בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
פרויקט big dig בבוסטון [צילום: AP/Elise Amendola]
|
|
|
איילון מזרח-מערב
|
תל אביב לא באמת זקוקה לפרויקט הקירוי הגרנדיוזי של נתיבי איילון שנחשף בשבוע שעבר, אלא דווקא לגשרים קטנים ולרחובות מסחריים שוקקי חיים שיחברו את שני חלקי העיר
|
|
[צילום: AP/Elise Amendola]
|
|
|
|
|
|
|
|
לא צריך לבנות מחלפים יקרים ומשוקעים, אלא די בגשרים מינוריים להולכי רגל ואופניים, ושחלקם ישמשו גם לתחבורה ציבורית. זה קל, מהיר וטומן בחובו בונוסים אדירים | |
|
|
|
|
|
בשבוע שעבר התבשרנו שעיריית תל אביב-יפו אישרה, לכאורה, פרויקט של קירוי לנתיבי איילון בחלק המרכזי שלהם. האישור הוא לכאורה בלבד, שכן הנושא נדון בוועדה המקומית, שאין לה כלל סמכויות לאשר או לא לאשר פרויקט מסוג זה. הדיון הרלוונטי והקובע יתרחש בוועדה המחוזית בבוא היום. זה כמובן לא הפריע לעירייה להפציץ את מערכות התקשורת בהדמיות של מגדלים ופארקים. אחד הפרויקטים הגדולים שמשמשים השראה לקירוי נתיבי איילון הוא כנראה החפירה הגדולה של בוסטון (Big Dig). במסגרת פרויקט זה כביש מהיר מוגבה שוּקע מתחת לקרקע במבצע הנדסי שהיה מאוד מסובך ומסקרן, אבל בעיקר מטופש ויקר. מדובר בפרויקט הכבישים היקר ביותר בתולדות ארצות הברית (15 מיליארד דולר) שנגרר לעיכובים רבים, לעלויות שחרגו במאות אחוזים ולבעיות תחזוקה קשות שילוו את בוסטון גם בדורות הבאים. עם כל הבעיות האלה, לפרויקט המופרך הזה לפחות היה תירוץ תחבורתי - לקירוי נתיבי האיילון אין סיבות מקלות כאלו. זה לא שאי-אפשר למצוא פתרונות טובים לכבישים מהירים שקורעים את הרקמה העירונית: בפורטלנד, למשל, רשת הרחובות העירונית ממשיכה כרגיל מעל כביש 405 המהיר המשוקע. בתל אביב, איילון מפריד בין העיר המערבית לכל מה שיש ממזרח ועוצר כמו חומה את ההתפתחות האורבנית של מטרופולין תל אביב. בעוד שבפורטלנד לאורך שני הקילומטרים המרכזיים של כביש 405 ישנם מעל 20 חיבורים, בתל אביב בשני הקילומטרים המרכזיים של דרך איילון ישנם שלושה חיבורים בלבד מצד לצד. כך, שכונת מונטיפיורי המערבית לא נפגשת עם ביצרון המזרחית (אף על-פי שהיה אפשר לחבר את שדרות יהודית ורחוב הסוללים ואת רחוב בן אביגדור לרחוב קרמניצקי). באופן דומה, אזור יד חרוצים לא נפגש עם יד אליהו הסמוכה, ושכונת שפירא נשארת מרוחקת משכונת התקווה - כל אחת היא כמו כפר שמנותק משכנו.
|
|
|
בדיוק בזה היה צריך לעסוק - בחיבור של שכונות שיאפשר להן לצמוח ולהצמיח את העיר, ושיקל על כולנו לעבור מצד לצד ובחזרה. עניין כזה הוא גם לא כל-כך יקר. לא צריך לבנות מחלפים יקרים ומשוקעים, אלא די בגשרים מינוריים להולכי רגל ואופניים, ושחלקם ישמשו גם לתחבורה ציבורית. זה קל, מהיר וטומן בחובו בונוסים אדירים. אמנם, קיים תכנון לגשר קל שיחבר את שדרות יהודית לצד השני של איילון ושישחרר את שכונת מונטיפיורי מכלאה, אך מדברים על הגשר הקטן הזה כבר יותר מחמש שנים, ואף על-פי שמדובר בפרויקט מינורי אין עדיין התקדמות בשטח. זה מדגים משהו מיכולות הביצוע של העירייה. במטרופולינים שלוקחים את עצמם ברצינות, כבישים מהירים שהחליפו נהרות הולכים ונעלמים. תכנון כזה מאפשר איחוי רקמה אורבנית וניצול של נפלאות הטבע שהיו שם קודם. בפריז, לדוגמה, הכביש המהיר על שם פומפידו הפסיק לתפקד ככביש ו נהפך לטיילת לאורך נהר הסיין - בלי שיקוע, בלי תשתיות נוספות ובלי זריקת כסף לפח. בסיאול (מטרופולין של 25 מיליון איש) הבינו שיש צורך בשינוי וחלק מהכביש המהיר שכיסה נהר הוסר ובמקומו יש כביש צר עם פארק ונחל. שוב, בלי מגלומניה, ועם תוצאות. בבוא היום, כשמטרופולין תל אביב יתבגר ויפסיק לבנות רק שכונות מבוססות רכב, אולי יעשו את זה גם כאן ויחזירו את נחל איילון אל פני השטח. בסופו של יום, מה שחסר בתל אביב הם לא שטחים פתוחים מוצפי שמש ויקרים מאוד לתחזוקה, אלא דווקא רחובות מסחריים שוקקי חיים שיחברו באופן טוב ואמיתי יותר את העיר לחלק המזרחי של המטרופולין - רמת-גן וגבעתיים, שנמצאות ממש מעבר לפינה. למרבה הצער, הפרויקט החדש, שעלותו מוערכת בשני מיליארד שקל, לא מספק את הדברים האלמנטריים האלה.
|
|
|
ד"ר יואב לרמן הוא מומחה לתכנון עירוני. לבלוג שלו: [קישור].
|
|
תאריך:
|
04/08/2015
|
|
|
עודכן:
|
04/08/2015
|
|
יואב לרמן
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
שמ
|
4/08/15 10:32
|
|
2
|
|
אהרון שחר
|
4/08/15 11:07
|
|
3
|
|
^
|
6/08/15 22:54
|
|
עודי זהבי כיהן עד לא מזמן כסגן מנהל בית ספר תיכון במועצה האזורית משגב. בתום שמונה שנים בתפקיד החליט לשנות כיוון ועבר לתחום המשפט כדי לשמש כעורך דין מקצועי. הוא עזב את המוסד החינוכי בו עבד, והחל את לימודיו בבית הספר למשפטים מרכז האקדמי כרמל בחיפה. כיום הוא כבר בשנה ג', בעוד כמה חודשים הוא יסיים את לימודיו ויקבל תעודת בוגר, ובד בבד יחל בהתמחות.
|
|
|
לאביעד אמיתי יש עבודה יוצאת דופן: יום אחד הוא עשוי להעביר עם הסנאטור האמריקני קורי בוקר, יום אחר עם המיליארדר שלדון אדלסון, ויום נוסף עם השחקן ג'ון ווייט, אביה של השחקנית אנג'לינה ג'ולי. אמיתי, מדריך טיולים במקצועו, רגיל לשהות בחברתם של אח"מים מכל סוג: חברת הטיולים שלו, 'נחשון טיולי אח"מים' (בה שותפים גם עמיתיו מאיר היימן וישראל לוינסון) מספקת שירותי ביטחון והדרכת טיולים למפורסמים מרחבי העולם המעוניינים בטיול פרטי, מוגן ובעל משמעות בארץ הקודש.
|
|
|
פגישת משלחת תנועת חמאס בראשות ח'אלד משעל ב-17 ביולי עם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז העניקה את הרושם כי מלך סעודיה מתקדם בהקמת "הציר הסוני" נגד התפשטות אירן השיעית וכי הוא יצרף אליו גורם אזורי חשוב - תנועת החמאס. אולם ההתפתחויות בסוף השבוע שעבר מעידות על עמדה שונה של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית הסונית, שהיא תנועת האם של תנועת החמאס.
|
|
|
חיפוש עבודה הוא משימה לא פשוטה. אם בעבר רוב האנשים עבדו במשרות לתקופות ארוכות וכמעט שלא החליפו מקום עבודה, כיום המגמה שונה בתכלית ויש תנודתיות רבה בשוק התעסוקה. אם בעבר, כאשר סרקו את קורות החיים וראו שעובד עבד במקום פחות מחמש שנים סימן לאי-יציבות, כיום אנשי כוח האדם רוצים לראות יוזמה אצל עובדים ושינויי תפקיד אחת לשנתיים-שלוש.
|
|
|
מכון התקנים הישראלי בודק בריכות לילדים החל מחודש יולי השנה, לפי תקן רשמי ת"י 562 חלקים 1, 2, 3 ו-8. הבדיקות מתבצעות לבריכות צעצוע, מתנפחות או קשיחות, שגובה המים בהן אינו עולה על 400 מ"מ (בין הנקודה הנמוכה ביותר בתוך הבריכה עד לנקודת ההצפה).
|
|
|
|