|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

שטראוס עלית, אינטל ישראל ורפא"ל בראש רשימת החברות המובילות באחריות חברתית

- הודעה מטעם הבורסה לניירות ערך
29/05/2005  |     |   הודעות כלליות   |   תגובות
מאת: דורן תקשורת  |    |  דורן תקשורת

שטראוס עלית (מהחב' הציבוריות), אינטל ישראל (מהחב' הפרטיות) ורפא"ל (מהחב' הממשלתיות) בראש רשימת החברות המובילות באחריות חברתית.

בעקבות דירוג מעלה 2005 לאחריות חברתית, עודכנה רשימת 20 החברות, הנכללות במדד מעלה.

מנתוני דירוג מעלה 2005 (עסקים מנהיגים אחריות חברתית), המתפרסם היום (יום א' ה-29 במאי 2005), והמבוסס על נתוני 2004, עולה כי החברות הגדולות בישראל מודעות יותר לחשיבות האחריות החברתית ומגבירות ההתייחסות והמשאבים המוקדשים לתחום. זאת ועוד, בשנה החולפת הייתה התקדמות משמעותית בכל אחד מהפרמטרים המעידים על אחריות חברתית במגזר העסקי. (מצ"ב טבלאות הדירוג).

זו השנה השלישית בה מתפרסם הדירוג על-ידי מעלה, ארגון ללא מטרות רווח, המהווה ארגון גג מקצועי של עסקים עמיתים, המסייע לעסקים בישראל בפיתוח וביישום אסטרטגיות של אחריות חברתית.

החברות הכלולות בדירוג מעלה הן החברות הציבוריות הנכללות במדד ת"א 100 של בורסת ת"א, וכן חברות ציבוריות ופרטיות שמחזור ההכנסות שלהן הוא לפחות 100 מיליון דולר בתחומים: שירותים ומסחר, תעשיה, בנייה ותשתית.

בראש רשימת החברות הציבוריות עומדת השנה חברת שטראוס עלית, הראשונה מבין החברות הפרטיות היא חברת אינטל ישראל, ובקרב החברות הממשלתיות בולטת רפא"ל.

בעקבות פרסום הדירוג היום, עודכנה רשימת החברות הציבוריות הנכללות במדד מעלה שהושק ע"י הבורסה בפברואר השנה. (מצ"ב רשימת החברות המעודכנת).

החברות הנכנסות למדד הן: החברה לישראל, בזק, דלתא, טאואר, סאיטקס ואלווריון.

החברות היוצאות מהמדד הן: נייר חדרה, מגדל, אלוני חץ, בינלאומי 5, אסם ואיתוראן.

לדברי טליה אהרוני, מנכ"ל מעלה: "כל החברות שדורגו על ידי מעלה, ראויות להערכה על שהן משלבות אחריות חברתית בפעילותן העסקית, ועל עצם נכונותן לדווח על פעילותן ולהיות מדורגות באופן פומבי. ניקוד החברות בדירוג, מעיד כי האחריות החברתית של העסקים בישראל כבר ניכרת וללא ספק תמשיך להתפתח".

רונית הראל בן-זאב, סמנכ"ל בכיר, מנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה, אמרה כי פרסום מדד מעלה שהושק בתחילת השנה הגביר את החשיפה לאחריות חברתית וסביבתית. כן הוסיפה, כי "פרסום המדד יעודד חברות ציבוריות נוספות להצטרף לדירוג מעלה ויתרום לפיתוח הנורמות של אחריות חברתית".

כאמור, בפברואר 2005, השיקה הבורסה לניירות ערך, יחד עם מעלה, מדד חדש לאחריות חברתית - מדד מעלה. המדד מורכב ממניות 20 החברות הציבוריות המובילות בדירוג מעלה, בכפוף לקריטריונים נוספים של הבורסה. במדד נכללות 20 החברות הראשונות בדירוג "מעלה" לאחריות חברתית, העומדות בתנאי הסף של מדד ת"א-100. המניות הנכללות במדד חייבות להימנות על 200 המניות הסחירות ביותר בבורסה, ולעמוד בדרישות מינימום לשיעור החזקות הציבור (15% לפחות) ושווי החזקות ציבור (80 מיליון לפחות).

משקל המניות במדד נקבע על-פי שווי השוק שלהן, עד לתקרה של 6%. המדד מתפרסם מדי יום בתום המסחר, ומתעדכן אחת לשנה, ב-1 ביוני על בסיס הדוחות הכספיים של החברות ודיווחיהן החברתיים לשאלונים בשנה האחרונה. מאז השקת המדד ועד היום, עלה המדד בלמעלה מ-5% בדומה למדד ת"א-100.

מדדים לאחריות חברתית המתפרסמים בארה"ב, בריטניה, דרא"פ ועוד, הוכיחו לאורך שנים מתאם בין רמת האחריות החברתית-סביבתית של חברות אלו, לבין ביצועי המניות שלהן. לאור השקת המדד, מיהרו בתי השקעות בישראל למנף את הפוטנציאל העסקי ולאחרונה הושקו תעודת-סל וקרן נאמנות המבוססות על המדד.

ממצאים עיקריים העולים מדירוג מעלה 2005:

דירוג מעלה בוחן את הפעילות החברתית של החברות הגדולות במשק על פי הקריטריונים הבאים:

תרומות המוענקות על-ידי הפירמה (התרומה כאחוז מהרווח לפני מס/ממחזור ההכנסות והתרומה בשקלים), קיומה של מדיניות השקעה חברתית כתובה בפירמה, התנדבות עובדים הימצאו של אחראי על תחום האחריות החברתית בפירמה, עמידה בתקן 14000ISO בנושא ניהול סביבתי, בתקן 9000 ISO בנושא ניהול איכות, ובתקן 18000OHSAS בנושא ניהול בטיחות וגהות בתעסוקה, וכן קיומו של קוד אתי ותוכנית אתיקה אפקטיבית פנימית.

בעקבות משובים שנתקבלו על הדירוג הקודם, ולאור ההתפתחות של תחום האחריות החברתית בקרב עסקים בישראל ובעולם, שוכלל הדירוג, ומפברואר 2005 הוא מבטא משתנים רבים יותר, המבקשים לאבחן את האחריות החברתית של הפירמה ברמה מקיפה ומעמיקה יותר. בהתאם, הציון של כל חברה משוקלל לפי פרמטרים אלו, והדירוג הסופי נקבע לפי שקלול זה. זאת בשונה מהשנים הקודמות, בהן הדירוג הסופי נקבע לפי גובה התרומה ביחס לרווח לפני מס. בדרוג השנה נוסף אף קריטריון חדש בדבר קיומם של קוד אתי ותוכנית אתיקה.

החברות נתבקשו למלא שאלונים בדבר מידת האחריות החברתית שלהן. רק מי שמילאו את השאלונים נכללו בדירוג, המתבסס על הצהרותיהן בשאלונים ועל הדו"חות הכספיים שלהן.

בסה"כ השתתפו השנה בדרוג מעלה 66 חברות, מתוכן 47 ציבוריות, הנסחרות בת"א, (לעומת 69 חברות שהשתתפו בשנה שעברה, מתוכן 44 ציבוריות, ולעומת 33 חברות ציבוריות שהשתתפו בשנה הראשונה לדירוג).

ב-9 מכל 10 חברות בדירוג, יש אדם הממונה על ניהול האחריות החברתית.

ניהול האחריות החברתית הולך ותופס את מקומו כמקצוע המחייב ידע ותכניות עבודה. ב-73% מהחברות שהשתתפו בדירוג 2005, יש התייחסות כתובה וציבורית למדיניות ההשקעה החברתית, לעומת 64% ב-2004, ו-42% ב-2003. ב-90% מהחברות המשתתפות בדירוג מוגדר אדם שתפקידו לעסוק באחריות החברתית של החברה או בקשרי הקהילה שלה, במשרה מלאה או חלקית. זאת לעומת 84% בשנת 2004, ו-75% בשנת 2003. מתוך קבוצה זו, ב-35% חברות יש עובד/ת שתפקידו מוגדר כמנהל/ת אחריות חברתית או מנהל/ת קשרי קהילה. נתון זה הינו בחלקו הרב הודות לקורס לניהול אחריות חברתית, המתקיים, מזה חמש שנים, על-ידי מעלה וחברת רו"ח BDO זיו האפט.

עליה במפלס ההתנדבות

ב-84% מהחברות בדירוג יש התנדבות עובדים המגמה המתרחבת של חברות המפעילות תכניות התנדבות לעובדיהן, כחלק מהאחריות החברתית שלהן, מוצאת ביטויה גם בנתוני הדירוג. השנה עלה אחוז החברות הציבוריות, בהן יש התנדבות עובדים ל-81%, לעומת 75% בשנה שעברה. בחברות הפרטיות עלה השיעור ל-92% לעומת 85% בשנה שעברה. בחברות הממשלתיות, שעל-פי חוק אינן יכולות לתרום כסף, אנו מוצאים, גם השנה, התנדבות עובדים בכל חברה ממשלתית בדירוג.

העמקת הקריטריונים שבבסיס הדרוג מאפשרת לנו השנה גם הצצות ראשוניות לנתונים בדבר נורמות ההתנדבות של העסקים בישראל: מבין החברות בהן קיימת תוכנית התנדבות עובדים, מספר המתנדבים הממוצע עומד על 9% מסך העובדים, ובממוצע, החלוקה בחברות בין התנדבות קבועה לחד-פעמית היא 81% ו-19% בהתאמה. נתון אחרון זה מעיד על הגישה האסטרטגית של החברות, אשר אינן מסתפקות במבצעים חד-פעמיים, אלא רואות בפעילות החברתית השקעה ארוכת-טווח.

מרוויחים יותר, תורמים עוד יותר

התרומה הממוצעת של החברות המשתתפות בדרוג עלתה בכ-80% התאוששות המשק בשנת 2004 באה לידי ביטוי גם בגובה התרומות של חברות בכסף ובשווה-כסף. התרומה הממוצעת של החברות המשתתפות בדרוג השנה היא 3.1 מיליון שקל, לעומת 1.7 מיליון שקל ב-2003, גידול של כ-80%. יש לציין כי בפועל הייתה עלייה גבוהה אף יותר בתרומות, שכן בשנים קודמות היו חברות שכללו בתוך סכום התרומה שלהן בשווה-כסף גם את העלות הכספית של התנדבות העובדים, ואילו השנה הובהר כי הניקוד בגין התרומה אינו כולל התנדבות עובדים, שכן על כך מקבלות החברות ניקוד בקריטריון נפרד.

דין תרומה של מיליון ש"ח בחברה קטנה, אינו כדין אותה תרומה בחברה גדולה, ולכן דרוג מעלה בוחן את התרומה ביחס לרווח לפני מס של החברות, או ביחס למחזור המכירות. האחוז שמהווה התרומה מהרווח בחברות ציבוריות עלה השנה ל-0.69%, לעומת 0.41% ב-2003, גידול של כ-68%! בחברות פרטיות, ובחברות בהן מדידת התרומה מהרווח אינה רלבנטית, עלה האחוז שמהווה התרומה ממחזור המכירות ל-0.09%, לעומת 0.06% ב-2003. ושוב, מדובר בגידול של כ-50%!

תקנים וקוד אתי

האתגר של עסקים בישראל: קוד אתי ותקני ISO הקריטריונים בבסיס הדירוג שוכללו והורחבו השנה, ובמסגרת זו נוסף הקריטריון בדבר קיומם של קוד אתי ותכנית אתיקה. זו הסיבה שאין לנו נתונים על המצב לגבי קוד אתי בשנים הקודמות, אולם, למי שמכיר את השינוי שחל בנושא זה בשנה האחרונה בוודאי ברור כי גם קוד אתי ל-45% מהחברות הינו נתון מרשים ביותר. במיוחד אם נצרף אליו את העובדה כי 14% נוספים מהחברות המשתתפות בדירוג, נמצאים בשלבי הכנה שוונים של קוד אתי.

כמו כן, אנו מוצאים כי השנה יותר חברות עומדות בתקני ISO בנושאי בטיחות, סביבת עבודה ואיכות סביבה, ביחס לשנה שעברה. יחד עם זאת, שיעור החברות העומדות בתקנים אלה, אינו גבוה. לדוגמא, רק ל-32% חברות יש תקן 14000 ISO באיכות סביבה, לעומת 26% בשנה שעברה.

תאריך:  29/05/2005   |   עודכן:  29/05/2005
דורן תקשורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת "מעדני יחיעם" המתמחה בייצור מעדני בשר, מציגה שיתוף פעולה ייחודי עם "מכוורת יד מרדכי" במסגרתו יושק מוצר חדש וייחודי! בקטגוריית הפסטרמות: חזה עוף בדבש יד מרדכי. הפסטרמה החדשה עשויה מחזה עוף טרי ומצופה בדבש טהור מתוצרת מכוורת יד מרדכי, המעניק למוצר את הטעם האמיתי של הדבש.
פיקדון מובנה ל-24 חודשים הן בשקלים והן בדולר ארה"ב.
השקה בלעדית ברשת ג'מבו: "פשוט לבשל עם פרנק אזולאי", ערכה מהודרת אשר מלמדת בקלות ובפשטות בשיתוף פעולה עם השף פרנק אזולאי וספקים מובילים של הרשת, כגון תנובה, אוסם, נסטלה, כרמל מזרחי ועוד.
רשת אופיס דיפו החלה במכירת מוצרי העזר למחשב של LG Electronics, מהחברות הגדולות והמובילות בענף האלקטרוניקה והמחשוב העולמי. החברה נחשבת ליצרנית השנייה בגודלה בעולם בייצור מסכי מחשב והיא אף מייצרת מחשבים ניידים וכונני אחסון אופטיים.
שמוליק פורה, מנכ"ל טמבור הודיע היום כי חברת טמבור מקבוצת גרנית הכרמל חתמה על הסכם עם קבוץ גשר לרכישת 51% מפעילות מפעלי גבס גשר העוסק במוצרי גמר לענף הבניה. היקף העסקה עומד על 4.4 מיליון שקל. יתרת המניות יוותרו בשליטת קבוץ גשר שבעמק בית שאן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
אבי נחמני
אבי נחמני
ברקע יום הזיכרון לשואה והגבורה: ללמוד מסיפור הגבורה של האנס ליטן (Hans Litten) העו"ד היהודי שלנו שכמעט ניצח את היטלר, מה צריכה מערכת המשפט
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג  |  
נאום נשיא המדינה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים [כ"ז בניסן תשפ"ד, 5.5.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il