|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

קזנובה - סיפור חיי

בשפה ציורית, חושפנית, מרתקת ומלאת הומור, מתאר קזנובה את גלגולי חייו, את נדודיו ממדינה למדינה ומאישה לאישה, את הצלחותיו ואת כישלונותיו ספר זה טבע את חותמו של קזנובה על התרבות המערבית, ושימר את שמו כגדול המאהבים וכ״משורר האהבה הדגול״
08/01/2015  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות

קזנובה, בן ונציה, בנם של זוג שחקני תיאטרון, היה אחד האישים היותר מפורסמים במאה ה-18 באירופה. הוא היה בן בית בחצרות מלכים, שליטים ואנשי-דת, מאהב, דיפלומט, מכשף ויזם של מפעלי הימורים. ברישומי הכנסייה הוא מופיע כבן לפשוטי-עם שהחל את חייו כמשפטן וסיימם כספרן בספרייה פרטית בבוהמיה. אולם לעיקר פרסומו זכה בתחום שונה לחלוטין - אהבת נשים. קזנובה היה המאהב המושלם, ויותר מזה - הוא היה מאוהב באהבה עצמה, בתהליך האהבה הכובש את לב הנשים והגברים.

קזנובה כתב מאות כתבים בנושאים רבים ומגוונים, במהלך חייו. החל בספרי חוק כנסייתי וכלה בספרי מדע בדיוני וקבלה מעשית. אולם ספרו המפורסם עוסק בו עצמו - ״סיפור חיי״, ספר הזיכרונות המתאר בגילוי לב את חייו ואהבותיו.

בשפה ציורית, חושפנית, מרתקת ומלאת הומור, מתאר קזנובה את גלגולי חייו, את נדודיו ממדינה למדינה ומאישה לאישה, את הצלחותיו ואת כישלונותיו. ספר זה טבע את חותמו של קזנובה על התרבות המערבית, ושימר את שמו כגדול המאהבים וכ״משורר האהבה הדגול״.

״כל חיי נועדתי להיות קורבן לחושיי הרגישים, וזאת על-אף היסודות המוסריים המצויינים שהושרשו בליבי. התמלאתי עונג בהלכי בדרך נלוזה, ולא חדלתי מלחיות את שגיאותיי, ובליבי הנחמה כי ידעתי מה הן. אי-לכך, תקווה אני, קוראים יקרים, שלא תמצאו בסיפורי התפארות עזת-מצח, ואף לא הרהורי חרטה או מבוכה של מי אשר מעלה סומק בלחייו בהתוודותו על חטאיו הקלים... חשתי כי מיום לידתי נועדתי למין היפה, תמיד אהבתי נשים ועשיתי כמיטב יכולתי כדי לזכות באהבתן... לבי משכני אל כל הדברים הטובים אשר עוררו את סקרנותי״. (מתוך ההקדמה לספר)

בעבר הרחוק היו מספר עיבודים ותקצירים שהתבססו על זיכרונותיו של קזנובה, ואינם זמינים עוד. כמו-כן, תורגמו בעבר קטעים מתוך הספר שראו אור בהוצאת אסטרולוג. אך מעולם לא יצא בעברית תרגום מלא של הספר.

הספר תורגם לעברית מ"מהדורה מדעית" של זיכרונות קזנובה שפורסמה בו-זמנית באנגלית, צרפתית ואיטלקית. במהדורה זו לוקטו ואוחדו כל הקטעים שראו אור, תורגמו קטעים שהושמטו בעבר, כל החומר נערך מחדש ונוספו הערות המקלות על הקורא.

גיאקומו ג׳ירולמו קזנובה

נולד ב-2 באפריל, 1725, ברפובליקה המפורסמת של ונציה, כבנם - ויש אומרים ממזרם - של שחקן תיאטרון כושל בשם גיטאנו ג׳יוספה קזנובה ואישתו היפהפייה זנאטה לבית פארוסי. גיאקומו קזנובה סיים את חייו ב-4 ביוני, 1798, בדוכצ׳קוב (דוקס) אשר בבוהמיה, חלק מהקיסרות הרומית הקדושה (כיום נמצא המקום ברפובליקה הצ׳כית), שם הועסק כספרן בטירת דוקס של הרוזן ולדשטיין, דוכס בוהמיה. במותו, היו שמו ידוע בכל רחבי אירופה.

קזנובה נחשב, בחייו ולאחר מותו, לאחד מהאישים הבולטים ביותר באירופה של המאה ה-18. ספרו המפורסם, עב הכרס, ״סיפור חיי״, מביא את זיכרונותיו ומציג באופן המהימן והחושפני ביותר את המנהגים, הנורמות וההתנהלות החברתית, הפוליטית והמוסרית באירופה של המאה ה-18. שמו, ׳קזנובה׳, היה מוכר לכל - לטוב ולרע - והפך למושג של ממש בתרבות המערבית, זאת למרות העובדה שבמהלך חייו השתמש בשמות ותארים רבים, כמו ׳ברון פארוסי׳ או ׳אביר סיינט-גלה׳.

קזנובה ידוע לכל בזכות אהבת הנשים בחייו, אולם עולמו וחייו היו מורכבים הרבה יותר. לפני שפרש לעבודתו כספרן בבוהמיה - שם כתב את זיכרונותיו - היה קזנובה מקורב לחצרות בני המלוכה והאצולה באירופה, בן-בית בחדרי האפיפיורים והקרדינלים, ובן-שיח לסופרים, הוגים ומוסיקאים בולטים.

באירופה של המאה ה-18 חיו אנשים ונשים אשר בזכות כישורים אישיים הצליחו לפרוץ חומות מעמדיות, ולזכות בהכרה, סמכות ועושר בזכות כשרונם ולא בזכות מוצאם. אפילו אמו של קזנובה, זנאטה פארוסי, הצליחה לעשות זאת. בזכות יופיה וכישרונה לענג את בני המין השני, הייתה בת בית בחדרי אצילי אירופה. ישנם הטוענים כי אחד מבניה היה צאצא של בית המלוכה האנגלי, בנו של יורש העצר.

לצד סופרים, מוסיקאים, ציירים, מדענים, שחקנים או צעירים יפי תואר, היה מעמד קטן של גברים ונשים שעיקר פרסומו - והאמצעי בעזרתו מוטטו את חומות המעמד - היה המיניות. מוכרות לנו דוגמאות רבות של נשים, פילגשים, שבזכות התנהגותן וכישוריהן המיניים זכו למעמד ולעוצמה. ומוכרות לנו גם דוגמאות של גברים, שבזכות ׳הפקרות׳ מינית מוחצנת זכו לאותה עוצמה.

קזנובה היה אחד מאותם גברים. זאת למרות העובדה שאם נבחן את ספר זיכרונותיו, נגלה כי פרסומו גדול ממעשיו. אם נמנה את אהובותיו, נמצא כי הן מסתכמות, במהלך חייו, בכמאה ושלושים נשים. מרביתן היו נשים שאת חסדיהן קנה בכסף או בטובות הנאה שונות, חלקן הדביקו אותו במחלות מין, ועם מעט מהן קיים יחסים תמורת תגמול כלשהו. כיוון שזיכרונותיו של קזנובה מגיעים עד גיל חמישים לערך, מדובר בכארבע נשים בשנה.

פרק ראשון

בשנת 1715, בהיותו בן תשע-עשרה שנים, עזב גסטאנו קזנובה את בית הוריו, לאחר שנלכד בקסמיה של שחקנית בשם פרגולטה. מאחר שלא הייתה בכיסו אגורה שחוקה הוא מצא את מחייתו בריקודים. חמש שנים לאחר מכן הפך לשחקן יוצא דופן בזכות התנהגותו המיוחדת והחריגה, אשר עלתה על כִּישרונו. הוא זנח את פרגולטה, אם בגלל הפכפכנות או בגלל קנאה, והצטרף אל להקת שחקנים אשר הופיעה בתיאטרון סאן-סמואלס אשר בוונציה. מול הבית אשר בו קבע את משכנו גר סנדלר בשם פארוסי, יחד עם אישתו ובתם היחידה זאנטה, נערה כבת שש-עשרה, בעלת יופי מושלם. השחקן הצעיר התאהב בנערה זו ושכנע אותה לברוח עמו כדי להינשא בחשאי. זו הייתה הדרך היחידה להשיג אותה, משום שהוריה לעולם לא היו נותנים לו את יד בתם. לדעתם השחקנים כולם היו נתעבים, ובלתי ראויים כבני זוג.

אני, גיאקומו ג׳ירולמו קזנובה, פרי נישואין אלה [1] ונולדתי בדיוק תשעה חודשים לאחר מכן, ביום השני לחודש אפריל שנת 1725.

שנה לאחר מכן הפקידה אותי אמי בידיה האמונות של אמהּ, אשר סלחה לה על נישואיה, היות שאבי הבטיח לה כי לעולם לא יתיר לבתה, זאנטה, להיות שחקנית. זו הבטחה שמבטיחים כל השחקנים הנישאים לבנות ממשפחות מכובדות, ולעולם אינם מקיימים הבטחות אלו משום שנשותיהם אינן חפצות בכך. גורלה של אמי שפר מגורל אחרות כי היא למדה משחק, אחרת לא הייתה מצליחה לגדל את ששת ילדיה לאחר שהתאלמנה, כעבור תשע שנים.

הייתי כבן שנה כאשר אבי הותירני בוונציה ונסע ללונדון. בעיר גדולה זו הופיעה אמי לראשונה על הבמה, וזו גם השנה שבה נולד אחי, פרנצ׳סקו, 1727, אותו צייר אשר נודע בזכות ציורי הקרב המפורסמים שלו ומתגורר כעת בוינה. לקראת שלהי 1728 חזרו אמי ובעלה מלונדון לוונציה, ומרגע היותה שחקנית לא חדלה אמי מן המשחק. ב-1730 היא ילדה את אחי, ג׳יובאני, אשר נפטר בדרזדן בשנת 1795. בשלוש השנים הבאות היא ילדה שתי בנות; האחת נפטרה בטרם עת והשנייה נישאה בדרזדן, שם היא מתגוררת בימים אלו, והשנה היא 1798. היה לי גם אח נוסף אשר נולד לאחר מות אבי, הוא הפך להיות כומר ונפטר ברומא לפני חמש-עשרה שנה.

נתמקד כעת בראשית התהוותי כיצור חושב. זיכרונותיי הראשונים מתחילים בימים הראשונים של חודש אוגוסט בשנת 1733, בהיותי בן שמונה שנים ושלושה חודשים. אין לי כל זיכרונות מן התקופה שקדמה לכך. אני מעלה כאן את האירוע הראשון שאני יכול לזכור: עמדתי בפינה של חדר שינה, פונה אל הקיר, ראשי שמוט כלפי מטה ועיניי נעוצות בדם אשר זרם בשטף מאפי וגלש לאורך רצפת החדר.

סבתי, אשר לא היה גבול לאהבתה אותי, מיהרה לעברי ורחצה את פני במים צוננים, ובלי לידע את אנשי הבית האחרים הכריחה אותי להצטרף אליה לשייט בגונדולה אל האי מורנו, שכמעט ולא היה מיושב ומצוי במרחק של כמייל וחצי מוונציה.

לאחר שעזבנו את הגונדולה נכנסנו לצריף עלוב בו מצאנו אישה זקנה ישובה על מיטה. היא אחזה בידיה חתול שחור וסביבה התהלכו עוד חמישה או שישה חתולים אחרים. היא הייתה מכשפה. שתי הנשים הזקנות שוחחנו ארוכות ביניהן, ואני כפי הנראה שימשתי כנושא מרכזי. המכשפה קיבלה מטבע דוקאט מכסף מידי סבתי ולאחר מכן פתחה תיבה גדולה והורתה לי להיכנס פנימה, תוך שהיא מרגיעה אותי ואומרת לי לא לחשוש. ישבתי בשקט בפינת התיבה, אדיש לחלוטין לקולות הצחוק, הבכי, השירה והצעקות שנשמעו בחוץ. לבסוף הוציאו אותי מתוך התיבה והדימום פסק. שתי הנשים יוצאות הדופן הפשיטו אותי, הניחו אותי על מיטה, הבעירו סמים כלשהם ואספו את העשן בתוך סדין. הן כרכו את הסדין סביב גופי, מלמלו מזמורים, פתחו את הסדין הכרוך סביבי ונתנו לי לבלוע חמש גלולות טעימות.

ללא ספק יהיה זה מגוחך לתלות את החלמתי בדברים חסרי הגיון אלו, אך אני חושב גם כי תהיה זו טעות להתעלם לחלוטין מכך שאולי הייתה תרומה מסוימת במעשיהן.

האירוע השני שעולה בזיכרוני קרה שלושה חודשים לאחר הטיול שלי למורנו ושישה שבועות לפני מותו של אבי. אני אספר על כך לקוראי כדי לתת להם מושג על הדרך שבה התפתחה דמותי.

יום אחד, בערך באמצע חודש נובמבר, מצוי הייתי יחד אחי פרנצ׳סקו, הצעיר ממני בשנתיים, בחדר השינה של אבי, והתבוננו בתשומת לב רבה כיצד הוא מפעיל דבר מה אופטי. פיסת גביש גדולה צדה את עיני ומייד החלטתי להעבירה לרשותי. ראיתי כי איש אינו מבחין במעשיי ניצלתי הזדמנות זו הושטתי את ידי ושמתי גביש זה בכיסי. לאחר זמן קצר הזדקף אבי והחל לחפש אחרי הגביש. כאשר לא מצא אותו הוא האשים אותנו באחזקתו. אחי הבטיח לו כי הוא לא נגע בו ואף על-פי שהרגשתי אשם חזרתי גם אני על דברים אלה. אך אבי היה בטוח כי הוא צודק ואיים לערוך חיפוש על גופנו ולהלקות את השקרן.

לאחר שהעמדנו פנים כי אנו מחפשים את הגביש על פני כל החדר נפלה לידי ההזדמנות והחלקתי את האבן אל תוך כיס מעילו של אחי. רגע לאחר מכן התחרטתי על כך, משום שיכולתי להעמיד פנים ולומר כי האבדה נמצאה במקום מסוים, אך המעשה המרושע כבר נעשה. אבי, שנואש מן המאמצים הכושלים, החליטי לערוך חיפוש על גופנו. הוא מצא את הגביש בכיסו של אחי והעניק לו את העונש המובטח.

כעבור שלוש או ארבע שנים הייתי טיפש למדי כדי להתגאות לפני אחי בתעלול שעשיתי לו; הוא לעולם לא סלח לי על כך, ולא החמיץ אף הזדמנות להשיב לי כגמולי.

שישה שבועות לאחר אירוע זה התפתחה מורסה בראשו של אבי והוא הובא אלי קברו לאחר שמונה ימים. יומיים לפני מותו, כאשר חש כי קצו קרב, הוא ביקש לכנס את כולנו סביב ערש הדווי, יחד עם אישתו ואציל ונציאני בשם גרימאני, וביקש מהם לדאוג לעתידנו.
אמי, אשר הייתה באותה העת בחודש השישי להריונה, נאלצה לוותר על הופעותיה על הבמה עד לאחר חג הפסחא. על-אף היותה צעירה ויפה היא סירבה לכל הצעות הנישואין שהוצעו לה. היא שמה מבטחה בהשגחה העליונה, וקיוותה כי תוכל לגדלנו לבדה.

אבט גרימאני נטל על עצמו למצוא לי פנימייה בפדובה, בעזרת חבר כימאי אשר התגורר באותה העיר. בשניים באפריל, 1734, ביום הולדתי התשיעי, נלקחתי לפדובה, שם הכניסני הכימאי אל הבית שבו אמור הייתי להתגורר. הבית שייך היה לאישה סלובקית. היא קיבלה שש מטבעות נוצצות עבור מזון ומגורים כתשלום למשך שישה חודשים מראש. תמורת סכום זעום זה היא אמורה הייתה לספק לי מזון, לדאוג לניקיוני ולשלוח אותי לבית ספר. לאמי כלל לא היה איכפת כאשר היא התלוננה שסכום זה אינו מספיק. היא נישקה אותי, הורתה לי לציית תמיד לכל ההוראות והשאירה אותי שם. זו הייתה הדרך שבה נפטרה מעונשי.

ברגע שנותרתי לבדי עם האישה הסלובקית היא הובילה אותי אל עליית הגג והצביעה על המיטה שבה אני אמור לישון. הייתה שם שורה של ארבע מיטות נוספות, ששלוש מתוכן שייכות היו לנערים אחרים בני גילי אשר היו באותה השעה בבית-הספר. המיטה הרביעית שייכת הייתה למשרתת צעירה אשר צריכה הייתה להשגיח עלינו כדי שלא נעולל את כל התעלולים האהובים על נערים בני גילנו. אחר כך היא לקחה אותי אל בית־הספר, אשר שכן בביתו של כומר צעיר בשם דוקטור גוצי.

כאשר שבתי לבית האישה הסלובקית ניתנה לי ארוחת ערב עלובה ונשלחתי אל מיטתי, שם מנעו ממני את שנתי שלושה סוגים של שרצים מצויים. לבד מזאת דמי קפא בעורקי והתמלאתי אימה מן העכברים אשר התרוצצו על פני עליית הגג וזינקו על מיטתי. שם פיתחתי לראשונה רגישות כלפי אומללות ועצב ולמדתי לשאת את סבלי בסבלנות. החרקים אשר התנפלו עלי בכל פה הסבו את פחדי מעם העכברים, והפחד שלי מפניהם הפחית את רגישותי לעקיצות. המשרתת העמידה פני חירשת לצעקותיי ולתלונותיי.

עם הפציע השחר זינקתי מתוך מיטתי האומללה. לאחר שהתלוננתי בפני המשרתת הצעירה על כל הסבל שעבר עלי ביקשתי ממנה חולצה נקייה, היות שזאת שהייתה על גופי נראתה זוועתית. היא השיבה כי אנחנו אמורים להחליף חולצות רק בימי ראשון, וצחקה כאשר איימתי להתלונן לפני גבירתה. לראשונה בחיי בכיתי ממפח-נפש ומכעס כאשר שמעתי את חבריי לועגים לי. הנערים האומללים הללו חלקו עמי מצב בלתי נסבל זה, אך הם כבר היו מורגלים בו.

מנהל בית-ספרי הקפיד במיוחד על חינוכי. הוא הושיבני בסמוך לשולחנו, ומתוך כוונה להראות לו כמה הערכה רוכש אני למחווה זו השקעתי את כל מרצי בלימודי. לאחר חודש אחד בלבד למדתי לכתוב באופן קולח כל-כך שהוא החל ללמדני את כללי הדקדוק, וכעבור ארבעה עד חמישה חודשים התקדמתי עד כדי כך שהוא מינה אותי משגיח בבית-הספר.

יום אחד הוא זימן אותי לחדר עבודתו ושאל אותי אם אני מעוניין לפעול בהתאם לעצותיו כדי שאוכל לעזוב את בית האישה הסלובקית ואעבור לגור עמו בביתו. התמלאתי עונג ושמחה להצעתו ובעקבות זאת הוא הושיב אותי לכתוב שלושה מכתבים אשר שלחתי אל אבט גרימאני, אל חברי סניור באפו ואל סבתי הטובה. במכתבים אלה תיארתי את כל סבלותיי והצהרתי שאני עלול למות אם לא יוציאו אותי מבית האישה הסלובקית ויפקידו אותי בידיו של מנהל בית-ספרי, אשר הביע את נכונותו לאסוף אותי אל ביתו תמורת שתי מטבעות לחודש.

סניור באפו ניגש לבקר את סבתי אשר לא ידעה קרוא וכתוב, ושלח לי מכתב המודיע כי לא יחלפו ימים רבים ואמצא עצמי מאושר הרבה יותר. כעבור שבוע ימים הגיעה סבתי, אשר אהבה אותי עד יום מותה, ובשלוות נפש הודיעה לבעלת הבית שהיא מוציאה אותי מחסותה והורתה לה לאסוף את כל מטלטליי אל תוך תיבת המסע שלי. אחר היא לקחה אותי אל הפונדק בו שהתה והסבה עמי לארוחת הערב; היא הייתה מופתעת מן הרעבתנות שאחזה בי, והיא עצמה כמעט ולא נגעה בצלחתה. תוך כדי הארוחה נכנס לחדר דוקטור גוצי, לאחר שנודע לו דבר הגעתה. הופעתו ונימוסיו כבשו מיד את ליבה. הוא היה כומר צעיר ונאה, כבן עשרים וחמש, מעט שמנמן, צנוע ומנומס.

במשך כחמש-עשרה דקות הם סיכמו את פרטי ההסדר. סבתי הטובה שילמה לו עשרים וארבע מטבעות, שכרו לשנה שלמה מראש, אך היא השאירה אותי ברשותה עוד שלושה ימים כדי לחדש את מלתחתי ולרכוש לי מדי כומר ופיאה אשר תתאים לראשי. הוכרחתי לגלח את ראשי משום הזוהמה אשר פשטה בשערי. לאחר מכן היא הביאה אותי אל ביתו של דוקטור גוצי והפקידה אותי בידיה של אמו.

שישה חודשים לאחר שנכנסתי אל ביתו נותר דוקטור גוצי ללא תלמידים, הם נטשו אותו כאשר הפכתי להיות מושא עיקרי לתשומת ליבו. הדבר הביא אותו לידי החלטה לייסד פנימייה פרטית משל עצמו, אך חלפו שנתיים בטרם יכול היה להגשים את מאווייו. במשך תקופה זו הוא לימד אותי את כל מה שהיה ביכולתו, ולא נחטא לאמת אם נאמר כי לא היה זה רב ביותר, אך היה די בכך כדי להכניסני בסודם של רוב ענפי הידע העיקריים. הוא גם לימד אותי לנגן בכינור, כישורים אשר נאלצתי לממש בתנאים שעליהם אספר לקוראי בבוא הזמן.

דוקטור גוצי הטוב לא שלט בנושאים פילוסופיים; הוא אילץ אותי ללמוד את ההגיון בתורת אריסטוטלס ותלמידיו בני אתונה ואת תורת כדור הארץ והשמיים כפי שתוארה על-ידי קלאודיוס פתולומיאוס, ואני לא חדלתי מללעוג להן, והרגזתי אותו בתיאורמות שלא מצא עליהן תשובות. עקרונות המוסר שלו היו ללא דופי ואף על-פי שלא היה קנאי הוא התייחס בחומרה רבה לכל מה שקשור לענייני הדת. הוא היה מוכן לקבל כל דבר כי עבורו לכל נושא הייתה לו נגיעה באמונה. על-פי דבריו המבול היה אסון כלל עולמי; לפני אסון זה כל האנשים חיו אלפי שנים ואלוהים שוחח עמם ישירות; נוח בנה את תיבתו במשך מאה שנה, אלוהים ברא יש מאין את הארץ אשר תלתה באוויר ושימשה כמרכז היקום. בכל פעם שאמרתי לו, והוכחתי לו, כי הבריאה יש מאין הינה דבר חסר הגיון הוא קטע את דברי והכריז כי אני טיפש.

במשך תקופת הצום הנוצרי [2] בשנת 1736 כתבה לי אמי כי היא מתעתדת לנסוע לסנט פטרסבורג. כאשר שבה מביקורה (הקיסרית אנה איבנובה לא מצאה כי הקומדיות האיטלקיות משעשעות דיין) היא הודיעה לדוקטור גוצי את דבר הגעתה לפדובה והוא הזדרז להביאני אל הפונדק בו שהתה. שישה חודשים לאחר מכן היא זימנה אותי לוונציה, כשברצונה לראותני לפני צאתה לדרזדן, שם היא קיבלה על עצמה תעסוקה עד סוף חייה בשירותו של הנסיך הסקסוני.

לאחר שובי מפדובה שקעתי כולי בלימודי המשפטים, וקיבלתי את תוארי בהיותי בן שש-עשרה בלבד. כתבתי [3] עבודת מחקר גדולה אחת בנושא החוק האזרחי בשם DE TESTAMENTIS ועוד עבודה בנושא חוקת הכנסייה ושמה: UTRUM HEBRAEI POSSINT CONSTRUERE NOVAS SYNAGOGAS.

הנטייה שלי הייתה ללמוד רפואה ולהיות במקצועי רופא, אך איש לא שעה לדבריי; במקום זאת כולם עודדו אותי לפנות ללימודי המשפטים, שאותם תיעבתי בכל לבי. נאמר לי כי בהיותי עורך-דין אוכל להשיג עושר רב. אך עודדו אותי להיות לא עורך-דין מן השורה אלא, נורא עוד יותר, אחד המתמחה בענייני כנסייה.
כדי ללמוד באוניברסיטה נאלצתי לצאת לשם לבדי. הדבר הפתיעני היות שעד לאותה העת לא ראיתי עצמי כאדם עצמאי. מתוך רצון ליהנות עד תום מאותה עצמאות שהאמנתי כי היא נתונה לי, יצרתי קשרים וחברויות עם הסטודנטים המפורסמים ביותר. אותם סטודנטים מפורסמים היו, כמובן, בני הבליעל הגרועים ביותר: מופקרים, מהמרים, אורחים קבועים בבתי בושת, שתיינים, בחורים המפתים נערות צעירות, אלימים, בוגדניים וחסרי כל אמות מידה מוסריות. בחברת אותם בחורים צעירים החילותי ללמוד את דרכי העולם מתוך ספר הניסיונות הגדול.

בבוחרי בדרך חיים חדשה זו, בה לא רציתי להיראות לפני חברי כדלפון וחסר פרוטה, שקעתי בהוצאות כספיות שלא היה ביכולתי להרשות לעצמי. מכרתי או משכנתי כל חפץ שהיה ברשותי, ושקעתי בחובות שלא יכולתי להשיב. מתוך חוסר אונים כתבתי לסבתי הטובה וביקשתי את עזרתה. אך במקום לשלוח לי את הכסף הנחוץ היא טרחה להגיע בעצמה לפדובה, באחד לאוקטובר 1739, הודתה לדוקטור גוצי על הטיפול המסור שנתן לי והחזירה אותי לוונציה.

לפני היפרדי בדמעות מדוקטור גוצי הוא העניק לי מתנת פרידה, את החפץ היקר לו ביותר: מזכרת מקדוש זה או אחר. ייתכן שהוא היה נמצא ברשותי גם בימים אלו אלמלא היה מצופה בזהב; הנס שקדוש זה ביצע שירת את טובתי כאשר נזקקתי לו בדחיפות.
שבתי לפדובה פעמים מספר כדי להשלים את עבודת המחקר שלי במשפטים לשם קבלת התואר, ובכל פעם שהגעתי לשם שהיתי בביתו של הכומר טוב-הלב.

״הוא שב בימים אלה מפדובה, שם סיים את לימודיו״ - הערה זו נשמעה בכל מקום אליו הגעתי. משפט זה משך את תשומת ליבם השתקנית של בני גילי הנמצאים במצב דומה. אבות חילקו לי מחמאות ונשים מבוגרות ליטפוני. גם נשים שלא היו מבוגרות דיין ניצלו הזדמנות זו כדי לחבקני מבלי שתיפגע הגינותן.

הכומר של סנט סמואלס, שנקרא ג׳וסלו, הציב אותי לעבודה בכנסייתו. לאחר מכן הציג אותי בפני מונסיניור קורר, הפטריארך של ונציה, אשר גילח את ראשי, וארבעה חודשים לאחר מכן עם הֵיתר מיוחד, הוא העניק לי את ארבע הדרגות של עוזר הכמורה. לא היה קץ לאושרה וסיפוקה של סבתי. מייד מינו לי את טובי המורים עימם אמור הייתי להמשיך את לימודיי.

על אף שאבט גרימאני שימש כאפוטרופסי העיקרי ראיתיו אך ורק בהזדמנויות נדירות. נקשרתי במיוחד לסניור מליפיירו, שג׳וסלו הציג בפניו. סניור מליפיירו הזה היה סנטור בן שבעים, אשר לא היה מעוניין עוד לעסוק בענייני המדינה וניהל חיים מאושרים בארמונו, תוך שהוא זולל לשובעה ומבלה כל ערב בחברתן של גבירות נבחרות אשר המירו את שנות יופיין ברווח, ובחברתם של גברים אינטלקטואליים אשר ידעו על כל הנעשה בעיר.

בבית זה הכרתי את סניורה מנצוני. גבירה יקרה זו מילאה את נפשי בהערצה גדולה ואף נתנה לי עצה חכמה מאד; אם הייתי עושה כעצתה חיי לא היו הופכים למערבולת יצרים שכזו, אך גם לא היו משמשים לי מקור השראה לכתביי אלו.

לאחר שהתוודעתי אל גבירות נעלות אלו התאוויתי לענג אותן בהופעתי; אך הכומר שלי התנגד לכך וסבתי חיזקה את דבריו. יום אחד לקחני הצידה והסביר לי שכאיש כמורה עלי להשביע את רצון האלוהים בכל מאודי ואין עלי לענג את העולם בהופעתי החיצונית.

הוא הביע את אי-שביעות רצונו מתשומת הלב שהקדשתי לשערי ומהריח המעודן במיוחד של משחת-השיער שלי. הוא אמר לי כי השטן אחז בשערי ואני אקולל אם אוסיף להקדיש לכך תשומת לב נוספת. השבתי לדבריו בהקראת רשימה של מאות כמרים קתולים אשר משחו עצמם בשמן מושק, אך איש לא ראה בכך מן הפסול והניחו להם לנפשם. הודעתי לו כי מתחרט אני על שאינני יכול לציית לו ואם הייתי בוחר לחיות בזוהמה הרי שהייתי הופך להיות כומר פרוטסטנטי ולא כומר קתולי.

תשובתי הכעיסה אותו ביותר, ועובדה היא ששלושה או ארבעה ימים לאחר מכן הוא התגנב אל מיטתי, בעודי נם את שנתי, וללא רחמים גזז את תלתלי-מצחי וחמק מן החדר. כאשר התעוררתי זמן קצר לאחר מכן ידיי גילו לי את הזוועה שחולל כעסו.

אילו תוכניות נקם רקמתי במוחי כאשר ראיתי זאת בעזרת הראי שבידי. באיזה מצב הותירני אותו כומר חצוף! מאה תוכניות אפלות התרוצצו במחשבתי בעודי מתלבש, ואחר פניתי לעורך-דין כדי לשאול אותו אם אוכל להגיש תביעה כנגד אותו הכומר. הוא אמר לי כי משפחה שלמה נהרסה לאחרונה רק משום שהם גילחו את שפמו של סלובקי, והדבר הרי בעל חשיבות פחותה מתלתלי-מצח, ואם ברצוני להגיש תביעה כנגד הכומר עלי לתת לו את ההזמנה שלי, וכך עשיתי.

לא היה ברצוני להיראות בפומבי עד אשר יצמח שיער ראשי לכן שבתי למיטתי באותו היום בשעות הערב המוקדמות. עשר שעות שינה ציננו את כעסי אך עדיין הייתי נחוש בדעתי להמשיך בתביעתי כנגד הכומר. התכוננתי לצאת אל עורך-הדין שלי כאשר נכנס אל חדרי ספר ואמר לי כי נשלח מאת סניור מליפיירו לעצב מחדש את שערי כך שאוכל לצאת אל ביתו כדי לסעוד אל שולחנו לארוחת הערב עוד באותו היום. הספר בחן את שערי, צחק להנאתו והודיע לי כי מייד יעצב את שערי בדרך אלגנטית יותר מזו שנהגתי לסרקו. אכן כך היו פני הדברים, כאשר הוא יישר את שערותיי התמלאתי עונג רב כל-כך וחשבתי כי השגתי את נקמתי.

שבתי אל עורך-הדין שלי והודעתי לו כי אני חוזר בי מתביעתי. אחר צעדתי אל ביתו של הכומר אך הלה לא נמצא בביתו. מתוך רצוני להמתין לשובו החילותי לשוחח עם אחייניתו, אנג׳לה, וכעבור זמן קצר התאהבתי בה. היא אמרה לי שהיא השתוקקה לפגשני מזה זמן רב והיא האיצה בי לספר לה את כל פרטי התספורת שערך לי דודה.

התאהבותי באנג׳לה שימשה אירוע הרה-גורל בחיי, משום שהיא הייתה הגורם לשתי אהבות נוספות, אשר בתורן הובילו אותי לרבות אחרות ולבסוף הביאו אותי לידי החלטה לזנוח את מקצוע הכמורה. אך נשמור על סדר הדברים הקיים ולא נזדרז להקדים את העתיד לבוא.

הערות

1. הסיפור ״מאחורי הקלעים״ הוא כי זאנטה הרתה למנהל תיאטרון שהבטיח להפוך אותה לשחקנית, וזה שכנע את גסטאנו להתחתן עימה בהבטיחו לתמוך בזוג ובצאצאיהם. גרסא אחרת מספרת כי הרתה לאבט גרימאני, סוחר עשיר מוונציה.

2. התקבע במערב בשם ״לנט״ (אביב), תענית 40 הימים, ונמשך 46 מלפני חג הפסחא (ימי א׳ אינם נספרים בתענית).

3. קזנובה השאיר אחריו אלפי כתבים, החל מאגרות ומכתמים של עמוד אחד ועד לזכרונותיו שהכילו אלפי עמודים. את מרבית הכתבים אינו מזכיר בשמם בספרו זה.

מאת: גיאקומו ג'ירולמו קזנובה, תרגום: אורלי אגרנט, הוצאת אסטרולוג, 575 עמודים, 84 שקלים
תאריך:  08/01/2015   |   עודכן:  08/01/2015
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספרו של ארוניק ישראלי, הילד הראשון של קבוצת כנרת, בן 93, "חייל של כנרת". הוריו של ארוניק, חיה ובן-ציון ישראלי יסדו את הקבוצה. הספר מלווה תמונות רבות מהקמת הקבוצה ב-1913 ועד ימינו. הוא מבוסס על מסמכים, מכתבים ויומנים שארוניק כתב וכותב עד היום. הוא מהווה עדות ממקור ראשון לתולדות התנועה הקיבוצית שנוצרה בעמק הירדן לחוף הכנרת.
08/01/2015  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   ספרים
בספר של צמח שישה סיפורים קצרים כל אחד מהם מעולם אחר אבל כולם נעימים לקריאה וכתובים היטב.
07/01/2015  |  עפר דרורי  |   ספרים
הקשר הזה, בין מרציאנו לבין יעלה, אם דני היה מודע לו, היה בוודאי גורם לו לנהוג אחרת בכמה צמתים. העובדה שהוא לא ידע שמרציאנו נישא ליעלה, גרמה לו, כשנודע לו עליה, לתסכול שהוא לא הכיר כמותו בעבר.
04/01/2015  |  חיים משגב  |   ספרים
אופקים מתנגשים מאת ר.ג. אולדברג, בהוצאת הספרים אוריון, הוא קובץ של שבעה סיפורים קצרים, מפתיעים ומותחים, הפורשים בפני הקוראים מפגשים מעניינים בין אנשים מתרבויות שונות ותפישות עולם אחרות.
04/01/2015  |  זהר נוי  |   ספרים
"האם מישהו מאתנו לא רוצה להצליח במשימה כלשהי, לא רוצה שילדו או תלמידו יצליח בחייו או בלימודיו? ודאי שכולנו רוצים להיות מצליחנים, זאת אפשר לעשות רק אם נהיה מעורבים!"
31/12/2014  |  זהר נוי  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
דרור אידר
דרור אידר
המכות שספגנו בגולה גרמו לפירוק החברה ליחידיה, לעומת זאת המלחמות והמכות בארץ גרמו לגיבושם של היחידים לעם    על משמעותו ההיסטורית של הקמת כוח מגן עברי לאור המלחמה הנוכחית
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il