עד מתי משרד החינוך יהיה מנותק מהנעשה בבתי הספר? ביקור שרת החינוך מדי פעם בבתי הספר אינו מעיד על ידע בנושא. כאשר שרת החינוך מגיעה לבתי הספר, מתכוננים המנהלים והצוות למופע ששרת החינוך מצפה לראות. אכן, מה יש להראות. שרת החינוך יוצאת מרוצה מאד מהנעשה בבית הספר, כי אז מציגים בפניה את התוצרים שאליהם הגיעו המורים בעבודה מפרכת וממושכת. שרת החינוך אז שופעת מחמאות על העבודה הקדושה שעושים המורים למען ילדי ישראל.
האם כל דבריה הם רק למראית עין? הרי כידוע, רוב המורים בעיניה שחוקים או גרועים ולכן יש לפטרם.
נכון, רוב המורים שחוקים כי עבודתנו היא אחת העבודות הקשות ביותר הקיימות היום בשוק העבודה. מורים צריכים להיות מורים - מקני ידע, פסיכולוגים - הרגישים למצוקותיהם הנפשיים של התלמידים, מדריכי חיים - מחנכים לחיים במדינה בא תוכנות הטלוויזיה מדברים בשפה מלוכלכת, עם פתיחות שהיא על גבול הפורנוגרפיה, בה נערות מוכרות את גופן כדי לקנות בגדים, במדינה בה יש אלימות ברחובות, בה עמים נלחמים על זכויותיהם, בה חברי כנסת רבים, נבחרי העם הם מושחתים, בה נבחרי העם מתייחסים בזלזול, בחוסר כבוד ואף באלימות מילולית קשה, לצערי לפעמים אף פיזית, בה אפילו מורים האמונים על חינוך העם מחללים את כבוד תלמידיהם!
ועכשיו אני שואלת את עצמי: איך, למען השם, אני אחנך את התלמידים שלי לכבוד לעצמם ולסביבה; איך אני אבנה את אמונם באנשים כי לשמחתי ישנם עוד אנשים טובים וישרים; איך אני אלמד אותם לכבד אחרים כאשר כה מעט אנשים מעניקים כבוד אחד לשני, כאשר בביתם הפרטי אבא מכה את אמא ומזלזל בה באופן תמידי. איך?
אבל על כך לא בוחנים אותי. אני צריכה להראות הישגים. הישגים הם מספרים, שאינם מנותקים ממצוקותיהם של הילדים. הם מושפעים ממשברים בבית, מרעב, מכאב של הורים מובטלים, מכאב על חברים שנהרגו בטרור או בדרכים, מחוסר ודאות לגבי העתיד. אבל כל אלה לא מעניינים את משרד החינוך. הם רוצים מספרים גבוהים, שיעידו שנעשה פה מהפך.
כולם זועקים על הציונים הנמוכים ומאשימים את המורים. אני אומרת שהילדים פשוט לא פנויים ללמידה. רבים מהם עסוקים כל כך בהישרדות, שהלימודים מהם והלאה. רבים ההורים שאינם מסוגלים לעזור לילדיהם בשעורים ובקושי יש להם זמן להתעניין בנעשה איתם בבית הספר.
רוצים מהפך? - אני אתן לכם מהפך. היכנסו לאיזור הפריפריה, בהם הבעיות כה רבות עד שלרוב האנשים נעים יותר להיות עוורים וחרשים.
הוסיפו כוח אדם בכיתות שיסייע לתלמידים המתקשים לתפקד לימודית
והתנהגותית. ישנם רגעים שהילד זקוק לאוזן קשבת ואפילו לחיבוק, אך אני כמורה לא יכולה לעשות זאת באותו רגע שהוא כה גורלי לתלמיד שלי, כיוון שבאותו רגע אני צריכה להתמודד עם תלמידים שצריכים ללמוד ולהוכיח הישגים, עם תלמידים לקויי למידה בעלי צרכים מיוחדים, ועם תלמידים שאינם מסוגלים לדחות סיפוקים ומביעים זאת בכעס ואלימות.
אני באמת חושבת שאני מוכשרת, ואני מצליחה להגיע לרוב התלמידים שלי ולקדם אותם בהישגיהם. אך אני בהחלט לא סופרוומן המסוגלת לטפל בכל כך הרבה תחומים בו-זמנית. אתם מכירים אנשים שמסוגלים? אני מזמינה אותם להחליף אותי בעבודתי ולהראות לי איך עושים את זה.
ועדיין לא דיברתי על המשכורת. אני זקוקה לה מאד, אך אני יותר זקוקה לרוגע נפשי ולתחושה שהתלמידים שלי מקבלים את מה שמגיע להם כדי להצליח. אני רוצה שהתלמידים שלי יגיעו בשימחה לבית הספר ויפיקו ממנו את העיקר. אוי לחינוך, שחושב רק על הישגי התלמידים ולא על התלמידים עצמם.