בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
אגד לא מאפשרת תיקוף מאחור
|
|
|
תחקיר: אגד מגבילה נוסעים בתיקוף - בניגוד לתקנות
|
אגד מצרה את צעדי הנוסעים בקווים הבין-עירוניים ומצמצמת את אפשרויות התיקוף בישומונים בניגוד להוראות, באישור משרד התחבורה ● פקחיה גם מעכבים אוטובוסים כדי לבדוק אם הנוסעים שילמו ● משרד התחבורה לא נקט כל צעד נגד אגד בגין עבירות אלו
|
חברת אגד מצרה את צעדי הנוסעים בתחבורה הציבורית בניגוד להנחיות שאותן קבעה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. על-פי הנחיה חדשה של אגד, שנכנסה לתוקף ב-1 ביוני 2023, יכולים בנוסעים בקווים בין-עירוניים לשלם את דמי הנסיעה בשני אופנים בלבד - תיקוף רב-קו טעון במכשיר התיקוף הנמצא ליד הנהג או בסריקת קוד QR במכשיר התיקוף הנמצא על יד הנהג, כפי שהיה נהוג עד היום או על-ידי תיקוף של מדבקת QR המודבקת ליד הדלת הקדמית השמאלית באמצעות ישומון. תיקוף זה מתבצע לפני העלייה במדרגות האוטובוס והנוסע יצטרך להציג בפני הנהג את התיקוף קודם שיורשה להיכנס. קיים חשש סביר שסרבול זה יעכב את קליטת הנוסעים ויגרום להארכת משך הנסיעה.
החברה הסירה את מדבקות קוד ה-QR המודבקות בחלק האחורי של האוטובוסים, וכאמור תשאיר אותן רק ליד הנהג ומחוץ לאוטובוס. הדבר מנוגד להנחיית הרשות, הקובעת כי מספר אמצעי התיקוף יהיה לפחות כמספר הפתחים ברכב ועוד אחד וכי אמצעי התיקוף יהיו סמוכים לפתחים. כלומר, אגד מחויבת להציב מדבקת תיקוף מול הדלת האחורית ואינה רשאית לחייב את נוסעיה לשלם דווקא באזור הנהג.
ההנחיה אינה מבדילה בין אוטובוסים בין-עירוניים לאוטובוסים עירוניים, שבהם נוהגת מדיניות של עלייה מכל הדלתות. באוטובוסים עירוניים קיימת חובה להתקין מכשירי תיקוף גם ליד הדלתות האחוריות.
באגד, מסרבים להתייחס להפרת ההנחיה. ניר לנדאו, סמנכ"ל מינהל באגד, מסר ל-News1: "ממדי אי-התיקוף הגבוהים בתחבורה הציבורית בישראל מדאיגים אותנו ואת משרד התחבורה. ביחד עם המשרד אנחנו פועלים מכל המישורים כדי למגר את תופעת אי-התיקוף ברחבי הארץ, כאשר רק לאחרונה הוכפל מספר המבקרים.
"לצד הגידול בשימוש בישומון בקרב נוסעי התחבורה הציבורית, אנחנו מזהים אחוזי אי-תיקוף גבוהים יותר אל מול השימוש ברב קו. בעקבות דיונים מקצועיים עם משרד התחבורה נשקלות מספר חלופות כדי לשפר את המצב.
"כתוצאה מדיונים דיונים מקצועיים עם משרד התחבורה הוחלט לשנות פריסת המדבקות בקווים העירוניים והבין-עירוניים, בחלק מהם הורדנו ובחלק הוספנו כדי להגביר את התיקוף מבלי לפגוע בשרות לנוסעים". הוא לא פירט וכאמור נמנע מהתייחסות ישירה לשאלות.
לנדאו ציין כי במקביל תבצע אגד ניסוי באחד הקווים העירוניים בצפון הארץ, במסגרתו תוסיף לאוטובוסים שלו עוד מדבקות קוד, כדי לבחון אם הגדלת מספר אפשרויות התשלום מקטינה את תופעת האי תיקוף. "רוב האנשים נורמטיביים, וישלמו על הנסיעה ברגע שנסייע להם מצד אחד, ונרתיע אותם מלא לשלם מצד שני", אומר לנדאו.
|
|
|
נעה אבירם [צילום: לע"מ]
|
|
בדוברות משרד התחבורה ניסו לטעון תחילה כי ההנחיה חלה רק לגבי אוטובוסים עירוניים. לאחר שהתחוור כי ההנחיה מתייחסת לכל סוגי הקווים, טענו שמדובר בניסוי ("פיילוט"). אלא שבניגוד לניסוי רגיל הכולל מקצת קווי החברה, בדומה לקו שאותו הזכיר לנדאו בצפון הארץ, כאן מדובר בכל הקווים הבין-עירוניים ברחבי הארץ. כמו-כן, מועד הניסוי לא נקצב בזמן, לא נקבעו לו מדדי הצלחה כלשהם, ואיש לא שינה את ההנחיה באופן שהדבר יהיה מותר. נראה כי מדובר בתשובה שועדה להכשיר בדיעבד את המעשה, רק לאחר שלמשרד התחוור כי הדבר מנוגד להנחיה שפרסם.
נעה אבירם, מנהלת אגף רישוי ותפעול במשרד התחבורה, מבהירה מנגד שלא מדובר בניסוי אלא במהלך שנועד לייצר סביבה שתצמצם את התופעה המתגברת של התחמקות מתשלום, וההנחיה לא השתנתה משום שההיתר ניתן רק לאגד. כתב News1 מציין כי חלק ניכר מן הקווים הבין-עירוניים מופעל בידי אגד. לדבריה, ההחלטה האם להרחיב את המהלך גם ליתר המפעילים ייבחן לפי שני מדדים - צמצום תופעת אי-התיקוף ומשך קליטת הנוסעים בעלייה לאוטובוסים.
|
|
|
לאחרונה מתרבים הדיווחים והטענות מצד נוסעים ונהגי אגד על כך שפקחים של אגד מתעמרים בנוסעים ובנהגים באמצעות עיכוב אוטובוסים לצורך בידוק כרטיסי הנוסעים או בגלל נוסעים שלא משלמים, ועל כך שעולים יותר משני פקחים לאוטובוס, ובמקרים מסוימים אפילו חמישה או שישה פקחים!
משרד התחבורה אינו מגביל את מספר הפקחים שניתן להעלות לאוטובוס אחד, ונותן למפעילי התחבורה הציבורית יד חופשית לעשות כרצונם תוך יצירת הרתעה מאיימת כלפי כלל הנוסעים. גורם באגד אמר ל-News1 כי בעבר ההנחיה הפנימית הייתה שמספר הפקחים יהיה כמספר הדלתות באוטובוס וזאת כדי למנוע מנוסעים שלא שילמו לברוח מהדלתות. הוא לא ידע להסביר מדוע הוגדל מספר הפקחים, ולא אישש אמירות מצד פקחים של אגד על כך שהם מתוגמלים באמצעות בונוסים לפי מספר הדוחות שהם רושמים.
|
|
|
[צילום: AP]
|
|
הסבר לכך ניתן אולי למצוא באופן שבו מחולקים כספי הקנסות, "תעריף מוגדל" בשפה המקצועית. התעריף המוגדל שגובה אגד נותר ברשותה בניכוי 8% שמועברים לממשלה. כך נוצר מצב יד רוחצת יד, שממנו נהנים גם המפעיל וגם משרד התחבורה. לשניהם יש אינטרס בהטלת מספר גבוה של קנסות. ל-News1 נודע כי בחודש אפריל לבדו רשמה אגד 19,000 דוחות!
כאמור, סמנכ"ל מינהל באגד אומנם טוען ל"אחוזי אי-תיקוף גבוהים יותר אל מול השימוש ברב-קו", אך כאשר הוא מתבקש לפרט ולהשיב מה השיעור המוערך של נוסעים שאינם משלמים, בחלוקה לפי קווים עירוניים ובין-עירוניים, הוא אינו עונה. באגד גם לא מסבירים, האם בעצם מה שנאמר הוא שהכנסת היישומונים לשימוש היא זו שהגדילה את אי-התיקוף ולא משיבים לשאלה - האם במקביל חל גידול גם בנוסעים שלא מתקפים ברב-קו.
|
עיכוב אוטובוסים בניגוד להוראות הדין
|
|
|
|
סוגיה נוספת של התעמרות לכאורה של אגד כלפי נוסעיה נוגעת לעיכוב אוטובוסים כדי לבדוק האם נוסעים, ובמקרים מסוימים אף עצרו אוטובוסים בין-עירוניים בתחנות לא-מאושרות לצורך בידוק. אגד ידעה שעיכוב האוטובוס אסור, ולמרות זאת התקבלו תלונות מצד נוסעים על כך שהחברה משיכה לעכב אוטובוסים. רק לאחרונה, ב-23 במאי, הוציאה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ריענון הנחיות שבו נדרשה אגד להפסיק הנוהג הלא חוקי.
ניר לנדאו, סמנכ"ל מינהל באגד, מסר ל-News1: "על-פי ההנחיות, כאשר נוסע מסרב להזדהות, בחלק מהמקרים מתבקש הנהג להתעכב, בין היתר כדי להזמין משטרה שכן בפני שוטר יש חובה להזדהות. כולי תקווה כי משרד התחבורה ישנה את מעמדם של המבקרים באוטובוסים וישווה אותו מעמדם לזה של המבקרים ברכבות שבפניהם חלה חובת זיהוי".
משרד התחבורה לא נקט כנגד אגד צעדים בעקבות הפרות אלה. מדוברות המשרד נמסר: "הנחיית משרד התחבורה היא, כי אין לעכב את האוטובוס לשם בדיקת תיקוף. עם זאת, במקרים בהם נוסעים מתנגדים לבדיקה, נדרש הנהג לעיכוב האוטובוס, עד השלמת הבדיקה כנדרש. נוסע הנתקל במקרה בו הפקח מעכב את הנסיעה לצורך בדיקת תיקוף, רשאי להגיש תלונה באתר המשרד".
אולם, בדיקת News1 מעלה כי תשובת משרד התחבורה חוטאת לאמת ולא קיימת סמכות חוקית לעיכוב האוטובוס שלא על-ידי שוטר. בנהלי המשרד נכתב מפורשות כיצד לנהוג כאשר נוסע מתנגד לבדיקה, והסמכויות אינן כוללות עיכוב האוטובוס על כל נוסעיו. בהנחיות נכתב: "לא הציג או לא מסר הנוסע את כרטיסו לפי דרישה, או נוסע ללא כרטיס, רשאי נציג בעל הרישיון לדרוש מהנוסע את שמו ומענו ולהציג לפניו את תעודת זהות שלו או תעודה מזהה אחרת של הנוסע... במקרים בהם נתקל נציג בעל הרישיון באירוע חריג כגון: התנגדות פיזית למסירת כרטיס הנסיעה או במקרה בו סרב הנוסע להזדהות או במקרה בו חש נציג בעל הרישיון מאוים, ידווח על המקרה מיד לסדרן, למנהל האשכול ולמשטרת ישראל במידת הצורך".
יתרה מכך, תקנות התעבורה אף קובעות כי "רשאי הנהג להסיע מיד את האוטובוס לתחנת המשטרה הקרובה". בניגוד לתשובת משרד התחבורה - על-פי ההנחיות, כאשר נוסע מסרב להזדהות, מי שיכול לבקש מהנהג להתעכב זה שוטר ולא פקח.
מתן סמכות לעכב אוטובוס גובל בחוצפה כלפי הכנסת, שכן בעבר ניסה משרד לקדם הצעת חוק ממשלתית שבה הוצע "להסמיך את נציג בעל הרישיון לדרוש מנוסע שלכאורה עבר על חובותיו בענייני הכרטוס להזדהות, להרחיקו מהמקום ואם סרב לאחד מאלה - לעכבו עד לבוא שוטר". אך הכנסת לא קידמה את העברת הסמכויות האמורות לפקחים, ומשכך אין לפקחים רשות לעכב נוסע שאינו משלם וקל וחומר את יתר הנוסעים ששילמו.
מנהלת אגף רישוי ותפעול אישרה בשיחה עם News1 כי אכן אין סמכות חוקית לעיכוב, וביקשה להעביר אליה כל מקרה שבו נטען לחריגה מסוג זה.
|
|
תאריך:
|
06/06/2023
|
|
|
עודכן:
|
06/06/2023
|
|
עידן יוסף
|
תחקיר: אגד מגבילה נוסעים בתיקוף - בניגוד לתקנות
|
|
מערכת התחבורה הציבורית בישראל רחבה ומגוונת, עם אוטובוסים, רכבות וקווי רכבת קלה המשרתים כל פינה בארץ. אבל גם בתוך הרשת העצומה הזו, יש כמה קווים בולטים מהשאר. יחידת המחקר של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מפרסמת מידע מסקרן על קווי האוטובוס בארץ, ומציגה כמה סטטיסטיקות יוצאות דופן. מהקו הארוך לקו הקצר ביותר, ומהנוסע לפופולרי ביותר.
|
|
|
משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון ובשיתוף עיריית ראשון לציון, מינהל התכנון, רכבת ישראל והמועצה הלאומית לבטיחות בדרכים, השלימו את שלב התכנון הרעיוני של מרכז התחבורה המשולב על רחוב משה דיין בראשון לציון. המרכז צפוי לשרת כ-50,000 נוסעים ביום וכ-11 מיליון נוסעים בשנה.
|
|
|
מיום ג' הקרוב (6.6.23) תחל חברת מטרופולין להפעיל את אשכול התחבורה הציבורית בירושלים, ותחליף את חברת קווים. שירות התחבורה הציבורית באשכול זה הוא מהנמוכים ברמתו בענף, ובמשרד התחבורה מקווים כי עם כניסתה של מטרופולין יחול שיפור.
|
|
|
חברת נת"ע פרסמה (31.5.23) את מכרז ההפעלה לקווים הירוק והסגול, מכרז המוערך במיליארדי שקלים. במכרז תיבחר החברה שתפעיל את הרכבות עם קבלת אישורי ההפעלה מהמאסדר.
|
|
|
הצלחה למכרז הרכבת הקלה "נופית" שתחבר בין חיפה ונצרת. ארבע קבוצות בינלאומיות הגישו הצעות למכרז הסופי של הרכבת הקלה "נופית", שפרסם משרד התחבורה, באמצעות חברת "חוצה ישראל". זאת, לאחר שעברו את שלב המיון המוקדם (P.Q) של המכרז.
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
הצדדים מקבלים את יומם בתיקי התביעות הקטנות שבפני הרשמת הבכירה עינת דינרמן, גם אם אולי בצורה נדיבה מדי בעיה מרכזית: בשניים מהתיקים אין התייצבות של הנתבעים
|
|
|
דן מרגלית
הלילה פעל צה"ל באירן בתבונה, משהו מהביטוי של לוי אשכול - "שמשון המסכן" היכה, אבל השאיר לאירן סולם לרדת ממנו, ועשה כן בתיאום עם ארצות הברית
|
|
|
יוסי אחימאיר
שנה ויום לאחר שמחת תורה הנורא - ומלאו 30 שנה לחוזה השלום עם ירדן זה לא השלום שייחלנו לו, זהו מצב של אי-לוחמה
|
|
|
עידו דמבין
כשבארי וכפר עזה טרם שוקמו אבל המאחז ׳אלי עזה׳ כבר מיושב, וכשחיילים נכנסים לעזה עם דגלי גוש-קטיף ופאצ׳ים של משיח - אנחנו צריכים להבין עם מי יש לנו עסק
|
|
|
עמנואל בן-סבו
בבוקר שבת שמחת תורה ה'תשפ"ד הפך ששוננו לאסוננו, הקפות שמחת תורה בוטלו, החרדה והאימה החליפו את שמחת החג, אובדן שאין לו שיעור, שכול בלתי נתפס עם שלם התנשא כארי, ניגב את הדמעות, לבש...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|