|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

העצמת הורים בעידן המדיה

גלים וביתן חונכות את שותפותן בהוצאת שני ספרים ראשונים מאת ד"ר גילה כהן זלכה - העצמת הורים בעידן המדיה והרשתות החברתיות והעצמת מחנכים וחונכים בעידן המדיה והרשתות החברתיות
16/11/2014  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות
העצמת הורים

המדיה החדשה מציעה לילדינו מידע רב, מודלים רבים של התנהגות ותקשורת חברתית מסוג חדש. מצד אחד, הרשתות החברתיות כגון: פייסבוק, טוויטר, ווטס-אפ ודומיהן, פותחות בפני ילדינו מרחבים חדשים להתפתחות אישית וחברתית, ומצד שני, הן חושפות אותם למציאות מורכבת יותר מאי פעם, לטשטוש גבולות בין פרטי לציבורי, בין אינטימיות לשיתוף, בין הסתגלות לנורמות סביבתיות לבין בחירה אוטונומית. מלבד הזדמנויות חדשות, יש בהן גם סיכונים חדשים אשר לא ידענו בעבר.

אנו כהורים הולכים ומאבדים את היכולת שלנו לנתב את ילדינו, להשפיע ולהגן עליהם, לעמוד לצידם כבוגרים משמעותיים. שינוי כללי המשחק מחייב אותנו למצוא דרכים חדשות כדי להגשים וליישם את תפקידנו כהורים.

כיצד נעצים את ילדינו ואת יכולת ההתמודדות שלהם? כיצד ניצור פתיחות ושיתוף שיגרמו להם להקשיב לנו? כיצד נוכל לתמוך בהם בהתמודדות עם המציאות המורכבת שמאפיינת את העידן שלנו?

המחקרים של ד"ר גילה כהן זלכה, מאוניברסיטת בר-אילן ומהמכללה אקדמית אחוה, על ילדי המסכים - חשיפת ילדים בעידן המדיה לרשתות חברתיות ולתוכניות ריאליטי בטלוויזיה, עונים בדיוק על שאלות אלו. עבודתה רבת השנים בשטח עם הורים וילדים, חונכים ומחנכים יצרה מתודה חדשנית ("דרך היסודות") המסייעת לנו לעזור לילדינו, להעצים אותם ואת עצמנו כבוגרים משמעותיים ולהתמודד בהצלחה עם המציאות החדשה.

העצמת הורים בעידן המדיה והרשתות החברתיות, הינו ספר עבודה מעשי, בעל גישה ייחודית, הנותן בידי ההורה כלים אפקטיביים ליצירת דיאלוג מקרב עם הילד ואמצעים מעשיים לטיפוח הסמכות ההורית בדרך אוהבת וקשובה. הספר מציע פתרונות פרקטיים, פשוטים וקלים ליישום לקשיים רבים עימם מתמודדים כיום הורים וילדים. הספר מלווה בתרגילים ובסיפורים אותנטיים הממחישים את הגישה.

עם יציאת הספר העצמת הורים בעידן המדיה והרשתות החברתיות, רואה אור הספר העצמת מחנכים וחונכים בעידן המדיה והרשתות החברתיות. ספר זה מציג מודל חינוכי איכותי המציע מפתחות לפריצת דרך ולהשגת יעדים בעבודה עם ילדי המסכים. ספר זה אף הוא ספר עבודה מעשי בעל גישה ייחודית המציע פתרונות פרקטיים, פשוטים וקלים ליישום.

ד"ר כהן זלכה, בעלת שם עולמי, מרצה וחוקרת, פרסמה עשרות מאמרים בתחום התקשורת של ילדים והורים במדיה לגווניה ובמיוחד במדיה החדשה (הרשתות החברתיות, הטלוויזיה והאינטרנט), אשר הוצגו בכנסים בינלאומיים וזכו לתהודה רבה בקהילה המדעית. אחד ממחקריה של ד"ר זלכה עסק בצפיית ילדים בתוכנית הריאליטי האח הגדול.

ד"ר כהן זלכה הינה יועצת למשרד ראש הממשלה, משרד האוצר ולוועדות הכנסת השונות בנושא הפער הדיגיטלי.

דרך היסודות

דרך היסודות, עליה מבוסס ספר זה, נוצרה והתגבשה כתוצאה ממחקר מעמיק ועבודת שטח רבת-שנים של המחברת, ד"ר גילה כהן זלכה. הספר העצמת הורים בעידן המדיה והרשתות החברתיות, מציג בפנינו את דרך היסודות לתקשורת חיובית ולהעצמה אישית. הוא פותח בפנינו שער לחיבור לעוצמות וליצירת תקשורת אוהבת בין בוגרים לילדים, שער לשיח שעשוי להביא להתמוססות חומות ההגנה, לפתיחות ולהתפתחות ומציג בפנינו דרכים לבניית תוכנית עבודה סדורה עם הילד כדי להגיע לתוצאות חיוביות.

בספר תרגילים מעשיים, כגון התבוננות וניטור עצמי להרגלים לא רצויים, תרגילי משחק, יצירה, המחזת סיטואציות עם הילדים, תרגילי נשימה והרגעות, תרגילי דמיון מודרך ועוד. בספר מוצעות טכניקות להתמודדות עם פחדים, כעסים, קנאה, דימוי עצמי נמוך, אלימות פיזית, סביבות דיגיטליות לא בטוחות, פסיביות, אגרסיביות, התמודדות עם שינויים ועוד.

בספר מובאים כלים אפקטיביים להעצמה עצמית של ההורה ובאמצעותה העצמה של הילד, במטרה לעזור לילדים להתחבר לעוצמות שלהם, לבטא את עצמם, לעזור לילדים מבודדים חברתית ולילדים שמתמודדים עם קשיים לימודיים, ועוד.

"ניתן לראות כי ד"ר כהן זלכה טוותה אריג חזק ואפקטיבי מהחוכמות המצויות בעולם וגיבשה אותן לכדי דרך היסודות. החיבור הסינרגטי בין המתודות השונות, יחד עם ניסיונה הרב של המחברת, יוצר טכניקה חדשנית שבאמצעותה רבים יוכלו להתחבר מחדש לעוצמותיהם, להתנתק מפחדים שהם משקולת על חיינו, לדבר בשפת האהבה ולהעצים את התא המשפחתי כמקום בטוח ומוגן" (אייל דוד ליאני, עורך אחראי).

על ד"ר גילה כהן זלכה

ד"ר גילה כהן זלכה עובדת כמרצה, חוקרת ומכהנת כראש המגמה להוראת מדעי החברה, האזרחות, הסוציולוגיה והתקשורת באוניברסיטת בר-אילן, ראש המסלול להכשרת חונכים ומנחים לעבודה עם ילדים בסיכון, במכללה האקדמית אחוה; חוקרת ויועצת למשרד ראש הממשלה, משרד האוצר ולוועדות הכנסת השונות בנושא הפער הדיגיטלי.

המחקר של ד"ר כהן זלכה מקיף תקשורת עם ילדים, תקשורת בין ילדים, תקשורת בין הורים וילדים, תקשורת של ילדים במדיה לגווניה ובמיוחד במדיה החדשה כמו פייסבוק, ווטס-אפ, תוכניות ריאליטי וכדומה וכן דרכים להעצמת ילדים ולהעצמה הורית.

ד"ר כהן זלכה עובדת מזה שנים רבות עם ילדים בסיכון, מכשירה חונכים ומחנכים לעבוד עם ילדים בסיכון ומפתחת תוכניות יישוביות ופרטניות לקידום ילדים בסיכון.

לב המחקר של ד"ר כהן זלכה עוסק בשאלה: כיצד ניתן להגיע למימוש העוצמות שלנו ועל-ידי כך גם להגשמת העצמי, וכיצד לכונן תקשורת מיטבית עם הילדים ובכך לסייע להם לממש את העוצמות שלהם ולהגשים את עצמם. תוצאות המחקר הובילו לגיבוש ופיתוח שיטה חדשה וייחודית להעצמת הורים ומחנכים.

במהלך השנים בהן הנחילה ד"ר כהן זלכה את השיטה, בהצלחה רבה, במסגרות ההוראה והאקדמיה, התקבלו שוב ושוב פניות רבות מסטודנטים שלימדה, מהורים, חונכים ומחנכים, להעלות את השיטה על הכתב, כך שניתן יהיה להפיץ את השיטה, ללמוד אותה לעומק וליישם אותה כהלכה. בעקבות כך נולדו שני ספרים, האחד להורים והשני לחונכים ומחנכים, בהם היא מציגה בצורה ברורה ומובנית את הדרך לתקשורת חיובית, חיבור לעוצמות ולהגשמה עצמית.

פתח דבר - הורים

שנים רבות אני עובדת עם הורים וילדים וחוקרת דרכים להעצמת ילדים ולהעצמה הורית. במהלך עבודתי שמתי לב לכך שלמרות שבכל אחד מאיתנו יש עוצמות אדירות, רק חלק מהן באות לידי מימוש. השאלה שעמדה במרכז עבודתי במרכז המחקר שלי הייתה: כיצד ניתן, אם כן, להגיע למימוש העוצמות שלנו ולכן להגשמת העצמי ויישום הורות מיטבית?

לאחר שנים רבות של חקירה ולמידת תרבויות המזרח והמערב, דתות, תיאוריות בתקשורת, פסיכולוגיה, התנהגות וחינוך, גובשה דרך שלושת היסודות לחיבור האדם לעוצמותיו. דרך שלושת היסודות היא כלי רב עוצמה אשר נועד לכולם: נשים, גברים, ילדים - ללא הבדלי דת, גזע, תרבות, מצב כלכלי, גיל או השתייכות חברתית. כולנו נבראנו עם יכולות, ויש בכוחנו להתחבר לעוצמות שלנו ואף לסייע לילדינו להתחבר לעוצמות שלהם.

שלושת היסודות הם:

1. תקשורת חיובית = לדבר בשפת האהבה
2. קבלה
3. חיבור לעוצמות ולרצון החופשי

בימינו, הילדים חשופים למגוון עצום של מקורות וערוצי מידע, מה שגורם להם לבלבול רב, להתפזרות, לקשיים בהתמקדות ובריכוז, לבעיות קשב והסתגלות ולטשטוש גבולות וערכים. ריבוי המקורות וערוצי המידע מחייב אותנו, יותר מאי פעם, להיות קשובים לילדים, לסייע להם, ולתמוך בהם.

במחקרים הרבים שערכתי על ילדים ומדיה לגווניה; ילדים וטלוויזיה, ילדים ורשתות חברתיות ועוד, עלה כי מחד-גיסא, הילדים חשים שהמדיה לגווניה מהווה ספרה נוספת ומפצה לסיפוק צורכיהם, ומאידך הם נחשפים להתמודדויות מורכבות יותר מאי פעם, לטשטוש הגבולות בין פרטי לציבורי, בין אינטימיות לשיתוף, בין הסתגלות לנורמות סביבתיות לבין בחירה אוטונומית. הילדים צופים בתוכניות טלוויזיה כי הם מוצאים בתוכניות השונות מקור נוסף, ולעיתים חלופי, להבנת החברה והסביבה בה הם חיים ולתהליך הסוציאליזציה שעליהם לחוות. הטלוויזיה משמשת במה למספר גדול של דמויות קבועות ומשתנות עמן יוצר הילד אינטראקציות פארא-חברתיות[1], כלומר "כמו-חברתיות", אשר מספקות לו הזדמנות לבדוק 'כיצד להתנהג' במצבים שונים ומגוונים. בעיני הילד התוכניות מספקות למידה חברתית חיונית, ומציגות מודלים לכל תפקיד חברתי, בלי להציב אותו מול ביקורת או משוב שעלולים לגרום לו לחוש מותקף או חשוף. האופק של הילד מתרחב, והוא חש כי המדיה פותחת אופקים חדשים להתפתחותו.

הוא חש כי הרשתות החברתיות מרחיבות את היכולת שלו ליצור תקשורת עם אחרים ומעצימות תחושת מחוברות חברתית, הן מספקות חוויות היוצרות תחושת שייכות, חוויות של חברויות קרובות ותומכות ותחושת מקובלות חברתית, לעומת תחושות של בדידות וניכור. אינטראקציות מעין אלו יוצרות אצל הילד תחושה של ערך עצמי, של נחיצות, של תרומה משמעותית לסביבה, והזדמנות לביטוי כישורים וקבלת הערכה ומשוב מהסביבה. הילד חש שהרשתות החברתיות מרחיבות את יכולת ההסתגלות שלו ועוזרות לו לפתח כישורים מתאימים לסביבות החדשות ולחברה שבה הוא חי. מהמחקרים שערכתי עלה כי המדיה בכלל, והרשתות החברתיות בפרט, תופסות מקום הולך וגדל בחיי הילדים.

אך כאמור, מאידך-גיסא, הילדים נחשפים למקורות מידע רבים ולהתמודדויות מורכבות מאי פעם. הם פועלים בסביבה שנותנת להם תחושה של מרחב עצום, ללא גבולות, אשר מזמן אין ספור אפשרויות. קל יותר לפגוע באנשים ברשת מאשר 'פנים אל פנים'. תופעת האי-נראות - "אני ברשת אך אני לא באמת נראה" - עלולה להביא משתמשים רבים למצבי סיכון. שימוש תדיר של שעות רבות ביום, ללא הצבה של גבולות ברורים או פיקוח, עלול להביא משתמשים שלא מוגדרים מלכתחילה כמשתמשים בסיכון, למצבים קשים של סיכון ופגיעה באחרים. ברשת חברתית המידע חשוף לעיני הרבים: חברים, חברים של חברים, לכן עוצמת הפגיעה והיקפה חמורה מאוד, במיוחד כאשר מדובר בילדים.

היכולת של ילדים להכיל פגיעות בהיקפים נרחבים ובתפוצה גדולה, היא נמוכה. מהמחקרים שערכתי עלה כי הילדים חשים שהסביבה הקרובה שלהם אינה מצליחה לספק להם מספיק מידע על איך להתנהל בעולם הזה, ותחושות אלו מועצמות בעקבות צפייה בתוכניות שונות. הילד מרגיש שהוא מתנסה באינטראקציות משמעותיות במדיה, כיוון שהוא מיחס חשיבות לאינטראקציות פארא-חברתיות. אולם אינטראקציות מעין אלו לא מספקות לילד את המשוב שכל כך חיוני להתפתחותו - משוב מאנשים משמעותיים שאכפת להם מהילד ואשר דואגים לרווחתו הנפשית.

ההורים, אשר מודאגים מכך שהילדים גולשים במרחבי הרשת וחוששים מסכנות ופיתויים, מנסים לעיתים למנוע מילדיהם כניסה לסביבות וירטואליות שונות כגון רשתות חברתיות, או להגביל צפיה בטלוויזיה, אך במקום לעזור - הדבר רק גורם להידרדרות מערכות היחסים בין ההורים לילדים, ומעצים את המרחק ואת חוסר ההבנה ביניהם.

הילדים נחשפים דרך המדיה לגווניה, היום יותר מאי פעם למודלים שונים של הורות, מודלים שונים של התנהגות אנושית ושל התנהגויות של ילדים ובני נוער, לכן היום יותר מבעבר תפקיד ההורה מורכב יותר ופחות ברור מבעבר.כיצד, אם כן, נגן על ילדינו? כיצד נדבר אתם באופן שיגרום להם לרצות להקשיב לנו? כיצד נשתמש בידע ובסמכות שלנו כך שלא יחלישו, אלא יעצימו ויחזקו את ילדינו? כיצד נתמוך בהם בלי לוותר על עקרונותינו ובלי לאבד את סמכותנו ההורית?

דרך שלושת היסודות המוצגת בפניכם בספר זה מציעה דרך, פתרון מעשי לכל התהיות האלו. נשתמש בדרך שלושת היסודות כדי שהילד ירצה שנגיע אליו, כדי שהילד ירצה להגיע אלינו, כדי שהוא ירצה שנסייע לו לגדול ולהתפתח.

תקשורת חיובית, קבלה וחיבור לעוצמות ולרצון החופשי - הם הכלים שלנו בבואנו לחנך את ילדינו.

כשאנחנו מדברים על "לחנך ילד", אנחנו למעשה מתכוונים ל"לחנוך את הילד"; לסייע לו לפתח את העוצמות שלו ולהתמודד עם הקשיים, תוך חיבור לרצונו החופשי ומציאת האיזון שמתאים לו. המטרה המרכזית של ספר זה ושל שיטה זו היא להעצים את ההורה ובדרך זו להעצים את המפגש שלו עם הילד, כדי שיוכל לתמוך בו ו'להיות שם בשבילו' בהתמודדויות שלו.

דרך שלושת היסודות נועדה לאפשר להורה לעשות את התהליך הנדרש למענו ולמען ילדו. לשם כך עלינו לעבור בשלושה שערים, ובדיוק בצורה זו בנוי גם הספר.

בשער הראשון, יתגלה לעינינו עולם הדעת של דרך שלושת היסודות להעצמה הורית ולהעצמת ילדים; כיצד ליצור תקשורת חיובית, כיצד להיות בקבלה וכיצד להתחבר לעוצמות. בשער השני, יתגלו העקרונות של העבודה העצמית שעלינו לעשות במקביל לעבודה עם הילד שלנו. השער השלישי, יפרוש בפנינו עקרונות לבניית תוכנית עבודה סדורה עם הילד כדי להגיע לתוצאות חיוביות.

לפניכם הצצה תמציתית אל תוך שלושת השערים:

שער ראשון: השער לעולם הדעת של שפת האהבה; של תקשורת חיובית. נבין מה זה אומר "לדבר בשפת האהבה" - בשונה מלדבר בשפת הפחד. המושגים הבסיסים הם קבלה, חיבור לעוצמות וחיבור לרצון החופשי שלי, כמו גם לאלו של הילד. שפת האהבה היא שפה שהמסרים שלה הם אכפתיות, חמלה, קבלה, עזרה, הקשבה ותמיכה. אנחנו משתמשים בתקשורת חיובית כדי להביא להגשמה עצמית שלנו ושל הילד, למימוש הרצון החופשי והבחירה החופשית שלנו ושל הילד. רגישות, רכות ועדינות, הם הכוחות שמניעים את הילד לעשייה ולחיים של יצירה ומשמעות. נסייע לו לגדול, להתפתח ולהיפתח, בלי לגרום לו עכבות ופחדים מיותרים. כאשר האדם בקבלה עצמית, הוא תופש את עצמו כמו שהוא, על החוזקות, החולשות והקשיים שלו. כך נפתח ערוץ לשיח פנימי וחיצוני שעשוי להביא לאהבה עצמית, לפתיחות ולהתפתחות. כשאדם מקבל מישהו, הוא תופש את אותו אדם כמו שהוא, ואז נפתח הערוץ לשיח של אהבת האחר, פתיחות והתפתחות.

שער שני: השער לניקוי פנימי לקראת מודעות, קבלה, חיבור לעוצמות ולרצון החופשי שלי. הגוף והנפש שלנו קשורים מאוד זה בזה. כשם שאימצנו הרגלי ניקיון בכל הקשור לגופנו, נאמץ הרגלי ניקיון בכל הקשור לעולם הרגשות והמחשבות שלנו: נתנקה מפחדים מיותרים וממחשבות מעכבות. בשפת האהבה לומדים לא להדחיק דברים, ובוודאי שלא להוציא את הכעס על הילד או על כל אדם אחר, אלא להיות מודעים לדברים: להתבונן, להתנקות ולטפל בהם. תהליך הניקוי הוא תהליך של חיבור מחדש לחלקים מעצמנו שנעצרו או 'נתקעו' בנקודות זמן שונות ולמשקעים שצברנו עם השנים. ממקום נקי, יתאפשר לנו להתחבר מחדש לעוצמות שלנו כדי שנוכל ליצור, לעשות ולפעול בדרך שתוביל למימוש עצמי שלנו ושל ילדינו.

הספר מציע דרך שעשויה להוביל להשתנוּת ולהעצמה אישית. הפיכת התוקפנות, הספק, הגינוי, חוסר הביטחון, חוסר ההערכה, רגשי האשם, הטינות, השנאה והריקנות - לרגשות המנוגדים, שנובעים מאהבה ולא מתוך פחד, מקבלה עצמית ומקבלת האחר, מסיוע ואמפתיה. חלק גדול מהבעיות שיש לנו נובעות ממשקעים שצברנו עם השנים. נזכור שאנחנו 'מביאים את עצמנו' ליחסים שלנו עם הילדים שלנו. אם אדם לא ניקה עצמו ממשקעים שצבר, יתנו בו המשקעים האלו את אותותיהם בכל הזדמנות. עלינו להתמודד עם המשקעים ולפוגג אותם, כדי שלא יחסמו אותנו מלהגשים את עצמנו ולהתחבר לעוצמות שלנו, על-מנת שנוכל לאפשר ולסייע לאחרים בסביבתנו להגשים את עצמם. ההתחברות מחדש למקומות הכואבים עשויה להוביל לשחרור והשתחררות מחסימות רגשיות, תחושתיות, מחשבתיות והתנהגותיות.

בעקבות תהליך הניקוי וההתחברות מחדש למקומות כואבים, הצליחו רבים להיפתח ולהתפתח למקומות ראויים ונכונים בקשר שלהם עם עצמם, עם ילדיהם ועם אחרים. השער השני יחשוף אותנו לדרכים להתחברות מחדש למקומות כואבים ולניקוי. להתחבּר מחדש זה להתחבר, מלשון "להיות חבר" מחדש עם עצמנו. נתנקה, כדי שנוכל להיפתח, להתפתח ולהתפנות למימוש היעדים שלנו, וכך נוכל להכיל את הקושי של הילד ולסייע לו להיפתח ולהתפתח.

שער שלישי: השער לבניית תוכנית פעולה חיובית עם הילד שלנו. העיקרון הבסיסי שינחה אותנו בבניית תוכנית פעולה עם הילד הוא טובת הילד. אנחנו לא מטפלים רק בבעיה כזאת או אחרת, אלא רוצים לעזור לו. המפתח להצלחה הוא מציאת איזון; פתרון שהגיע תוך שיתוף מלא עם הילד, יעלה את הצרכים והקשיים שלו וייתן להם מענה הולם. ניתן לילד תחושת ביטחון - תחושה שהוא נמצא במרחב מוגן, עם שייכות ואכפתיות, תוך הדדיות, קבלה וכבוד עצמי. ננהל עם הילד דיאלוג לאורך כל התהליך, נקשיב לו, נאפשר לו לבחור, נספק חיזוקים חיוביים ועידוד. נסייע לילד לקבל את עצמו כמו שהוא, על-ידי כך שאנחנו, ההורים, נקבל אותו. כך ילמד לקבל את עצמו ואת האחר.

אנו עומדים להיכנס לשער הראשון של דרך שלושת היסודות, השער לתקשורת חיובית, שפת האהבה. שפת האהבה אומרת לקבל את האחר כמו שהוא; זה לא אומר שאין צורך בשינוי. להפך, זה אומר שאנחנו מקבלים את האיכויות המולדות כבסיס לצמיחה ולגדילה. אין צורך להיפטר משום דבר, אלא לעבור תהליך לתיעול העוצמות לאפיקים חיוביים ומציאת האיזון. לכל אחד ואחת מאתנו שפה ודרכים, עוצמות ואיכויות משלו. מתוך התבוננות בילד נלמד את שפתו ואת המסרים שהוא מעביר, את העוצמות ואת האיכויות שלו, שכמו זרעים, ינבטו ויצמחו בטיפול הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון.

צריך אומץ כדי לבחור ללכת בדרך האהבה. צריך אומץ כדי ליישם את שפת האהבה. אז למרות שלעיתים קשה יותר ללכת בדרך זו, ואף מורכב וארוך יותר מאשר בדרכים שהן כביכול 'קצרות', נעדיף ללכת בה כי נרצה להגיע למקום שאליו היא מובילה ולא למקום שאליו מוביל הפחד. האהבה מרחיבה, פותחת, מגלה, משתפת, מרפאת, מכבדת, מעניקה ומוקירה. הפחד מכווץ, מונע, כובל, סוגר, מכנס, בורח, מסתיר, צובר, פוגע ומפריד.

הספר פותח בפני הקוראים את שער האהבה. קריאה מהנה ודרך צלחה בנתיב האהבה.

הערות

1. קשר פארא-חברתי (כמו-חברתי) הוא מושג בחקר המדיה. מדובר בקשר שהצופים מפתחים כלפי דמויות בתוכניות שונות המוצגות בטלוויזיה ובאינטרנט. הצופה חש כי הוא מכיר אותן, ולמעשה מתייחס אליהן כאל חלק מהמארג החברתי שלו.

העצמת מחנכים
ד"ר גילה כהן זלכה, ביתן-גלים - הוצאת ספרים אחרת, 219 עמודים, 78 שקלים
תאריך:  16/11/2014   |   עודכן:  16/11/2014
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כחודש לאחר ההכרזה על זכייתו בפרס נובל לספרות לשנת 2014, רואים אור בעברית (לראשונה, ובספר אחד) שני רומנים חדשים של פטריק מודיאנו: "בבית הקפה של הנעורים האבודים" ו"עשבי הלילה". שני הרומנים המכשפים האלה מציגים את סוד קסמו וייחודו של מודיאנו, ומעידים על הסיבה שבזכותה הפך לסופר מוערך כל-כך ברחבי העולם.
12/11/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
אני מרשה לעצמי, בצניעות, לומר כי ספר שיריה של נורית צדרבוים הוא ספר רב-תחומי. רב-תחומי כי המילים שבו מצוירות, כמו שכותבים אם אפשר ציור והצורניות מוחשית ולא פעם שולטת בשירים. ואומר מנגד, כי הרישומים המעטרים את הספר, זורמים בקווים שמזכירים זרמי מים מותזים שמהם מצטיירות הדמויות, מופשטות כמעט במין מבחן רורשך ומוגשים לנו במקל פחם מתוך נתז שירי, רך, מתפייט, לא מדויק.
12/11/2014  |  יוסף כהן-אלרן  |   ספרים
הגישה של השוטרים במחלקה לתפקידים מיוחדים, לפיה הם לא מתכוונים לחקור מעבר למה שקרה בחדר במלון הייתה, כמובן, גישה פסולה מעיקרה.
12/11/2014  |  חיים משגב  |   ספרים
כל הגיבורות שבקובץ הסיפורים "שווייצריה זה כאן" נמצאות על סף התמוטטות רגשית או אובדן שליטה. הן חיות בחוסר נחת ובתחושת אי-סיפוק, ועולמן מלא בחרדות יומיומיות והרות גורל כאחד. למשל, צעירה בשם מירי, שמגיעה לביקור מולדת ומתלבטת איך לספר להוריה שהחליטה להפסיק את לימודיה ולטפל בקשישה גרמנייה שאליה נקשרה או אֵם חרדתית העסוקה במהלך טיסה במחשבות על בנה הקטן ועל רגע הפרידה הסופי ביניהם, שיתגלם ביום גיוסו לצה"ל או אישה שחרדה למצבה הבריאותי, ושעותיה הטרופות מתערבלות בקורותיהן הבדיוניים של אם ובת מסֶפר שאותו היא קוראת.
10/11/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
בחדר אפל וטחוב, על מיטת ברזל ישנה וחורקת שמתחתיה שורצים עכברים, שוכב גבר סיני כבן 40. הוא שקוע בתרדֶמֶת בבית אמו כבר כמעט 20 שנה. הוא לא מסוגל לדבר, לזוז ולתקשר עם סביבתו, אך הוא שומע כל צליל ומריח כל ריח. תודעתו הכלואה עדיין חיה וסוערת, מלאה בזיכרונות אהבה ובמראות מִחיים שנקטעו באחת. חבריו הישנים המשיכו בחייהם, על בית אמו מאיימים דחפורי הריסה, והאֵם הקשישה הולכת ומאבדת את שפיותה. כל שנותר לו הוא לספר את סיפור חייו.
06/11/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il