"עלות ההחמרות במס הישיר על יחידים נאמדת בכ-1.7 מיליארד ש"ח. פירוש הדבר - הכבדה משמעותית בנטל המס הישיר על יחידים. הצעות אלו גם מנוגדות ליישום ההקלות במסגרת הרפורמה במס הישיר, אשר השלב הבא ביישומן ייכנס לתוקף בראשית 2005". כך אמר (יום ב', 20.9.04) אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בהתייחסו להצעות האוצר בנוגע לתקציב לשנה הבאה.
לין קרא למשרד האוצר לשקול מחדש את הצעותיו להחמרה במס הישיר קודם הדיון בוועדת הכספים, כיוון שהן מנוגדות לחלוטין להפחתות במס הישיר בשנים האחרונות.
לין ציין, כי ההחמרות כוללות את ההצעות הבאות:
- ביטול הפטור ממס על מענקי הון עקב פרישה שיינתנו מ-2005 ואילך: מדובר בפגיעה בכל רמות השכר, אך בעיקר בשכבות החלשות ובשכבות הביניים שניהנים היום מפטור מלא על מענקים אלה (עד לתקרת שכר של כ-10,000 ש"ח).
- ביטול האפשרות לתבוע חישוב נפרד של מס על בני זוג שקיימת תלות במקור הכנסתם: ההצעה תפגע במיוחד בנשים המסייעות לבעליהן בעסקים, ובעסקים הקטנים המבוססים כמעט אך ורק על עבודה משותפת של בני הזוג.
- הקטנת תקנת הפטור ממס על הפרשות לקרן ההשתלמות מ-15,200 ש"ח ל-7,000 ש"ח: מדובר בהכבדת מס ישירה ומשמעותית ביותר על שכבות הביניים, שעשויה להגיע ברמתה העליונה להקטנת הנטו בכ-280 ש"ח לחודש בקירוב.
- אי הכרה בהוצאות מע"מ על רכב מסחרי: מדובר בתוספת עלות על כלי רכב מסחריים המשמשים לצרכים עסקיים ושהבלאי שלהם גבוה משמעותית מכל כלי רכב אחר.
- העלאת שווי השימוש ברכב ב-400 ש"ח לחודש: יישום ההצעה יביא להגדלת נטל המס על שורה ארוכה של בעלי תפקידים בעסקים גם כאלה ששכרם נמנה על שכבות הביניים ופחות מכך, כגון: טכנאים, נותני שירותים, אנשי מכירות וכו', שהרכב עבורם הוא כלי עבודה לכל דבר.
- במקרים שבהם המעסיק יסכים לגלם את שווי השימוש אותו המעסיק יידרש לשלם בנוסף גם ביטוח לאומי או מס בריאות ועלויות העבודה תגדלנה בהתאם.