|   15:07:40
דלג
  יוסף קיסטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

עדין, רך, אדיב: פמיניזם בעיני זאב ז'בוטינסקי

"דמות האשה בעיני ז'בוטינסקי", בעריכת יוסף נדבה, הוצאת מכון ז'בוטינסקי בישראל, 240 עמ'. מחיר: 40 ש"ח
01/03/2012  |   יוסף קיסטר   |   ספרים   |   תגובות
זאב ז'בוטינסקי


החטא הקדמון הדיר את האישה בחברה מאז ברא ה' את האדם: "אל האשה אמר הרבה ארבה עצבונך והרנך בעצב תלדי בנים ואל-אישך תשוקתך והוא ימשל-בך" (בראשית, ג 16). מאז חלפו אלפי שנים, ובעולמנו נקבעו מוסכמות חברתיות ונצרבו דפוסי התנהגות ומערכות חיים, שבהם מצאו עצמן הנשים מקופחות בכל תחום: בדת ובחברה, במדינה ובבית. הדברים תקפים גם בעת העתיקה, גם בימי הביניים וגם בזמן החדש. אחד ההיסטוריונים הגדולים לתולדות ימי-הביניים, פרופ' פרידריך הר, איש אוניברסיטת וינה, כתב בספרו "ימי הביניים ותרבותם - אירופה 1100-1350", (הוצאת "הדר", תל אביב 1965), בפרק י"ג על "היהודים והנשים" (עמ' 312-322), שאולי ימצא הקורא כמוזרה את העובדה שכרך שני עניינים אלה, "יהודים" ו"נשים", זה בזה בפרק אחד. לדעתו, "אף כי היהודים והנשים תרמו תרומה חיובית לתרבות ולחברה בימי הביניים 'הפתוחים', הנה נדונו לאחר מכן לחיי הגטו, והם שסבלו יותר מכל זולתם בסגור החברה את שורותיה בימי-הביניים המאוחרים" (שם, עמ' 312). במבט לאחור, לדבריו משנה תוקף גם בעת החדשה: היהודים - העם הנרדף והנשים - המגזר המקופח .

המהפכה במעמד האישה, החל למעשה, למן שלהי המאה ה-19 במערב אירופה ובארצות הברית. אולם הדרך לשחרורה מכבלי הדת, מהמוסכמות החברתיות ודפוסי התנהגות, שהפכו מהרגל למעין חוק טבע, נותרה עדיין ארוכה. ההיסטוריון ד"ר אב"א אחימאיר, מחולל 'ברית הבריונים', כתב במלאת חמש שנים לפטירת ז'בוטינסקי, כי נטייתו למערב מקורה, בין השאר, במעמדה הנחות של האישה בחברה המזרחית ('דמות האישה', עמ' 63). בספר על דמות האישה, יכול הקורא לעמוד מקרוב על יחסו האוהד של אחד ממנהיגיה הגדולים של התנועה הציונית לאישה, לתכונותיה הנשיות, לזכויותיה ולמעמדה בחברה, הכללית והיהודית. ד"ר חמדה גלעדי שכתבה בשעתו (1963) הקדמה לספר זה, ציינה את המקום הגבוה בחברה שהועיד ז'בוטינסקי לאישה. הוא תבע מתן שיווי-זכויות לאישה העברית תוך הערכת נאמנותה לתקומה הלאומית. לדעתה, נצרבה השקפת עולמו זו מתוך מניע נפשי. הוא נתן לכך ביטוי בספרו, "סיפור חיי", שם כתב: "לשלש קרבוני חיי, ובשלושתן מצאתי אותו האופי". ז'בוטינסקי כיוון דבריו לאמו חוה, אשר לה הקדיש את תרגום 'אנה בלי', שירו של אדגר אלן פו, המשורר האמריקני האהוב עליו, לרעייתו יוהנה (אנה מרקובנה), אשר לה הקדיש שיר נפלא, 'מדריגל', ולאחותו תמר. כולן העניקו לו אהבה, נאמנות, מסירות.

"חוטי פלדה ומשי"

ב"סיפור חיי" כתב ראש בית"ר שמתוך ניסיון חייו, משלוש הנשים שהכיר מקרוב, למד להעריך את האישה ולהוקירה. "ניסיון שנטע בתוך תוכי מושג של נפש ארוגה מחוטי פלדה וחוטי משי, ולמושג זה קרא 'אישה'", כתב. והנשים, שלוש אלה שעיצבו את חייו, היו בעיניו "בנות מלכים". מעיון בדפי ספר מרתק זה, עומד הקורא על פרק אולי פחות גלוי בחייו של המנהיג הציוני, שבא לידי ביטוי בכבוד אם, שהקנתה לו בנוסף לאהבת אם וערכים אנושיים גם ערך של כבוד עצמי; ערך שניתן לתרגמו וליישמו במישור של כבוד לאומי. באחת ההזדמנויות אמרה לו אמו: "אם אתה בטוח, שהצדק עמך - אל תיכנע" (מתוך "מגילת הגדוד").

בספר פרקים שונים המתייחסים לאישה כאישה, כמי שמתפקדת בבית ובחברה, כראויה לזכויות בשל תבונתה וכישוריה, לנערה בבית"ר, על תפקידה של האישה העברית ועוד. לדוגמה, בעניין השירות הצבאי והממלכתי, תמך ז'בוטינסקי בשילוב הנשים. "אני למשל", כתב, "הייתי מלמדן בהכשרה צבאית לא רק לירות ולצעוד ולאותת (זה חשוב לנשים כמו לגברים), אלא גם - ובעיקר - הייתי מוסר לידי הנשים את כל עניין ה'פיקוח' על הנהלת המשק, לא כל שכן על ענייני היגיינה ובריאות" (מתוך "רעיון בית"ר" 1934; וכן, "דמות האישה בעיני ז'בוטינסקי", עמ' 205).

בעניין זכות הבחירה לנשים, היה ז'בוטינסקי זה שדרש להעניק זכות זאת עוד בשנת 1920. על כך חזר מספר שנים מאוחר יותר. "בכל לבי הייתי רוצה להשתתף בהוצאת ועד העיר [ירושלים], אבל עד שלא יהיה מקום וחלק גם לנשים בהנהלת עסקי העדה, שמי לא יימצא ברשימת משלמי המסים של מוסדכם" (מתוך: מכתב לוועד העיר ירושלים, 15 במרס 1929; ז'בוטינסקי, 'כתבים'/ כרך 'מכתבים', הוצאת ערי ז'בוטינסקי - הוצאת "עמיחי", תל אביב, עמ' 349. חבל שמכתב זה לא נכלל בספר "דמות האישה בעיני ז'בוטינסקי").

הרלוונטיות של ז'בוטינסקי נותרה כשהייתה: בכל הנוגע להדרת נשים, הוא הביע התנגדות לתופעה 80 שנה לפני שהתקשורת העלתה נושא זה לסדר היום הציבורי. הוא הדגיש, כי "אין קידמה בציבור המרשה לכוחות-החושך שבו להשפיל את האישה" (הרצאה על "כנסת ישראל", מתוך: "דואר היום", 18 בפברואר 1929. גם קטע לא כלול בספר שלפנינו). בספר כלולים סיפורים רבים: דיאנה,Edmee (תורגם לעברית על-ידי פרופ' יוסף נדבה ז"ל), סנאית, שרלוטה האומללה, סיפור מימי הביניים ועוד. לכל אותם סיפורים מכנה משותף של חיבת המחבר לנשים, גם לאלה שבשולי החברה, תוך הערכה גדולה לערכים המוספים שנחנו בהם.

פמיניזם ז'בוטינסקאי

ולא רק אידיאולוגיה הייתה בז'בוטינסקי: מכתבו אל הגב' רחל טבצ'ניק - אמו של שלמה בן-יוסף, חבר פלוגת הגיוס של בית"ר בראש פינה, לוחם האצ"ל וראשון הרוגי המלכות בתקופת המנדט - היא עדות לאצילות נפשו וליחסו הרגיש לאם השרויה באבלה בגלות פולין על אובדן הבן בכלא עכו, שברגעיו האחרונים נשא את שמו של ראש בית"ר על שפתיו. "אבל כל זמן שהנשמה בקרבי, יהיה שמו בלבי; ואלה שהם תלמידיו יותר מתלמידי, יהיו מורי-הדרך לדור", כתב לה (שם, עמ' 208).

מעניין גם לקרוא מה היה יחסן של נשים שונות אל ז'בוטינסקי. עדות מעניינת היא של גב' ורה ויצמן, רעיית נשיא ההסתדרות הציונית והנשיא הראשון של מדינת ישראל, ידיד נפש בשנות מלחמת העולם הראשונה ויריב פוליטי בשני העשורים האחרונים לחיי ז'בוטינסקי. "למרות המחלוקת הבלתי-פוסקת בינינו כמעט בכל העניינים הנוגעים למדיניות הציונית, לא נתמעטה הערצתי אליו, אלא שהתמידה במשך שנים רבות, עד לפטירתו, לדאבון לב הכול - בלא עת", סיפרה (שם, עמ' 149). והיא לא הייתה היחידה.

האם היה ז'בוטינסקי פמיניסט? ללא ספק. הוא שלל אלימות, ובכלל זה אלימות נשים - תופעה שפקדה את מדינות אירופה, במיוחד במערבהּ, בתחילת המאה העשרים, מה שאז כינו אותן נשים בשם "סופראז'יסטיות". וכך כתב במאמרו "דרך-אגב" (על הנשים הפמיניסטיות והסופראז'יסטיות) לפני 100 שנה בדיוק (1912): "'לא פאם' - הרי זה עדין, רך, אדיב. זהו - הפמיניזם" (שם, עמ' 179). "מעמד האישה בעיני ז'בוטינסקי" הוא ספר מרתק, שיצא לאור בעיתוי שבו מעמד האישה נמצא במערכה על הגדרת מקומה בחברה הרב-תרבותית ובמרחב הציבורי שלנו.

העיתונאי והעורך יוסף קיסטר, בעבר מנהל מוזיאון האצ"ל, כיום חוקר הציונות הרביזיוניסטית במסגרת מכון ז'בוטינסקי בישראל.
תאריך:  01/03/2012   |   עודכן:  01/03/2012
יוסף קיסטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עדין, רך, אדיב: פמיניזם בעיני זאב ז'בוטינסקי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
2/03/12 16:18
2
ערן לה פאם
27/03/12 11:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם חכמי התוספות עסקו במאגיה ובתורת הסוד? זו השאלה עימה מתמודד פרופ' אפרים קנרפוגל בספרו "סוד, מאגיה ופרישות במשנתם של בעלי התוספות". בספר זה עומד קנרפוגל על שימושם של בעלי התוספות אשר חיו בארצות אשכנז, אירופה הצפונית, במאות ה-12 וה-13, בשמות קדושים ובמנהגים בעלי אופי מאגי. המחקר עד כה טען, כי בעלי התוספות לא עסקו הן מחוסר עניין והן מחוסר ידיעה בתורת הסוד על משמעויותיה השונות בה בעת שהתרחקו מן הפילוסופיה. תורת הסוד פירושה מאגיה ומיסטיקה.
28/02/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
התורה שבעל-פה, שעברה מדור לדור, היוותה את אחד מחלקי התורה הבסיסיים עליהם נשענה מסורת ישראל אשר נמסרה מימי משה שקיבל אותה בסיני אל אנשי הכנסת הגדולה, חכמים. מאדם יחיד השומע את בורא העולם מדבר אליו ומפקיד בידו את לוחות האבן אשר עליהם נכתבה התורה, ובה המצוות והחוקים, אל אנשים רבים, חכמים אשר עוסקים בה ומחדשים בה.
21/02/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
"מאפרת את דמותי להיות משוררת" - כך כותבת המשוררת שושנה ויג בספר שיריה "איפה את חיה" (פיוטית, 2009). זוהי, אכן, דרכו של עולם שהמשורר מאפר את דמותו השירית, בונה אותה וצובע אותה בכל חיוניותו. לכל משורר ישנן דרכים משלו לחולל את הקסם המיוחד הקרוי שירה. מנחם מ' פאלק הוא משורר פורה שהוציא לאור מעל ל-20 ספרים, מתוכם לפחות ארבעה-עשר ספרי שירה. מוצדק, אם כן, לברר מהי תמצית הקסם של משורר זה.
19/02/2012  |  ד"ר אביבית לוי-קאפח  |   ספרים
יואב אבני, בספרו "הרצל אמר", מבקש להפוך את אחד מן הניסיונות המעניינים להקמת בית לאומי בארץ ישראל באוגנדה מחלום למציאות. אותה תוכנית שהיוותה את אחת מן המחלוקות בנוגע לשאלת הקמת הבית היהודי, היא בספר כבר עניין מוכרע: באוגנדה הוקמה מדינת היהודים.
19/02/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
אחרי שנפטר הבעל שם טוב, מחוללה של אחת מן התנועות המשפיעות שקמו בעם היהודי לפני כמאתיים שנה, תנועת החסידות, הרי שהיה צורך בממשיך. את החלל העצום אותו הוריש הבעש"ט מילא תלמידו, המגיד ממזריטש, רבי דב בער, שחולל אף הוא תמורה בתנועה המתפתחת. ממנו ואילך, בדור השלישי של החסידות יתפצלו תלמידיו לעשרות חסידויות ויהוו פסיפס שלהם של דעות ומאפיינים, לעיתים מנוגדים זה מזה באופיים, אך ימשיכו בכך את דרכו של מורם ורבם.
15/02/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il