News1 גאים להציג
מבקרים ייחודיים (Unique Visitors):
אתר - 640,708  סלולר - 1,402,038
   |   15:07:40
דלג
בלוגרים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
העברת האחריות לידי משרד הביטחון וצה"ל; מינוי פרויקטור בעל סמכויות-על; גיבוש תוכנית ממשית לעידוד התעסוקה; הכנת מתווה ברור לשנת הלימודים הקרובה; יצירתיות בגיוס מקורות המימון; בניית מ...
מידע רפואי מהקופות לראשי הרשויות [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]
איציק וולף
טיוטת המלצות שניסחו מינהל התכנון האסטרטגי והכלכלי במשרד הבריאות והמל"ל כוללת העברת סמכויות אכיפה נרחבות בענייני קורונה לראשי רשויות מקומיות    בין הסמכויות - סמכות לסגירת בתי ספר, ב...
נסים ישעיהו
נסים ישעיהו
אנחנו חיים בגעגועים לאתמול, "כמה טוב היה פה פעם" ו"מי יתן לנו מנהיגים כמו אלה של פעם" וכו' וכו'. ורק דבר אחד אנחנו לא עושים, או לפחות לא עושים מספיק, לא מביטים קדימה. גם לא חיים את...
ארדואן. סדר יום לאומני-אסלאמיסטי [צילום: שירותי העיתונות הנשיאותיים]
ערן לרמן
גם אם יחריפו העימותים במזרח הים התיכון, עד כדי הידרדרות לקראת עימות צבאי, לא תוכל ישראל להיות מעורבת במישרין בלחימה. אולם היא יכולה לסייע בהידוק שיתוף הפעולה המודיעיני, רכש ביטחוני...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
רועי בלכר [צילום: תמר מצפי, גלובס]
עורך דין
רועי בלכר, (נולד: 1970) עורך דין ישראלי. שותף מייסד במשרד עורכי הדין KRB.
גורי אלפי [צילום: רונן אקרמן]
קומיקאי, שחקן
גורי אלפי (נולד: 18 בספטמבר 1976), ישראל. קומיקאי, שחקן, זמר, במאי ויוצר טלוויזיה ישראלי.
מגי אזרזר [צילום: איציק בירן, יח"צ]
שחקנית
מגי אזרזר (נולדה: 10 בספטמבר 1986), שחקנית ישראלית. שמה המלא: מרגלית אזרזר סבג.
לכל הערכים במועדון+
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
"מאחורי מלחמה רואים את הים"
חוסר ההיגיון עוטף את חיי הגוף והנפש בבדידות

היטב קלעה המשוררת לנפש הקורא בסגנון כתיבתה הייחודית והמעמיקה אשר נוגעת עד דק באנושיות שבאדם. כל אוהב שירה ישאב עניין מהמטאפורות מושכות העין והלב שכה הטיבה לתת להן ביטוי בספרה

▪  ▪  ▪
'ההיגיון' או 'חוסר ההגיון' הם המוטיבים המובילים את הקובץ (ע' 30): ..."כְּשֶׁהַכֹּל מִסְתַּדֵּר כָּל כָּךְ טוֹב/אִי אֶפְשָׁר שֶׁלֹּא לִתְהוֹת". 'הניכור', מופיע ללא הפוגה כחלק אינטגרלי של המחשבות המתרוצצות ומשוטטות בין ריאליות ולויאליות אל הזולת, לבין האי-וודאות של הפרט.

(ע' 18): ..."שִׁבְרֵי צְחוֹק נֶחְבָּטִים בְּגַלְגַּל הַצָלָה/אֲנִי מַשְׁלִיכָה אֵלֶיךָ חֶבֶל//אֵין לִי מַשֶׁהוּ נוֹסָף לוֹמַר". מאליו, שמאותן ההתבוננויות המקרוסקופיות רואים 'תמונות מצב' נורמטיביות המובילות אל 'האל חזור'. אולם דווקא מנקודת השבירה הגלויה כל כך, צומח עשב רך שניתן לנחות עליו מבלי להיפגע, ובתודעה, נדלק אור אשר גורם לשינויים בתפיסה האומרת לנו כי ניתן להתייחס גם אחרת למשפט המחץ (ע' 32): ..."פֶּרֶץ רוּחַ בָּעֵצִים הָעֲרֻמִים/וְהָאַהֲבָה לֹא מַשּׂיגָה".

'ההשלכות', כמובן באות במפתיע. או שקולעים את הכדור אל הסל ומנצחים. או שהכדור תועה בתנופתו ונשמט ארצה ואז נוחלים מפלה.

שאלתה של המשוררת נילי דגן בשיר (המוזכר לעיל): ..."מַדּוּעַ אֵינְךָ מְשַׁתֵּף אוֹתִי בַּמַּחְשָׁבוֹת", איננה באה מתוך רצון או שאיפה לקבל מידע עודף כלשהו. השאלה מופנית מתוך רצון כן להושיט יד. ואולם מטבע הדברים כל 'שאלת-בקשה' מעוררת רתיעה וחשדנות. (כל ישות שומרת לעצמה זכות לפרטיות ואינה חפצה לערב בחלקת אלוהים הקטנה שלה אי משהו). יוצא מכך, שהן 'השואל' והן 'הנשאל' נותרים בריק ובשיממון הבדידות.

קרי (ע' 15): ..."אֵין שֵׁם לְמַבָּט מְדֻיָּק שֶׁל בְּדִידוּת". ואכן כל בן אנוש נקלע לא אחת, אל סיטואציה הגוררת אותו אל תיבת הפנדורה ששמה בדידות. מאפייני 'הבדידות' הן תחושות האי וודאות (ראה ע' 40): ..."אִי אֶפְשָׁר לִמְנֹעַ/אֶת מַה שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִצְפּוֹת". לכן, כל יחיד חי את רגעי בדידותו על-פי התזרימים שאינן בשליטתו.

אפיון 'הבדידות' מופיע ברבדים שונים ביצירות שבקובץ, ולכל רובד כמוסת זמן ומצב נתון. לפיכך, 'הבדידות', מובאת כחלק אינטגראלי של היומיום: ..."נִדְרָשִׁים לִי כָּל הַחַיִים לְגַלוֹת/ מִי אֲנִי,/וְכָעֵת אֲנִי עֲיֵפָה".

ונשוב אל פתח דברי: 'ההיגיון' או 'חוסר ההגיון' העוטף את חיי הגוף והנפש בבדידות הקיום האוניברסאלי, יונקים 'מהפרט' את התסריט (המעובד למִחזוּר), הם משתכפלים מאליהם ומועברים מדור לדור ללא כל אחריות מינימאלית אל ערכים וצדק חברתי. ואין שוני בין 'הפרט' האומר (ע' 33): ..."אֲפִלּוּ הַמְּרִיבוֹת הֵן בֵּינִי לְבֵינִי"...

מול פני (המריבות) של המלחמות הגלובליות. קרי (ע' 9): ..."הַמִּלְחָמָה חָרְצָה לְשׁוֹנוֹתֶיהָ/עַל מָה וְלָמָּה כְּבָר אִישׁ אֶינוֹ זוֹכֵר". (ובע' 17) נרשם: הֵם יוֹרִים מִבַּית לְבַיִת//כְּבָר לֹא עוֹצְרִים לִנְשֹׁם/לֹא שׁוֹאֲלִים שְׁאֵלוֹת"...

הציוויליזציה והקדמה לא שינו דבר וחצי דבר 'מהטבע האנושי' (אשר לא תמיד יודע גבולות), ואינו עוצר להתפכח לא 'מהמפלות', וגם לא מעודף 'הילת הניצחון'. אלמנטים המשקפים את שורש הרע, אשר מכבים את כל חושי הרגישות לערכים נעלים הטמונים במוסר ובצדק.

את איבוד הדעת של 'הנאורות האוניברסאלית' משיבה המשוררת אל חיק 'השפיות' האינדיבידואלית (ר' ע' 38): ..."בְּעוֹלָם בּוֹ הַשְּׁאֵלוֹת פְּתוּחוֹת/דִּמְיוֹנִי הַפּוֹרֶה מוֹצֵא תְּשׁוּבָה/לְכָל הִתְרַחֲשׁוּת אַקְרָאִית". מאין ניתן ליטול פתרונות אם לא 'מהדמיון'. והלא 'הדמיון', כמוהו 'כחלום' אשר בחלקו 'מתגשם', או 'שלא'. (ר' ע' 59): ..." חֲלוֹמוֹת הֵם צִילָהּ שֶׁל מְצִיאוּת".

אני מוצאת בקובץ שלושה זוויות של הסתכלות מנקודות מבטה של נילי דגן: א. את ההתרחשויות שלפני כל מלחמה (קיומית); ב. תוך כדי המלחמה (על פיסת אדמה); ג. ובתום מלחמה שמטרתה (הישרדות).

ישנו זן מאד נדיר אותו מגישה לנו המשוררת ככמוסת פלא להתמודדות עם 'עכב אכילס', על האנושות לדעת 'להפיק לקחים ממשגי העבר'. על-אף שהמשוררת אינה מתפלספת בעניין דת ואמונה היא יורה פסוק קצר ובלתי מתפשר(ראה ע' 58): ..."דְּעוּ מַה לְמַעְלָה מִכֶּם!".

בפסוק נחרץ זה אנו למדים כי אופני ההבטה של נילי דגן מוליכות למגוון רחב של יכולות ראייה ותפיסה. כלומר אותו פסוק נחרץ, יכול להשתמע כפי שהפרט או הכלל מאמינים או רוצים להבין (איש באמונתו יחיה).

כמובן ככל שתכוון חזק, או חלש; בין אם תרצה, בין אם לאו - הדברים מתחוללים מאליהם. לכן, מוטב לא להיחפז (ע' 59): ..."שִׁנּוּיִים מִתְדַּפְקִים עַל דֹּפֶן/קָשֶׁה לִתְפֹס אֶת הַכִּוּוּן/אֵין לְהַגְזִים בְּעֶרְכָּה שֶׁל שַׁלְוַת הַנֶּפֶשׁ".

היטב קלעה המשוררת לנפש הקורא בסגנון כתיבתה הייחודית והמעמיקה אשר נוגעת עד דק באנושיות שבאדם. כל אוהב שירה ישאב עניין מהמטאפורות מושכות העין והלב שכה הטיבה לתת להן ביטוי בספרה.

תאריך:  01/05/2011   |   עודכן:  01/05/2011
אדלינה קליין
מועדון הבלוגרים עוקבים: 7 לקבלת רשימות אדלינה קליין לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מאחורי מלחמה רואים את הים"
הודעות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
פנינה פרנקל2
1/05/11 17:13
2
dodi ben ami
3/05/11 11:47
3
חיים ספטי
4/05/11 23:14
4
סיידוף מזרחי רחל
11/05/11 21:51
תגובות בפייסבוק
רשימות קודמות
לפני כמחצית השנה יצא לאור באנגלית ספרו של גיוליו מאוטי, עיתונאי איטלקי צעיר, חסיד אומות העולם תחת הכותרת 'שואה חדשה' - הסיפור הלא מסופר של קרבנות הטרור בישראל. המפרסם לאחרונה מאמרים בערוץ שבע באנגלית ובבמות רבות אחרות. עדיין אין כספר הזה בשפה העברית ואין כספר הזה שנכתב על-ידי יהודי. זהו מבצע אישי, פרי שליחות מוסרית, ספר פולחן המשתדל ככל יכולתו להעמיד יד ושם בחומות ה' לכל אחד מן הנספים.
27/04/2011  |  הלל ויס  |   ספרים
הספר "גברים קשוחים" מתאר את חייהם של תושבי שני איים קטנים הנמצאים כשלושים קילומטרים מזרחית לחוף מיין בארה"ב. תושבי האיים הם ברובם דייגי לובסטרים ועליהם הם מוצאים את פרנסתם.
27/04/2011  |  עפר דרורי  |   ספרים
האיש שלא פסק לישון הוא סיפורו של עולה חדש ניצול שואה שמגיע לארץ בתקופת מלחמת השחרור ומשתתף בה כחייל. אהרון (שעוברת בעל כורחו מ-"ארווין") גיבור הרומן הגיע לארץ באניית מעפילים לבדו להתיישבות חקלאית.
20/04/2011  |  עפר דרורי  |   ספרים
סיפור חרבת חזעה פורסם לראשונה ב-1949 ושוב ב-1989. בעקבות המפעל של ידיעות ספרים לפרסום פרוזה ישראלית יצא הספר בפעם השלישית.
03/04/2011  |  עפר דרורי  |   ספרים
האמונה, חופש הבחירה, הגעגועים, הכמיהה לאהבה ולשלמות הרוח עם הגוף - משחקים תפקידים מאוד דומיננטיים, בקובץ שלפנינו (ע' 17): ..."אֲנִי רָצָה בְּמֵרוֹץ הַשְּׁלִיחִים הַגָּדוֹל // מְנַסָּה כֹּחוֹתַי לֶאֱסֹף, / לִזְקֹף אֶת הָרֹאשׁ, / מִתְאַמֶּצֶת לַחְשֹׁב/אִם לִפְרֹשׁ/אוֹ לְהַגִּיעַ לַסּוֹף"... היכן הוא 'הסוף'?! והיכן "ההתחלה?!
29/03/2011  |  אדלינה קליין  |   ספרים
סיפורים חמים(72 שעות)
איציק וולף
בניגוד לתגובה הכוזבת: ליאת בן-ארי שותפה לבית שבו בוצעו עבירות בנייה
איציק וולף
עבירת בנייה בבית ליאת בן-ארי
היום לפני
האנדרטה לזכר נספי טבח ידוובנה [צילום: AP]
טבח באסם [1941]
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
החלפת דלתות הבית - כך תבצעו מתיחת פנים לבית בלי לשפץ
ירין אזולאי
עופר לוין: "הדור החדש של האמנות הסינית תוסס לא פחות מהדור שקדם לו"
יום הולדת
בשארה עזמי 22/7
ברוש שרה 24/7
מילנוב יצחק 24/7
סטרשנוב אמנון 24/7
מרוז ורדה 25/7
איתם אפרים (אפי) 25/7
ברכה מוחמד 25/7
חברי מערכת News1 (דוא''ל)
   ארד מירבעיתונאית
   גדות יפעתעיתונאית
   דנון יצחקעיתונאי
   וולף איציקעיתונאי
   יוסף עידןעורך חדשות
   יצחק יואבמו"ל ועורך ראשי
   יצחק-אוגנוב גליתעיתונאית
   לוין איתמרעורך משפטי
   מגנזי שרוןעיתונאית
   פישביין איילתעיתונאית
   רויכמן ינוןעיתונאי
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il