|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות

דוח רצח השר רחבעם זאבי ז"ל

12/06/2002  |     |   מקורות   |   תגובות
   רשימות קודמות
  היועץ המשפטי לממשלה - על זכויות אדם בימי לחץ ביטחוני גובר
  שאלות ותשובות: מקרה הפרה המשוגעת
  יומנו של מובטל [פרק 1]
  סקירה כללית: המשבר עוד לפנינו
  במוקד הכלכלה - כסף


1. דבר יו"ר הוועדה

האם היה מחדל? אם כן, מי אחראי ומהם הלקחים המיידים אותם צריך להפיק? - אלה היו עיקרי השאלות, עמן ניסינו להתמודד מרגע הגעת הבשורה המרה, באותו יום מר ונמהר - ל' במרחשון התשס"ב (17 באוקטובר 2001).

ועדת החוץ והבטחון מתייחסת בכובד ראש לכל פיגוע טרור ובמיוחד פיגוע בו נרצח חייל, או אזרח. חברי הועדה כולם נושאים את כאב וצער המשפחות השכולות ונושאים תפילה להחלמת הפצועים.

רצח השר רחבעם זאבי ז"ל היה אירוע מיוחד, בעל משמעויות לאומיות ובינלאומיות. רצח השר נרשם בדברי הימים של מדינת ישראל לא רק כפיגוע טרור ורצח פוליטי. במהלך כל הבדיקה והחקירה ידענו וחשנו, כל חברי ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים, את המשא הציבורי והמוסרי, בקנה מידה היסטורי, המוטל על כתפינו.

המלאכה, אשר תוצאותיה באות לידי ביטוי בדוח זה היתה קשה גם מבחינה רגשית. טרם הצטרפותו לממשלה, היה רחבעם זאבי חבר בועדה שלנו. כישוריו (אלוף בצה"ל), נסיונו העשיר וכשרונו היו בבחינת תרומה שלא תסולא בפז. בצהרי יום הרצח, הוא התכוון לחזור ולשרת בועדה.

האם תכניתו לעזוב את הממשלה גרמה לרפיון באבטחתו? - היתה שאלה שליוותה אותי במהלך הבדיקה. ברגע זה של וידוי אף אודה ולא אבוש, כי כמה וכמה פעמים במהלך הדיונים וקריאת החומר הרהרתי: "היתכן, שגנדי

הביטחוניסט הממושמע זלזל בהוראות האבטחה? מה הוא היה אומר על זה? כיצד גנדי היה מתייחס למאורעות השונים ולעדויות השונות?"

אף שעבודתנו טעונה רגשות הקפדנו לבצע מלאכתנו ללא משוא פנים ובדרך מקצועית. ההמלצות גובשו רק לאחר שראש המוסד לשעבר, שבתי שביט, נעתר לפנייתנו והצטרף לועדה בתפקיד היועץ וסייע לנו להתמודד עם הממצאים השונים.

דין וחשבון זה, על כל חלקיו, נערך, גובש וסוכם מתוך אחדות דעים של כל חברי הועדה, המודים לגב' יעל זאבי, אשר עם השכול והצער מצאה כוחות לסייע לנו בחקירה, לראש שירות הבטחון הכללי אבי דיכטר, אשר הקפיד ביושר, ללא מורא וביוזמתו לפתוח בפני הועדה כל צוהר ולהרחיב כל סדק בדרך לחקר האמת, למנהל המוכשר, המסור והנאמן של הועדה ברוך פרידנר ולכל העדים שהופיעו בפני הועדה.

דוד מגן - יו"ר.

2. האירוע

ביום רביעי ל' בחשוון התשס"ב, 17 באוקטובר 2001, סמוך לשעה 07:00 נרצח השר רחבעם זאבי בידי מחבלים, שירו בו מטווח קצר בפתח חדרו, שבמלון הייאט בירושלים.

ההתנקשות תוכננה ובוצעה בידי חוליית מחבלים מארגון הטרור "החזית העממית לשחרור פלסטין". הרצח, בפועל, בוצע בידי שני מחבלים, חמדי קרעאן מרמאללה ובאסל אסמר מהכפר בית רימא, הנתונים עתה במאסר בכלא יריחו, באחריות הפלסטינים ותחת השגחה בינלאומית.

להלן תיאור האירוע כפי שעלה מחקירת השב"כ ומשטרת ישראל:

בשעה 06:20 השר רחבעם זאבי ורעייתו יעל יורדים לחדר האוכל של בית המלון.

בשעה 06:45 מגיע נהגו של השר, עדי ממן, לחדר האוכל ומצטרף לשר ולרעייתו.

בין השעות 06:50 - 06:55 השר עולה לבדו במעלית, לחדרו.

כעבור כ-2 דקות עולים יעל זאבי והנהג, עדי ממן, במעלית ומוצאים את השר זאבי שרוע במסדרון ירוי בראשו ושותת דם סמוך לדלת חדרו (מס' 816).

השר זאבי הוחש לבית החולים, הדסה עין כרם, שם נקבע מותו.

3. פעולות ועדת החוץ והבטחון בעקבות הרצח

נוכח חומרת האירוע, רצח שר בישראל בידי ארגון טרור, נטלה ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים של ועדת החוץ והבטחון, האמונה על פיקוח על דרכי עבודת זרועות המודיעין ושירותי הבטחון, את המשימה לקיים חקירה ובדיקה של נסיבות האירוע, לצורך בירור העובדות ולשם הפקת לקחים.

הועדה הקדישה 14 ישיבות לחקירת הנושא וכן סיירה בזירת הרצח. אחת מהישיבות נערכה במתקני שירות הבטחון הכללי ובמהלכה בחנה הועדה חומרי גלם מודיעיניים, אשר סייעו בידי חבריה לרדת לחקר העובדות לאשורן.

בפני הועדה הופיעו:

- ראש שירות הבטחון הכללי, מר אבי דיכטר.

- ראש אגף האבטחה בשב"כ.

- ראש היחידה לאבטחת אישים בשב"כ.

- חברי ועדת הבדיקה הפנימית שמינה ראש השב"כ.

- בכירים וממלאי תפקידים נוספים בשב"כ.

- השר לביטחון פנים, ד"ר עוזי לנדאו.

- מפקד מחוז ירושלים של משטרת ישראל, ניצב מיקי לוי.

- יושב ראש הועדה הציבורית לבחינת נושא אבטחת האישים, אלוף (מיל.) מאיר דגן.

- יועץ ראש הממשלה למלחמה בטרור (לשעבר) תא"ל (מיל.) יגאל פרסלר.

- קצין הביטחון של משרד התיירות, מר משה דובדבני וקציני בטחון של משרדי ממשלה אחרים.

מנכ"ל מלון הייאט בירושלים וקצין הבטחון של המלון תושאלו במהלך הסיור, שהתקיים במקום.

כן הופיעו בפני הועדה רעייתו של השר רחבעם זאבי ז"ל יעל זאבי, בתו מצדה זאבי, חתנו אדוארד לינדנבאום, נהגו של השר עדי ממן ומזכ"ל תנועת מולדת לשעבר אריאל סנדר.

יוזכר ויודגש כי ראש שירות הבטחון הכללי, אבי דיכטר, מינה מיד לאחר הרצח ועדה פנימית לבירור העובדות בעניין ההתנקשות בחיי השר זאבי ז"ל.

לראשות הועדה מונה גורם בכיר ביותר בשב"כ ועם חבריה נמנו ממלאי תפקידים בכירים בשירות הבטחון הכללי, בהווה ובעבר.

ועדת המשנה של ועדת החוץ והבטחון מוצאת לנכון לציין את שיתוף הפעולה המלא עמה, הן מצד ראש השב"כ והן מצד ועדת הבדיקה הפנימית שמינה, בכל עניין ובכל תחום. לרבות, המצאת מלוא המידע הנדרש וכל מסמך, רשומה, או חומר אחר שיכול היה לסייע לועדה בחקירתה.

באנו למסקנה כי ועדת הבדיקה הפנימית, אותה מינה ראש השב"כ, ביצעה מלאכה נאמנה, ללא מורא וללא משוא פנים. ועדה זו הצביעה בממצאיה על היבטים מהותיים בבחינת האירוע, שביחס אליהם סברה שאין להטיל את האחריות על היחידה לאבטחת אישים ועל השב"כ ככלל. אולם, ועדת הבדיקה לא היססה לחשוף ביושר גם את המשגים והליקויים, שהיו בעבודת שירות הבטחון הכללי בתקופה שקדמה לאירוע.

ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים סומכת ככלל את ידיה על מממצאיה של ועדת הבדיקה הפנימית בשב"כ, אולם בכמה תחומים מצאה צורך להרחיב ואף לתקן.

הממצאים והמסקנות מוגשים לראש הממשלה ולראש שירות הבטחון הכללי בדוח המלא (חלק ב'), שנקבע מטעמים ברורים כדוח סודי ואין לפרסמו.

ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים תמשיך לעסוק בדוח זה בכל ההיבטים הקשורים לעיבוד הלקחים ויישום ההמלצות.

4. ממצאים ומסקנות

להלן תמצית ממצאי הועדה, מסקנותיה והמלצותיה, (במגבלות הסיווג הבטחוני):

א. אבטחת השר רחבעם זאבי ז"ל

1. נמצאו ליקויים בטיפולה של היחידה לאבטחת אישים מול דפוס השהייה הקבוע של השר רחבעם זאבי ז"ל, בבית המלון. למרות הקושי שבו נתקלה היחידה לדבריה, לאבטח את השר זאבי, עקב אי מילוי הנחיותיה, קובעת ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים כי היחידה לקתה בתפיסת מלוא חומרת הסכנה הנשקפת לאישיות מאובטחת, השוהה דרך קבע בבית מלון אחד, ונמנעת מ"שבירת שגרה".

היחידה פעלה, אך לא בנחישות הנדרשת, כדי לשנות את שגרת ההתנהלות הקבועה הזאת.

2. בהקשר זה יצויין כי חרף ההתרעות על כוונת ארגוני טרור לפגוע באישים ישראליים, לא הצליחה היחידה לאבטחת אישים לאתר את נקודות התורפה במעגלי אבטחת האישים ולתת להן מענה מבצעי הולם.

3. בדיעבד, התברר כי שירות הבטחון הכללי לא פירש נכון את תמונת המודיעין, כפי שהצטיירה לאנשיו, על יסוד חומרי הגלם המודיעיניים, שעמדו לרשותם, טרם האירוע.

4. נמצא כי סדרי הבקרה והביקורת על פעילות היחידה לאבטחת אישים, טעונים שיפור.

5. קביעת הועדה, כי הייתה הבנה לא נכונה של תמונת המודיעין (כמפורט בסעיף 3 לעיל) היא כאמור בבחינת חכמה שלאחר מעשה. אנו קובעים חד משמעית, לאחר בחינה קפדנית של החומר, כי אין בו אזכור של פגיעה בשר (כלשהו) או במלון (כלשהו). על כן סבורה הועדה, שאין מקום להסיק מסקנות אישיות כלפי ממלאי תפקידים בשירות.

ב. אבטחת אישים - כללי

1. חרף עבודה רבה, שהושקעה בנושא אבטחת האישים, ובכלל זה מינוי ועדות מקצועיות וביצוע עבודת מטה יסודית, לא התקבלה, עד עצם הימים הללו, החלטת ממשלה מעודכנת, שתסדיר בנוהל מחייב את הסמכות, האחריות וחלוקת התפקידים בין גורמי הבטחון השונים, בתחום זה.

2. לשירות הבטחון הכללי אין משאבים ואמצעים לאבטח, באופן צמוד, קבוצה כה גדולה של אישים, הכוללת בין היתר את כל שרי הממשלה.

5. המלצות

א. על ממשלת ישראל לדון ולאשר, ללא כל דיחוי נוסף, נוהל מעודכן ומפורט בנושא אבטחת האישים במדינת ישראל. על הנוהל לכלול את חלוקת התפקידים ותיחום הסמכות והאחריות בין גורמי הבטחון השונים הנוגעים בדבר.

ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים ממליצה לצמצם את רשימת האישים המאובטחים על ידי שירות הבטחון הכללי.

הרשימה תהיה מצומצמת ותיקבע ע"י ועדת השרים לענייני שירות הבטחון הכללי כהגדרתה בחוק שירות הבטחון הכללי, התשס"ב-2002 (בסעיפים 1 ו-5).

הרשימה תכלול את:

1. נשיא המדינה.

2. ראש הממשלה.

3. מי שאמורים להבטיח, בעת הצורך, את רציפות השלטון.

4. אישים נוספים, שלדעת ועדת השרים טעונים אבטחה דרך קבע או מעת לעת.

נושאי משרה אחרים, הטעונים אבטחה יאובטחו ע"י המשרד או הרשות בראשם הם עומדים. לגביהם יהווה שירות הבטחון הכללי גורם מתריע ומייעץ בלבד.

ב. יש לשנן בפני ממלאי משרה מאובטחים את חובתם לפעול בהתאם להנחיות הבטחוניות של הגורם המאבטח ולשתף עמו פעולה.

תאריך:  12/06/2002   |   עודכן:  15/06/2002
ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבוא
12/06/2002  |  ועדת רבינוביץ'  |   מקורות
היה זה יומו של עופר נמרודי. מול קהל של סטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה - בעיקר פרחי משפט וממשל, הציג נמרודי (יום ג', 11.6.02) את גירסתו, במה שמוכר וידוע בציבור כ"פרשת נמרודי"; אך מה שזה באמת: "פרשת מזרחי-ארבל-רובינשטיין".
11/06/2002  |  יואב יצחק  |   מקורות
עכשיו אפשר לפרסם ספרים גם במחלקה ראשונה. בחינם, ללא תשלום.
29/05/2002  |  יואב יצחק  |   מקורות
עירית לינור ביטלה את המנוי על עיתון הארץ, וכתבה לראשי העיתון - המו"ל עמוס שוקן, העורך חנוך מרמרי ועורך המשנה יואל אסתרון;
הנה הנימוקים שלה, המדברים בעדם; ובהמשך תגובתו של מו"ל, עמוס שוקן, שהגיב במכתב ללינור.
25/04/2002  |  עירית לינור  |   מקורות
שר ההגנה של ארה"ב הודיע ב-2.4.02 כי סדאם חוסיין הקים קרן למימון מלגות למחבלים מתאבדים. כיצד צריך הציבור המתורבת בעולם להתייחס לשיטות החדשות של טרור וחבלה ולצורות הציניות של מימונו?
23/04/2002  |  הלנה בונר  |   מקורות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
ישראל הותקפה ב-7.10 וחיסול כוחו הצבאי והשלטוני של חמאס הוא תנאי להישרדותה של ישראל    אם ישראל לא תחסל את החמאס הוא יחסל אותה - זאת מלחמת הישרדות
איתמר לוין
איתמר לוין
אנושיות, יעילות, בקיאות ותקיפות - כל אלו נמהלים במינון הנכון אצל שופטת העבודה חנה טרכטינגוט, במיוחד כאשר מתייצבים בפניה תובעים נגד הביטוח הלאומי שאינם מיוצגים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
פס"ד חדש מעלה ספקות בדבר אפקטיביות האסדרה הקיימת בתחום הגנת הצרכן, הנשענת על תמרוץ במקום להטיל חובה למנות קצין ציות (עש"א 2038-10-21 סטארה קוסמטיקס בע"מ נ' הרשות להגנת הצרכן ולסחר ...
מי ישקם את הרצועה [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
אודי דקל
מומחי המכון למחקרי ביטחון לאומי בחנו את שש האפשרויות לשליטה ברצועת עזה וניהולה לאחר המלחמה, ומצאו שהטובה ביותר והזמינה ביותר היא חיזוק הרשות הפלשתינית לאחר רפורמות מקיפות    לעומת ז...
ההקלה בעייתית [צילום: איל מרגולין/פלאש 90]
גדי חיטמן
מה יעשו כל אותם מילאומניקים שייסיימו תארים עם הכשרה חלקית ולא יתקבלו למקומות עבודה, כי החברים שלהם לספסל הלימודים הוכשרו "מלא מלא"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il