|   15:07:40
דלג
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

"מאחורי מלחמה רואים את הים"

היטב קלעה המשוררת לנפש הקורא בסגנון כתיבתה הייחודית והמעמיקה אשר נוגעת עד דק באנושיות שבאדם. כל אוהב שירה ישאב עניין מהמטאפורות מושכות העין והלב שכה הטיבה לתת להן ביטוי בספרה
01/05/2011  |   אדלינה קליין   |   ספרים   |   תגובות
חוסר ההיגיון עוטף את חיי הגוף והנפש בבדידות

'ההיגיון' או 'חוסר ההגיון' הם המוטיבים המובילים את הקובץ (ע' 30): ..."כְּשֶׁהַכֹּל מִסְתַּדֵּר כָּל כָּךְ טוֹב/אִי אֶפְשָׁר שֶׁלֹּא לִתְהוֹת". 'הניכור', מופיע ללא הפוגה כחלק אינטגרלי של המחשבות המתרוצצות ומשוטטות בין ריאליות ולויאליות אל הזולת, לבין האי-וודאות של הפרט.

(ע' 18): ..."שִׁבְרֵי צְחוֹק נֶחְבָּטִים בְּגַלְגַּל הַצָלָה/אֲנִי מַשְׁלִיכָה אֵלֶיךָ חֶבֶל//אֵין לִי מַשֶׁהוּ נוֹסָף לוֹמַר". מאליו, שמאותן ההתבוננויות המקרוסקופיות רואים 'תמונות מצב' נורמטיביות המובילות אל 'האל חזור'. אולם דווקא מנקודת השבירה הגלויה כל כך, צומח עשב רך שניתן לנחות עליו מבלי להיפגע, ובתודעה, נדלק אור אשר גורם לשינויים בתפיסה האומרת לנו כי ניתן להתייחס גם אחרת למשפט המחץ (ע' 32): ..."פֶּרֶץ רוּחַ בָּעֵצִים הָעֲרֻמִים/וְהָאַהֲבָה לֹא מַשּׂיגָה".

'ההשלכות', כמובן באות במפתיע. או שקולעים את הכדור אל הסל ומנצחים. או שהכדור תועה בתנופתו ונשמט ארצה ואז נוחלים מפלה.

שאלתה של המשוררת נילי דגן בשיר (המוזכר לעיל): ..."מַדּוּעַ אֵינְךָ מְשַׁתֵּף אוֹתִי בַּמַּחְשָׁבוֹת", איננה באה מתוך רצון או שאיפה לקבל מידע עודף כלשהו. השאלה מופנית מתוך רצון כן להושיט יד. ואולם מטבע הדברים כל 'שאלת-בקשה' מעוררת רתיעה וחשדנות. (כל ישות שומרת לעצמה זכות לפרטיות ואינה חפצה לערב בחלקת אלוהים הקטנה שלה אי משהו). יוצא מכך, שהן 'השואל' והן 'הנשאל' נותרים בריק ובשיממון הבדידות.

קרי (ע' 15): ..."אֵין שֵׁם לְמַבָּט מְדֻיָּק שֶׁל בְּדִידוּת". ואכן כל בן אנוש נקלע לא אחת, אל סיטואציה הגוררת אותו אל תיבת הפנדורה ששמה בדידות. מאפייני 'הבדידות' הן תחושות האי וודאות (ראה ע' 40): ..."אִי אֶפְשָׁר לִמְנֹעַ/אֶת מַה שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִצְפּוֹת". לכן, כל יחיד חי את רגעי בדידותו על-פי התזרימים שאינן בשליטתו.

אפיון 'הבדידות' מופיע ברבדים שונים ביצירות שבקובץ, ולכל רובד כמוסת זמן ומצב נתון. לפיכך, 'הבדידות', מובאת כחלק אינטגראלי של היומיום: ..."נִדְרָשִׁים לִי כָּל הַחַיִים לְגַלוֹת/ מִי אֲנִי,/וְכָעֵת אֲנִי עֲיֵפָה".

ונשוב אל פתח דברי: 'ההיגיון' או 'חוסר ההגיון' העוטף את חיי הגוף והנפש בבדידות הקיום האוניברסאלי, יונקים 'מהפרט' את התסריט (המעובד למִחזוּר), הם משתכפלים מאליהם ומועברים מדור לדור ללא כל אחריות מינימאלית אל ערכים וצדק חברתי. ואין שוני בין 'הפרט' האומר (ע' 33): ..."אֲפִלּוּ הַמְּרִיבוֹת הֵן בֵּינִי לְבֵינִי"...

מול פני (המריבות) של המלחמות הגלובליות. קרי (ע' 9): ..."הַמִּלְחָמָה חָרְצָה לְשׁוֹנוֹתֶיהָ/עַל מָה וְלָמָּה כְּבָר אִישׁ אֶינוֹ זוֹכֵר". (ובע' 17) נרשם: הֵם יוֹרִים מִבַּית לְבַיִת//כְּבָר לֹא עוֹצְרִים לִנְשֹׁם/לֹא שׁוֹאֲלִים שְׁאֵלוֹת"...

הציוויליזציה והקדמה לא שינו דבר וחצי דבר 'מהטבע האנושי' (אשר לא תמיד יודע גבולות), ואינו עוצר להתפכח לא 'מהמפלות', וגם לא מעודף 'הילת הניצחון'. אלמנטים המשקפים את שורש הרע, אשר מכבים את כל חושי הרגישות לערכים נעלים הטמונים במוסר ובצדק.

את איבוד הדעת של 'הנאורות האוניברסאלית' משיבה המשוררת אל חיק 'השפיות' האינדיבידואלית (ר' ע' 38): ..."בְּעוֹלָם בּוֹ הַשְּׁאֵלוֹת פְּתוּחוֹת/דִּמְיוֹנִי הַפּוֹרֶה מוֹצֵא תְּשׁוּבָה/לְכָל הִתְרַחֲשׁוּת אַקְרָאִית". מאין ניתן ליטול פתרונות אם לא 'מהדמיון'. והלא 'הדמיון', כמוהו 'כחלום' אשר בחלקו 'מתגשם', או 'שלא'. (ר' ע' 59): ..." חֲלוֹמוֹת הֵם צִילָהּ שֶׁל מְצִיאוּת".

אני מוצאת בקובץ שלושה זוויות של הסתכלות מנקודות מבטה של נילי דגן: א. את ההתרחשויות שלפני כל מלחמה (קיומית); ב. תוך כדי המלחמה (על פיסת אדמה); ג. ובתום מלחמה שמטרתה (הישרדות).

ישנו זן מאד נדיר אותו מגישה לנו המשוררת ככמוסת פלא להתמודדות עם 'עכב אכילס', על האנושות לדעת 'להפיק לקחים ממשגי העבר'. על-אף שהמשוררת אינה מתפלספת בעניין דת ואמונה היא יורה פסוק קצר ובלתי מתפשר(ראה ע' 58): ..."דְּעוּ מַה לְמַעְלָה מִכֶּם!".

בפסוק נחרץ זה אנו למדים כי אופני ההבטה של נילי דגן מוליכות למגוון רחב של יכולות ראייה ותפיסה. כלומר אותו פסוק נחרץ, יכול להשתמע כפי שהפרט או הכלל מאמינים או רוצים להבין (איש באמונתו יחיה).

כמובן ככל שתכוון חזק, או חלש; בין אם תרצה, בין אם לאו - הדברים מתחוללים מאליהם. לכן, מוטב לא להיחפז (ע' 59): ..."שִׁנּוּיִים מִתְדַּפְקִים עַל דֹּפֶן/קָשֶׁה לִתְפֹס אֶת הַכִּוּוּן/אֵין לְהַגְזִים בְּעֶרְכָּה שֶׁל שַׁלְוַת הַנֶּפֶשׁ".

היטב קלעה המשוררת לנפש הקורא בסגנון כתיבתה הייחודית והמעמיקה אשר נוגעת עד דק באנושיות שבאדם. כל אוהב שירה ישאב עניין מהמטאפורות מושכות העין והלב שכה הטיבה לתת להן ביטוי בספרה.

תאריך:  01/05/2011   |   עודכן:  01/05/2011
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מאחורי מלחמה רואים את הים"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנינה פרנקל2
1/05/11 17:13
2
dodi ben ami
3/05/11 11:47
3
חיים ספטי
4/05/11 23:14
4
סיידוף מזרחי רחל
11/05/11 21:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כמחצית השנה יצא לאור באנגלית ספרו של גיוליו מאוטי, עיתונאי איטלקי צעיר, חסיד אומות העולם תחת הכותרת 'שואה חדשה' - הסיפור הלא מסופר של קרבנות הטרור בישראל. המפרסם לאחרונה מאמרים בערוץ שבע באנגלית ובבמות רבות אחרות. עדיין אין כספר הזה בשפה העברית ואין כספר הזה שנכתב על-ידי יהודי. זהו מבצע אישי, פרי שליחות מוסרית, ספר פולחן המשתדל ככל יכולתו להעמיד יד ושם בחומות ה' לכל אחד מן הנספים.
27/04/2011  |  הלל ויס  |   ספרים
הספר "גברים קשוחים" מתאר את חייהם של תושבי שני איים קטנים הנמצאים כשלושים קילומטרים מזרחית לחוף מיין בארה"ב. תושבי האיים הם ברובם דייגי לובסטרים ועליהם הם מוצאים את פרנסתם.
27/04/2011  |  עפר דרורי  |   ספרים
האיש שלא פסק לישון הוא סיפורו של עולה חדש ניצול שואה שמגיע לארץ בתקופת מלחמת השחרור ומשתתף בה כחייל. אהרון (שעוברת בעל כורחו מ-"ארווין") גיבור הרומן הגיע לארץ באניית מעפילים לבדו להתיישבות חקלאית.
20/04/2011  |  עפר דרורי  |   ספרים
סיפור חרבת חזעה פורסם לראשונה ב-1949 ושוב ב-1989. בעקבות המפעל של ידיעות ספרים לפרסום פרוזה ישראלית יצא הספר בפעם השלישית.
03/04/2011  |  עפר דרורי  |   ספרים
האמונה, חופש הבחירה, הגעגועים, הכמיהה לאהבה ולשלמות הרוח עם הגוף - משחקים תפקידים מאוד דומיננטיים, בקובץ שלפנינו (ע' 17): ..."אֲנִי רָצָה בְּמֵרוֹץ הַשְּׁלִיחִים הַגָּדוֹל // מְנַסָּה כֹּחוֹתַי לֶאֱסֹף, / לִזְקֹף אֶת הָרֹאשׁ, / מִתְאַמֶּצֶת לַחְשֹׁב/אִם לִפְרֹשׁ/אוֹ לְהַגִּיעַ לַסּוֹף"... היכן הוא 'הסוף'?! והיכן "ההתחלה?!
29/03/2011  |  אדלינה קליין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il