ביום 1.1.03 נכנסה לתוקפה הרפורמה במס (תיקון 132 לפקודת מס הכנסה), שקבעה מעבר לשיטת מיסוי פרסונלי כך שתושבי ישראל מחויבים במס על בסיס כלל עולמי.
מוסד הנאמנות לא מצא ביטויו ברפורמה אף שהשימוש במוסד זה ככלי להחזקה וביצוע של השקעות בחו"ל הפך בשנים האחרונות לנפוץ ומקובל.
ועדת רבינוביץ לרפורמה במס הייתה ערה לנושא, אך בשל מורכבותה והיקפה של סוגיית הנאמנות לא התאפשר לוועדה לדון בסוגיה, והיא המליצה לבחון בנפרד את הסדרי המיסוי הראויים לנאמנויות ובמידת הצורך לקבעם בחקיקה.
בעקבות זאת מונתה ב-2.9.02 ועדת מיסוי נאמנויות שמטרתה להמליץ על הסדרי מיסוי לנאמנויות.
ביום 24.7.03 הגישה הוועדה בראשות סגנית נציב מס הכנסה, פרידה ישראלי, את הדוח שלה לנציבה, טלי ירון-אלדר, הכולל את המלצות הוועדה.
ההמלצות שגיבשה הוועדה התקבלו במשותף על1-ידי כל חבריה.
גם נציבת מס הכנסה אימצה את המלצות הוועדה.
בפרק ההמלצות שדן בנושא נאמנויות לעניין חוק מיסוי מקרקעין, מצויות שתי שגגות שנפלו בהמלצות. ואלה שתי השגגות:
שגגה בסעיף 1.1 (בפרק ד של ההמלצות עמוד 75 בדוח הוועדה):
- לעניין החבות במס כתוצאה מהעברת נכסי מקרקעין לנאמנות, ההמלצה של הוועדה הינה: "העברת זכות במקרקעין או מניה באיגוד מקרקעין (להלן: "נכסי מקרקעין") לנאמן, תהווה מכירה או פעולה באיגוד לעניין חוק מיסוי מקרקעין".
- השגגה של הוועדה הינה בהתייחסות ל"מניה באיגוד מקרקעין". התייחסות ל"מניה" בהקשר הנ"ל אינה נכונה לחלוטין. אין זאת שהכוונה הינה ל"העברת זכות באיגוד".
- להשוואה: ראה דברי הוועדה בעמוד 27 של הדוח בהקשר לחוק מיסוי מקרקעין בו מצוין במפורש: "חסרה בחוק התייחסות להעברת זכות במקרקעין או זכות באיגוד מיוצר לנאמן…".
- ועוד להשוואה: גם בסעיף 69 של חוק המיסוי נאמר במפורש: "מכירה של זכות במקרקעין והעברת זכות באגוד…".
שגגה בסעיף 3.2 (בפרק ד של המלצות עמוד 76 בדוח הוועדה):
- לעניין השפעת הנאמנות על מנין תקופות חכירה, ההמלצה של הוועדה הינה: לעניין סעיפים 24 ו-25 לחוק מיסוי מקרקעין, ולצורך קביעת שווי החכירה בעת מכירת הזכות שהועברה לנאמן או לנהנה, יילקחו בחשבון כל החכירות שהיו בידי היוצר, הנאמנות וכל אחד מהנהנים".
- השגגה של הוועדה הינה בהתייחסות ל"שווי החכירה". התייחסות ל"שווי החכירה" בהקשר הנ"ל אינה נכונה לחלוטין. אין זאת שהכוונה הינה ל"שווי הרכישה" של החכירה.
- להשוואה: ראה המלצת הועדה בעמוד 75 של דוח הוועדה בהקשר לעקרון "רצף המס" בסעיף 1.4 של ההמלצות לעניין חוק מיסוי המקרקעין בו מצוין במפורש: "יקבעו כללים אשר יבטיחו קיומו של רצף מס בקביעת שווי ויום הרכישה, של נכס אשר הועבר בפטור ממס מיוצר הנאמנות לנאמן ו/או מהנאמן לנהנה".
- ועוד להשוואה: גם סעיפים 24 ו-25 לחוק מיסוי מקרקעין עוסקים ב"שווי הרכישה" במכירת חכירה ולא בשווי החכירה". עניין שווי החכירה אינו רלבנטי כלל בהקשר זה.
מתוך הנחה שההמלצות יגובשו לכלל הצעת חוק שתובא לאישור הכנסת, מן הראוי שהשגגות הנ"ל יתוקנו ובהקדם, כדי שחס וחלילה לא "ייקלטו" בהוראות החוק המתוקן בנוסחו הסופי.
הכותב מתמחה בדיני מקרקעין, דיני תכנון ובניה ומיסוי מקרקעין.