|   15:07:40
  אתר זווית  
האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מבטיחים, אבל לא תמיד מקיימים

איך מתנהגים אנשים בעלי מודעות סביבתית גבוהה ברגע האמת מול המדף במרכול? מחקר של ארגון ה-OECD בדק את ההשלכות המעשיות של טרנד הצרכנות המקיימת וחזר עם תוצאות מפתיעות
19/06/2015  |   אתר זווית   |   כתבות   |   זווית   |   תגובות
לכאורה, ניתן היה לצפות שאנשים בעלי מודעות חברתית וסביבתית גבוהה יעדיפו לרכוש מוצרים בני קיימא על פני מוצרים שפוגעים בסביבה [צילום אילוסטרציה: AP/Bill Sikes]

   רשימות קודמות
  סוגרים את הים
  גנטיקה פראית
  קיץ מפלסטיק
  רגליים שחורות
  ים של אתגרים

בעולם שבו הצרכנות הפכה מצורך קיומי לתחביב ואף להתמכרות, נדמה שאי-אפשר להתעלם יותר מהעובדה שתהליך ייצור מוצרי צריכה כה רבים מחייב ניצול קיצוני של משאבי טבע, ומביא עמו השפעות על הסביבה בכל שלבי מחזור חייו של המוצר - ייצור, שינוע, צריכה, שימוש ולבסוף גריטה ומיחזור.

ב-5 ביוני צוין יום איכות הסביבה הבינלאומי, השנה בדגש צרכנות מקיימת. למעשה, מדובר בשלב המתבקש הבא באבולוציה של הצריכה, שמתייחס הן להפחתת הצריכה והפחתת השימוש במשאבים באופן ישיר (כלומר, לקנות פחות) והן להעדפת מוצרים בני קיימא (כלומר, לצרוך תחליפים סביבתיים או חברתיים יותר). מחקר חדש שנערך עבור ה-OECD, הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, בו חברה גם ישראל, בדק כיצד מתנהג הצרכן בעל המודעות הסביבתית כשהוא נדרש להכריע בין מוצר בר קיימא למוצר "רגיל" - והתוצאות מפתיעות.

סביבתי זה יקר

תוצאות המחקר הראו שכסף הוא לא השיקול היחיד בעת הקנייה - או אי-הקנייה - של מוצרים בני קיימא. הנבדקים במחקר ציינו, למשל, שהיו רוצים לראות יותר הכוונה ממשלתית ואף תמיכה בשוק המוצרים האורגניים, ובצרכנות המקיימת באופן כללי. כלומר, על-פי המחקר, כדי לעודד צריכה של מוצרים אלה, ראשית יש לעודד את התחושה הטובה שמקבל הצרכן בעת שהוא בוחר לרכוש דווקא את המוצר בר הקיימא (כלומר, עושה את ה"בחירה הנכונה" בעיניו)

צרכנים בעלי מודעות סביבתית וחברתית גבוהה ניצבים בפני דילמה בכל ביקור במרכול: באיזה מוצר לבחור? או במילים אחרות, מה המחיר הכלכלי שאותו אני מוכן לשלם על-מנת לשמור על ערכיי? לכאורה, ניתן היה לצפות שאנשים בעלי מודעות חברתית וסביבתית גבוהה יעדיפו לרכוש מוצרים בני קיימא על פני מוצרים שפוגעים בסביבה. עם זאת, במחקר שנערך לאחרונה על-ידי מכון מחקר הולנדי בעבור ארגון ה-OECD, נמצא שגם אנשים שרואים עצמם כ"סביבתיים" או לפחות כבעלי מודעות סביבתית גבוהה, עדיין נוטים לרכוש את המוצרים ה"רגילים", ולא ימהרו לבחור במוצרים בני קיימא.

במחקר, שנערך בקרב 1,100 נבדקים בהולנד, התבקשו הנבדקים למלא שאלונים לגבי עמדותיהם הסביבתיות, ובהמשך הוענק להם תקציב, שבאמצעותו יכלו לקנות את המוצר האורגני, היקר יותר, או את המוצר המקביל לו, הזול יותר. הנבדקים חולקו לקבוצות והתבקשו לקבל החלטות לגבי הרכישה כקבוצה. באמצעות הניסוי ביקשו החוקרים לענות על שאלת המחקר, שבודקת ממה נובעים ההבדלים בין תמיכתם של הנבדקים במדיניות סביבתית, לבין העדפות הרכישה שלהם בפועל.

המחיר של מוצרים בני קיימא לעומת מוצרים אחרים בוודאי משפיע על הבחירה ביניהם. בגלל תהליכי ייצור שונים מהנורמה התעשייתית, שימוש בחומרים מיוחדים או השקעה רבה במחקר ופיתוח, במרבית המקרים המוצרים בני הקיימא יהיו יקרים יותר ממוצרים רגילים. זה נכון כמעט לאורך כל קשת המוצרים: חומרי ניקוי (אקולוגיים מול רגילים), כלים חד-פעמיים (מתפרקים ביולוגית מול פלסטיק או קלקר), מזון המגודל בשיטות אורגניות (ירקות, פירות, ביצי חופש, בשר וכו') ואפילו מוצרי צריכה כמו צעצועים (עץ מול פלסטיק זול). לפעמים אפילו הבחירה במוצר חשמלי חסכוני באנרגיה דורשת מהצרכן חישובים סבוכים לגבי זמן החזר ההשקעה ומידת החיסכון הצפויה.

עם זאת, ובאופן מעניין, תוצאות המחקר הראו שכסף הוא לא השיקול היחיד בעת הקנייה - או אי-הקנייה - של מוצרים בני קיימא. הנבדקים במחקר ציינו, למשל, שהיו רוצים לראות יותר הכוונה ממשלתית ואף תמיכה בשוק המוצרים האורגניים, ובצרכנות המקיימת באופן כללי. כלומר, על-פי המחקר, כדי לעודד צריכה של מוצרים אלה, ראשית יש לעודד את התחושה הטובה שמקבל הצרכן בעת שהוא בוחר לרכוש דווקא את המוצר בר הקיימא (כלומר, עושה את ה"בחירה הנכונה" בעיניו). המחקר הראה גם שבתוך מערכת השיקולים וקבלת ההחלטות של הצרכן הבודד, משפיעה בצורה משמעותית מאוד תחושת השייכות לקבוצה והלחץ החברתי: הצרכנים חולקו לקבוצות שקיבלו החלטות משותפות לגבי הרכישה, וכאשר הצרכנים חשו כי מרבית האנשים סביבם רוכשים גם הם מוצר בר קיימא - החליטו לבחור דווקא בו.

תוצאות המחקר סיפקו לחוקרים גם תשובה לשאלה מדוע העניין הציבורי במוצרים האורגניים לא בא לידי ביטוי בהיקף המכירות בשוק: החוקרים הסיקו שהמבחר הקטן יחסית של מוצרים בני קיימא בשוק אינו משקף נכונה את רמת העניין שיש לציבור במוצרים אלה - משום שהצרכנים אינם מתנהגים תמיד בהתאם לאמונות המוצהרות שלהם.

מבחן השוקולד והבשר
פירות הקקאו [צילום: AP/Rebecca Blackwell]

התנהגות הצרכנים במחקר נבחנה בדגש על שני מוצרי צריכה מייצגים: בשר ושוקולד. בשנים האחרונות גוברת המודעות להשלכות הסביבתיות, הבריאותיות והחברתיות של שני המוצרים הבסיסיים האלה.

תעשיית הבשר ידועה כבעייתית במיוחד בהיבט הסביבתי. הגידול האינטנסיבי של בקר למאכל מטיל עומס רב על הקרקע, על המזון ועל מערכות טיהור השפכים. בנוסף, לתעשיה זו מתלווה היבט מצפוני כבד משקל, שמביא אנשים רבים לבחור בתחליפים ברמות שונות של הימנעות. צמחונים וטבעונים יימנעו כליל מאכילת בשר ומוצרים מן החי, בעוד שאחרים יבחרו להמשיך לאכול בשר הממותג כ"אורגני". הערך המוסף של הבשר האורגני הוא באיכות החיים המשופרת של בעל החיים לפני שחיטתו. במרבית המקרים, יהיה הבשר האורגני יקר יותר מאשר הבשר ה"רגיל", ולגבי איכותיות הבריאות והטעם שלו - הדעות חלוקות. יש הטוענים שבשר אורגני בריא וטעים יותר, אולם יש גם דעות הפוכות.

השוקולד מיוצר מפרי הקקאו, שגדל על עצים באזורי אקלים טרופי. הפרי מכיל 40-30 זרעים, שנקטפים ומיובשים בשמש והופכים לפולי הקקאו המוכרים לנו. מדינות אפריקה מייצרות 73 אחוז מהקקאו בעולם, יותר ממחציתו בחוף השנהב. ללא התערבות חיצונית, תאגידי הענק העולמיים השתלטו על השוק ושילמו ליצרנים סכומים זעומים עבור הגידול והייבוש. הארגון Fair Trade חרת על דגלו התערבות במשק החקלאי במדינות העולם השלישי, ודאגה לתמורה הוגנת ותנאי העסקה נאותים למגדלים. מוצרי שוקולד הממותגים כאורגניים הם בעלי תווית סחר הוגן, המבטיחה שהחוואים שמגדלים את השוקולד מקבלים שכר הוגן עבור עבודתם. גם במקרה של השוקולד, לבחור אורגני משמעו לשלם יותר - פערי המחירים בין המוצרים הם כ-30 אחוז.

עניין של גאוגרפיה

על-מנת לעודד ולפתח את שוק המוצרים בני הקיימא, ממליצים החוקרים לעודד צרכנות מקיימת באמצעות תמריצים חיוביים, ולא באמצעות תקינה או חקיקה שתאסור על ייבוא או שיווק של מוצרים שאינם סביבתיים או חברתיים. שימוש בתמריצים כלכליים כמו סבסוד או הפחתת מיסוי על מוצרים מסוימים מאפשר שמירה על תחושת חופש הבחירה של הצרכן – במקום לכפות עליו צריכה כזאת או להקשות עליו את העניין. עם זאת, במקרים מסוימים בחרו ממשלות לנקוט דווקא בגישה המתערבת. הולנד, למשל, שהיא המובילה העולמית בייבוא קקאו, התחייבה לייבא קקאו בר קיימא בלבד לכל מוצרי השוקולד והשימוש הביתי עד שנת 2025.

"בצמד המילים 'חקלאות מקיימת' יש אוקסימורון מובנה", אומרת ד"ר חגית אולנובסקי מהפורום הישראלי לתזונה בת קיימא. "מובן שיש מוצרים שנחוצים לנו לשם קיומנו, אבל כל מה שמעבר לכך הוא למעשה מותרות, וברגע שקנינו – פגענו בסביבה".

אולנובסקי מדגישה כי חשוב לזכור שקיימות תלויה בגאוגרפיה. לא כל מה שנתפס בעינינו כאורגני או מקיים הוא בהכרח כזה, ולא כל מה שסביבתי בחלקים אחרים של העולם – בהכרח יהיה סביבתי גם במדינת ישראל. "בישראל, למשל, ההשלכות הסביבתיות של משק גידול הבשר למאכל הן משמעותיות במיוחד, בגלל השטח המצומצם והמחסור במים. עם זאת, גם המעבר לתזונה צמחונית הוא לא בהכרח סביבתי יותר – תשומות קרקע, מים, הדברה ודישון בחקלאות משפיעות גם הן על הסביבה, ובמיוחד בישראל, שבה המים הם משאב במחסור".

אז עד שתימצא נוסחת הקסם לצמצום הפגיעה בסביבה ובחברה, יחד עם שמירה על רמת החיים והנוחות, אפשר פשוט לזכור שלא כל מה שרואים בחנויות – חייבים לקנות. לעתים דווקא המוצר שבחרנו לא לקנות הוא הידידותי ביותר לסביבה, לחברה, וגם לחשבון הבנק שלנו.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  19/06/2015   |   עודכן:  19/06/2015
טל גולדרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבטיחים, אבל לא תמיד מקיימים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מקס פאואר
19/06/15 15:02
2
אהרון שחר
20/06/15 19:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתאריך 20.6 המנעד בין הכוכבים סאטורן ופלוטו יהיה מדויק אבל את השפעתו נמשיך להרגיש עד אמצע אוגוסט 2015. הוא יעורר חרדות ואי נוחות, וייתכן שמטרות ויעדים שהצבתם לעצמכם יתכווצו. זה מבנה שאינו מעניק נדיבות לב, אלא מתאים יותר לצניעות ופשרה. התחושה תהיה שחסרים מזומנים כדי לספק לעצמנו "פינוקים". כדאי להיות ערים ולשים לב שההוצאות צריכות להיות בהתאם להכנסות. נסו לשמור על קצת רזרבות פיננסיות במגירה.
19/06/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
כמדי שנה גם הקיץ יגיעו מיליוני צופים לפסטיבלים, להופעות ולאירועי תרבות אחרים במאות מוקדים בארץ ובחו"ל. גם ישראלים רבים נוהגים לנסוע למדינות אירופה על-מנת לצפות בלהקות או הזמרים האהובים עליהם שאינם מגיעים לארץ.
18/06/2015  |  גיל נוילנדר  |   כתבות
הסיפור נסב על זוג רגיל בערב שלפני המעבר מהדירה בה גרו 19 שנים למקום אחר. הבמה גדושה בארגזים בהם נארזו כל כלי הבית, המלבושים והריהוט הקטן. הספות כבר הגיעו ליעד כדי לשחרר את החלל לארגזים. כל זה כעין מטאפורה לרצון לניתוק מהעבר והתשוקה לחדש את חיי הנישואים ולרעננם במקום אחר.
18/06/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בשבועות האחרונים שב והתעורר החשש מהסלמה צבאית ברצועת עזה. מתחים פנימיים בתחום הרצועה, בין חמאס לארגוני ג'יהאד סלפי מקומיים, עלולים לגרור את ישראל וחמאס לסבב עימות נוסף, ששני הצדדים אינם מעוניינים בו. אולם, ברקע הדיון הנוכחי על המצב הביטחוני בזירת הרצועה, יש לזכור את ההקשר הפוליטי והגיאו-אסטרטגי הרחב יותר, שבמסגרתו ממשיכה עזה למלא תפקיד מרכזי ומכריע במיוחד.
18/06/2015  |  בנדטה ברטי, ענת קורץ  |   כתבות
"כלכלת שוק חופשי חייבת להיות קשובה לצרכיהם של כל שכבות האוכלוסייה" ח"כ לשעבר דורון אביטל, ד"ר בפילוסופיה, איש הייטק וכמובן מפקדה של ה"יחידה", מגשש צעדיו בחזרה לזירה הפוליטית. הצגנו לו עשר שאלות לא-פשוטות, במטרה לשמוע מהן עמדותיו בנושאים הכלכליים שעל סדר היום
18/06/2015  |  חובב לויטס  |   כתבות
סוגרים את הים  /  ד"ר דניאל מדר
גנטיקה פראית  /  ליאור ונטורה
קיץ מפלסטיק  /  גליה פסטרנק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il