|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תם, לא מטומטם

הצעה לסדר: הבן התם מן ההגדה אינו כה נלעג כפי שנדמה במבט שטחי עיון חדש בהגדה רואה בו את החכם האמיתי בעל הנס שמכיר בניסו
01/04/2015  |   מנחם רהט   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
ארבעת הבנים. הגדת קופנהגן, 1739

בעוד יומיים, כשנסב כולנו לשולחן ליל הסדר, יעלו לנגד עינינו ארבעת הבנים, שכנגדם דיברה תורה. זהותם של שניים, החכם והרשע, חדה וברורה.

אבל דמותם של השניים האחרים אמורפית: האם התם ממלא את תפקיד שוטה הכפר, או שמא צדיק תמים הוא, כיעקב אבינו בשעתו? והאם הבן שאינו יודע לשאול הוא באמת סוג של אילם, או שהוא משול לכל אותם דורות שהתרחקו מצור מחצבתם, לימדו עצמם לשאול את השאלות הנכונות בכל תחומי החיים, אך אינם מתמודדים עם שאלות היסוד שבבסיס יהדותנו: מי עשה כל אלה?

נניח לשלושת הבנים ונתרכז בתם. במסורת הדורות הוא נתפס כ'למך' הקלאסי, סוג של קוקו, נאיבי, קוני למל, שאפילו אוצר מילותיו דל להחריד: "מה זאת".

כך נהגו לגביו ציירי ההגדות בכל הזמנים, שהנציחו דמותו כנעבעך, בטלן, ליצן החצר. איש לא העלה על דעתו להשתמש במשמעות החיובית של התום: "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱ-לֹהֶיךָ", "וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים", וגם: "וְהָיָה הָאִישׁ הַהוּא [איוב] תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱ-לֹהִים וְסָר מֵרָע".


הפרשנות המהפכנית של אלתרמן


פרשנות מהפכנית לדמות העממית של התם, הועלתה על-ידי יהודי שאף שלא נמנה עם ציבור שומרי המצוות, המשורר המנוח נתן אלתרמן (שבערב פסח מלאו 45 שנה לפטירתו), שורשיו היו נעוצים בעמקי המסורת. התם נתפס בעיניו כחכם האמיתי: איש רלגיוזי, שמזהה בכל התרחשות את האצבע האלוקית המעורבת בה. שום דבר אינו מובן מאליו. כל פעם הוא נדהם מחדש לנוכח גודל הנס המתרחש לנגד עיניו. כך נהג בדור יציאת מצרים וכך גם בדור הקמת המדינה. הכל נס. פלא פלאים. אצבע אלוקים. כל אירוע מדהים אותו מחדש: "מה זה?!", ובלשון ימינו: "וואו!".

הראשון שחשף את עוצמת הפרשנות המהפכנית של אלתרמן, לגבי דמות התם, היה הרב חנן פורת ז"ל. בהגדת 'אור ודרור' שלוקטה מכתביו, מוקדש פרק שלם לתמימותו הלא תמימה של התם. פורת מביא את השיר הפרשני 'אחד תם' של אלתרמן, ומציין כי אלתרמן שולח דרכו חיצי ביקורת מושחזים כלפי אותם 'חכמים מחוכמים' שבדורנו, הסבורים שכל המהלך הפלאי של שיבת ציון, אינו אלא אוסף מקרי של אירועים שבגדר הטבע, ואין לו דבר עם ההשגחה העליונה, שיורדת ממרומים לגאול את בניה מבור גלותם, ביד חזקה ובזרוע נטויה ובנסים גלויים.

למי התכוונו אלתרמן ופורת? - לגנרלים? למדינאים? ואולי לאחינו החרדים שמתעקשים שלא לראות את אצבע אלוקים בכל תהליך שיבת ציון? מן הסתם התכוונו לכולם, לכל אלה הכופרים במעורבות הנס האלוקי בחיינו; לאותם חכמולוגים גבוהי מצח, שדוחים בבוז ובהתנשאות את "מנשקי המזוזות" ואת ההברקה הבן-גוריונית: "בישראל, מי שאינו מאמין בנסים, אינו ריאליסט".

אצל החכמים המתחכמים, אומרים אלתרמן ופורת, היו כל האותות והמופתים, הנסים והנפלאות, בגדר המובן מאליו: עשר המכות ונחש הנחושת, ההרים שרקדו כאלים והצור שהפך לאגם מים, בקיעת הים ועמוד האש, המן והשליו, בארה של מרים והבגדים שלא בלו, ועוד ועוד, כמו גם הנסים המדהימים שאירעו בזמננו. הכל בעיני אותם חכמים-בעיני-עצמם, אינו אלא מקרי, טבעי, מובן מאליו. כך דרכו של עולם. עד כדי כך שיום חריג הוא יום שאין בו נס: "מֵעֵת צֵאתָם אֶת אֶרֶץ רַעַמְסֵס/ הִתְחִילוּ הֵם תּוֹהִים עַל יוֹם שֶאֵין בּוֹ נֵס".

ורק התם שלנו, הביט המום בשרשרת הנסים: "הוּא כְּנִדְהָם הִבִּיט וּבְעוֹד גּוּפוֹ סוֹמֵר/ רַק 'מַה זֹּאת?' הוּא אָמַר - כִּי תָם מַהוּ אוֹמֵר?...".


התם - המאמין האולטימטיבי


התם, בעל הנס שמכיר בניסו ומתרגש כל פעם מחדש מעוצמת הפלא, הוא אם כן החכם האמיתי, המאמין האולטימטיבי. אז - וגם היום. בסיפור יציאת מצרים, כמו גם לאורך תולדות המפעל הציוני: "וּשְנֵּי שָרֵי מֵאוֹת אֲשֶר חִלְּקוּ צִיוּד/ סִפְּרוּ שֶהוּא דִבֵּר אֲפִילּוּ צִיּוֹנוּת..."

זוהי אם כן הצעתנו לריענון הסדר, לקריאה חדשה של דמות התם. והמהדרין אף מוזמנים לקרוא לצד ההגדה את 'אחד תם' של אלתרמן, בבחינת כל המרבה לספר, הרי זה משובח:

  • אֶחָד תָּם / נתן אלתרמן

    "תָּם מַה הוּא אוֹמֵר: מַה זֹּאת?"
    הַמִּין הַזֶּה אָפֵס. כֻּלָּנוּ חֲכָמִים.
    אַךְ כַּנִּרְאֶה הָיָה זֶה לֹא מָשָל שֶל סְתָם.
    כַּיּוֹם אוּלַי קָשֶה בְּכָךְ לְהַאֲמִין
    אֲבָל הָיָה אֵי פַעַם אֶחָד תָּם...

    מוּזָר הָיָה הָאִיש. כָּל עַם יוֹצְאֵי מִגֹּשֶן
    רָאוּ אֶת הָאוֹתוֹת וְהַמּוֹפְתִים בְּעַיִן,
    רָאוּ אֶת הַמַּכּוֹת וְאֶת נְחַש הַנְּחֹשֶת,
    רָאוּ אֶת הֶהָרִים שֶנָּזְלוּ מַיִם -

    בָּרִאשוֹנָה הָיוּ עוֹמְדִים כְּנִפְעָמִים
    וּמִיָּדָם צוֹנְחִים הַסִּיר וְהַיָעֶה...
    אֲבָל חִיש קַל תָּפְסוּ: זֶה טֶבַע הַיָּמִים
    זֶה סִדְרָם וְכָךְ נָאֶה וְכָךְ יָאֶה.

    אָכֵן מֵעֵת צֵאתָם אֶת אֶרֶץ רַעַמְסֵס
    הִתְחִילוּ הֵם תּוֹהִים
    עַל יוֹם שֶאֵין בּוֹ נֵס.

    אֲבָל לֹא כֵן הָאִיש הַלָּז הָאַגָּדִי
    אֲשֶר נִמְנָה עִם בְּנֵי מִשְפַּחַת הַקְּהָתִי.
    צָרִיךְ הָיָה לִרְאוֹת אֶת זֶה הַגּוּץ הַתָּם
    וְאֶת פִּתְחוֹן עֵינָיו
    בְּהִקָּרַע הַיָם...

    צָרִיךְ הָיָה לִרְאוֹת כֵּיצָד, מִבְּלִי לָמוּש
    הִבִּיט בַּיָּם הַנָּס,
    כְּאִלּוּ זֶה חִדּוּשׁ...

    הַתִּמְהוֹני! שְׁכֵנָיו רָאוּ אוֹתוֹ רוֹגֵשׁ
    אֲפִילּוּ כַּאֲשֶׁר
    נִגְלָה עַמּוּד הָאֵשׁ...
    כְּאִלּוּ לֹא יָדָע וְלֹא שָׁמַע בְּעֵרֶך
    שֶׁעַמּוּד אֵשׁ מַגִּיעַ לְכָל אִישׁ בַּדֶּרֶך!

    הוּא כְּנִדְהָם הִבִּיט וּבְעוֹד גּוּפוֹ סוֹמֵר
    רַק "מַה זֹּאת?" הוּא אָמַר -
    כִּי תָם מַהוּ אוֹמֵר?...

    גַּם אַחַר כָּך, בִּהְיוֹת הַצּוּר לַאֲגַם מַיִם,
    (עוֹד לֹא הֻרְגַּל הָאִישׁ!)
    פָּעַר הוּא שׁוּב עֵינַים.
    וּבְלִי חֲקֹר אִם נֵס גָּדוֹל הוּא אוֹ קָטָן
    הוּא מַיִם כָּל הַיּוֹם שָׁאַב כִּבְכוֹר שָׂטָן.

    אַף עֵת הָרִים רָקְדוּ מִנֶּגֶד כְּאֵילִים
    אוֹמְרִים שֶהוּא כִּמְעַט יָצָא מִן הַכֵּלִים.
    וּשְנֵּי שָרֵי מֵאוֹת אֲשֶר חִלְּקוּ צִיוּד
    סִפְּרוּ שֶהוּא דִבֵּר אֲפִילּוּ צִיּוֹנוּת...

    אָכֵן, מַה נַאֲרִיךְ מִלִּים מִזַּן אֶל זָן?
    תָּלוּש הָיָה הָאִיש וּכְמוֹ מִחוּץ לַזְמָן...

    - - אַך אִלּוּלֵא רָאוּ עֵינָיו מַה שֶרָאוּ
    וְאִלּוּלֵא יָדַע לִבּוֹ מַה שֶיָּדַע,
    קָשֶה לְהַעֲלוֹת אֲפִילּוּ בְהִרְהוּר
    מַה שֶהָיָה נִשְאָר מִכָּל הַהַגָּדָה.


ולא נותר לנו אלא להזכיר ערב חג המצות והיציאה מעבדות (לא רק פיסית; גם רוחנית), לחרות, את דבריו של הנשר הגדול, מורנו הרמב"ם, בהקדמתו לפירושו למסכת אבות: "קבל האמת ממי שאמרה", שהוא, במקרה דנן, נתן אלתרמן.

תאריך:  01/04/2015   |   עודכן:  01/04/2015
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
אל חג הפסח אנחנו מגיעים אחרי מערכת בחירות רווית שנאה שלעתים גם עלתה על שרטון של אלימות פיזית. אנחנו נמצאים ערב פסח ומצפות לנו בדרך שתי פרשות השבוע "אחרי מות" (ט"ו 1) ו"קדושים" (י"ט 1). שתי הפרשות האלו כיתר הפרקים בספר ויקרא מקדישים מקום נרחב לשלמות הגופנית הנדרשת מהאדם במגע עם הקדושה. אני מתייחס יותר לקדושה פנימית כדוגמת יושר והגינות, הליכה בדרכי נועם בניגוד לגילויים מצערים הפוקדים אותנו כפרטים וחברה.
01/04/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רבים נוטים לחשוב כי עצירות היא בעיה חולפת ומתייגים אותה כמטרד נקודתי הנמשך לרוב כ-24 שעות או מספר ימים ולבסוף חולף. עם זאת, נראה כי תופעת העצירות הינה הבעיה השנייה הנפוצה ביותר אחרי כאבי הראש. התופעה איננה פוסחת על גברים או נשים, מבוגרים או צעירים.
01/04/2015  |  עומר פורת  |   כתבות
המצווה שניצטוו ישראל להזכיר את יציאת מצרים בכל יום, והמצווה לספר ביציאת מצרים בליל הפסח, באו להזכיר ולרענן בתודעתנו את זכרו של המאורע ההיסטורי הכביר המהווה אבן יסוד לכל הגאולות בכלל ולגאולה העתידה בפרט.
01/04/2015  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
מוטיבציה הינה הבאה לידי תנועה את מחויבות האדם לעצמו, כך שייצר בחייו תהליכי שינוי אותם הוא רוצה לחולל. בקרב אוכלוסיית הסוכרתיים, האחראים לתזונתם ובריאותם, הדבר חשוב במיוחד שכן השליטה בתזונה וברמות הסוכר, משליכה על המשך תפקודם התקין. בחירה בשינוי, הינה הצעד הראשון להבאת המוטיבציה הדרושה לביצוע השינוי עצמו.
01/04/2015  |  טל שקד, ענת טימין  |   כתבות
פסח ידוע גם כחג החרות, אך בעיקר כחג הניקיונות: פעם בשנה אנחנו עושים סדר, תרתי משמע, נפטרים ממה שאינו נחוץ עוד בבית וסתם יוצר בלגן, ומנקים את הפינות הכי נידחות בארונות המטבח.
01/04/2015  |  ד"ר דן קרטר  |   כתבות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי  
חייבים לחברת החשמל לא ינותקו בפסח  /  איציק וולף
מי רוצה חציל ללא חרצנים?  /  יפעת גדות
מכונת 10 המכות של הטכניון  /  יפעת גדות
לעבור את ארוחת החג בשלום  /  רונית ציוני
מקורות הפחמימות האלטרנטיביים לפסח  /  איילת מרטין
סנדביץ' חמץ אחרון לפני פסח   /  עו"ד חיים שטנגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il