כנס אור ירוק, שיתקיים בתל אביב ב-10 - 11 בדצמבר, הוא כנס בינלאומי בנושא המאבק בתאונות דרכים.
מארגני הכנס, עמותת 'אור ירוק', מציגים גישה מהפכנית למאבק בתאונות דרכים, גישה הגורסת, כי המדינה אחראית לבטיחות תושביה - בניגוד לגישה המקובלת, המאמינה, כי עיקר האשם בתאונות דרכים מוטל על הגורם האנושי.
09:00 - 08:00 התכנסות
09:30 - 09:00 דברי פתיחה - רב ניצב [בדימוס] יהודה וילק, פרופ' יוסף פרשקר.
10:30 - 09:30 מושב 1: דוח מצב - בראשות פרופ' דוד שנער
סקירה כוללת על המצב המצוי בתחום בטיחות בדרכים בישראל בכל האספקטים כגון: מידע, הסברה, מחקר ופיתוח ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שיפוט עברייני תנועה, אכיפת תקנות תעבורה, החינוך הפורמלי לזהירות בדרכים ורישוי נהגים ורכבים - לעומת המצב הרצוי, בהסתמך על נתונים, שנאספו על-ידי נציגי הגופים המרכזיים המעורבים בקידום הבטיחות בדרכים בארץ תוך בחינת הפערים אל מול הצרכים האופטימליים.
11:30 - 10:30 מושב 2: היבטים כלכליים - בראשות פרופ' יצחק זילכה: התועלת הכלכלית האדירה שתצמח כתוצאה מהשקעות בשיפור תשתיות תחבורתיות ובטיחותיות בכבישים, באה לידי ביטוי בהיבט האנושי - קרי, הצלת חיי אדם ומניעת סבל למשפחות נפגעי תאונות הדרכים, בהיבט החברתי, הפריון במשק, במחירי הדיור, באיכות החינוך ובתחומים רבים אחרים.
12:45 - 11:45 מושב 3: קהילה ורשויות - בראשות זאב ביילסקי:
העברת סמכויות הטיפול בנושא בטיחות בדרכים מהשלטון המרכזי לרשויות המקומיות כולל העברת תקציבים, בשל העובדה כי רוב תאונות הדרכים מתרחשות בתוך שטחים מוניציפליים של הרשויות המקומיות.
תפקידה של הרשות המקומית לרכז, לתכנן ולבצע את כל הקשור לתחום הגברת הבטיחות בדרכים על כל גווניו בתחום הרשות. בנוסף, לחזק ערוץ תקשורת ישיר מול המשטרה ולהיות שותפה מלאה בכל הקשור לטיפול בדיווחי תאונות דרכים והסקת המסקנות.
14:30 - 12:45 ארוחת צהרים והרצאה בנושא "חזון אפס"- רוג'ר גוה'נסון.
15:30 - 14:30 מושב 4: חינוך - בראשות דורית נובק
חינוך יכול לחולל מהפך בתאונות הדרכים על-ידי העלאה בתודעת האוכלוסייה לנושא.
לכל אוכלוסיית יעד קיימת תוכנית חינוך ייחודית העונה על צרכיה על-פי החתך הרלוונטי [גיל, סוג כלי הרכב בהם הם נוהגים, סוג הפעילות בכביש]. בנוסף, קיימת תוכנית אב כוללת המלווה את האוכלסיה מילדות ועד גיל הזהב ומטמיעה ערכי בטיחות בדרכים.
16:30 - 15:30 מושב 5: מחקר והערכה - בראשות פרופ' דוד מהלאל:
תפקידו החיוני של המחקר המדעי והתנאים הנדרשים לו הכרחיים על מנת להבטיח ניצול מירבי של משאבים קיימים להפחתה מקסימלית של תאונות הדרכים והבנת מכלול הגורמים להן. המחקר המדעי מותנה בעיקר בקיום תשתיות של כח אדם מיומן ומעבדות המצוידות בטכנולוגיה חדישה.
17:45 - 16:45 מושב 6: תשתיות והנדסה - בראשות פרופ' שלום הקרט: התשתית כגורם מרכזי בעשייה בתחום הבטיחות בדרכים, פיתוח גישה חדשנית הגורסת, כי המדינה אחראית לבטיחות תושביה בניגוד לגישה המקובלת המאמינה, כי עיקר האשם בתאונות הדרכים מוטל על הגורם האנושי.
תוכנית פעולה הכוללת יישום אמצעי תשתית מוכחים להפחתת מספר התאונות ולשיפור רמת הבטיחות.
אימוץ אמצעים העומדים במבחן עלות - תועלת, כגון: תשתית סלחנית בדרכים בינעירוניות, טיפול במקומות תורפה בכל הדרכים, מיתון תנועה בשכונות מגורים והסדרי תנועה לשיפור רמת הבטיחות של הולכי רגל.
19:00 - 17:45 סיכום ומסקנות
אודות עמותת אור ירוק
עמותת אור ירוק הוקמה בשנת 1997 במטרה מוצהרת לצמצם עד כמה שאפשר את מספר הנפגעים בתאונות דרכים ולהשפיע על שינוי תרבות הנהיגה בישראל. חברי העמותה הם מתנדבים, ופעילותה ממומנת כולה מאמצעים עצמיים.
הפרויקט הראשון, שהושק על-ידי עמותת אור ירוק, הוא פרויקט בתחום האכיפה ועיקרו הפעלת מתנדבים ביחידות התנועה של המשטרה.
במסגרת הפרויקט תרמה העמותה ליחידות התנועה של המשטרה 120 ניידות על ציודן.