|   15:07:40
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
פעילות צה"ל בעזה [צילום: דובר צה"ל]
ממשל חדש לישראל: ב. מדוע אין מפיקים לקחים (פרק 11)

הנחת יסוד לתרבות של ביקורת ביטחונית בישראל

הקמת "מכון שרידות" ומטרותיו; דובר צה"ל תת-אלוף יואל בן פורת הצטרף; הקמת הפורום לאִזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים; לשכב על הגדר ולשלם מחיר כדי להניח יסודות לתרבות של ביקורת ביטחונית בישראל; ליקויי המלחמות לא נחשפו ולקחים אמיתיים מן המלחמות לא הופקו; "מחלקה ראשונה" של יואב יצחק הוא העיתון החופשי היחיד בישראל; מורשת שלילית של יצחק רבין; המחיר האישי ששילמנו ללא הכרת תודה מצד אלה שהלכו בעקבותינו
10/11/2023  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   תגובות


רשת לחשיבה חופשית

לאחר מלחמת יום הכיפורים התחלתי לפתח את עקרון השׂרידות. הקמתי אז במקביל, יחד עם גדול המפקדים הקרביים של הבית השלישי שלא חרב, סגן-אלוף אריה טפר-עמית ז"ל, ועם עוזרת המחקר שלי דאז, ארית יקיר, צומת מרכזי של רשת אקראית, מבוזרת, שבה ביקשנו לברוא עולם קטן לחשיבה חופשית.1 לרשת הזאת קראנו: "מכון שרידות". מטרת שלושתנו היתה: לחשוף בעזרת עקרון השרידות את הפגמים במערכת החיסונית של מדינת ישראל בכלל, ושל צה"ל בפרט, שכה השפיעו לרעה על אירועי אוקטובר 1973. ברשת פעלו, במִגוָן אופנים, חוקרי ביטחון עצמאים. הם השתייכו לתחום רחב של דיסציפלינות ושל עיסוקים. את תובנת ה"ביטחון" פירשנו כמערכת חיסונית בסביבה מאיימת לשם שׂרידה. רק מעט אנשים ברשת הבינו את הרעיון בשנות השבעים. הרשת נועדה בין היתר לגרום להבשלת הרעיון ולהפיצו. האג'נדה שלנו היתה: "הכול אפשרי, אך כדי שהאפשרי יהיה ממשי הוא זקוק למערכת חיסונית יעילה". טענּו שבלא לרדת לעומקה של המערכת החיסונית, על גילוייה המגוונים, לא נוכל להשפיע על עתידנו, אם בכלל ניתן להשפיע עליו, ונקרוס בתהליך הבלתי-נמנע של האנטרופיה.

ייעדנו לרשת שכונַנּו ארבע משימות:

מטרות הרשת

  • לחקור את מערכות החיסון של המציאות באשר הן;
  • לפתֵח פרדיגמה שרידותית, תוך הבנה שבתחילת הדרך היא תתמקם בשולי התרבות;
  • להחיל את פרדיגמת השרידה בזרם המרכזי של תרבות האדם, באמצעות הפצת התובנות ברשתות אחרות;
  • לייעל את מערכת החיסון של מדינת ישראל.

כשהצגתי את קו המחשבה, לדוגמה, בפני תת-אלוף יואל בן-פורת, דובר צה"ל במחצית שנות השבעים, בלשכתו בכניסה למחנה המטכ"ל בקריה בתל אביב, הוא הכריז: "מעכשיו אני חייל סמוי באוגדה שלך!". "אין לי אפילו כתה", השבתי. "בפרטיזנים במלחמת העולם השנייה, לחמנו ביערות, בחוליות, והשמדנו את הצורר". הייתה לי תחושה, מוטעית לצערי, שהגיעו ימות המשיח. בן-פורת היה סינגולארי, וממנו אין להקיש על מפקדי צה"ל. בלשכתו קראתי אז את הדוח המלא של ועדת אגרנט, ועל המידע ששאבתי ממנו דנתי עם חבֵרַי ברשת. באוקטובר 1973 פיקד בן-פורת על יחידת האיסוף המרכזית של אמ"ן (848 שהתגלגלה ל-8200), שעסקה במודיעין אותות ובפִענוח צפנים. הוא הזרים לרשת שלנו הרבה מידע "סודי ביותר", ולא היה היחיד.2 אנחנו סברנו שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים, שבלעדיהם התובנות ריקות.

לשכב על הגדר

הרשת שאותה כינינו "הפורום לאִזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים", פעלה באמצעות תקשורת אינטלקטואלית בתנאֵי שוויון, ללא שום היררכיה רשמית, אלא אינטלקטואלית בלבד. היא פועלת ברציפות מאז ועד היום. רוב החברים משלבים השכלה גבוהה וניסיון קרבי. מהם משרתים במערכת הביטחון, מהם אזרחים אנשי מילואים, בעבר ובהווה. מהם מבקשים לא להיחשף, מחשש מנקמתו של הממסד.3 על גרעין הרשת נמנים יחד איתי, איש המחשבים רב סרן חזי דחבש ז"ל, המתמטיקאי וחוקר המלחמות ד"ר מיכאל ברונשטיין, עורך לשעבר של כתב העת של צה"ל "מערכות" אביתר בן צדף, ומפקד לשעבר של מחלקת מודיעין שטח באמ"ן סגן אלוף בדימוס אלי דקל. הרשת אינה ממומנת, לא מהממסד הביטחוני, הפוליטי, והאקדמי, ולא משום ארגון אחר; אין לה תקציב, אין שום תנאֵי קבלה או פרישה, וכל חבר מממן את פעילותו. אין מחויבות רשמית של החברים לקבוצה ושל הקבוצה לחברים. בכך היינו בין חוזי תרבות האינטרנט, בערך באותה תקופה שבה משרד ההגנה של ארצות-הברית פיתח את הבסיס לתקשורת דיגיטלית ו"שכבנו על הגדר" התרבותית כדי שאחרי עשרות שנים יצטרפו האלופים יצחק בריק וגרשון הכהן ואחרים מכל המגזרים. קיימנו סדנאות אחת לחודש ואת ממצאינו פרסמנו בעיתון החופשי היחיד בישראל: "מחלקה ראשונה" בבעלות ובעריכת יואב יצחק.

משנות התשעים משתמשת הקבוצה באופן נמרץ באינטרנט, יחד עם דיונים ועם כנסים, הפתוחים לכול, והממומנים על-ידי דמי כניסה בלבד. את הגרעונות מִמנתי אני. מאות האנשים שלקחו חלק בפעילות הקבוצה, בדרגות שונות של אינטנסיביות, פיתחו זרם ביקורתי בתרבות הביטחון של ישראל, כפי שהדבר התבטא בכל אמצעי התקשורת במלחמת לבנון השנייה ואחריה ובמבצע "עופרת יצוקה" ובמלחמת "חרבות ברזל" אחרי השבת השחורה של 7 באוקטובר 2023. רוב העיתונאים והפרשנים אינם מודעים למקור שהזין אותם.

ליקויי מלחמת ששת הימים לא נחקרו

כשנתיים לאחר התחלת המחקר, הגענו למסקנה שלקחי מלחמת ששת הימים לא הופקו. הסיבה לכך, בין היתר, הייתה רצונו של הרמטכ"ל יצחק רבין להעלים את עובדת התמוטטותו לפני המלחמה, את עובדת אִשפוזו, הטיפול שקיבל ואת אי-תִפקודו במהלך הקרבות.4 כדי להשיג מטרה אישית זו, מנע הרמטכ"ל בחצי השנה שבין המלחמה לבין סיום כהונתו את תחקור המלחמה ואת חשיפת ליקוייה, ועל כך קיבלנו עדויות רבות. לחיים בר-לב, הרמטכ"ל הבא, היו סיבות משלו להמשיך במדיניות אי-תחקור המלחמה של קודמו. וללא חשיפת ליקויים וניתוחם, לרבות חשיפת הגורמים לאי-חשיפת הליקויים ולאי-יישׂום אותם הלקחים שהופקו, אין אפשרות להפיק לקחים. התוצאה:

  • ליקויי צה"ל ביוני 1967 התגלו, וביתר-שאת, כשש שנים אחר כך, במלחמת יום הכיפורים ובמלחמות הבאות עד 7 באוקטובר 2023.
  • תפקודו הלקוי של צה"ל במלחמת ההתשה לא נחקר; וכך הוא המשיך לתפקד באופן לקוי במלחמת יום הכיפורים ובמלחמות הבאות עד 7 באוקטובר 2023.
  • במערכת הביטחון של ישראל התקבעה תרבות של הסתרת ליקויים ושל דיווחי-שקר.
זו הייתה מורשת רבין, שלושים ושמונה שנים לפני שנרצח, כשיוקרתו בעיני הציבור כ"משחרר ירושלים" הייתה בשיאה.5

לקחים לא הופקו אחרי מלחמת ששת הימים, למרות שמתקיימים בצה"ל תהליכים רשמיים שתפקידם, לכאורה, להפיק לקחים, ושבהם משולבים אנשי אקדמיה, ומוזרמים להם תקציבים רבים; למרות שבאמצעי התקשורת הפופולריים ובכתבי-עת התפרסמו מאמרים על לקחי המלחמות והתקריות, ולמרות שפרשנים, לרבות אלופים במילואים ובדימוס, מרבים לדבר על לקחים בכל אמצעֵי התקשורת.

הקבוצה שלנו מצאה גם ש"לקחים" שהופקו אחרי 1967 היו הרסניים מאוד, הן במלחמת ההתשה (שהחלה מייד עם סיום מלחמת ששת הימים, ושגם לקחיה לא הופקו) והן באוקטובר 1973. השמענו ברבים את דעתנו, שצה"ל אינו צבא מקצועי, והוא בעל מאפיינים אנטי-אינטלקטואליים. כתבתי על כך בספָרַי ובמאמרַי. הדיבורים והפרסומים הפכו אותנו למוקצים מחמת מיאוס בעיני רוב הציבור, ולאִיוּם שיש לנטרל, בעיני ראשי מערכת הביטחון ובעיני המפקדים הבכירים של צה"ל. רוב חברי הקבוצה, ששירתו אז בצבא הקבע, סולקו ממנו בביזיון וקצף, למרות שרובם נמנו על המעולים שבמפקדים הקרביים.
___________________________

בשבוע הבא: הנזקים שגרמו אחרי מלחמת ששת הימים האלופים ישראל טל, אברהם אדן ("ברן") ושמואל גונן (גורודיש); הנזקים שגרמו בעל פרס ישראל העיתונאי שבתי טבת, והוצאת הספרים "שוקן", לתרבות הביטחון של ישראל; הבליצקריג הישראלי הכושל; ניווּן החרמ"ש; סילוקו מצבא הקבע של אריאל שרון, בכיר מפקדי השדה; קריסת אמונתם של הישראלים בתבונתם של המנהיגים המדיניים והצבאיים; המצרים הפיקו לקחים; רצח הצנחנוּת; טבח הישראלים; דרושה הפיכה תרבותית.

הערות

1. את הרעיון לברוא עולם קטן לחשיבה חופשית, הפועל כרשת אקראית מבוזרת, שאבתי אז משני מקורות עיקריים: א. ממגעַי האישיים עם הפרופסורים משה שוובה ומרטין בובר בלימודַי ב"הדסים" בשנות החמישים. השניים פיתחו ב"הדסים" את הרעיון "תקשורת יצירתית". על כך ניתן לקרוא בספרי המשותף עם גדעון אריאל, על מה חלמנו – אגדת הדסים; ב. מהמאמר של סטנלי מילגרם, The Small World Problem, Psychology Today, 1967, שקראתי במסגרת עבודת הדוקטורט שלי.
2. גם סגן הרמטכ"ל של אותה מלחמה, האלוף ישראל טל, הזרים לה מידע, גם מפקד אוגדה 36 ולימים הרמטכ"ל, רפאל איתן, ורבים נוספים.
3. על ראשוני הקבוצה נמנו, בין היתר, אלוף משה בר-כוכבא-בריל (שניסה להקים בצה"ל ללא הצלחה צוות להפקת לקחים, שעליו נמנה המחבר), תא"ל יואל בן-פורת, אל"ם דני וולף-רהב, סא"ל אריה טפר-עמית, סא"ל שלמה באום, סא"ל שאול זיו, רס"ן אסא קדמוני וארית יקיר. ממצאי הקבוצה התבטאו בספָרַי, במאמרַי, בפרסומיהם של יתר החברים, במידע ובתובנות שכל אחד מאִתנו הפיץ בסביבתו. הרשת פועלת מאז ברציפות, גם כעת, במסגרת הפורום לאזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים וחבורת אלפרדו (מסעדה שבה נפגשים). על הצוות הנוכחי נמנים בין היתר: סא"ל ד"ר (לפיסיקה) עמיקם צור, סא"ל המהנדס אבי ליאור, עורך לשעבר של כתב-העת "מערכות" של צה"ל, אביתר בן-צדף, ד"ר (למתמטיקה) מיכאל ברונשטיין, יהודית אוריה, שולמית לבנת ז"ל, וסמג"ד גדוד סיור אוגדתי 87 במלחמת יום הכיפורים, רס"ן בדימוס צבי אבירם. המחבר ממשיך לרכז אותו.
4. ראה ספרי: "תיק רבין – מיתוס ושברו", הוצאת שרידות, 2005. ספר זה אזל. בסוף שנת 2009 יצא לאור הספר: "דרך רבין ומורשתו" שהכיל את הספרים שאזלו: "תיק רבין –איך תפח המיתוס", ו"תיק רבין – מיתוס ושברו" שנכתבו מחדש, וחומרים נוספים. גם ספר זה אזל.
5. ביולי 2008 אמר תא"ל אמציה חן ('פצי') בראיון על מצבו של צה"ל אחרי מלחמת לבנון השנייה ועל תופעת אי-הפקת לקחים: "משה דיין ויצחק רבין הם אבות הצבא הכושל של ישראל!".

תאריך:  10/11/2023   |   עודכן:  10/11/2023
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנחת יסוד לתרבות של ביקורת ביטחונית בישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דן שיש
11/11/23 13:30
2
וילסון הטמבל
12/11/23 18:18
3
ישי
30/11/23 16:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדוע החלטתי להקדיש את חיי לחקר מלחמות ישראל ולפיתוח פילוסופיה ביטחונית ולא קריירה אקדמית, ואיך נולד בתודעתי עקרון השרידות, שהוא אבן היסוד בפילוסופיה של הביטחון והבנת הצבאות והמלחמות, ביום האחרון של מלחמת יום הכיפורים; פרופסורים שהם אנשי יחסי ציבור של הממסד ו"קרנפים"; פינוי נפגעים מגבול העיר איסמעיליה; פינוי נפגעי סיירת מטכ"ל; פגישה בשדה התעופה בפאיד
03/11/2023  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
ממצאיו של הפסיכולוג ז'אן פיאז'ה; תובנה של אלברט איינשטיין; אנלוגיה ממכניקת הקוואנטים; לעבור מתרבות מיתולוגית לתרבות ביקורתית; התיאוריה של תומס קון; גאוניותו של פרידריך הגדול
27/10/2023  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
מאז החלו פעולות זיהוי ההרוגים במתקפת הפתע של חמאס, נעשים מאמצים לזיהויים של מאות שרידי חללים וגופות. אולם מתברר, בעוד שבצבא זיהוי הגופות נעשה כנדרש, זיהוי החללים האזרחיים במחנה שורה בוצע בניגוד לנהלים, באופן שעלול ליצור בעיות בעתיד בכל הקשור למעמדם האישי של החללים ובני משפחותיהם.
24/10/2023  |  עידן יוסף  |   תחקירים
תרבות צבאית מיתולוגית; מחקרים אקדמיים חסרי ערך; מלחמת ההתשה; פרדיגמה מחקרית לקויה; הפתעת מלחמת יום הכיפורים ותפקודו הלקוי של צה"ל באותה מלחמה; ההתקפה המפתיעה של החמאס אחרי חמישים שנה ותפקודו הלקוי של צה"ל מול אותה הפתעה
20/10/2023  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
משה רבנו הקים אומה צבאית בארבעים שנות המסעות במדבר סיני; השוואה בין צליחת ים סוף על-ידי העברים לפני שלושת אלפים שנה לבין צליחת תעלת סואץ על-ידי המצרים במלחמת יום הכיפורים; רמה נמוכה של מפקדי צה"ל והפיקוד הישראלי העליון במלחמת יום הכיפורים; צליחת נהר הירדן בפיקוד יהושע בן-נון; אנרגיה תודעתית גבוהה המשלבת כוח ותבונה; המהפכה החקלאית התרחשה בארץ-ישראל; סכנה להשמדת החיים עלי אדמות; יש להתחיל בציביליזציה תבונית
13/10/2023  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il