תוכנית "מענקי פורד לשימור הסביבה" 2005 בשיתוף קרן של"י ו"דלק מוטורס" העניקה בשבוע שעבר 70,000 דולר ל-23 לאנשים פרטיים ולארגונים העוסקים בשימור הסביבה בישראל. הזוכים בפרסים נבחרו מבין 171 בקשות למענקים בתחומי איכות הסביבה, גידול של 15% נוספים מאשתקד.
את טקס הענקת הפרסים שנערך במכון ויצמן למדע ברחובות, הנחה איל פלד, שגם העניק את הפרסים לזוכים יחד עם גיל אגמון מנכ"ל דלק מוטורס, יואב חפץ סמנכ"ל השיווק של דלק מוטורס, נוח מילר נציג פורד בישראל, וד"ר ישעיהו בר אור המדען הראשי במשרד איכות הסביבה.
להלן תקצירי הפרויקטים הזוכים בתחום התשתיות והכבישים:
100 שנים - 100 ק"מ שבילים (סלילת מאה ק"מ של שבילי אופניים לרגל חגיגות מאה השנים של ת"א ב-2009). הוגש על-ידי עמותת "תל אביב בשביל האופניים". סכום המענק: 10,000$
עמותת "תל אביב בשביל האופניים" פועלת מזה כעשור לקידום השימוש באופניים ככלי תחבורה עירוני בתל אביב. בעקבות הפעילות הציבורית של עמותת "תל אביב בשביל אופניים", הכריזה עיריית תל אביב-יפו על פרויקט אופניים רשמי, שבמסגרתו נסללו בשבע השנים האחרונות שבילי אופניים ברחבי העיר, הוצבו מתקני חנייה ובוצעו שיפורי תשתיות נוספים למען הרוכבים.
הפרויקט מגייס פעילות ציבורית לעידוד השימוש באופניים ולהגברת מודעות הציבור. כמו כן, פעולות הפעלת המתנדבים נערכת במקביל לפעילות מול מקבלי ההחלטות בעיר ובשיתוף ישיר של התושבים בתהליכי התכנון.
ביעד ארוך-הטווח של הפרויקט מתכננת העמותה בסיוע מהגורמים המוניציפליים, לקדם את סלילתם של 100 ק"מ שבילי אופניים בת"א-יפו עד שנת יובל המאה של העיר (2009), וחיבורם לרשת שבילי אופניים מטרופוליטנית בגוש דן.
הידרסות לוטרות: מציאת דרכים להפחתת התופעה. הוגש על-ידי מרכז יונקים, החברה להגנת הטבע. סכום המענק - 2,000$.
הלוטרה הנה טורף מימי שפעיל בשעות הלילה ומתמחה בציד דגים וסרטנים. אוכלוסיית הלוטרות בעולם כולו מצויות בסכנת הכחדה.
בישראל, שנמצאת בגבול התפוצה הדרומי של הלוטרות, המצב אינו שונה. על בסיס הערכות מקדימות של גודל האוכלוסיה (כ-100 פרטים בלבד), נמצא ש-10%-5% מהאוכלוסיה נדרסת בכבישים כל שנה! כמות פרטים זו מהווה כמעט את כל פוטנציאל הגידול של המין בכל שנה.
במסגרת הפרויקט התגייסה קבוצה העוסקת בשמירה על חיות הבר לצורך מציאת פתרונות להקטנת סיכוני הדריסה ללוטרות בכבישי עמקי הצפון, ולקידום יישומם המהיר של פתרונות אלה.
בנוסף לכך במהלך הפרויקט יגובשו הנחיות כלליות שיועברו ליישום לגורמי התכנון וגורמי שמירת הטבע בישראל, לצורך מציאת פתרונות להקטנת סיכוני דריסת הלוטרות בכבישי עמקי הצפון.