אונו. קלרינה רואה את עצמה כשייכת לדור ה-1.5 (אותם ילדים עולים שעברו בישראל את כל מסלול החיים ועדיין לא תמיד מרגישים שייכים במדינתם). קובץ שירים זה נכתב בעברית על-מנת לגלות ולהבין את זהותה הרב-תרבותית והרב-לשונית דרך שירה, ובכך להשלים את תהליך ההשתרשות התרבותי, הלשוני והחברתי בישראל. דרך שיריה קלרינה מקווה לתרום לחמלה, אחדות ואהבת חינם בחברה הישראלית. שירי הקובץ עוסקים בין היתר בסיפורים משפחתיים, התמודדות עם הגירה ודימוי גוף, הורות וזוגיות, בתקווה שכל אחת ואחד יוכלו למצוא בו נקודות השקה והזדהות.
17/09/2022  |  שושנה ויג  |   ספרים

15/09/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים

13/09/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
שיריו של דורון מנשה נעים כצלילי מוזיקה "מקצה אל קצה", כשם אחד משיריו. "לנו אין את חכמת הכלל, אנחנו פוסעים לאורך ההיסטוריה". למי מתכוון המשורר כשהוא אומר "אנחנו"? נדמה כי הוא מדבר על אנשים שיש להם אלוהים. לא רק במובן הדתי. אנשים שאינם שבויים בהבלי העולם כמקסם האיפור וחוכמת הכריזמה. בשיר "האיש שהולך אתי", הוא למעשה מצייר פורטרט. האיש החבוט שהולך אתו הוא בעצם הוא עצמו: חתרן, ספקן, מצולק. איש מאמין. מאמין באלוקים. אוהב אותו.
07/09/2022  |  יהונתן חסון  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il