|   15:07:40
  אברהם בן-עזרא  
מהנדס בניין בן-עזרא מתכננים ויועצים בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

"כי לא יחדל אביון מקרב הארץ"

פרשת וילך
27/09/2009  |   אברהם בן-עזרא   |   יומנים אישיים   |   תגובות

בפרשת ראה, דברים פרק ט"ו פסוק ד', נאמר: "אפס כי לא יהיה בך אביון, כי ברך יברכך ה' בארץ אשר ה' אלוהיך נותן לך נחלה לרשתה".

בהמשך, בפסוק י"א נאמר: "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ, על כן אנוכי מצווך לאמור, פתוח תפתח את ידך לאחיך לענייך ולאביונך בארצך".

לכאורה סתירה במישור העובדתי: לא יהיה אביון [לפי פסוק ד'] - או שלבטח יהיה אביון בקרב הארץ [לפי פסוק י"א]? וגם במישור ההלכתי יש סתירה - האין זאת שלאור ההבטחה כי לא יהיה אביון בקרב הארץ, אין כל צורך בציווי של פתיחת יד לאביוני הארץ?

הרלב"ג בפירושו לתורה עומד על הסתירה ומיישבה כך:

"כי לא יחדל אביון מקרב הארץ. יאמר זה להודיע שגלגל הוא שחוזר בעולם, ואם הוא נותן עתה לעני, לזמן אחר יעשיר העני ויתן לו או לאחד מזרעו ואולם מה שאמר למעלה "אפס כי לא יהיה בך אביון", אינו ייעוד שלא יהיה בו אביון. אך הודיע שאם ישמרו כולם דרכי השם יתעלה ומצוותיו, לא יהיה בהם אביון. וזה שאף על-פי שהוא אמת, הנה הוא רחוק שיקרה זה, שיהיו העם כולם צדיקים בזה האופן. ולזה אמר על דרך הייעוד הנבואי "כי לא יחדל אביון מדרך הארץ".

הדברים מתבהרים אל מול דברי הרמב"ם בנושא זה, שעיקרם הרחבת המושג "לא יחדל אביון מקרב הארץ", דבר המבהיר דרכה של תורה, ואלה דבריו בצירוף הסבריי כפי שהובאו בספר "דבר תורה ע"פ הרמב"ם" פרי עטי:

"בספר דברים (פרשת וילך), פרק ל"א פסוק ט"ז מודיע ה' למשה כי לאחר מותו - העם יסור מדרכי התורה, וייענש על כך. לכאורה, הדברים מנוגדים לחופש הבחירה של האדם לבחור בטוב [או ברע], כי אם הוחלט על כך מראש, נקבע החטא ונגזר העונש - מה לו לאדם כי יבחר בניגוד לקביעתו הברורה של ה'? הרמב"ם דן בסוגיה זו בספר המדע מסדרת היד החזקה הלכות תשובה פרק שישי, וקובע כי אין דברי ה' אלו פוגעים בחופש הבחירה של האדם, ולהלן דבריו שם:

"והלוא כתוב בתורה: ועבדום ועינו אותם (בראשית ט"ו י"ג) - הרי גזר על המצריים לעשות רע? וכתיב: וקם העם הזה וזנה אחרי אלוהי נכר הארץ (דברים ל"א ט"ז). הרי גזר על ישראל לעבוד עבודה זרה, ולמה נפרע מהם? - לפי שלא גזר על איש פלוני הידוע שיהיה הוא הזונה, אלא כל אחד ואחד מאותם הזונים לעבוד עבודה זרה אילו לא רצה לעבוד - לא היה עובד, ולא הודיעו הבורא אלא מנהגו של עולם. הא למה זה דומה? - לאומר: העם הזה יהיה בהם צדיקים ורשעים. לא מפני זה יאמר הרשע: כבר נגזר עליו שיהיה רשע, מפני שהודיע למשה שיהיו רשעים בישראל. כעניין שנאמר: לא יחדל אביון מקרב הארץ (דברים, ט"ו, י"א)".

הדברים ברורים: ה' הודיע למשה מנהגו של עולם, שהעם יזנה אחר אלוהים אחרים, וכל פרט מתוך כלל העם - בידו הבחירה, האם ללכת בדרך הישר או לא. מנהגו של עולם הוא כי לא יחדל אביון מקרב הארץ, אך אין להסיק מכך שכל אחד יהיה אביון; יכול שיהיה אביון, ויכול שיהיה עשיר.

אולי לגבי עשיר ואביון אין כאן ממש בחירה, אך לגבי צדיק ורשע - לאל ידו של כל פרט לבחור את דרכו, והרשות נתונה בידו. הדוגמה של עשיר ואביון לא באה כדוגמה לבחירה, אלא כהמחשה למנהגו של עולם - הכולל מדרך הטבע עשירים ואביונים. במרווח זה בין העשיר לאביון, יש סיכוי לכל פרט למצוא עצמו במיקום כלשהו, ובמרווח בין הרשע לצדיק - יכול הפרט לבחור את דרכו, לפי רצונו".

ראשית דבר, רואים כי המשפט שבכותרת לקוח מתחום הדאגה לחלש ולנזקק, אך מתרחב לפי פירוש הרמב"ם לתחומים אחרים ומשמש גם לתיאור הרמה המוסרית של בני האדם, וכשם שלא יחדל אביון מקרב הארץ כי זהו טבע החברה האנושית, כך גם לא יחדל רשע מקרב הארץ כי זהו טבע האדם.

על-רקע זה אחזור לקביעת הרלב"ג בפירושו לפיו אומנם אם כולם יקיימו את המצוות אז באמת לא יהיה אביון בקרב הארץ, אך זהו מצב אוטופי שצריך לשאוף אליו מבלי יכולת להגיע אליו. לעולם יהיו רשעים כשם שלעולם יהיו עניים בקרבנו. ובלשון הרלב"ג: "וזה שאף על-פי שהוא אמת, הנה הוא רחוק שיקרה זה, שיהיו העם כולם צדיקים בזה האופן".

שאיפה אל דבר שלא יתגשם?

בהחלט; זו דרכה של היהדות. השאיפה היא באמצעות קיום המצוות, ובכללן דאגה לאביונים והגעה למצב אוטופי של חידלון הרשע מקרב הארץ, כמו התכונה לבוא המשיח המאפיינת את החסידות.

תאריך:  27/09/2009   |   עודכן:  27/09/2009
ד"ר אברהם בן-עזרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"כי לא יחדל אביון מקרב הארץ"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצווך היום, לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא. לא בשמים היא לאמור: מי יעלה לנו השמיימה וייקחה לנו וישמיענו אותה ונעשנה. ולא מעבר לים היא, לאמור: מי יעבור לנו אל עבר הים וייקחה לנו וישמיענו אותה ונעשנה. כי קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבבך לעשותו" [דברים ל', י"א - י"ד].
אחת מהמצוות הנהוגות בחג הסוכות היא מצוות קריאת מגילת קהלת בן דוד בבתי הכנסת.
החגים בפתח ועם ישראל כולו מתגייס למשימה הלאומית של הצטיידות במזון לימי הרעב הממשמשים ובאים. כל חג הוא משימה בפני עצמה, ורצף של חגים, בייחוד כזה של צום, דורש היערכות מיוחדת. העגלות עמוסות יותר ושורה של בעלים עצובי מבט המשתרכים אחרי נשותיהם הוא מחזה זמין.
21/09/2009  |  יוסף קנדלקר  |   יומנים אישיים
שתהיה לנו, לכולנו, שנה של פרפרים. בבטן. באוויר. באווירה. בשדה. בדשא. בגינה. פרפרים בריגושים. פרפרים במחשבות ובמעשים. פרפרים בכל.
17/09/2009  |  אברהם שרון  |   יומנים אישיים
"אם היה קשה לי למצוא חנייה במשך כ-20 דקות בכל האזור מסביב לבית הכנסת הקדוש שבו אני עומד וזוכה לברך אתכם בשנה טובה ומתוקה, הדבר אומר דרשני..." – כך בהתרגשות גדולה, הרב אריאל בוסו הי"ו, ממלא-מקום ראש העיר בפתח תקוה פתח את ברכתו ואיחוליו לשנה החדשה לקהל האלפים שנתקבץ לליל "אשמורות" (כך מכנים יהודי תימן את זמן אמירת הסליחות בחודש אלול כי הם רגילים לאמרם באשמורת הבוקר). כמו-כן, הוא העביר את ברכתו האישית של ראש העיר אשר נבצר ממנו להגיע כמידי שנה באופן אישי עקב סיבות אישיות, כמו גם את ברכתה של מליאת מועצת העיר. היה זה בסיומו של ליל אשמורות וסליחות לעדת יהדות תימן ואשר כבר קנה לו אחיזה, זו השנה החמישית ברציפות, ב"בית מקדש מעט", הקרוי: בית הכנסת "שיבת ציון" בראשותו של היו"ר הנמרץ מר מאיר קרני הי"ו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
זלמן שובל
זלמן שובל
השר עמיחי שיקלי הצהיר ש"לו היה אמריקני היה בוחר בטראמפ"    לא רק שאין כל משקל להעדפתנו למועמד זה או אחר אלא שגם לו היה לה משקל, היה קשה לקבוע מסמרות
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
המשיחיות המשקרת דוחפת את ראש הממשלה לחלל את קדושת החיים של צעירים יהודים בשבוע של פרשת "קדושים", פרשה המחייבת אותנו לקדש את החיים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il