בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הרמב"ם - הלכה ופילוסופיה / דוד הרטמן
|
ספרו של הרב פרופ' דוד הרטמן מציג עמדה מורכבת ומתוחכמת להבנת המתח בין הפילוסופיה וההלכה, העומד בלב הגותו של הרמב"ם ● שלושה עשורים לאחר הוצאתו של הספר לאור בעברית, הוא רואה עתה אור בהוצאה מחודשת ובה אחרית דבר חדשה שכתב פרופ' הרטמן. באחרית דבר זו בוחן הרטמן במבט ביקורתי את ההשקפות שמציג ספרו, ותוך התפלמסות עם קריאתו של ישעיהו ליבוביץ' בכתבי הרמב"ם הוא מעניק לחיבור הוותיק התבוננות רעננה ומחודשת
|
תובנות אחרות. הרמב"ם [צילום: בי"ח רמב"ם]
|
|
|
|
|
האם היה הרמב"ם איש הלכה, פילוסוף, או שניהם? האם ניתן להצביע על בסיס רעיוני משותף לכינוס השיטתי של המצוות ב'משנה תורה', וליצירת המופת הפילוסופית 'מורה נבוכים'? מהו היחס בין השאיפה להעמיד לכלל ישראל מערכת חוקית-דתית נורמטיבית, לבין המחויבות לידיעת האמת הפילוסופית שהיא נחלת מתי-מעט? כיצד מתיישבת התורה שניתנה למשה בסיני עם תורות הפיסיקה והמטאפיסיקה שהנחיל אריסטו? ביצירה הקוראת הרבה מעבר להיבטהּ ההיסטורי-ספרותי של הסוגיה הנידונה, מציע פרופ' דוד הרטמן הבנה מרתקת של מפעל חייו של 'הנשר הגדול'. 'הרמב"ם: הלכה ופילוסופיה', שפורסם לראשונה באנגלית בשנת 1976 וראה אור בהוצאת עם עובד בשנת 1979 בתרגומו העברי של אביב מלצר, היווה קריאת תגר על 'דרך השניוּת', התיזה המקובלת בנוגע להגותו של הרמב"ם. גישה זו, שיצחק הוּסיק וליאו שטראוס הם מנציגיה הבולטים, גרסה כי העיון הפילוסופי הוא התכלית העליונה אליה שאף הרמב"ם, וכי זו מנעה את אפשרותה של אמונה כנה ואמיתית בהתגלות. לפי 'דרך השניוּת', עיסוקו של הרמב"ם בהלכה נתפס ככורח של הנסיבות ההיסטוריות בהן היה מצוי, ושירת תכלית פוליטית וחברתית מובהקת. ספרו של פרופ' דוד הרטמן, מחשובי ההוגים היהודים כיום, מציג עמדה שונה, מורכבת ומתוחכמת, שהיא יהודית בה במידה שהיא רציונאלית. בבחינה מלומדת ומקורית של כתבי הרמב"ם על סוגותיהם, מראה פרופ' הרטמן כי לפי הרמב"ם, החשיבה התבונית מחד-גיסא והתורה שבכתב ושבעל-פה מאידך-גיסא מעמידות לרשות המאמין הנבוך מצפן לא-אכזב לנווט בין ספקותיו ותהיותיו: האם אמונה באלוהי ישראל מתיישבת עם חוקיות ותכליתיות הטבע; כיצד לקיים מצוות למען הגשמה מוסרית ולא מתוך ציות עיוור; באיזה אופן מסורת האגדה והסוד מתיישבת עם ההלכה הפורמליסטית; ומהי האמת האוניברסאלית המשתקפת ביהדות ופונה לכל עמי העולם. פרופ' הרטמן מכנה עמדה דתית זו 'דרך השילוב'. לפיה, האמת הפילוסופית היא התשתית לאמונה באל, ובה בעת פסגת הידע האנושי אליה מעפילים "מעטים מאוד". בין הבסיס לפסגה, מציב הרמב"ם את ההלכה והתורה כגוף ידע אליו מחויבים כלל ישראל - מן ההמונים הפשוטים ועד לחכמיו המפולפלים ביותר. כך יכול מאמין נטול כל מודעות פילוסופית להיות יהודי נאמן להלכה בדיוק כמו המלומד הבקי בתורות המטאפיסיקה ומדע הטבע. כך גם יכולים כל חברי הקהילה הדתית לחיות בהרמוניה על-אף המבנה ההיררכי של הידיעה. עם זאת, לפי הרמב"ם הגשמה מלאה של ייעוד האדם אפשרית רק עם השגת רזי התבונה האלוהית. את משמעותה של 'דרך השילוב' מבהיר פרופ' הרטמן לאורך הספר דרך ניתוח כתבי הרמב"ם וקריאה של פירושיו למקורות היהדות - המקרא וספרות חז"ל. כך, למשל, הוא מצביע על הבחירה התמוהה-לכאורה לפתוח את 'משנה תורה' בדיון פילוסופי, כהוכחה לכך שהרמב"ם דוחה את האפשרות שההלכה דורשת ציות עיוור לחוקיה. מאחר ש"הרמב"ם מזהה את צלם אלוהים עם תכונה אנושית - התבונה", שומה עליו להסביר את השתלשלות הידע מן הבורא ועד למאמין המקיים את מצוותיו, כל שכן בחיבור המדקדק כל כך בפרטיהן. בהקדמה ל'פרק חלק' דורש הרמב"ם את האוניברסליות של התורה מן הפסוק "כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם, לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן, אֵת כָּל-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, וְאָמְרוּ רַק עַם-חָכָם וְנָבוֹן, הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה" (דברים ד', 6). ואילו את היררכיית הידע בין חברי הקהילה הוא מצדיק בהקדמה לפירוש המשנה בכך שאפילו חז"ל "היו מסתירים זה מזה סתרי תורה". התובנות המוצגות ב'הרמב"ם: הלכה ופילוסופיה' מקבלות משנה תוקף באספקלריית הגותו האישית של פרופ' הרטמן בשלושת העשורים האחרונים. אחרית הדבר החדשה, בה מבקש פרופ' הרטמן למתן את מרכזיות 'דרך השילוב' בהבנת התיאולוגיה המיימונית, מציגה כנות אינטלקטואלית המעניקה לחיבור רעננות מחודשת. תוך התפלמסות עם קריאתו של ישעיהו ליבוביץ' בכתבי הרמב"ם מחדד פרופ' הרטמן אף יותר את מורכבותה של תיאולוגיה זו ומודה בקדימוּת מסוימת של העיון הפילוסופי על פני הדיון ההלכתי. עם זאת, הוא נותר נאמן להדגשת חשיבות המחויבות להלכה מתוך הבנה עמוקה של יסודותיה הפילוסופים בברית שבין האל לבין עם ישראל. בכך מותח פרופ' הרטמן גשר בין מחשבת הרמב"ם לבין השאלות עימן מתמודדים יהודים רבים בימינו אנו.
|
|
הרב פרופ' דוד הרטמן הוא הנשיא המייסד של מכון שלום הרטמן. הספר 'הרמב"ם: הלכה ופילוסופיה', יצא בסדרת 'ארון ספרים יהודי' בהוצאת עם עובד בשיתוף עם הוצאת מכון שלום הרטמן.
|
|
|
אור שרף, בעל מ.א. בפילוסופיה מאוניברסיטת חיפה, הוא עורך משנה של 'חברותא', כתב העת בשפה האנגלית בהוצאת מכון שלום הרטמן.
|
|
תאריך:
|
15/01/2010
|
|
|
עודכן:
|
15/01/2010
|
|
אור שרף
|
הרמב"ם - הלכה ופילוסופיה / דוד הרטמן
|
|
סטיביה (Stevia) היא הממתיק היחיד בעולם שהוא טבעי לחלוטין ואינו מכיל כלל קלוריות. זהו שיח רב-שנתי הגדל באמריקה הדרומית ובמיוחד בפרגוואי. האינדיאנים הכירו את סגולות המרפא שלו כבר לפני כ-1,500 שנה. מאות רבות של שנים עשה צמח הסטיביה נפלאות כצמח מרפא למחלות רבות, בין היתר למחלת הסוכרת ולמחלות חניכיים.
|
|
|
שער כתר הוא הראשון מבין 10 הספירות בתנועה שמן השמים אל הארץ. בסדר הדברים, ספירה זו היא הגבוהה ביותר והיא המחברת את הכוחות הרוחניים של כל הספירות יחד.
|
|
|
האם המערכת המודעת היא המערכת "החכמה" והמאוזנת העומדת מאחורי שיקולי ההיגיון שלנו? האם המערכת הרגשית היא מערכת קפריזית ולא מאוזנת שיש לרסנה כדי לנהוג "בהיגיון"? מה ההבדל בין דחפים, רגשות ומחשבות? מי המערכת הנפשית העוצמתית ביותר שלנו? הספר "העוצמה הרגשית" מבסס תשובות שונות מאוד מאלו שאתם מצפים להם.
|
|
|
פסיכולוגים סבורים כי עולם המציאות ועולם הדמיון כרוכים בנפש האדם בלא יכולת היפרדות. לכך מתלוות המהויות הכרוכות בזמן, מאין בא, מה עשה, ולאן הוא הולך... מדענים שבויים בתזה המדויקת של הפרטים הטכניים והמעשיים: נולד. חי. ומת. פילוסופים מייחסים חשיבות לפרטים התיאורטיים המשתמעים מהמהויות של כל פרט ופרט, וההשלכות מכך הולכות ומסתעפות. לא ניתן להתעלם מהתיאולוגים אשר שוללים חד-משמעית את כל הדיון בסוגיות הללו, וטוענים שאין לדון בנשגב מבינתו של האדם.
|
|
|
"פרווה" - ספר מתכונים חדש מהוצאת אורנית, הכולל 300 מתכונים קלים להכנה של דברי מאפה ללא מרכיבים בשריים או חלביים. הספר מתאים לשומרי כשרות וכן למארחים מעת לעת אנשים המקפידים על הפרדה בין בשר וחלב, ושרוצים להתחשב בהם ולאפשר להם ליהנות מהכיבוד עם שאר האורחים.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
|
|
|
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
|
|
|
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|