כשמשהו תופס הוא תופס, ועם הצלחה פנומנאלית לא צריך להתווכח. העיר קאן, יותר נכון רצועת החוף שלה עם בתי המלון, המסעדות, ארמון הפסטיבל, ואולמות ההקרנה מתמלאים באנרגיות, אמביציות, עסקות וחלומות קולנועיים במשך כשבועיים רצופים - בכל חודש מאי. מעל כולם עומדת כמובן התחרות הרשמית בה מתמודדים מדי שנה כ-20 סרטים ארוכים, אבל מתחתיה מתקיימות תחרויות מישנה הקרויות "מבט מסוים", "שבועיים של הבמאים", "שבוע הביקורת" וכמובן - "שוק הסרטים" אליו אין צורך לעבור מבחניי-סף, וההתקבלות אליו היא בעצם בואך אליו עם מרכולת קולנועית ומספיק מזומנים על-מנת לשכור ביתן, אולם הקרנה, חדרים במלון וכל ההוצאות הנלוות שחלקן כואבות מאוד בכיס וחלקן גם מענגות במידה ואתה מצליח במשימתך וגורם למאן-דהוא, ממדינה קרובה או רחוקה, לרכוש בכסף טוב את הסרט אותו הצגת בפניו.
מזה למעלה מעשרים שנה משתתפת ישראל הרשמית וקולנועניה העצמאיים באירועי הפסטיבל ובשוק הסרטים שלצידו. כבר באמצע שנות הששים זכה
עודד קוטלר בפרס המשחק עם הופעתו בסרטו של
אורי זוהר "שלושה ימים וילד", הלכה בדרכו לפני שנים מספר חנה לאסלו עת זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בסרטו של
עמוס גיתאי "אזור מלחמה". האחרון מבין קולנועני ישראל שחזר עם פרס מקאן הוא הבמאי והתסריטאי
יוסף סידר שזכה שם בפרס התסריט על סרטו "הערת שוליים". בין היתר, נחשפו בפסטיבל בשנים האחרונות בלבד, סרטים ישראלים כמו "קדוש" של עמוס גיתאי, "וואלס עם באשיר" של ארי פולמן, "אור" של קרן ידעיה, "ביקור התזמורת" של ערן קולירין ועוד.
ביתן לאומי
השנה הוצגו בפסטיבל מחוץ לתחרות אבל במסגרת הרשמית "סיפור על אהבה וחושך" (על-פי הרומן של
עמוס עוז) של הבמאית והשחקנית האמריקנית-ישראלית נטלי פורטמן, ו"היורד למעלה" של הבמאי אלעד קידן. כל "הופעה" ו"הצגה" בפסטיבל מושכת לקאן - את חלק מכוכביי הסרטים, יוצריהם, ולהקת מלווים העמלים על תרגום ההקרנה והחשיפה לאפשרויות מכירה וקידום פרויקטים נוספים שטרם מצאו את מימונם המלא.
במשך שלושת העשורים האחרונים מחזיקה ישראל בשוק הסרטים ביתן לאומי שמציג את התוצרת והיכולת הקולנועית הישראלית לצד הזמנת קולנוענים ומפיקים מרחבי העולם להתרשם מאתרי הצילום המיוחדים לישראל. בדרך כלל, היה הביתן באחריותו של משרד התעשיה והמסחר, ובשנים האחרונות כשזזה האחריות ממשרד התמ"ת למשרד התרבות והספורט - מנוהל הביתן על אחת מקרנות הקולנוע תחת הכותרת החצי-רשמית: "Films From Israel".
בשנים הקרובות ייעשה ניסיון להעביר את הביתן לאחריות ממשלתית מובהקת וברורה יותר, ולהוציאו מהשפעה אפשרית של צד מעוניין כלשהו, למרות שלא הוכחה עד כה פעולה בלתי-תקינה או בלתי ראויה בהתנהלות בנושא.
ללא כל קשר לתפוקה המקומית ויכול הייצוא הקולנועי של ישראל, מפיציי הקולנוע הישראלים ימשיכו לנהור אל הפסטיבל הגדול מכולם כפי שהם עושים בכל ימות השנה בנוגע לפסטיבלים אחרים. התחרות והמרוץ הם על מציאת סחורה טובה לקנייה וייבוא שלה לישראל וזאת במחיר טוב ולפני שהמתחרים שלך יקדימו אותך. פרויקטים ש"מריחים" הצלחה - נקנים עוד בשלב התסריט והרבה לפני מועד ליהוקם והצטלמותם.
כל הנ"ל מאפשר לעיר קאן להיות אחד מאתריי התיירות, הנופש, ולחלופין - הביזנס הקולנועי המבוקשים ביותר בעולם, לרווחת תושביה ולהנאתם הלא-זולה של מבקריה ואוהביה הרבים.